Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva sier man til kunder som blir irritert når man ikke gir vekk varene gratis?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier man til kunder som blir irritert når man ikke gir vekk varene gratis?

Lurer jeg og på.

Kan i samme slengen nevne at det kom en dame innom som plasserte en tom kanne vindusspylervæske oppå snusskapet før hun gikk ut igjen. Lignet det et bosspann kanskje..?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Må dele en historie om Herr Pinnekjøtt fra varmmat disken på jobb...

Joda, Herr Pinnekjøtt kom og skulle ha pinnekjøtt.

"Er det en sånn middagsporsjon til 199 du vil ha?"

"Ja."

"Den er grei, da skal jeg legge opp!"

Jeg går i gang og legger opp en porsjon med pinnekjøtt, og potetene og kålrabistappen går greit, men da jeg legger opp kjøttet blir det bråk.

"Ta nån betta tel!l" sier Herr Pinnekjøtt.

"Å, ønsker du en større porsjon enn det jeg har lagt opp her? Da er jeg nødt til å veie det for å få riktig pris." (mer mat = høyere pris, rimelig logisk skulle man tro.)

"Ikkje vær så grådig! Legg på nån beta tel!" Glefser Herr Pinnekjøtt.

"Jeg beklager, men jeg kan ikke gi deg større porsjon enn den jeg har lagt opp 199kroner. Du kan selvsagt få mer om du vil, men da må jeg som sagt veie det og da blir prisen også høyere."

"Nei! Jeg skal ha en porsjon til 199!" river Herr Pinnekjøtt seg.

"Jeg beklager men skal du ha den til 199 så blir ikke porsjonen større enn dette. Skal jeg veie opp mer eller-"

"Ja så gi meg den da!" Spytter Herr Pinnekjøtt.

Snurt forsvinner han og jeg må på bakrommet og la sinnet gå ut over en pakke plasthansker...

Da jeg kom på jobb dagen etter fikk jeg beskjed fra lederen på avdelingen om at en kar hadde vært innom og klaget på at jeg var frekk.

Unnskyld?

Du mener at jeg er frekk fordi jeg gjør jobben min riktig? Og at jeg skal risikere jobben min ved å gi deg mer enn du betaler for? Med den holdningen der ville jo hele bedriften gått konkurs. Hvem var det som var frekk igjen sa du?

Håper du satte pinnekjøttet i vranghalsen!

Endret av Zakuro
  • Liker 40
  • 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg lest hele tråden på 101 sider, det har tatt meg noen kvelder, men det har vært verdt det:-)

Jeg har noen historier selv som jeg gjerne vil dele med dere!

Jeg hadde jobbet i en elektroforetning i mange år, til tross for min unge alder. Det kom inn en middelaldrende mann som ønsket hjelp. Jeg gikk bort til han, smilte og spurte om det er noe jeg kunne hjelpe han med? Han fortalte meg at han skulle spørre om noe ang kobling av lamper, og at han nok var nødt til å snakke med en mann... Jeg forklarte han at jeg kunne hjelpe han med det, men han nekttr å høre på meg, og sto på sitt om at han MÅTTE snakke med en mann.

Denne hadde jeg hørt ganske ofte, og var temmelig lei, så jeg sa bare at "da må du vente til min kollega er ledig, det kan nok ta sin tid, men still deg bare i kø så hjelper han deg så snart han blir ledig".

Jeg hadde ingen kunder å hjelpe så jeg gikk rundt å ryddet litt, men var hele tiden i nærheten så han så at jeg var ledig hele tiden.

Jeg tror mannen sto å ventet i ca 20 min, før min kollega ble ledig. Kunden forklarte hva han trengte hjelp til, og min kollega svarte da at: "Dette er ikke jeg så flink til, men snakk med henne (peker på meg), hun er ekspert på området!" HAHAHA dere skulle sett ansiktet hans!:-) Og det var lenge siden jeg hadde hjulpet en så ydmyk mann!!:-)

En annen gang kom det inn en veldig "viktig" mann, og man så tydelig at han var hissig fra tærne til hodet!

Han slang en lampe på disken, og utbryter SINT at "den hersens drittlampen fungerer ikke, og nå måtte jeg ta en ekstra tur til byen fordi DERE ikke evner å selge varer som fungerer!!"

Dette var en type lampe som kunden selv monterer ledning og støpsel på, og i og med at vi ofte erfarte at kundene monterte feil (til tross for god veiledning fra oss på forhånd...) så var vi bestandig nødt til å sjekke at alt var gjort riktig før vi tok varene i retur.

Jeg sa til kunden at jeg var nødt til å sjekke koblingen, men at vi selvfølgelig skulle hjelpe han, og at det var synd at han måtte ta en ekstra tur. Kunden rett og slett eksplodete forran meg!! "hvordan kunne en ung pike stå der å betvile hans evner til å montere en simpel ledning??! maken til frekkhet"

På dette tidspunktet hadde kunden evnet å få oppmerlsomheten til samtlige kunder i butikken.

Jeg svarer at jeg ikke betvilte hans evner, men at jeg var pålagt å sjekke, og at det ikke skulle ta lang tid. Jeg skrudde opp lampen og oppdager, ikke til min store forskrekkelse, at han hadde montert feil...;-) Gud som jeg frydet meg over å fortelle dette til kunden, MOAHAHAHAHA!!:-)

Jeg monterte ledningen rett, sjekket at lampen fungerte, og ønsket kunden en god dag videre;-)

Den siste episoden hendte for kun noen dager siden. Jeg jobber nå på et kontor, og det var ett minutt til stengetid. Jeg var tilfeldigvis ute i resepsjonen da en mann kommer løpende inn døren og utbryter "Ahhh jeg rakk det, jeg skal bare levere et prosesskriv!"

Min kollega sier at det er helt i orden, og forventer å få en konvolutt levert i handen. Noe denne manne ikke gjorde, det han heller gjorde var å lempe en bunke papirer på disken og gikk i gang med å sortere dem i 6 bunker, og jeg tror ikke jeg er langt ifra sannheten om jeg anslår at det lå 300 sider i den bunken...! I tillegg spurte han etter en stund om "er jeg nødt til å merke alle vedleggene med vedlegsnummer?". Min kollega sier at "det må du nok gjøre ja, ellers så vet jo ikke de som skal gå igjennom dokumentene hva som er hva..." Da spurte han om hun hadde en penn og låne han, og gikk igang med å skrive nummer på samtlige vedlegg i alle seks bunkene samt alle de papirene han enda ikke hadde sortert...

Både jeg og min kollega ble stående å måpe litt, da dette er en rimelig tidkrevende jobb, og vi begge hadde barn som skulle hentes i barnehagen. Vi fikk heldigvis en tredje kollega til å stå sammen med han slik at vi kom oss avgårde.

Men ærlig talt, i min verden så har man ikke rukket åpningstiden kun fordi du rakk innenfor døren rett før det stenger når det du skal utføre der inne tar laaaang tid!! I dette tilfellet hadde han blitt stående i ca 30 minutt:-(

Det finnes så utrolig mange snodige folk der ute...

Jeg har maaaange historier fra min tid i butikkyrket, men akkurat nå kom jeg ikke på flere. Jeg kommer heller innom om jeg skulle komme på flere:-)

• Liker 20
Gjest badeand1
Skrevet

Etter å ha lest i denne tråden har jeg fått angst for å begynne å jobbe. :fnise:

• Liker 5
Skrevet

Etter å ha lest i denne tråden har jeg fått angst for å begynne å jobbe. :fnise:

Hehe, heldigvis er de fleste kundene skikkelige mennesker som vet å oppføre seg, hvis ikke så hadde vel mesteparten av arbeidstakerne hatt ukentlige psykologtimer for å håndtere jobben sin...;-)

Skrevet

Np. Skaff deg en jobb uten kunder.

Skrevet

Sitter for øyeblikket i resepsjon i en klinikk. I går kom det inn en voksen mann som hadde vondt i nakken etter en hjernerystelse han hadde fått for noen år siden. Jeg sa at det var dumt og forklarte at en del av tjenestene våre muligens kunne hjelpe ham. Da begynte han å forklare at mennesket ikke var perfekt, og at de fleste levde i lidelse. Dette gjorde vi derimot ikke når vi bodde i paradis.... Vi kom til å bli fullkomne når Gud kom tilbake, og armageddon og ditt og datt..... 15 min stod han der, mens jeg bare :-O

• Liker 13
Skrevet

Jeg sto bak en sinnakunde på en matbutikk en kveld, jentungen ble rasende fordi hun ikke fikk kjøpe øl. Hun hadde legg, men så rett og slett ikke ut som personen på leggen, noe både hun i kassen og en annen kollega som ble kalt til var enig i. Hun hisset seg, begynte å rope at de kunne teste henne, spørre henne spm om leggen så hun kunne vise at det var hennes, samt masse babbel om at hun handlet der ofte.

Han som kom for å dobbelsjekke sa bare rolig at da måtte hun ta seg en tur til banken og få seg nytt bakkort med oppdatert bilde, for det var hennes ansvar at leggetimasjonen faktisk stemte noe som fikk henne til å koke enda mer når hun gikk og snakket om idioter, tilbakestående butikkansatte og briller ;)

• Liker 7
Skrevet

Np. Skaff deg en jobb uten kunder.

Sitat fra ei tidligere venninne: "Jeg kunne tenke meg å jobbe i butikk, for da slipper man å forholde seg til folk."

• Liker 5
Skrevet

Sitat fra ei tidligere venninne: "Jeg kunne tenke meg å jobbe i butikk, for da slipper man å forholde seg til folk."

Vet du, jeg har opplevd folk i butikker som på ingen måte virker å forholde seg til sine kunder på noen måte. Folk i kassa, da altså, som opptrer som en biologisk robot uten noen form for medprogramert kommunikasjon.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Kunde: "Jeg vil endre produkt x og x".

Meg: "Dette står på Navn Navnesen. Er personen til stede?"

Kunde: "Nei. Jeg ringer for Navn Navnesen".

Meg: "Beklager, jeg kan ikke gjøre noen endringer uten bekreftelse fra den som er juridisk ansvarlig."

Kunde: "Men jeg har skriftlig samtykke på at jeg kan gjøre endringer på disse produktene"

Meg: "Beklager, da må du nok gå til en butikk siden vi ikke kan se legitmasjon over telefonen".

Kunde: "Dette holder ikke! Selvsagt kan jeg endre når jeg har skriftlig samtykke!"

Meg: "Beklager, da må du gå til en butikk siden de kan sjekke legitimasjon".

Kunde: "LA MEG PRATE MED SJEFEN DIN! DETTE ER UHOLDBART!"

Enden på visa: sjefen min kunne bekrefte for kunden at h*n måtte gå til butikk. H*n foreslo å sende samtykke via e-post, men altså, hvem som helst kan jo benytte den e-posten. Og kunden ble selvsagt også forbanna på sjefen. :roll:

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 6
Skrevet

I blant får jeg helt hakeslep over hvor frekke noen kunder kan være. Jeg sto i kø på rema1000 i går og mannen noen hakk foran klagde på både det ene og det andre, rosene han hadde kjøpt var stygge og disse ville han bytte, men nei han kunne ikke hente en ny bukett selv. Kassereren måtte gå rundt rundt kassen for blomstene stod på den siden av kassen hvor mannen stod. (Jeg oppfattet ikke dette før kasserern var på vei, hvis ikke hadde jeg så klart gitt ham en bukett).

Skrevet

Denne er egentlig mest søt (samtalen foregikk på engelsk, derav språket):

Kunde: One coffee, please.

Servitør: Hot or cold?

K: Yes.

S: Do you want a hot or a cold coffee?

K: Hot.

S: Nescafé?

K: Yes, please.

S snur seg for å ta flere bestillinger fra samme bord. Da kommer det plutselig fra K:

Espresso.

Skrevet

Alltid like kjekt med de som står på sitt og forsikrer meg om at de har penger på kortet når det blir avvist gang på gang, og skylder på terminalen. "Det er nok terminalen dere som er ødelagt, den er så dårlig, alltid noe tull med den!" Merkelig at de aldri kommer tilbake etter de har gått for å ta ut penger i minibanken rett over gaten. :danse:

• Liker 5
Skrevet

Åhhh, dere, å, dere, hvor skal jeg begynne?

Er som regel en happy kassedame, smiler til folk og sier "ha en fin helg!" og det der. Jeg jobber forresten på Meny. Nå har vi en julebonuskampanje hvor man får 200 kroner å handle for dersom man har handlet 5 ganger for over 500 kroner. Dette registreres elektronisk på et kort. Kortet kan kun brukes en gang hver dag, og kun et kort per husholdning. Det går dermed ikke an å dele opp en handel på 1000 i to for å få registrert to kjøp på kortet.

Åhh, de fleste er greie med dette. Og så er det noen....

1. Et par kom inn med felles handlevogn og lempet varer på båndet. Damen i paret sa til meg at jeg måtte stoppe når jeg kom til 500. Det gjorde jeg. Hun registrerte julebonuskortet sitt, og jeg begynte med resten av varene, som også kom på over 500 kroner. Da ser damen på meg og sier at hun må få enda et kort. Jeg sier at beklager, det er bare et kort per husholdning. Hun sier til meg at de handler jo "sin egen mat" hver for seg, og at den regelen er idiotisk. Jeg sier beklager igjen, men det er sånn det er. Hun spør om det går an å slå sammen kort, og da må jo jeg svare at det går (fordi det gjør det), og da sier hun igjen "så gi meg enda et kort da!". Alt dette ble sagt ganske frekt, var ikke en koselig samtale. Ender med at hun tar en brosjyre fra kassen, river ut kortet og skanner det. FLOTT. Så koselig.

2. Kunde kommer inn og handler for ca. 1600 kroner. Jeg spør om hun har julebonuskort, noe hun ikke har, men hun ville ha et. Jeg forklarer hva det går ut på, og da sier hun at da får jeg dele handelen i 3 slik at hun får tre registrerte kjøp. Jeg beklager og sier at det går nok ikke, kortet kan kun brukes en gang hver dag og jeg har ikke lov å dele opp handelen. Hun ser på meg og sier "du har ikke lov? er jo ikke riktig dette her! Så om jeg hadde handlet mandag, tirsdag, onsdag for 500, så hadde jeg fått tre stempel, men ikke når jeg handler for 1600?!". Jeg forklarer henne at det er riktig, og at jeg beklager, men at jeg ikke kan gjøre noe med det siden det er slik systemet funker. Hun ser sint på meg og sier at "nei, dette finner jeg meg ikke i! dette får du se til å fikse!". Jeg kan jo ikke gjøre noe, så jeg ringer sjefen min og hun kommer ut. Hun sier akkurat det samme til kunden som jeg sa. Kunden blir enda mer forbannet, og sier at hun skal ringe til toppsjefen i Meny og klage. Til slutt blir sjefen min så lei dette vrøvlet hennes; gir henne tre julebonuskort og deler opp kjøpet. HA DET BRA!!

3. Denne er ikke om julebonus. En kunde som kom til kassen forlangte at jeg skulle hente han et nytt brød, fordi det var et hull i posen. Dette er poser det er hull i uansett (på "toppen"). Køene var endeløse og alle hadde MASSE varer med seg. Butikken jeg jobber i er SVÆR og det tar tid å finne noe som helst. Men han ga seg ikke, og jeg måtte forlate kassen for at han skulle slippe å hente seg et brød. "Det e jo rett og rimelig at du henter et nytt!". Brøden hadde med all sannsynlighet fått et hull i handlevognen hans. Nytt brød kunne han selvsagt få, men er det ikke veldig urimelig å kreve at jeg skal hente det for han? De fleste kunder som kommer til kassen med ødelagte melposer, pastapakker osv. sier at "jeg skal bare løpe og hente en ny en, jeg!".

4. Vi har kassesalg på mineralvann, 10 stk for en billig penge. Dette gjelder kun de enkle brusene. Noen ganger tar folk med seg firepakninger, noe som ikke er lov. Det er på grunn av bestillingssystemet vårt; når jeg slår inn kassesalget, blir det registrert som 10 brus. Om folk da istedenfor å ta med seg 10 enkle brus, tar med seg 2 firepakninger og 2 enkle brus, kan det ende med at vi går tom for firepakninger fordi systemet ikke har registrert dem. De fleste kundene jeg sier dette til forstår det, og henter nye brus selv. For noen uker siden kom det to stykker inn som ikke ville godta dette.

Jeg: "Det er dessverre ikke lov å ta firepakninger i kassesalget"

De: "Hvorfor ikke det?"

Jeg: "Det har med bestillingssytemet vårt å gjøre. Kassesalg registreres som 10 enkle, ikke som firepakninger, og da kan det ende med at vi mangler firepakninger."

De: "Ehh, okei? Men da tar vi de bare ut av plastikken da, så blir de jo enkle."

Jeg: "Det går nok dessverre ikke, er jo likevel egentlig en firepakning, ikke fire enkle."

De: "Hva er dette for noe tull? Har da kjøpt kassesalg med firepakninger her før?"

Jeg: "Det stemmer nok, men vi har mange nye kasserere. Har nok skjedd en feil, fordi det er egentlig ikke tillatt."

De: "Nei vettu ka, da kjøper vi de heller på Rema1000!"

Jeg: "Jeg kan hente de andre flaskene for dere, så slipper dere å gjøre det selv."

De: "Nei nei nei, skal ikkje ha de!! Bare ta de bak kassen du, vi gidder ikke å gå på plass med dem i alle fall!.

Kan ikke si at jeg klarte å høres oppriktig glad ut da jeg sa "ha en fin dag!"....

5. Jeg er ikke kasseleder, så jeg kan ikke ta vekk annet enn "korriger siste" varer, altså den varen som ble sist skannet inn. For å fjerne tidligere varer må jeg få en kasseleder til kassen, og det kan ta litt tid: de kan stå i tippingen eller være på kontoret. En kunde kommer inn og skal ha 2 appelsinjuice og 2 cola. Jeg skanner alt og spør om han skal ha pose, han sier ja. Jeg sier totalen (tror den var ca. 75).

Han: "Nei, det er for mye, ta vekk en cola."

Jeg ringer til sjefen, som kommer etter 15 sek og tar vekk en cola. Hun går igjen.

Jeg: "Da blir det 60 kroner".

Han: "Nei, for mye, ta vekk enda en cola."

Jeg ringer igjen sjefen. Det tar litt tid. Kunden blir forbannet og sier at han ikke har hele dagen, og at dette tar for lang tid. At dette her er idiotisk og at han ikke finner seg i at dette tar så lang tid. Sjefen min kommer og tar vekk en cola. Hun blir for å se om han vil ta vekk noe mer.

Jeg: "Da blir det 35 kroner, høres det greit ut?"

Han: "Ja, bra det."

Sjefen min går, og han finner frem pengene sine.

Han ser så på meg før han sier:

"Jeg har bare 20 kroner! Du må ta vekk en appelsinjuice også, og posen, jeg vil ikke betale for pose! Her bruker jeg penger hos dere, og så får jeg ikke gratis pose??"

Sjefen kommer bort, tar vekk en appelsinjuice, han betaler og går. Han får den ene posen (som han slapp å betale for), men ser dumt på meg og sier "jeg trenger to poser!". To poser? Til en appelsinjuice? Jeg tror ikke på deg, men sier "ok, her er enda en pose, ha en fin dag, da!"

Annet diverse:

- Kundene som klager over at røyken er 3 kroner dyrere enn på Rema 1000.

- Kunder som klager over at ting går sakte, før de selv bruker 2 minutter på å finne pengene sine.

- Kunder som blir sur når jeg ikke vet nøyaktig hvor noe er i butikken, eller om vi har et eller annet (jeg jobber i kasse, ta tak i en av de på gulvet, så får du nok hjelp skal du se!)

- Kunder som blir forbanna for at jeg ikke kan forlate kassen for å hjelpe dem å finne ting.

- Kunder som blir irritert når jeg spør de om de skal ha pose når de har kjøpt mye.

- Kunder som blir irritert om jeg gir de pose når de har kjøpt mye

- Kunder som blir forbanna når jeg sier at jeg ikke kan gi de tilbake penger for et eller annet de har kjøpt, de må vente litt så sjefen min får komme ut.

- Kunder som sier at de ikke skal ha pose, før de etterpå sier: "skulle jeg ikke få pose du?".

- Kunder som blir sure fordi de ikke kan bruke ICA sitt brødkort hos oss.

- Kunder som krever å få varen billigere, fordi den er billigere på Rema 1000 (gå på Rema 1000, da?")

Kommer nok mer. Når jeg orker.

• Liker 25
Skrevet

Åhhh, dere, å, dere, hvor skal jeg begynne?

Så sær Meny-butikk dere er a! =P Vi lot kundene få flere julebonus-kort (var ikke sååå veldig mange som spurte), lot de få ta 4pakninger i kassetilbudet...

Men ser den at regler er regler, den butikken jeg jobba på var mer runde i kantene enn hva jeg ville vært om jeg besteme selv =)

• Liker 2
Skrevet

Så sær Meny-butikk dere er a! =P Vi lot kundene få flere julebonus-kort (var ikke sååå veldig mange som spurte), lot de få ta 4pakninger i kassetilbudet...

Men ser den at regler er regler, den butikken jeg jobba på var mer runde i kantene enn hva jeg ville vært om jeg besteme selv =)

Fordi det ikke er tillatt å bruke et julebonuskort mer enn en gang per dag, så sier jo det seg selv at kunder ikke skal kunne få flere. De får jo, når de virkelig er sta, men det er ikke riktig. Vi følger kun reglene som vi får av sjefene våre. Ønsker å gjøre kunder fornøyd, men vi ønsker også å holde budsjettet. :) Av samme grunn sjekker vi prisene på produkter (når vi har tid) når kunder sier "men det stod 30% på den, altså!".

Vi begynte jo med julebonuses forrige uke (ca?), og opplever i ca 1/3 av julebonuskjøpene at folk vil dele opp kjøpet eller få flere kort. Vi er en helt gigantisk butikk, og det gjør en stor forskjell på systemet vårt om folk tar firepakninger istedenfor enkeltbrus. Om det bare var et par hadde det nok gått fint. :) Vi er tross alt en butikk og er en grense på hvor mye vi kan tillate. Som det stod, så sier jeg jo til kundene som vil ha firepakninger at jeg kan løpe og hente de andre brusene for dem.

Skrevet

Denne uken fikk jeg kjeft av en kunde for at vi ikke hadde en vare som har gått ut av produksjon.

"Trodde dere ville ha kunder, jeg?!"

Nei, det er derfor vi jevnlig sender e-post til produsentene og ber dem ta ting ut av produksjon. :filer:

• Liker 13
Gjest Thessie!
Skrevet

Fordi det ikke er tillatt å bruke et julebonuskort mer enn en gang per dag, så sier jo det seg selv at kunder ikke skal kunne få flere. De får jo, når de virkelig er sta, men det er ikke riktig. Vi følger kun reglene som vi får av sjefene våre. Ønsker å gjøre kunder fornøyd, men vi ønsker også å holde budsjettet. :) Av samme grunn sjekker vi prisene på produkter (når vi har tid) når kunder sier "men det stod 30% på den, altså!".

Vi begynte jo med julebonuses forrige uke (ca?), og opplever i ca 1/3 av julebonuskjøpene at folk vil dele opp kjøpet eller få flere kort. Vi er en helt gigantisk butikk, og det gjør en stor forskjell på systemet vårt om folk tar firepakninger istedenfor enkeltbrus. Om det bare var et par hadde det nok gått fint. :) Vi er tross alt en butikk og er en grense på hvor mye vi kan tillate. Som det stod, så sier jeg jo til kundene som vil ha firepakninger at jeg kan løpe og hente de andre brusene for dem.

Jeg skjønner veldig godt det du skriver her. Men det er da feil at kundene som er staest skal få det som de vil? Så om jeg bare krangler nok så vil jeg få det som jeg vil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...