Gå til innhold

Dumme ting kunder sier

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

JObber i butikk,ja. Men du jobber kanskje i en butikk som ikke får inn så mye penger? Og derfor ikke kan gi ut ekstra kontanter?

Og det er da ikke snakk om at de tar ut flere tusen heller da..

Her varierer det veldig, alt etter hvor mange kunder som betaler kontant, og hvor mange som betaler med kort. Er det mange som betaler med cash, og tilnærmet likt summen som skal betales, er det null problem etter en stund å gi ut 1500(makssummen) kroner i hundre- og tohundrelapper. Er det mange som skal betale med kort, og i tillegg ta ut penger, skorter det logisk nok på kontantene, fordi kontantene forsvinner fortere ut av kassa mi og inn i kundenes lommer, enn de går fra kundenes lomme og ned i kassa mi. Når noe går ut fortere enn det kommer inn, blir det før eller senere tomt, uansett hvor mye man har fra starten.

Og jeg har opplevd å måtte gi ut så mye kontanter, at når en stakkar kommer og betaler kontant på en vare, har jeg ikke vekslepenger å gi ham. Jeg måtte få noen til å åpne noe styr-og-stell, og deretter finne en sånn veksleautomatting, og deretter komme tilbake med pengene. Kunden ble så lei av å vente, at han gikk rett og slett fra sine nesten 70 kroner. Samtidig følte jeg det gnistret blant de andre kundene, for akkurat der(ikke der jeg jobber nå) hadde jeg ikke mulighet til å sette kjøpet på "vent" og ekspedere de andre i mellomtiden.

Den erfaringen gav meg ei lekse; ikke hokern om det skal skje en gang til. Men andre her er tydeligvis ikke enig? E servicen med å gi ut kontanter til kundene, virkelig verdt så mye?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er jeg tydeligvis veldig lite serviceinnstilt, da det ikke er mulig å ta ut ekstra penger ihele tatt i min butikk....det er en liten butikk. vi starter dagen med 1000 kr i kontanter, de fleste betaler med kort, og har sjelden mer enn 2000 i kontanter i kassa når dagen er over.

Hvis 1 kunde betaler med 1000 lapp i begynnelsen av dagen så hadde jeg hatt et problem dersom noen allerede hadde tatt ut 500 kr i cash like før.

Det er flere minibanker noen få meter ned i gata, alternativet er at jeg må låse døra til butikken for å gå i banken og ta ut meg penger.

Men har heller aldri fått en eneste sur kommentar på at de ikke får ekstra kontanter ut.

Når jeg tar ut kontanter i matbutikker o.l. spør jeg alltid hvor mye jeg kan ta ut, evt hvilket beløp som passer best.

Også tar jeg alltid ut hele lapper i tillegg til kjøpesummen, har aldri skjønt meg på de som skal ha det på f.eks 500 totalt. Får bare masse småpenger.

Endret av Cilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som ikke skulle jobbet i butikk,gitt.

Eier jo ikke seviceinnstilling i det hele tatt.

Sevice er veldig viktig,så kunden føler her har de lyst å komme tibake.

Da blir vel du glad for at jeg bare jobber i et serviceyrke så lenge jeg studerer. Når jeg er ferdig med studiene skal jeg også ut i et yrke hvor jeg skal samhandle med mennesker, men yrkets art er av slik karakter at ingen vil få mulighet til å behandle meg like ille som butikkansatte kan bli.

Og som vi har løært der jeg arbeider nå. kunder som stiller urimelige krav som er stikk i strid med norsk lov, er vi ikke tjent med. Det samme gjelder kunder som tror vi vil åpne lokalet for dem etter stengetid, trenger vi ikke. Vi yter service til flere mennesker, og en kunde som gjør at vi ikke kan yte service til disse, er vi heller ikke tjent med. Vi tjener på flertallet, og ikke på en enkelt person.

Kunder som kommer i åpningstiden, og som ikke forventer at vi skal bryte loven, er kunder vi tar oss av og ønsker velkommen tilbake. De andre har vi ikke behov for.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer det veldig, alt etter hvor mange kunder som betaler kontant, og hvor mange som betaler med kort. Er det mange som betaler med cash, og tilnærmet likt summen som skal betales, er det null problem etter en stund å gi ut 1500(makssummen) kroner i hundre- og tohundrelapper. Er det mange som skal betale med kort, og i tillegg ta ut penger, skorter det logisk nok på kontantene, fordi kontantene forsvinner fortere ut av kassa mi og inn i kundenes lommer, enn de går fra kundenes lomme og ned i kassa mi. Når noe går ut fortere enn det kommer inn, blir det før eller senere tomt, uansett hvor mye man har fra starten.

Og jeg har opplevd å måtte gi ut så mye kontanter, at når en stakkar kommer og betaler kontant på en vare, har jeg ikke vekslepenger å gi ham. Jeg måtte få noen til å åpne noe styr-og-stell, og deretter finne en sånn veksleautomatting, og deretter komme tilbake med pengene. Kunden ble så lei av å vente, at han gikk rett og slett fra sine nesten 70 kroner. Samtidig følte jeg det gnistret blant de andre kundene, for akkurat der(ikke der jeg jobber nå) hadde jeg ikke mulighet til å sette kjøpet på "vent" og ekspedere de andre i mellomtiden.

Den erfaringen gav meg ei lekse; ikke hokern om det skal skje en gang til. Men andre her er tydeligvis ikke enig? E servicen med å gi ut kontanter til kundene, virkelig verdt så mye?

Svaret er enkelt; det er det samme med de menneskene som står bak og venter eller som ikke kan få tilbake vekslepenger. Så lenge jeg får tatt ut penger, så er det det samme med de andre. Jeg tror gjesten vil prøve å få deg til å innrømme at denne ene kunden var viktigere enn de andre kundene som venter på tur for å betale varene sine. Du må huske på at dette enkelt mennesket er så mye verdt som kunde, at den resterende gruppen med gode kunder må lide for dette.

Dette er selvfølgelig ikke min personlige mening, da jeg er enig med deg. Men det finnes mange mennesker som ikke ser andre enn seg selv. Å skulle drive butikk etter et prinsipp som ikke tar hensyn til flertallet, er ikke en god handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i butikk i mange mange år,så sevice er virkelig noe jeg vet alt om.

Hva ggjorde du da? Stablet hermetikk? Tydeligvis lite pengebehandling. Jeg har jobbet i serviceyrket i 10 år nå, derav 7 med pengebehandling. Service er noe jeg kan. Det å ikke kunne gi ut penger er ikke mangel på service, men ren fornuft. Ingen som har jobbet mer enn 2 mnd på en butikk skjønner det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er enkelt; det er det samme med de menneskene som står bak og venter eller som ikke kan få tilbake vekslepenger. Så lenge jeg får tatt ut penger, så er det det samme med de andre. Jeg tror gjesten vil prøve å få deg til å innrømme at denne ene kunden var viktigere enn de andre kundene som venter på tur for å betale varene sine. Du må huske på at dette enkelt mennesket er så mye verdt som kunde, at den resterende gruppen med gode kunder må lide for dette.

Dette er selvfølgelig ikke min personlige mening, da jeg er enig med deg. Men det finnes mange mennesker som ikke ser andre enn seg selv. Å skulle drive butikk etter et prinsipp som ikke tar hensyn til flertallet, er ikke en god handel.

:frustrert:

Jeg ser poenget ditt, men poenget er det som irriterer meg.

Hvis du tenker på den ene kunden som gikk fra vekslepengene sine, så var de bak like viktige. Hadde jeg visst at det der kom til å skje, hadde jeg nektet de foran å "robbe" meg for alt av vekslepenger.

Joda, det var faktisk en som var så ærlig at han sa "spiller det noen rolle da, så lenge jeg får dem?" da han ville ha mine to siste femtilapper i stedet for en hundrelapp. Ikke hadde jeg så mange hundre i tjuere og tiere heller.

Og by the way, hva hvis denne "å så viktige kunden" var den som måtte lide fordi en annen kranglet så mye at jeg gav ham alt bare for å få ham ut av butikken og holde snavla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:frustrert:

Jeg ser poenget ditt, men poenget er det som irriterer meg.

Hvis du tenker på den ene kunden som gikk fra vekslepengene sine, så var de bak like viktige. Hadde jeg visst at det der kom til å skje, hadde jeg nektet de foran å "robbe" meg for alt av vekslepenger.

Joda, det var faktisk en som var så ærlig at han sa "spiller det noen rolle da, så lenge jeg får dem?" da han ville ha mine to siste femtilapper i stedet for en hundrelapp. Ikke hadde jeg så mange hundre i tjuere og tiere heller.

Og by the way, hva hvis denne "å så viktige kunden" var den som måtte lide fordi en annen kranglet så mye at jeg gav ham alt bare for å få ham ut av butikken og holde snavla?

Jeg er klar over poenget, og jeg blir også irritert over slike korttenkte mennesker.

Problemet med å måtte gi meg på noe jeg har sagt "nei" til har jeg aldri vært borti (med mindre noen kan bevise at jeg tar feil). Men det er nok fordi jeg er en liten kranglefant som etter et klart "nei" står på mitt. Prøver noen av kundene å krangle seg til et "ja" når jeg har sagt "nei" så nytter ikke det. Og de som virkelig prøver å krangle blir meldt til vaktene eller politiet. Setningen "vil du at jeg skal trykke på alarm-knappen?" er effektiv (bruker bare den beskjeden i ekstreme tilfeller selvfølgelig).

Våre faste kunder har oppdaget at jeg yter mer enn vanlig service hvis de får problemer av ymse slag, og jeg gjør virkelig en innsats for å hjelpe dem. Jeg fikk blomst av en dame en gang som ble så glad for at jeg ikke gav en annen dame de siste pengene jeg hadde igjen, men sparte slik at det ble litt penger til alle de andre også.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som ikke skulle jobbet i butikk,gitt.

Eier jo ikke seviceinnstilling i det hele tatt.

Sevice er veldig viktig,så kunden føler her har de lyst å komme tibake.

Jeg har selv jobbet i butikk og når man ikke har penger å gi ut, så kan desverre ikke kunden få ta ut noen penger.

Og det burde alle forstå enn å skrike ut om service for kundene. Så lenge det er nok penger i kassen, kan kundene få ta ut penger, men er det ikke det, så kan ikke kundene få ta ut penger.

Jeg har selv som kunde fått til svar "desverre, det går ikke/ jeg har ikke nok penger/det er ikke nok penger i kassen til det" enkelte ganger når jeg spør om å få ta ut penger i tillegg. Og det er ikke noe problem for meg å godta det som svar. Det er noe som heter normal høflighet selv om man er kunde. Man trenger ikke å krangle på alt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å måtte gi meg på noe jeg har sagt "nei" til har jeg aldri vært borti (med mindre noen kan bevise at jeg tar feil). Men det er nok fordi jeg er en liten kranglefant som etter et klart "nei" står på mitt. Prøver noen av kundene å krangle seg til et "ja" når jeg har sagt "nei" så nytter ikke det. Og de som virkelig prøver å krangle blir meldt til vaktene eller politiet. Setningen "vil du at jeg skal trykke på alarm-knappen?" er effektiv (bruker bare den beskjeden i ekstreme tilfeller selvfølgelig).

Våre faste kunder har oppdaget at jeg yter mer enn vanlig service hvis de får problemer av ymse slag, og jeg gjør virkelig en innsats for å hjelpe dem. Jeg fikk blomst av en dame en gang som ble så glad for at jeg ikke gav en annen dame de siste pengene jeg hadde igjen, men sparte slik at det ble litt penger til alle de andre også.

Heh, her finnes det ikke noen alarmknapp. Dessuten har jeg alltid vært føyelig, og alltid kommet på de rette svarene først i ettertid, så ... Og så er det det med hva man kan tillate seg å si, da, i trynet på kunder med innstillingen "kunden har alltid rett, selv om Norges lover og litt til må brytes", jeg vil jo ikke være den som "får skylden" får at butikken "min" mister kunder.

Aaw, blomster er jo kos å få, da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet i butikk og når man ikke har penger å gi ut, så kan desverre ikke kunden få ta ut noen penger.

Og det burde alle forstå enn å skrike ut om service for kundene. Så lenge det er nok penger i kassen, kan kundene få ta ut penger, men er det ikke det, så kan ikke kundene få ta ut penger.

(...) Og det er ikke noe problem for meg å godta det som svar. Det er noe som heter normal høflighet selv om man er kunde. Man trenger ikke å krangle på alt.

:klappe::klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg jobber i butikk på vestkanten i Oslo og man kan si at kundene der er mildt sagt litt mer kravstore enn ellers i byen. Har nemlig jobba i tilsvarende butikk på østkanten og der var kundene mye mer avslappete og hyggelige.

Typisk diskusjon er hvis banktransaksjonen blir avvsit. Da skriker de opp med en gang at de selvsagt har penger på krotet, veldig viktig for dem å presisere det. Jeg forklarer da at jeg ikke kan gjøre noe mer når det har gått via bbs og blitt avvist der. Jeg kan ikek gi varene uten at vi har fått en godkjent transaksjon. Det er minibank rett ved siden av, og ber dem gå dit og ta ut penger. Men ikke så ofte de kommer tilbake.

Og så er det de kundene som ikke kan godta at vi er utsolgt for en vare. Hva skal jeg gjøre da, jeg kan jo ikke trylle fram den aktuelle varen heller :roll: Selvsagt beklager jeg osv, men jeg kan ikke gjøre så mye mer.

Mange kunder som bare peker litt diffust på disken der vi har mange varer og sier "jeg skal ha en sånn". da må jeg alltis spørre hva "en sånn" er, hvor jeg klarer ikke å se hva vedkommende peker på.

Og så typisk de som ber om en "vanlig en". Da må jeg alltid spørre hva som er "vanlig" for dem, siden jeg har erfart at dette varierer fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, for en morsom tråd!

Har aldri jobbet i noe serviceyrke, så jeg har ingen personlige erfaringer med kjipe kunder. Likevel har jeg et par historier hvor familie/bekjente har vært den "dumme" kunden.

Min søster hadde for vane når hun var litt yngre å bruke opplysningen 180 til det meste hun lurte på. Dette var alt fra "hva vil det si å legge noe i vannbad?" til "hjelp, hva gjør jeg når det lekker fra vannsengen?" :ler: Tror hun hadde misforstått hva opplysningen egentlig var for noe, hihi.

En veldig flau episode skjedde da vi var på restaurant med bestemoren til forloveden min. Hun er vanligvis veldig søt og hyggelig, men er litt sånn "vestkantfrue" samtidig som hun på dette tidspunktet begynte å bli litt dement. Hun hadde akkurat tatt en stor bit av maten da hun plutselig gjorde stoooore øyne og utbrøt høylydt "se, en NEGER" da hun så en mørkhudet kelner. :flau:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva ggjorde du da? Stablet hermetikk? Tydeligvis lite pengebehandling. Jeg har jobbet i serviceyrket i 10 år nå, derav 7 med pengebehandling. Service er noe jeg kan. Det å ikke kunne gi ut penger er ikke mangel på service, men ren fornuft. Ingen som har jobbet mer enn 2 mnd på en butikk skjønner det.

Satt kun i kassa og det i en butikk med veldig mange kunder innom.

Lange køer hver eneste dag. Så kunder vet jeg hvordan man skal behandle.

Og kunder som alltid kommer igjen pga.at vi alltid har så god service og alltid er så hyggelig med kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Tror det er mange her som bare jobber i en liten butikk som omtrent ikke får inn penger i kassa. Da kan jeg jo forstå at det er vanskelig å få tatt ut noe ekstra.

Men i en dagligvare for eks,skulle det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Da er jeg tydeligvis veldig lite serviceinnstilt, da det ikke er mulig å ta ut ekstra penger ihele tatt i min butikk....det er en liten butikk. vi starter dagen med 1000 kr i kontanter, de fleste betaler med kort, og har sjelden mer enn 2000 i kontanter i kassa når dagen er over.

Hvis 1 kunde betaler med 1000 lapp i begynnelsen av dagen så hadde jeg hatt et problem dersom noen allerede hadde tatt ut 500 kr i cash like før.

Det er flere minibanker noen få meter ned i gata, alternativet er at jeg må låse døra til butikken for å gå i banken og ta ut meg penger.

Men har heller aldri fått en eneste sur kommentar på at de ikke får ekstra kontanter ut.

Når jeg tar ut kontanter i matbutikker o.l. spør jeg alltid hvor mye jeg kan ta ut, evt hvilket beløp som passer best.

Også tar jeg alltid ut hele lapper i tillegg til kjøpesummen, har aldri skjønt meg på de som skal ha det på f.eks 500 totalt. Får bare masse småpenger.

Skjønner jo at det ikke går å ta ut noe ekstra når det er en liten butikk da.

Spør aldri i småbutikker jeg heller. Bare i store som jeg vet får inn en god del penger. Ikke noe problem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Da er jeg svæææært spent på å få vite hva du sier til en kunde, når kunden foran deg har tatt ut alle pengene dine, slik at kassa er bunnskrapt og du har NULL vekslepenger igjen når stakkaren kommer med femhundringsen for å betale kr 134,50? (Det er forresten heller ingen mulighet til å låne eller veksle i andre kasser, siden alle har det samme problemet som deg.)

Nå trenger du ikke vri og vrenge sånn på dette her da.

SKjønner jo sapass at det ikke går å gi ut penger når det ikke er noe i kassa.

Er det mulig!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Herregud for et styr du lagde. Litt av en service.

Du kan jo ikke gi ut penger når du ar så lite i kassa da.

Jeg jobber i en stor butikk som alltid har masse cash.

Og jeg skjønner jo at det ikke går ann å gjøre det sammei en liten butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Betyr faktisk mye for kundene det,ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Herregud,sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg jobber i butikk på vestkanten i Oslo og man kan si at kundene der er mildt sagt litt mer kravstore enn ellers i byen. Har nemlig jobba i tilsvarende butikk på østkanten og der var kundene mye mer avslappete og hyggelige.

Typisk diskusjon er hvis banktransaksjonen blir avvsit. Da skriker de opp med en gang at de selvsagt har penger på krotet, veldig viktig for dem å presisere det. Jeg forklarer da at jeg ikke kan gjøre noe mer når det har gått via bbs og blitt avvist der. Jeg kan ikek gi varene uten at vi har fått en godkjent transaksjon. Det er minibank rett ved siden av, og ber dem gå dit og ta ut penger. Men ikke så ofte de kommer tilbake.

Og så er det de kundene som ikke kan godta at vi er utsolgt for en vare. Hva skal jeg gjøre da, jeg kan jo ikke trylle fram den aktuelle varen heller :roll: Selvsagt beklager jeg osv, men jeg kan ikke gjøre så mye mer.

Mange kunder som bare peker litt diffust på disken der vi har mange varer og sier "jeg skal ha en sånn". da må jeg alltis spørre hva "en sånn" er, hvor jeg klarer ikke å se hva vedkommende peker på.

Og så typisk de som ber om en "vanlig en". Da må jeg alltid spørre hva som er "vanlig" for dem, siden jeg har erfart at dette varierer fra person til person.

Uff,ja. Alt dette og mye annet dritt en får fra kunder har gjort at jeg endelig har fått meg en ny jobb hvor jeg slipper dette. Skal bli så godt.

Som en kollega av meg sa: "Jeg har mista troen på menneskeheten etter å ha jobba i butikk".

Helt enig. Skjønner ikke at enkelte kan oppføre seg så dårlig.

Men gudkjelov så ae nå de fleste hyggelig da.

Er derfor jeg har holdt ut i denne bransjen så mange år.

Men nå er det endelig noe annet jeg skal drive med.

Aldri mer butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...