Gjest constance90 Skrevet 4. mars 2014 #5061 Skrevet 4. mars 2014 Morsomt når man skal diskutere forbrukerkjøpsloven med en kunde. Mange vet ikke hva det heter engang! "Ifølge den derre kjøpsloven..." "Salgsloven sier at.... "Vel, ifølge handleloven har jeg alltid rett som kunde" "Kundeloven sier at når man kjøper for over 10.000 kr, har man krav på rabatter!" Foretningsjus var det viktigste faget jeg lærte da jeg studerte på BI Forøvrig så jobber jeg i en butikk som IKKE følger policyen om at "Kunder har alltid rett". Derfor pleier vi å motsi kunder når vi føler for det (er ikke frekk da), og under opplæringen fikk alle beskjed om at det var lurt å lære seg Forbrukerkjøpsloven. Det er egentlig veldig deilig å jobbe på et slikt sted, for når en fæl kunde sier "Kunden har alltid rett!", så svarer jeg "Vel, ikke her!" Haha så sant så sant! Kunde: "jeg vet dette er reklamasjon og i reklamasjonsloven trenger jeg ikke kvittering siden du som butikk skal dokumentere at jeg har kjøpt varen her". Jah, veldig lett når alle sportsforetninger selger Nike Free Run. 9
Nebel86 Skrevet 4. mars 2014 #5062 Skrevet 4. mars 2014 OT siden du spurte. Han jobbet i kundebehandling, han startet den britiske kjeden Selfridges, Harry Selfridge selv. Se forøvrig tv-serien, den er nå i sin andre sesong. Det må ha vært mye mer hyggelige og oppegående kunder på den tiden!
Mallie Skrevet 4. mars 2014 #5063 Skrevet 4. mars 2014 Så er det jo de som sikkert er blitt bevnt flere ganger, de som skal kjøpe øl etter ølsalget gar stengt. De mener konsekvent at det står i den norske lov at man får kjøpe så lenge man kom inn i butikken før ølsalget stengte. Kjære kunde. Jeg har bestått skjenkebevillingsprøven og det sto ingenting om det i de paragrafene jeg pugget på. Praktiserer dere at alkohol skal være betalt før klokken 20:00 (18:00 i helgene), eller bare slått inn i kassen før 20:00 / 18:00? Jobbet på butikker som har gjort begge deler.
Lea2 Skrevet 4. mars 2014 #5064 Skrevet 4. mars 2014 Jeg mener at kunden alltid har rett. Men jeg tolker ikke det uttrykket som at kunden skal få gjøre som han/hun vil. Når de ringer eller kommer inn og er misfornøyd, så skal han/hun være fornøyd når han/hun legger på eller går ut igjen. Det går helt fint uten å legge seg flat eller bytte/erstatte/reparere uten at kunden har krav på det. - Ta kunden alvorlig og lytt selv om han/hun er hissig og påstålig. Ikke svare frekt tilbake. - Bruk tid på å finne ut hvilke krav kunden evt har. Forklar rolig/vennlig og henvis til kontrakt/lov. - Om mulig, tilby kunden noe som plaster på såret, men vær klar på at det ikke er fordi han/hun har krav på det. - Strekke seg langt i tvilssituasjoner. Problemet er at kunden føler seg lurt/urettferdig behandlet e.l. Han/hun har mest sannsynlig brukt tid på å hisse seg opp og kanskje grue seg for å klage. De forventer ofte at den de snakker med kommer med motangrep og har giret seg opp tilsvarende. Om de blir forstått og hørt og forklart rolig og vennlig hvordan det fungerer, så roer de seg ned. Om man prøver å "vinne" over kunden, så ender de opp med å synes du er en dritt (på vegne av hele bedriften). Selvsagt må man tåle mye i en slik jobb. Mange blir personlige og mange er fryktelig sinte. Det er greit, men du vet jo selv at det ikke er din feil. Og om det ER din feil, så legg deg langflat og si unnskyld. De fleste mennesker er fornuftige og forståelsesfulle når det gjelder mennsklige feil. Så får man heller ta seg en tur på toalettet eller lageret og avreagere etterpå. (Ja, jeg vet at det er enkelte som klager uansett og som ikke lar seg snakke til fornuft, men de lever stort sett av å hisse opp den de henvender seg til, så den gleden får de bare ikke hos meg) 7
Gjest constance90 Skrevet 4. mars 2014 #5065 Skrevet 4. mars 2014 Jeg mener at kunden alltid har rett. Men jeg tolker ikke det uttrykket som at kunden skal få gjøre som han/hun vil. Når de ringer eller kommer inn og er misfornøyd, så skal han/hun være fornøyd når han/hun legger på eller går ut igjen. Det går helt fint uten å legge seg flat eller bytte/erstatte/reparere uten at kunden har krav på det. - Ta kunden alvorlig og lytt selv om han/hun er hissig og påstålig. Ikke svare frekt tilbake. - Bruk tid på å finne ut hvilke krav kunden evt har. Forklar rolig/vennlig og henvis til kontrakt/lov. - Om mulig, tilby kunden noe som plaster på såret, men vær klar på at det ikke er fordi han/hun har krav på det. - Strekke seg langt i tvilssituasjoner. Problemet er at kunden føler seg lurt/urettferdig behandlet e.l. Han/hun har mest sannsynlig brukt tid på å hisse seg opp og kanskje grue seg for å klage. De forventer ofte at den de snakker med kommer med motangrep og har giret seg opp tilsvarende. Om de blir forstått og hørt og forklart rolig og vennlig hvordan det fungerer, så roer de seg ned. Om man prøver å "vinne" over kunden, så ender de opp med å synes du er en dritt (på vegne av hele bedriften). Selvsagt må man tåle mye i en slik jobb. Mange blir personlige og mange er fryktelig sinte. Det er greit, men du vet jo selv at det ikke er din feil. Og om det ER din feil, så legg deg langflat og si unnskyld. De fleste mennesker er fornuftige og forståelsesfulle når det gjelder mennsklige feil. Så får man heller ta seg en tur på toalettet eller lageret og avreagere etterpå. (Ja, jeg vet at det er enkelte som klager uansett og som ikke lar seg snakke til fornuft, men de lever stort sett av å hisse opp den de henvender seg til, så den gleden får de bare ikke hos meg) Tror de aller fleste som jobber i butikk vet hvordan de skal svare kundene. Noen ganger er det bare kunder som er urimelige of spydig og da har man lov å utrykke det tilbake. Men det kan gjøres på en skikkelig måte. Men noen kunder er bare "teite" og da er det lov å le av de i etterkant 6
Strange Doll Skrevet 4. mars 2014 #5066 Skrevet 4. mars 2014 Lageret = Narnia, det vet du da vel? Ikke tull engang 2
Lea2 Skrevet 4. mars 2014 #5067 Skrevet 4. mars 2014 Tror de aller fleste som jobber i butikk vet hvordan de skal svare kundene. Noen ganger er det bare kunder som er urimelige of spydig og da har man lov å utrykke det tilbake. Men det kan gjøres på en skikkelig måte. Men noen kunder er bare "teite" og da er det lov å le av de i etterkant Det var mer min tolkning av "kunden har alltid rett" (og hva jeg tror det er ment å bety de fleste steder). Dessverre er det veldig mange som (sikkert ubevisst) høres ut som de går fullstending i forsvar eller nesten til angrep på kunder. Man skal ikke finne seg i alt selvsagt, men en god del må man tåle på vegne av butikken/bedriften. 2
#Sunrise Skrevet 4. mars 2014 #5068 Skrevet 4. mars 2014 Er vel jeg som var dum her, selv om hun dama alltid er i veien og plagsom, type det er min plikt og hjelpe deg, du skal få hjelp! Butikkansatt: trenger du hjelp Jeg:nei det trenger jeg ikke, bare skikker Ba: ja hva skikker du på da? Jeg:er du blind? Skal jeg forklare deg hva som er i hylla her eller? Var veldig slemt av meg:(
missdior Skrevet 4. mars 2014 #5069 Skrevet 4. mars 2014 Kunder som påstår at man har en vare selv om man VET at vi ikke har den inne..... Kunde: Har dere ikke flere ostehøvler fra Bjørklund? Meg: Nei, det har vi ikke. Vi venter på ny leveranse, men denne er like god, bare et annet merke, Kunde: Men er du sikker på at dere ikke har den? På lageret kanskje? Meg: Jeg er helt sikker ja, vi har vært tomme lenge nå, og har akkurat telt opp lageret. Kunde: Kan jo hende den har gjemt seg Meg: Neeei, heheee, jeg vet vi ikke har den. Kunde: Kan ikke du gå og sjekke da? Meg: Jeg har telt lageret selv, så jeg vet at vi ikke har flere på lager. Vi regner med å få den inn i løpet av uka Kunde: Kan du ikke sjekke da, bare for sikkerhetsskyld? Meg: ....................................................................... joda, klart jeg kan Jeg går på lageret, stiller meg rett innenfor, teller til 40 og går ut igjen. Altså, jeg vet jo at vi ikke har den... Meg: Nei, desverre! Kunde: Har du leita skikkelig? Meg: Jaaaa. og som jeg har sagt så har vi den ikke inne, men den kommer nok i løpet av uka. Kunde: Jaja, makan til dårlig søøørvis... Ikke har dere varen også nekter du å lete etter den.. jaja. Meg: ... Ha en fin dag da! :fise: :fise: 33
globalagogo Skrevet 4. mars 2014 #5070 Skrevet 4. mars 2014 Kunder som påstår at man har en vare selv om man VET at vi ikke har den inne..... Kunde: Har dere ikke flere ostehøvler fra Bjørklund? Meg: Nei, det har vi ikke. Vi venter på ny leveranse, men denne er like god, bare et annet merke, Kunde: Men er du sikker på at dere ikke har den? På lageret kanskje? Meg: Jeg er helt sikker ja, vi har vært tomme lenge nå, og har akkurat telt opp lageret. Kunde: Kan jo hende den har gjemt seg Meg: Neeei, heheee, jeg vet vi ikke har den. Kunde: Kan ikke du gå og sjekke da? Meg: Jeg har telt lageret selv, så jeg vet at vi ikke har flere på lager. Vi regner med å få den inn i løpet av uka Kunde: Kan du ikke sjekke da, bare for sikkerhetsskyld? Meg: ....................................................................... joda, klart jeg kan Jeg går på lageret, stiller meg rett innenfor, teller til 40 og går ut igjen. Altså, jeg vet jo at vi ikke har den... Meg: Nei, desverre! Kunde: Har du leita skikkelig? Meg: Jaaaa. og som jeg har sagt så har vi den ikke inne, men den kommer nok i løpet av uka. Kunde: Jaja, makan til dårlig søøørvis... Ikke har dere varen også nekter du å lete etter den.. jaja. Meg: ... Ha en fin dag da! :fise: :fise: Wow flink du er, hadde det vært meg tror jeg at jeg bare hadde blitt på lageret:p makan til masekunde... 3
superdupermeg Skrevet 4. mars 2014 #5071 Skrevet 4. mars 2014 Dette er et par år siden, men syns fortsatt den er like morsom.. Kunde: Jeg skal ha noe tacogreier, men jeg finner det ikke Jeg: Okey, hva tenker du på? Kunde: Det er noen plater som man har i ovnen Jeg: Tenker du på disse tacoshellene, eller disse tacotubsene? Kunde: Nei, er ikke de. Jeg har kjøpt de her mange ganger, men dere må være utsolgt Jeg: Nå er vi ikke tomme for noe i tacohylla, alle produktene vi skal ha er her nå. Skal du ha noen plater må det være en av disse. Kunde: Nei, da må dere ha sluttet med det jeg skal ha for det er ikke her. Jeg: Er ikke fjernet noe varer her, taco blir jo bare mer og mer populært så her fjernes ikke produkter, her blir det bare mer og mer. Vi har ikke hatt noe mer enn dette tidligere. Kunde: Du er vel ganske ny her, jeg VET jeg har kjøpt det her mange ganger. Jeg: Jeg har jobbet fulltid her i typ 2 og et halvt år så vil ikke kalle meg ny her. Er du sikker på at det er er noe på tacohylla du skal ha? Kunde: Åjaaa, jaja. Ja jeg skal jo ha taco. Du har kanskje ikke laget så mye mat selv da. Jeg: Jeg har bodd for meg selv i to år, så lager mat til meg selv hver dag jeg og taco er noe jeg lager ofte så dette kan jeg. Kunde: Åhhh, ja. Hmm, men jeg vet jeg har kjøpt det her før. Jeg: Jeg skal gå å hente noen andre jeg (Les: Orker ikke deg mer) Jeg og to kollegaer kommer tilbake, hun starter likt og ingen skjønner hva hun kan mene, helt frem til min flotte kollega går å henter en pakke med lasagne plater og spør om det ikke er lasagne hun skal ha da... Joda det var det jo... Kommer aldri til å glemme hvor frekk hun var og hvor flau hun var når hun gikk ut av butikken 27
oreokake Skrevet 4. mars 2014 #5072 Skrevet 4. mars 2014 Gamle damer som alltid antar noe negativt før man får svart; "Jeg lurer på om du har sånn derre...nei du har vel sikkert ikke en sånn der...nei den er vel altfor dyr i en butikk som dette og det trenger jeg ikke...en sånn sikt?" 8
missdior Skrevet 4. mars 2014 #5073 Skrevet 4. mars 2014 Dette er et par år siden, men syns fortsatt den er like morsom.. Kunde: Jeg skal ha noe tacogreier, men jeg finner det ikke Jeg: Okey, hva tenker du på? Kunde: Det er noen plater som man har i ovnen Jeg: Tenker du på disse tacoshellene, eller disse tacotubsene? Kunde: Nei, er ikke de. Jeg har kjøpt de her mange ganger, men dere må være utsolgt Jeg: Nå er vi ikke tomme for noe i tacohylla, alle produktene vi skal ha er her nå. Skal du ha noen plater må det være en av disse. Kunde: Nei, da må dere ha sluttet med det jeg skal ha for det er ikke her. Jeg: Er ikke fjernet noe varer her, taco blir jo bare mer og mer populært så her fjernes ikke produkter, her blir det bare mer og mer. Vi har ikke hatt noe mer enn dette tidligere. Kunde: Du er vel ganske ny her, jeg VET jeg har kjøpt det her mange ganger. Jeg: Jeg har jobbet fulltid her i typ 2 og et halvt år så vil ikke kalle meg ny her. Er du sikker på at det er er noe på tacohylla du skal ha? Kunde: Åjaaa, jaja. Ja jeg skal jo ha taco. Du har kanskje ikke laget så mye mat selv da. Jeg: Jeg har bodd for meg selv i to år, så lager mat til meg selv hver dag jeg og taco er noe jeg lager ofte så dette kan jeg. Kunde: Åhhh, ja. Hmm, men jeg vet jeg har kjøpt det her før. Jeg: Jeg skal gå å hente noen andre jeg (Les: Orker ikke deg mer) Jeg og to kollegaer kommer tilbake, hun starter likt og ingen skjønner hva hun kan mene, helt frem til min flotte kollega går å henter en pakke med lasagne plater og spør om det ikke er lasagne hun skal ha da... Joda det var det jo... Kommer aldri til å glemme hvor frekk hun var og hvor flau hun var når hun gikk ut av butikken Oh my! Elsker sånne kunder. "Dere har det faktisk ikke inne inne!!! Det har jeg bestemt, for jeg vet bedre enn deg som jobber her! OG jeg har lett over hele butikken assa!" "Også fikk æ berre nå sånn kjøttdeig'greier" 4
student86 Skrevet 4. mars 2014 #5074 Skrevet 4. mars 2014 Gamle damer som alltid antar noe negativt før man får svart; "Jeg lurer på om du har sånn derre...nei du har vel sikkert ikke en sånn der...nei den er vel altfor dyr i en butikk som dette og det trenger jeg ikke...en sånn sikt?" Vet ikke om det egentlig oppleves sånn for din del, men jeg syns dette var litt søtt og morsomt, jeg! Småskravling med seg selv på høyt nivå! 1
student86 Skrevet 4. mars 2014 #5075 Skrevet 4. mars 2014 Dette er et par år siden, men syns fortsatt den er like morsom.. Kunde: Jeg skal ha noe tacogreier, men jeg finner det ikke.. Jeg og to kollegaer kommer tilbake, hun starter likt og ingen skjønner hva hun kan mene, helt frem til min flotte kollega går å henter en pakke med lasagne plater og spør om det ikke er lasagne hun skal ha da... Joda det var det jo... Kommer aldri til å glemme hvor frekk hun var og hvor flau hun var når hun gikk ut av butikken Ååå denne historien var fantastisk!!! Takk for at du delte den her Tenk å ta feil av taco og lasagne! Herlighet! 2
superdupermeg Skrevet 4. mars 2014 #5076 Skrevet 4. mars 2014 kom på en til =) Måtte nekte en gutt å kjøpe snus fordi bildet på kortet hans var innmari utydelig, var som om det var en sky foran bildet. Vi har butikk rett ved vgs så har mye ungdommer innom så må passe på. Dagen etter kommer moren hans og er fly forbanna fordi jeg nektet sønnen hennes å kjøpe snus når han var over 18. Jeg forklarer at vi har mye skoleelever og hvis ikke jeg kan se på bildet at det er riktig person så kan jeg ikke selge. Så spør hun faktisk om jeg hadde nektet henne hvis det var dårlig bilde av henne også. Jeg bare "du er tydelig over 18 så ville ikke spurt deg engang" En forandring fra andre voksne som syns det er bra at man passer på at ikke barna dems under 18 for kjøpt tobakk og alkohol.. Har forsåvidt blitt skjelt ut så til de grader fordi jeg ikke vil risikere jobben min for at han/hun skal få kjøpt to pakker paraset, nesespray osv 14
Shinigami Skrevet 5. mars 2014 #5077 Skrevet 5. mars 2014 Praktiserer dere at alkohol skal være betalt før klokken 20:00 (18:00 i helgene), eller bare slått inn i kassen før 20:00 / 18:00? Jobbet på butikker som har gjort begge deler. Så lenge det er slått in i kassa gpr det greit, så lenge det også blir betalt med en gang. Har faktisk hatt kunder som har prøvd seg på at jeg slår det inn i kassa og at de kommer tilbake for eksempel etter en time for å betale. Det går selvfølgelig ikke:)
Sphynx Skrevet 5. mars 2014 #5078 Skrevet 5. mars 2014 Arrrgh at det ikke er anonym knapp her ass! Har taushetsplikt her jeg jobber....men dæven kundene sier mye rart
Lista Skrevet 5. mars 2014 #5079 Skrevet 5. mars 2014 Arrrgh at det ikke er anonym knapp her ass! Har taushetsplikt her jeg jobber....men dæven kundene sier mye rart Ingen aner hvem du er, hvor du bor eller hvor du jobber?
Sphynx Skrevet 5. mars 2014 #5080 Skrevet 5. mars 2014 Ingen aner hvem du er, hvor du bor eller hvor du jobber? Godt poeng, men tenk om akkurat den kunden som sa det teite Leser dette da? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå