Gå til innhold

Dumme ting kunder sier

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg forstår heller ikke hvorfor folk gidder å få rundt å være så sure. En annen ting jeg har merket etter å ha jobbet i butikk og nå jobber med support både over telefonen og epost er at grensene for å være frekk, ubehagelig, ekkel og u name it er mye slakkere over telefonen enn over disken. Nesten så jeg lengter tilbake til butikk.. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva folk kan få seg til å si over telefon er ganske utolig ja... Og ikke bare "vanlige" kunder -jeg hadde en jobb hvor jeg jevnlig ble skjelt ut av advokater -velutdannede, voksne ressurssterke mennesker som visste minst like godt som meg at det de kjeftet for var ting jeg ikke hadde noe med, ikke kunne gjøre noe med og stort sett dreide seg om lovlig fattede avgjørelser de hadde full adgang til å klage formelt på. Men det er jo greit å ha noen å ta det ut på... Lurte innimellom på om de var sånn mot alle eller om det var lettere å være mot meg fordi jeg var ung, kvinne og bare sekretær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var engang en morsom tråd men nå klager alle jo! Kom med dumme ting kundene deres sier da :D

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det disse kundene som kommer inn og sier feks "Vinkler". Punktum. Det er alt de sier, de ønsker å spørre om dette er et produkt vi har, men sier kun substantivet i setningen.

Og jeg mener; når jenta mi var 2 år så drev vi og øvde henne på å ikke si "MELK" men "Kan jeg få melk" eller "Har vi melk" osv. Derfor er det på nippet hver gang at jeg ikke korrigerer kunden og sier "HAR vi vinkler, mener du?" Og hvis det kommer ut noen gang, så er det altså ikke spydig ment, jeg er så vant til å oppdra...

Dette høres sikkert pirkat ut, men jeg mener det også har noe med høflighet å gjøre. Greit du har det travelt, men tre ord til går det vel an å si? Hvordan kan vi vente at ungene våre snakker høflig til oss og hverandre når vi voksne snakker på den måten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit du har det travelt, men tre ord til går det vel an å si?

Alle monner drar når man har det grusomt travelt og er vanvittig busy & important, vet du... :ler: Tror jeg også ville slitt med å ikke komme med en kommentar der, og jeg oppdrar ikke barn til vanlig...

Hadde forresten en kunde en dag som skulle ha bøker av en kjent norsk forfatter. Hun husket hverken navn eller tittel, men "det er hun som drikker en del vin". Ja, selvfølgelig...

En annen skulle ha bøkene til Ragde, for hun hadde sett filmen. Jeg prøvde å innvende at den ikke hadde kommet ennå (så vidt meg bekjent er det fortsatt på planleggingsstadiet?), men joda, den hadde hun sett -på bygdekinoen! Det er ytterst sjelden bygdekinoen her har ekslusive førpremierer, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forresten en kunde en dag som skulle ha bøker av en kjent norsk forfatter. Hun husket hverken navn eller tittel, men "det er hun som drikker en del vin". Ja, selvfølgelig...

Enkelt! Det er Vigdis Hjorth. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte akkurat det samme, men fra motsatt side av disken. Jeg står og smiler, leter etter øyekontakt og hilser folk velkommen (liten butikk, lite sted), og opplever stadig at noen kommer inn med en sort sky over hodet. Greit nok det, men når jeg har kvitret "Heihei!", det er kun oss to i butikken, og kunden bare ser dumt på meg og går forbi, da blir jeg litt overrasket. Litt uhøflig å ikke hilse tilbake.

Skjønner heller ikke folk som gidder å bruke energi på å være gretne. Men jeg blir sjelden satt ut, har lagt til meg et teflon-belegg i løpet av årene, slik at jeg ikke tar inn over meg negativ energi, ikke lar andres dårlige dag påvirke meg på noe måte. Tror man må være slik i servicebransjen.

Helt enig med deg.

Når man jobber bak disk hele dagen, flere ganger i uken, så har det mye å si hvordan kundene oppfører seg. Er de sure og uhøflige uten grunn så er det slitsomt. Blir så glad når folk svarer "hei!" med et smil tilbake, da har de virkelig gjort dagen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt! Det er Vigdis Hjorth. :sjarmor:

:ler: Jepp. Jeg tok den ikke, men hun kom etterhvert på navnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var engang en morsom tråd men nå klager alle jo! Kom med dumme ting kundene deres sier da :D

Ja, kanskje vi skulle delt tråden til en egen for "Frustrerte Kundebehandlere"....

Og ja, genial tråd, når jeg leste gjennom de første tjue sidene slo det meg at dette hadde vært en genial bok-ide... Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagens opplevelse, dog motsatt

sto i laaaaang kø for å betale noe småfjas jeg hadde glemt og var nestemann til kassa, foran meg sto det en dame som handlet for litt over 300 kroner. hun lurte på om kassadama kunne ta beløpet opp til 500 men fikk høflig og fin beskjed om at det går ikke pga lite veksel. handledame bare smiler og synes dette er helt ok...

men da klikka det for kassadama...

"skal du se ? ja se selv..." (drar opp kasseskuffen og omtrent tvinger kunden til å se at det er lite penger der)

"jammen SE DA !!! jeg har lite penger her... helt ærlig, se...se...SE DA!"

og sånn fortsatte hun helt til kunden bare gikk og jeg var neste.

ok, jeg handlet for litt over 100 kroner og hadde dessverre bare en 500 lapp, må man så må man.

gir dama pengene og får spørsmålet om jeg har noe mindre... og begynte å grave frem noe mynt så hun i det minste slapp å bruke opp beholdningen der. gir dama myntene og da bare ser hun skikkelig rart på meg....

"er du sikker på at du ikke har mindre ?" (supersur stemme)

"eh, ja... ellers hadde jeg gitt deg mindre"

"er du sikker på det ?"

"eh.... ja, jeg tror da jeg vet bedre en deg hva jeg har i min egen lommebok ?"

"faen faen faen faen faen... nå må jeg veksle den helvetes dritten IGJEN" (sagt høyt og nesten på gråten foran masse kunder)

jeg sto som et spørsmålstegn inntil jeg fikk vekselen min og bare rømte butikken etter det... hun der var scary

Endret av minienthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagens opplevelse, dog motsatt

sto i laaaaang kø for å betale noe småfjas jeg hadde glemt og var nestemann til kassa, foran meg sto det en dame som handlet for litt over 300 kroner. hun lurte på om kassadama kunne ta beløpet opp til 500 men fikk høflig og fin beskjed om at det går ikke pga lite veksel. handledame bare smiler og synes dette er helt ok...

men da klikka det for kassadama...

"skal du se ? ja se selv..." (drar opp kasseskuffen og omtrent tvinger kunden til å se at det er lite penger der)

"jammen SE DA !!! jeg har lite penger her... helt ærlig, se...se...SE DA!"

og sånn fortsatte hun helt til kunden bare gikk og jeg var neste.

ok, jeg handlet for litt over 100 kroner og hadde dessverre bare en 500 lapp, må man så må man.

gir dama pengene og får spørsmålet om jeg har noe mindre... og begynte å grave frem noe mynt så hun i det minste slapp å bruke opp beholdningen der. gir dama myntene og da bare ser hun skikkelig rart på meg....

"er du sikker på at du ikke har mindre ?" (supersur stemme)

"eh, ja... ellers hadde jeg gitt deg mindre"

"er du sikker på det ?"

"eh.... ja, jeg tror da jeg vet bedre en deg hva jeg har i min egen lommebok ?"

"faen faen faen faen faen... nå må jeg veksle den helvetes dritten IGJEN" (sagt høyt og nesten på gråten foran masse kunder)

jeg sto som et spørsmålstegn inntil jeg fikk vekselen min og bare rømte butikken etter det... hun der var scary

:overrasket:

Enkelte personer bare passer ikke til å jobbe i butikk...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde også vært en tråd som heter dumme ting butikkansatte sier..

Jeg så en eldre mann som skulle bytte en pakke kaffefilter. Tydeligvis hadde pakken med filter gått fint INN i lomma. Da den skulle ut, derimot, så det veldig artig ut. Han hadde regelrett brytekamp med seg selv og kaffefiltrene som var som limt fast inni lomma. Det så utrolig komisk ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde også vært en tråd som heter dumme ting butikkansatte sier..

Jeg så en eldre mann som skulle bytte en pakke kaffefilter. Tydeligvis hadde pakken med filter gått fint INN i lomma. Da den skulle ut, derimot, så det veldig artig ut. Han hadde regelrett brytekamp med seg selv og kaffefiltrene som var som limt fast inni lomma. Det så utrolig komisk ut!

det finnes en tråd om det. Denne tråden er bare om hva KUNDENE, så hold dere til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det finnes en tråd om det. Denne tråden er bare om hva KUNDENE, så hold dere til det.

link ? så kan jeg endre mitt og legge det inn der istedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

link ?  så kan jeg endre mitt og legge det inn der istedet :)

har desverre ikke link, men den ble laget på samme tidspunkt som denne,om ikke før:) bare å søke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Jobber i bibliotek og får mye av det samme ;) Virker som om folk svarer at de leser alt for å ikke være vanskelige -men det er jo nettopp da de er vanskelige...

Fikk en gang kjeft fordi jeg ikke kunne endre åpningstidene på en ambassade i Afrika (jobbet i udi), da lurte jeg litt på hva slags innflytelse han trodde jeg hadde...

Verste jeg opplevde i butikk var kunden som kom og spurte om vi ikke skulle ta en liten hydestund :overrasket: Var helt satt ut et øyeblikk, så ble jeg rasende :kjempesinna: Da stakk han fort og kom aldri tilbake...

Hvorfor ble du sinna? Kunne du ikke bare sagt nei, han var jo høfflig som spurte først;-)

Hadde også en kom i det jeg bar inn skiltet og spurte om jeg skulle stenge. Ja, sier jeg, jeg stenger nå. "Å ja, jeg skal bare kikke litt jeg" sier hun og er på full fart inn døren jeg skulle til å låse. Eh...nei, jeg skulle stenge... Da ble hun faktisk sur -jeg skulle tydligvis jobbe overtid for at hun skulle få kikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rareste kommentarene jeg får i løpet av en arbeidsdag kommer fra de butikkansatte.

For noen dager siden ble jeg skjelt ut av en kvinne fra en klesbutikk fordi hun hadde fylt ut et fullmaktskjema feil. Hun hadde skrevet det ut i sitt private navn, og ikke i butikkens navn. Og hun hadde selvfølgelig ikke tatt med seg dokumentasjon på firmaet heller. Og det er jo selvfølgelig min feil at butikkansatte ikke kan lese og skrive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_M26

Har storkost meg med mange av de morsomme innleggene i denne tråden. Vil nevne at jeg har stor respekt for de som klarer å ta sure/dumme kunder uten å la seg vippe av pinnen. Selv har jeg jobbet både i matbutikk, og tidligere på supporten til en stor internettleverandør. I løpet av denne tiden har jeg ikke blitt immun, men heller allergisk mot kunder/brukere.

De fleste vil nok karakterisere meg som en hyggelig og serviceinnstilt person, men gudene skal vite at jeg tenker mitt om folk. Mantraet fra min siste supportjobb var "Folk er dumme". Hvis man ikke vet opp ned på noe som helst som involverer en datamaskin, så er det håpløst å prøve å hjelpe disse folkene. Nuvel, kunne tatt dette lenger, men tilbake til topic:

Fra matbutikk:

En kar pleide til stadighet å komme innom og nærmest ommøblere alt av disker i jakt på varer som gikk ut på dato. Dette kunne gjerne vare fra 20 minutter til tre kvarter. En gang hadde han funnet seg en bit laks som gikk ut på dato neste dag. Min kvinnelige kollega sa at hun dessverre ikke hadde mulighet til å gi noen redusert pris på den (skal ikke diskutere det her), men mannen fortsatte å krangle, køen bak ble stadig lengre.

Rett bak denne kunden stod det et kvinnemenneske som plutselig fikk nok: "MÅ DU SE TE Å BETALE DEN DÆR JÆVLADE LAKSEBETTEN, OG KOMME DÆ TE HÆLVETE UT AV BUTIKKEN!".

Kunden skiftet kjapt fra krangling til en regelrett oppvisning i hurtigbetaling og taktisk retrett. Hell yeah! :ler:

Fra support:

*tar telefonen*: Ja, nå har jeg fått virus på maskinen, det har kommet gjennom DERES linjer, og DU skal hjelpe meg å fjerne det!

Sorry mac, ringer du Statens Vegvesen når du har trøbbel med bilen..?

En annen kar ringte en gang og kunne fortelle at linja var nede. Det innebærer normalt tre dager rettetid. Men nei, det holdt ikke, han handlet aksjer, og kom nå til å tape "flere hundrede tusener". Trist.

Også enormt irriterende når man legger seg på teskjenivå, og brukerne likevel sier: "Nå må du snakke så jeg forstår deg!" Hjelpemegvel :kjefte:

Vil spy av at alle absolutt skal ha en datamaskin, men de har ikke evne eller vilje (er vel helst det) til å lære seg nor som helst. Typsike feilmeldinger fra disse personene er "Ingenting virker" eller "Alt er feil".

Vil egentlig spy av folk flest som bruker data. Heldigvis er support i dag bare en liten del av mitt daglige arbeid. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunder som kommer inn - lenge etter stengetid - er det værste. Når de må krabbe under gitteret for å komme inn og fornøyd jubler: "jeg rakk det i dag også!". Hadde de enda spurt om de fikk komme inn fordi de skulle handle en spesifikk ting hadde jeg sluppet dem inn med et smil, jeg. Men det er utrolig frekt å storme inn for å kikke etter stengetid.

Vi har kølappsystem der jeg jobber og jeg er rimlig lei alle de som sier "Bingo" når jeg roper opp nummeret deres...

Ellers hadde vi en kunde som spurte etter solkrem med fysisk og psykisk filter... :ler: Tror hun mente fysisk og kjemisk filter.

Opplever også maaange som sier "Bingo" når det er deres tur, så den er ikke morsom lenger...

Og så har du de som sniker seg foran køen og bryter seg inn foran den kunden jeg holder på og ekspederer og sier "du, jeg skal bare betale dette!".

Javel, det jo skal jo liksom kunden jeg holder på med også!? (og alle de andre som er foran i køen...).

Har mange kunder som spør etter kompressorer. Da jeg var ny i jobben henviste jeg dem til jernvarehandel, men nå bare henter jeg noen pakker kompresser og spør hvor store de skal være...

Og når det gjelder stengetid - opplever nesten hver gang vi har stengt og står klare til å forlate at det kommer noen løpende og spør "Er dere stengt?". Neida, vi bare lukker, slår av lys og tar ned gitteret for moro skyld...

En gang var det en kunde som påsto at vi stengte alt for tidlig i henhold til åpningstidene våre. Han var rimelig forbannet fordi han ikke fikk medisinen sin. Han hadde stått rett utenfor apoteket i nesten 1/2 time før stengetid og prata med en kjenning om de elendige åpningstidene våre, for det var jo ingen kunder inne i apoteket den siste halvtimen, så da måtte vi jo være stengt...

Om gitteret var oppe eller nede hadde visst ingen betydning for ham, og han lagde et lite helvete ut av om vi hadde stengt enda gitteret var oppe og full betjening sto parat til å hjelpe ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...