thessa89 Skrevet 7. januar 2015 #7141 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) ÅH! Jeg blir så glad over å se en slik tråd!! :D Jeg jobber i matbutikk med postavdeling og som bartender, og har vært innenfor disse yrkene i noen år nå. Da sier det seg selv at man hører en del gullkorn. Et spørsmål som går igjen i Posten er "Har dere frimerker?". Eller en annen klassiker er "Har det kommet pakke til meg idag?". Vi får inn en hel del pakker iløpet av en dag, og jeg går ikke og husker på hvor jeg legger pakkene til hvem det måtte være. Ellers er jo også "Sender dere brev/pakker her?" noe som overraskende kommer igjen... En gang kom det inn en flottere herremann ifra by-traktene inn i butikken. Han finner varene sine, legger dem på rullebåndet, jeg slår dem inn, han skal betale. Han står og ser på betalingsterminalen og presterer å spørre om vi tar kort. Djiiiizes, greit nok at det er en mindre plass her jeg bor, men får da være måte på. Jeg klarte altså ikke å dy meg (etter noen år i bransjen er man komfortabel nok med å svare tilbake) så jeg så på terminalen og sa "Tja.. vet liksom ikke hva denne er til jeg altså....". Han skjønte vel at han hadde stilt et dumt spørsmål. Det skal nevnes at han spurte om dette på en veldig nedverdigende tone, derav følte jeg for og ta meg friheten av å svare tilbake. Også enda ett åpenbart spørsmål på puben jeg jobber; "Har dere noe å drikke?". Det kan godt hende at det bare er jeg som har blitt litt hårsår etter flere år innen yrker der man jobber med kunder i butikk og gjester i bar/restaurant, men det er liksom noen spørsmål som virkelig irriterer meg.. Har også noen litt "off topic", men føler de er verdt å nevne allikevel: En eldre herremann kom inn i butikken og gikk rundt og glodde litt. Jeg tenkte jo at jeg kunne spørre om han trengte hjelp til noe. Ja, han lurte på hvor kondomene var. Jeg viste vei og skulle til å gå da han spør meg "Hvilke av disse er best?".... ettersom jeg fortsatt blir litt flirfull av å selge kondomer, så ble jeg litt satt ut. Så jeg prøvde etter beste emne å forklare ham de forskjellige typene hvorpå han ler og sier noe sånt som "Jeg er ganske ny på dette jeg ser du." Hva svarer man egentlig til sånt?? Jeg prøvde selvfølgelig å hjelpe etter beste emne, og vi fant da noe passende til slutt jeg kunne nok ikke jobbet hos Kondomeriet! Vi har også noen kunder som ikke har noe imot å dele. En kunde kom å lurte på sukkerfrie drops, så jeg ble med bort i hylla og leste på pakningene for å finne noe. Denne fyren er veldig til å prate så han begynner "Ja, man må være forsiktig med disse dropsene, man kan jo bli skikkelig dårlig i magen av dem!! Det har jeg blitt iallefall, har du!?". Og han er heller ikke av den stillferdige typen! Så jeg sa jo bare at det ikke var bra å spise for mange og at det stod det på pakningene. Føler meg ikke så åpen at jeg vil dele mine do-vaner etter og ha spist for mage pastiller Endret 8. januar 2015 av thessa89 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thessa89 Skrevet 7. januar 2015 #7142 Del Skrevet 7. januar 2015 HeiJ har du medlemskort? NeI, jeg er ikke med på å sponse fyllekjøring og fanteriNeivel:P da ble det ett hundre og tretti niSyns det er en uting å fyllekjøre!!Ja, hehe.. skal du betale med kort?ER DU IKKE ENIG?Ehh.. jo.. jeg liker ikke fyllekjøring nei..SÅ HVORFOR JOBBER DU HER Hahahahahah!!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Upadiela Skrevet 7. januar 2015 #7143 Del Skrevet 7. januar 2015 (...) Men jeg synes det blir trukket litt langt når dere lar kunder bytte inn varer dere ikke engang selger selv. Ingen kunder forventer at det engang er mulig, med unntak av de... merkelige kundene som finnes. Hadde noen kommet til meg med en appelsinjuice fra Coop sitt eget merke, så hadde ikke jeg latt kunden bytte den i noe annet hos oss. I mitt hode hadde det vært helt sinnsykt. Jau, men sånn er det nå hos oss. Det er jo like sinnsykt å skulle implisere at man får bedre service hos konkurrenten? Ja men jeg er litt selektiv i ekstraservicen med frekke kunder:/ dessverre Jaja såklart! Hvis de ikke har med vare er det jo ikke bytting en gang. Dere får jo ingenting tilbake. Neida, det er sant. ANYWAY, jeg er bare hun bak kassa, det er ikke jeg som har bestemt disse "sinnsyke" reglene. De kommer fra høyere Reitann-makter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 7. januar 2015 #7144 Del Skrevet 7. januar 2015 ANYWAY, jeg er bare hun bak kassa, det er ikke jeg som har bestemt disse "sinnsyke" reglene. De kommer fra høyere Reitann-makter. Det er sant, beklager Men jeg bare ble så interessert og nysgjerrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Upadiela Skrevet 7. januar 2015 #7145 Del Skrevet 7. januar 2015 Det er sant, beklager Men jeg bare ble så interessert og nysgjerrig Jeg er vant med dem, men forstår det virker sært og "goodwill". Vi hadde engang en kunde som knakk nøtta og utnyttet systemet i remaene i distriktet; han gikk i søpla og fant fisk (typ salma og dyrere varer), skrapte bort datomerkingen, oppbevarte dem til de fikk hår, og gikk i butikken for å klage. Vi har sykt strenge regler på fisk og retur, så det er omtrent umulig å kjøpe noe som blir SÅ dårlig i vår butikk (vi snakker grønn sushi, men ikke wasabi). Well, slasken ble tatt tilslutt i å snoke i naboremaens søppeldunk, og ble utestengt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 7. januar 2015 #7146 Del Skrevet 7. januar 2015 Jau, men sånn er det nå hos oss. Det er jo like sinnsykt å skulle implisere at man får bedre service hos konkurrenten? ANYWAY, jeg er bare hun bak kassa, det er ikke jeg som har bestemt disse "sinnsyke" reglene. De kommer fra høyere Reitann-makter. Jeg sliter bare litt med å forstå hvordan eller hvorfor Rema har laget en policy som sier noe ala at en matbutikk skal la folk bytte inn varer butikken ikke engang selger selv. Jeg vil ikke si at den ordningen innebærer at dere yter bedre service heller, det er rett å slett bare å gå alt for langt for snodige kunder. Er ikke i tillegg litt vanskelig å godta innbytte av vare som dere ikke har i sortiment, med tanke på at det da er snakk om varer som faktisk ikke ligger inne i kassen...? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DoomCake Skrevet 8. januar 2015 #7147 Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg tror vi jobber i samme kjede, og jeg kjenner meg såååå igjen Me too.. Det kom en fyr inn en gang og hadde kjøpt et bord. Dette var en skade på, og han ville bytte det. Så klart du skal få bytte sier jeg, vi kan bare hente det ødelagte bordet for deg først. Nei, det hadde han ikke med seg, det sto på hytta, -som han hadde kjørt ned fra i dag, for å få nytt bord. (Å ta det defekte bordet med tilbake igjen var visstnok helt unødvendig). Jeg skulle altså gi han et nytt bord med seg, så skulle han komme inn med det ødelagte til uka.. (?!) Han hadde jo kvittering, må vite! Ok, jeg skal altså sende med deg et bord til flere tusen, og stole på at du kommer tilbake med det andre som du påstår er ødelagt (jeg har jo ikke sett snurten av noe bord), om noen dager? Ehh, nei. Endte med at jeg måtte gå gjennom prinsippet med reklamasjon og vare-mot-vare for ham flere ganger før han motvillig gikk med på avtalen om at han fikk betale for bordet han tok med seg i dag, og komme innom med det ødelagte bordet og få igjen pengene for det til uka. Ser for meg hvordan han hadde sittet å tenkt på ordningen han så for seg og ment at det var helt fornuftig, hele kjøreturen fra hytta.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest extra Skrevet 8. januar 2015 #7148 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) ÅH! Jeg blir så glad over å se en slik tråd!! :D Jeg jobber i matbutikk, i Posten og som bartender, og har vært innenfor disse yrkene i noen år nå. Da sier det seg selv at man hører en del gullkorn. Et spørsmål som går igjen i Posten er "Har dere frimerker?". Eller en annen klassiker er "Har det kommet pakke til meg idag?". Vi får inn en hel del pakker iløpet av en dag, og jeg går ikke og husker på hvor jeg legger pakkene til hvem det måtte være. Ellers er jo også "Sender dere brev/pakker her?" noe som overraskende kommer igjen... En gang kom det inn en flottere herremann ifra by-traktene inn i butikken. Han finner varene sine, legger dem på rullebåndet, jeg slår dem inn, han skal betale. Han står og ser på betalingsterminalen og presterer å spørre om vi tar kort. Djiiiizes, greit nok at det er en mindre plass her jeg bor, men får da være måte på. Jeg klarte altså ikke å dy meg (etter noen år i bransjen er man komfortabel nok med å svare tilbake) så jeg så på terminalen og sa "Tja.. vet liksom ikke hva denne er til jeg altså....". Han skjønte vel at han hadde stilt et dumt spørsmål. Også enda ett åpenbart spørsmål på puben jeg jobber; "Har dere noe godt å drikke?". For det første, det er en bar! Såklart har vi det! For det andre, jeg vet ikke hva som er godt til hver enkelt. Jeg spør jo om det er noe man foretrekker mer enn noe annet, som om gjesten liker bedre surt eller søtt, om det er noen smaker h*n liker, osv. Men får ofte til svar "Vet ikke jeg altså.....tar en øl jeg." Har også noen litt "off topic", men føler de er verdt å nevne allikevel: En eldre herremann kom inn i butikken og gikk rundt og glodde litt. Jeg tenkte jo at jeg kunne spørre om han trengte hjelp til noe. Ja, han lurte på hvor kondomene var. Jeg viste vei og skulle til å gå da han spør meg "Hvilke av disse er best?".... ettersom jeg fortsatt blir litt flirfull av å selge kondomer, så ble jeg litt satt ut. Så jeg prøvde etter beste emne å forklare ham de forskjellige typene hvorpå han ler og sier noe sånt som "Jeg er ganske ny på dette jeg ser du." Hva svarer man egentlig til sånt?? Vi har også noen kunder som ikke har noe imot å dele. En kunde kom å lurte på sukkerfrie drops, så jeg ble med bort i hylla og leste på pakningene for å finne noe. Denne fyren er veldig til å prate så han begynner "Ja, man må være forsiktig med disse dropsene, man kan jo bli skikkelig dårlig i magen av dem!! Det har jeg blitt iallefall, har du!?". Og han er heller ikke av den stillferdige typen. Synes ingen av eksemplene du nevner beskriver veldig spesielle kunder. Tvert imot hørtes de nervøse eller usikre ut. Jeg hadde høflig svart på det de spurte om og heller smilt for meg selv. Folk er folk og alle er ulike. Som bartender kan man få mange spesielle spørsmål, men man tar de med et smil. Se noen episoder av Cheers for tips Endret 8. januar 2015 av extra 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singha Skrevet 8. januar 2015 #7149 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) "Har dere frimerker" er vel bare en veldig typisk norsk måte å si "jeg skulle gjerne hatt noen frimerker"? Og han som lurte på om dere tok kort. Hva om han rett og slett ikke så/kjente igjen terminalen? Tenk hvor frekt du svarte? Endret 8. januar 2015 av Singha 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Phoenix Skrevet 8. januar 2015 #7150 Del Skrevet 8. januar 2015 HeiJ har du medlemskort? NeI, jeg er ikke med på å sponse fyllekjøring og fanteriNeivel:P da ble det ett hundre og tretti niSyns det er en uting å fyllekjøre!!Ja, hehe.. skal du betale med kort?ER DU IKKE ENIG?Ehh.. jo.. jeg liker ikke fyllekjøring nei..SÅ HVORFOR JOBBER DU HER "Hvorfor handler du her, støtter du fyllekjøring? Det er mange andre matbutikker å handle på" 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 8. januar 2015 #7151 Del Skrevet 8. januar 2015 "Har dere frimerker" er vel bare en veldig typisk norsk måte å si "jeg skulle gjerne hatt noen frimerker"? Og han som lurte på om dere tok kort. Hva om han rett og slett ikke så/kjente igjen terminalen? Tenk hvor frekt du svarte? Jeg syns også det er rart når noen kommer inn på et postkontor og spør "om de har frimerker". Si heller "Skulle gjerne hatt noen frimerker!" Når kunder ringer meg og sier "selger dere pizza?" så blir jeg litt "nei, her selger vi bare hestesko!!!!" Enig i at det er en "norsk måte å si" på, for det går igjen hos nordmenn. Men det er upresist og fremstår tullete, når man kan si det rett ut: "Skulle gjerne hatt noen frimerker!" 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 8. januar 2015 #7152 Del Skrevet 8. januar 2015 Joda, det har alltid vært sånn. Ikkeno problem. Kiwi har jo samme greia, bare at da er varen fortsatt i butikk. Da får de en ny en gratis. Det er en del av remas "ideologi". Alle nye blir opplært til å følge det. Det er faktisk ikke så ofte folk vil bytte varer, eller levere tilbake, men det kan være fordi vi har god orden på datoer i min butikk. Og dersom noen "knekker koden", og begynner å prøve å lure systemet, så er det fort gjort å luke dem ut. Vi har jo en oversikt over varene våre. Det er kanskje en dumsnill tankegang, men vi vinner med på fornøyde kunder, enn vi taper på en vare eller to En kompis kjøpte en pakke druer for meg på kiwi en gang, men da jeg fikk de så jeg se var mugne. Så jeg dro tilbake og spurte om å bytte. Fikk så ny pakke og pengene tilbake 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Upadiela Skrevet 8. januar 2015 #7153 Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg sliter bare litt med å forstå hvordan eller hvorfor Rema har laget en policy som sier noe ala at en matbutikk skal la folk bytte inn varer butikken ikke engang selger selv. Jeg vil ikke si at den ordningen innebærer at dere yter bedre service heller, det er rett å slett bare å gå alt for langt for snodige kunder. Er ikke i tillegg litt vanskelig å godta innbytte av vare som dere ikke har i sortiment, med tanke på at det da er snakk om varer som faktisk ikke ligger inne i kassen...? Hmm. Slik jeg ser det, er det to positive sider: 1) Vi beholder kunden fremfor å bokstavlig talt sende han eller henne til konkurrenten. Da handler de gjerne enda mer hos oss "Oi, stemmer det, varen er ikke herfra, men de hjelper meg likevel. Kan jo like gjerne handle resten her da!" 2) I tillegg til det, så får de en av VÅRE varer, som de forhåpentligvis liker bedre, og fortsetter å handle hos oss. Det har aldri hendt meg at noen har villet bytte en vare fra en annen kjede, jeg har jobbet i snart 4 år, så det er egentlig en ganske teit ting å diskutere, siden det "aldri" skjer Når det gjelder innbytte, så går det bare an å finne en tilsvarende vare, det er ikke vanskelig. Man har da litt oversikt over prisforskjeller, feks premium juice mot juice fra konsentrat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hattifnatten Skrevet 8. januar 2015 #7154 Del Skrevet 8. januar 2015 Nok avsporing nå . Flere historier 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
globalagogo Skrevet 8. januar 2015 #7155 Del Skrevet 8. januar 2015 Åh!! Det irriterer meg så sykt når kunder snakker i telefonen mens jeg ekspederer dem. Da koker det inni meg! Vet ikke hvorfor, men føler liksom at jeg er verd så lite, at jeg ikke er et menneske engang, når jeg sitter og scanner varene til en fremmed, som er godt i gang med en samtale, og ikke engang enser at jeg sitter der. Argh!!!!!!!!!!!!! I går var det ei som babla i telefonen, jeg var veldig kald og slo gjennom varene, sa ikke summen, bare venta på at hun skulle betale, hun så ikke opp i ett eneste sekund, og da gadd jeg heller ikke spørre henne om kvittering. Begynte på neste kundes varer. Da det hadde gått noen sekunder, kom telefonberta tilbake og spurte om kvittering. "Ja den skal du få, men jeg må scanne ferdig de neste varene for å få det til" (For å komme til startskjermen) "Åja Hæ?? Hvorfor fikk jeg den ikke med en gang" "Eh..." (Skulle til å brøle at jeg hater så intenst måten hun ignorerte meg på, men holdt det inni meg og fortsatte): "du var så opptatt med å snakke i telefonen, så jeg regna med du ikke skulle ha kvittering" "Hva slags logikk er det? At man ikke ønsker kvittering bare fordi man snakker i telefonen, er det så??" Da gadd jeg ikke svare, bare gjorde ferdig neste kunde (som ikke var i telefonen<3), spurte om hun ønsket kvittering, sa hade bra, og så skrev jeg ut kvitteringen til telefonberta. Hun rev den ut av hendene mine og gikk... Herregu hvor jeg angrer på at jeg ikke bare sa det rett ut. Kanskje hun ikke har forståelse for hvor liten man føler seg i kassa in the first place, og ja, det er mitt ansvar å spørre om kvittering, si hei og hade osv, men blir så LEI. Det går an å ta telefonen bort fra øret i fem sekunder og si"heihei, jeg betaler med kort og trenger kvittering:)" FOR DA HAR JEG FÅTT ALL INFO JEG TRENGER UTEN Å VÆRE FEMTE HJULET PÅ VOGNA I EN TELEFONSAMTALE OK? (Har full forståelse for at folk syns jeg har dårlig service i denne situasjonen altså) 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NumberSix Skrevet 8. januar 2015 #7156 Del Skrevet 8. januar 2015 Jepp. Om jeg er usikker, så tar jeg kontakt med sjefen, men ellers er det ikke noe problem. "Kjøpte en avokado på mandag, og da jeg skar over den, var den brun" "Å huff, så ekkelt. Gå og ta deg en ny en du!" Eller om de har med en pakke knekkebrød fra first price; "Jeg vil bytte disse her!" "Oi, ja. Ja de er ikke kjøpt hos oss, men jeg blir gjerne med deg bort og finner en annen pakke likevel". Glemte å si at det er Rema Det er jo forskjell på å la kunder få en ny avocado til 10 kroner, og å la en kunde få en bukse til 4500 kroner! Hos oss (Coop Extra) lar vi kundene få ny vare, ofte uten å se kvittering eller ødelagt vare. Men så er det snakk om en butikk i en bygd med 2000 innbyggere, så vi kjenner stort sett alle som handler hos oss, og legger fort merke til om det er noen som prøver å utnytte systemet. Ofte har de med seg varen eller kvitteringen, selv om de vet at de ikke trenger det. Slik blir det et godt tillitsforhold mellom kunde og butikk. Og det er jo gjerne en kilde til gode kundehistorier, så ikke total avsporing. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #7157 Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg, 18 år, står og rydder i butikkhyllene på Kiwi. En meget pent kledd herremann i 50-årsalderen går forbi, kommer tilbake, stanser ved meg og betrakter meg et par sekunder før han utbryter tankefullt. "Du...Du er jo faktisk en hore. En mathore. Fordi du selger en vare. Du selger mat. Så...mathore." Anonymous poster hash: fd4a1...a0a 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2015 #7158 Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg, 18 år, står og rydder i butikkhyllene på Kiwi. En meget pent kledd herremann i 50-årsalderen går forbi, kommer tilbake, stanser ved meg og betrakter meg et par sekunder før han utbryter tankefullt. "Du...Du er jo faktisk en hore. En mathore. Fordi du selger en vare. Du selger mat. Så...mathore." Anonymous poster hash: fd4a1...a0a Fy faen KUNDER!!!! AaaaaaaaaAnonymous poster hash: babfd...e0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinigami Skrevet 8. januar 2015 #7159 Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg, 18 år, står og rydder i butikkhyllene på Kiwi. En meget pent kledd herremann i 50-årsalderen går forbi, kommer tilbake, stanser ved meg og betrakter meg et par sekunder før han utbryter tankefullt. "Du...Du er jo faktisk en hore. En mathore. Fordi du selger en vare. Du selger mat. Så...mathore." Anonymous poster hash: fd4a1...a0a Hahahaha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rinta90 Skrevet 8. januar 2015 #7160 Del Skrevet 8. januar 2015 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå