Gå til innhold

Dumme ting kunder sier

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Joda. Idag kom en dame og handla hos meg. Hun kjøpte sokker.

Samtalen gikk slik:

Først har hun betalt for en pakke sokker.

Hun: *Stirrer lenge på meg* Har dere fotfil?

Jeg: Ja, det har vi *begynner å forklare hvor de ligger, siden det er kø og jeg ikke kan bli med og vise*

Hun: *Stirrer på meg, ser ikke den veien jeg peker, bare stirrer*

Jeg: *Forklarer igjen, antar hun ikke forstod*

Hun: ...Hvilken fotfil bruker duuu?

Jeg: *Taken off-guard av spørsmålet* ... Ehm... Det er... forskjellig...

Hun: Åja. Bruker du de ofte?

Jeg: Tja...

Hun: Hva heter du?

Jeg: *Små-ler og sier navnet mitt*

Hun: Å, hei, jeg heter *navn*, men det gjør ikke noe om du glemmer det.

Jeg: Okei, hehe, hei hei!

Hun: *lener seg over kassen og håndhilser* DEG skal jeg huske *STORT GLIS*

Og så går hun.

Jeg må bruke noen sekunder på å summe meg etter hva som nettopp skjedde. Merk at dette var midt i rushet, en million kunder, og jeg har vel egentlig ikke tid til å tenke engang. Mellom klokken 13 og 16 er man omtrent nødt til å være på autopilot. Men det var jo litt morsomt. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmål til dere her inne, siden dere alle virker til å være butikkansatte.. (trolig feil tråd, men hey)

- Er det dårlig service å ikke gi tilgodelapp på bøker uten kvittering?

Jeg feilkjøpte noen bøker, du kan tydelig se at de er helt uleste, men mannen bak kassen nektet å hjelpe meg noe som helst, han ville ikke se på bøkene en gang.

Jeg jobber jo i butikk selv, og synes det egentlig var litt merkelig, da vi alltid tar imot varer som vi fører i butikkene våre uten kvittering, så lenge det er snakk om bytte eller tilgodelapp, og ikke penger tilbake.

Jobber i bokhandel selv, og vi tar inn bøker uten byttekort eller kvittering om de er i god stand og vi vet vi kan selge de videre. Men vet norli ikke tar inn igjen om man ikke har byttekort eller kvittering, så varierer fra kjede til kjede.

Personlig ser ikke jeg problemet om varen kan selges videre. For meg handler det om å gi service til kundene som faktisk velger å komme å bytte inn bøkene hos oss.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i butikk/kiosk gjennom hele studiet i en stor by, og har et par litt snodige historier :)

Det var en gang jeg jobbet stengevakt på en lørdag og litt etter at jeg hadde låst døren og stod og gjorde opp kassa kom det en beruset mann og røsket i døra. Jeg signaliserte ved å peke på klokka mi at "vi har stengt". Mannen røsker litt til i døra, jeg bare ignorer ham og fortsetter med oppgjøret. Så hører jeg plutselig et smell og kikker på døra, men mannen er borte og døra er intakt, så jeg ignorerer det og fortsetter. Når jeg går ut døra for å låse ser jeg at det ligger en ganske fin klokke på bakken. Mannen tok faktisk av seg klokka og kasta den på døra i sinne fordi han ikke fikk komme inn! Det hjalp jo veldig mye.. :fnise:

En annen dag kom det inn en litt belastet kunde og skulle ha softis blandet med strø (samme som McFlurry). Jeg tok opp i is og strø og blandet den og ga den til ham. "Dette her er alt for lite! For 32kr!!" Jeg kikker oppi koppen som er fylt med normal mengde og svarer "det skal være nok i den". "Nei, det her er alt for lite!" Jeg svarer igjen "det skal være nok i den, men jeg kan godt veie den for deg om du vil det? Det kan jo hende at jeg har tatt oppi feil". Jeg veier isen til 130g (110g er riktig mengde softis om man skal være nøyaktig). "Det er nok is i denne, du har til og med fått litt mye av meg", sier jeg og forklarer hva en softis skal veie. Kunden klarer da å si at "da er det koppene som er for store, for dette ser kjempe lite ut!". "Ja, det kan godt hende (koppene er av helt normal størrelse)", svarer jeg hyggelig. "Ja, dette må dere gjøre noe med, for det går ikke an å servere is i så store kopper" svarer kunden irritert. Serviceinnstilt som jeg er sier jeg at jeg skal bringe dette videre til sjefen. "Ja, det burde bare mangle", så går han ut av butikken. At det går an å være så vrang! jøsses! :P

Hadde også en kunde med to små barn som skulle ha slush. Da de kom til kassa klarte den ene å søle ut litt på disken og ble lei seg. Moren sier da til sønnen sin "du kan sikkert gå å ta litt til", uten å spørre meg først om det går greit eller noe. Det var jo nettopp det jeg skulle tilby gutten siden han var uheldig, men jeg blir litt irritert nå kunden selv skal tilby sønnen mer av en vare (uten å betale for mer) fordi han sølte ut en del av sin. Jeg syns det er ganske frekt og at det er å ta seg litt mye til rette. Liker heller ikke de som lar små barn fylle slush selv, det blir ofte masse gris både på benken og gulvet, og de sier heller ikke ifra om de søler. Så når jeg går for å rydde i hyller og lignende så tråkker jeg (eller andre kunder) i det før jeg ser det og drar slush gjennom hele kiosken. Unødvendig. :overrasket:

Litt irriterende er det også med de som bestiller softis og svarer "ja" til at de vil ha på strø, uten å si hva slags strø de vil ha på. Så står vi begge der og ser litt dumme ut før jeg spør "hva slags strø vil du ha?" "eehm, hva har dere da?" Da står jeg klar med isen fra jeg har spurt om strø og de står og kikker rett på hylla som er full av strø..

Det verste er allikevel de som blir sure for at de ikke kan ta ut penger, fordi vi har for lite i kassa. Og de som pent spør om jeg kan veksle en 1000-lapp rett etter at vi har åpna, hvor jeg svarer høflig at "nei, det kan jeg dessverre ikke for da har jeg nesten ikke veksel igjen", og som likevel kjøper en tyggis og betaler med 1000-lappen.. Takk skal du ha! :balltre:

Beklager, dette ble litt langt :)

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er allikevel de som blir sure for at de ikke kan ta ut penger, fordi vi har for lite i kassa. Og de som pent spør om jeg kan veksle en 1000-lapp rett etter at vi har åpna, hvor jeg svarer høflig at "nei, det kan jeg dessverre ikke for da har jeg nesten ikke veksel igjen", og som likevel kjøper en tyggis og betaler med 1000-lappen.. Takk skal du ha! :balltre:

Beklager, dette ble litt langt :)

Hadde en kunde en gang som ønsket å veksle en 500-lapp. Jeg fortalte som det var at jeg ikke hadde noen lapper i kassa og at det dessverre ikke var mulig å veksle. Da gikk hun og fant det billigste vi har som er en sånn liten FOX karamell for å kjøpe slik at hun fikk vekslet. Jeg var nødt til å gi tilbake nesten 500 kr i smått. Når hun så det og skjønte at jeg faktisk ikke hadde lapper spurte hun om å få bytte varen og få tilbake 500-lappen sin. Håpløst!

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken jeg var butikksjef i var en liten butikk, omsetningen var på vanlige hverdager på +/- 10.000 kr og vi hadde sjelden over 5.000 kr kontanter i kassa når dagen var omme. 2-3.000 kr var "normalen" på kontantomsetning, resten ble betalt med kort. Når vi åpnet var det 1.500 kr i veksel i kassa (+ at vi hadde 3.500 kr til i safen som "backup" siden vi var en del alene på jobb og nærmeste bank/postkontor med mulighet for å veksle var et stykke unna, noe som gjorde at det var litt pes å veksle, ikke noe vi gjorde hver dag for å si det sånn).

Det var alltid like festlig når det kom kunder rett etter åpningstid som ba om å få veksle store sedler i mindre og når jeg (eller en av de ansatte) sa at det hadde vi dessverre ikke mulighet til var de "hyggelige" nok til å grabbe til seg en småvare fra disken (som kostet 5 kr) og triumferende betale med den store seddelen sin. :sur::sur::sur:

Kunder som så på det som en rettighet å få tatt ut kontanter når de handlet var også en artig sak. Siden vi ikke hadde spesielt stor kontantomsetning hadde vi jo også begrenset med muligeter til å la folk ta ut kontanter, i alle fall ikke større summer. Dette var det enkelte som hadde svært vanskelig for å akseptere. At det var minibank i Seven Eleven kiosken to butikker nedi gata hvor de kunne ta ut så mye de ønsket hjalp ikke. Det var helt forferdelig elendig grusom service når vi sa nei til kontantuttak. Det er en episode jeg husker veldig godt:

En eldre dame som bodde i nabolaget og handlet hos oss fast hadde vært og kjøpt noe småtteri og spurte om hun kunne få ut 200 kr i to hundrelapper. Hun skulle nemlig ha besøk av barnebarna sine dagen etter og hadde ikke mulighet til å komme seg i banken før de kom. Jeg hadde nok penger i kassa og jeg hadde greit med hundrelapper, så jeg sa ja. Etter henne kom en fin frue, hun kjøpte pakke servietter vi hadde på salg til 10 kr og ba om å få ut 1000 kr og hun ville ha det i hundrelapper. Ettersom det var tidlig på dagen hadde jeg ikke nok penger i kassa til å la henne ta ut en tusenlapp og jeg hadde definitivt ikke 10 hundrelapper å gi henne, så jeg forklarte henne dette på en høflig måte. Hun eksploderte og tok helt av over at jeg forskjellsbehandlet kundene mine på den måten. Jeg prøvde å forklare henne at det er forskjell på 200 kr og 1000 kr, men hun nektet å høre. Enden på visa var at hun nærmest kastet serviettene på meg og stormet ut av butikken...artig... :sur::sur::sur:

Endret av Christiane_W
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også en kunde med to små barn som skulle ha slush. Da de kom til kassa klarte den ene å søle ut litt på disken og ble lei seg. Moren sier da til sønnen sin "du kan sikkert gå å ta litt til", uten å spørre meg først om det går greit eller noe. Det var jo nettopp det jeg skulle tilby gutten siden han var uheldig, men jeg blir litt irritert nå kunden selv skal tilby sønnen mer av en vare (uten å betale for mer) fordi han sølte ut en del av sin. Jeg syns det er ganske frekt og at det er å ta seg litt mye til rette. Liker heller ikke de som lar små barn fylle slush selv, det blir ofte masse gris både på benken og gulvet, og de sier heller ikke ifra om de søler. Så når jeg går for å rydde i hyller og lignende så tråkker jeg (eller andre kunder) i det før jeg ser det og drar slush gjennom hele kiosken. Unødvendig. :overrasket:

Ååååå kjenner jeg blir skikkelig irritert på denne moren - det der er bare frekt! Det er da ingen selvfølge at guttungen skal få fylle opp slushen sin fordi han er uheldig?? De fleste kiosker sikkert ville tilby det til en kunde som er uheldig, spesielt et barn, men det er da normalt å vente på at den ansatte tilbyr det? Å ta seg til rette på den måten er ikke akseptebelt i mine øyne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en kunde en gang som ønsket å veksle en 500-lapp. Jeg fortalte som det var at jeg ikke hadde noen lapper i kassa og at det dessverre ikke var mulig å veksle. Da gikk hun og fant det billigste vi har som er en sånn liten FOX karamell for å kjøpe slik at hun fikk vekslet. Jeg var nødt til å gi tilbake nesten 500 kr i smått. Når hun så det og skjønte at jeg faktisk ikke hadde lapper spurte hun om å få bytte varen og få tilbake 500-lappen sin. Håpløst!

Sjefen min sa faktisk ifra til kunden en gang dette skjedde (betale for en liten ting med 1000-lapp). Hun sa rett ut til kunden at "dette syns jeg ikke var veldig snilt!" Kunden bare smilte litt unnskyldene og gikk :fnise: Jeg kunne aldri ha sagt noe sånt, men det er gøy når sjefen selv får seg til å si sånt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme da jeg jobbet i butikk. Kom ei dame tilbake - rasende - over at jeg hadde slått inn nektarinene hennes som druer, eller hva det nå var. Helt krakilsk og fortalte meg hvor elendig service det var og at jeg prøvde å lure henne til å betale mer, og det var ikke måte på. Hun ble ganske paff da jeg hadde rettet det i kassen, og kunne fortelle henne at hun skylte meg 5 kroner :fnise: Hun hadde vært så sint og vrang, så da turte hun vel ikke annet enn å betale - litt snurt - og mumle noe om at "rett skal være rett" og "du skal være glad jeg kom tilbake".

Hehe, det der er nesten litt gøy. Vi har veldig mye nye ansatte i butikken vår nå, så da blir det gjerne litt kluss. Vi har et fast tilbud med fem rundstykker til 30 kroner. Pris per stykk er egentlig 9,90. Vi har også to andre typer rundtstykker som ikke er med på tilbudet, og som koster 3,90 per stykk.

Og det var jeg som måtte ordne det da en av de nye jentene hadde slått inn rundstykkene feil. Kunden hadde fem rundstykker - men kun tre av de som var del av det tilbudet, og to helt vanlige rundstykker. Kassereren hadde slått inn rundstykkene på tilbudet, slik at kunden hadde betalt 30 kroner. Kunden var forbanna fordi på kvitteringen stod det at hun hadde betalt 9,90,- per rundstykke - når to av de faktisk kostet 3,90,- (først står det originalpris, og så trekkes rabatten fra etterpå). Jeg brukte helt ekstremt med tid på å forklare henne at om jeg ordnet det, så kom hun til å måtte betale mere; 9,90 + 9,90 + 9,90 + 3,90 + 3,90, altså 8 kroner mer enn hun hadde betalt, nettopp på grunn av det tilbudet med 5 for 30.

Men hun forstod det IKKE, absolutt ikke, og ba meg heller bare slå alt i retur og så slå det inn rett. Jeg ga meg ikke og sa at da kom hun til å betale mer totalt for rundstykkene, og at vi heller bare skulle la det gå. Jeg forklarte tilbudet en drøss med ganger, og skrev ned på en lapp steg for steg hva prisen kom til å bli dersom vi ordnet det. Til slutt ble hun såpass forbanna at hun sa at det var jævlig dårlig gjort av meg som kasserer å ikke ordne prisen når hun hadde betalt for mye for varene. Hun skjønte IKKE at hun hadde betalt MINDRE enn hun egentlig skulle!!

Ut forsvant hun til slutt uansett, men hun ringte inn til sjefen min for å fortelle om meg, og sjefen trodde jo på at jeg hadde gjort feil og vært helt ekstremt dårlig til å løse det. Så sjefen sa hun skulle komme innom igjen, og så skulle hun løse det selv. Sjefen ble ganske oppgitt da hun skulle ordne prisen for kunden, og oppdaget som jeg hadde gjort; joda, hun hadde betalt for lite.

ALDRI sett den kunden igjen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres for godt ut til å være sant, men om det er det... :ler:

Jeg har vært bartender og jeg har boka hans. Noen av historiene er sikkert litt utbrodert, men jeg kjenner igjen de aller fleste scenariene. Så jeg er tilbøyelig til å tro at han gjorde nettopp det. XD

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så dum ting, men veldig morsom der og da.

Barn på 5-6 år: Kan jeg få den *tingen til noen hundrelapper*

Mor: Nei, den koster for mye, du får ønske deg til bursdagen din

Barn: Faen at penga alltid bestemmer!!

Jeg: :sjokkert::fnise:

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ms_kwang

Meg: Kvittering?
Kunde:"Ja..Kvittering må man jo ha, den er så tynn og fin og holder deg varm og god, kvitteringa er som øl, du blir avhengig av den"

Neste kunde "Ehm?"
Meg: "ehh...o.O"
Vi sto en stund og tenkte "hva skjedde nå?" før vi lo litt x)
--

Også har du alltid de kundene som blir driiiiitforbanna når butikken du jobber i trekker tilbake varer, og du må bruke evigheter på å forklare hvorfor noen varer blir trukket tilbake, enten det er feil med de, eller at vi rett og slett ikke selger nok så kjeden ønsker å satse på en annen,kanskje lignende vare istede "Jammen!!! JEG kjøper den hele tiden!"
--

Har en kunde som irriterer meg grønn hele tiden, hun ber ALLTID om Marlboro Gold20,
Jeg repeterer MG20 viser pakken, og kunden nikker at det er den...etter hun har betalt så var det plutselig ikke det hun skulle ha, hun skulle jo ha Prince GOLD!! Har vært ett par ganger hvor jeg automatisk har tatt frem PG20, og hun kjefter på meg at det er jo MG20 hun SKAL ha...Men det viser seg etterpå at det var PG20... Jeg tror hun liker å irritere meg...

--

De kundene som kommer inn å klager på varer vi ikke har eller prisene...alltid en slager haha..
Jammen Jammen Meny har jo den varen! Eller På Rema1000 går den og den varen for kr xx,xx *viser kvittering* "Jammen vi er ikke den butikken..." Kunde:"NEIVELL DA!!Makan til dårlig service, jeg skal IKKE komme tilbake hit igjen altså!!Pengeslukere!!" x)

--

Kunde: Det er så mange gode tilbud her..men si meg søta, er du på tilbud også eller?*glise*
Meg:"eeerhm...hæ?"
Kunde: "neida jeg bare tuller" *går*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt, veldig søtt, og veldig morsomt klokken halv elleve på kvelden.

Jobber som sagt på kundeservice, og tar imot bestillinger via telefon.

"Jeg vil gjerne ha en stor vårrett til forrull!"

(kunden ønsket altså en vårrull til forrett...... Jeg lo så hjertelig etter jeg la på. Det gjorde hele vakten min så mye bedre, for jeg vet hvor lett det er å gjøre det selv. Kommenterte det ikke til kunden selvfølgelig :)

Det er også veldig mange som tror at "fajitas" uttales "fashtas". HVOR TAR DE DET FRA.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(kunden ønsket altså en vårrull til forrett...... Jeg lo så hjertelig etter jeg la på. Det gjorde hele vakten min så mye bedre, for jeg vet hvor lett det er å gjøre det selv. Kommenterte det ikke til kunden selvfølgelig :)

Det er også veldig mange som tror at "fajitas" uttales "fashtas". HVOR TAR DE DET FRA.

Haha, det minnet meg om en som skulle ha "en bolle med poser" i bakeriet en gang :fnise:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Off... det der kan jo ha vært meg, for jeg klusser med ord hele tiden når jeg er trøtt. (det gjør for så vidt min samboer også. som på en sliten dag her for litt siden lurte på om vi skulle våtte litt shodka), men jeg sier fajitas altså (eller fahitas sier jeg vel)..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kan jeg bruke det emnet her til å spørre om en ting, og om det er flere som har merket det?

Har veldig mange ganger opplevd at det kommer inn en liten vennegjeng på 2-3 unger, si 12-14 år. De kjøper gjerne en ting hver, energidrikk, en boks Gomp osv. Ting under 20 kr. En av dem kan betale med kort, f.eks. en annen med en 50-lapp. Så kommer han siste, har noe til mellom 10 og 15 kr og mangler litt penger. De to andre vennene bryr seg ikke, der de gomler på snadderet sitt, ler av kompisen, mens sisten går skuffet ut av køen.

Er det bare jeg som ville gitt vennen de 5-10 kronene han eller hun hadde manglet, hvis jeg hadde hatt dem? Da jeg var på den alderen lærte jeg om deling, og jeg hadde aldri kunnet nytet godteri, mens jeg hadde sett en venn sitte skuffet og lei. Hendte ofte jeg spanderte "halve" brusen eller en is. Det er snakk om under ti kroner!

Jeg skjønner selvsagt at det kan være snakk om ukepenger og at de ikke har så mye at de vil dele, men likevel, en tier til en venn? De har gjerne dyre telefoner, OBEY og andre "merke"klær, så penger har de.

Synes bare det er litt trist, der jeg sitter bak kassa. Skal lære ungen min det å dele, når den tid kommer! :blomst:

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg hater dem. Virkelig. De står der og smiler meg tyggisen og føler seg så jævelig smarte som kom på denne geniale idéen om å faktisk kjøpe noe.

"Hihihi, men da kjøper jeg bare denne og betaler med denne! *vifte med pengen* for da MÅ du jo veksle? Ikke sant? hihihi"

NEI. Du er ikke smart. Du er en egoistisk, uhøflig douchebag. Fuck off.

(det var dette jeg ville si til den dustekjerringa på Statoil. Det føltes bra å skrive det)

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater dem. Virkelig. De står der og smiler meg tyggisen og føler seg så jævelig smarte som kom på denne geniale idéen om å faktisk kjøpe noe.

"Hihihi, men da kjøper jeg bare denne og betaler med denne! *vifte med pengen* for da MÅ du jo veksle? Ikke sant? hihihi"

NEI. Du er ikke smart. Du er en egoistisk, uhøflig douchebag. Fuck off.

(det var dette jeg ville si til den dustekjerringa på Statoil. Det føltes bra å skrive det)

I feel your pain <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...