Gå til innhold

Dumme ting kunder sier

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Sjefen bryr seg ikke. Hun vet godt at jeg røyker og hvor. Får likevel positive tilbakemeldinger. Så da gidder ikke jeg bry meg heller. Hadde hun sagt jeg skulle gått et annet sted så hadde jeg gjort det, men hun bryr seg ikke. Så evt hennes feil og ikke min om det er en dårlig ide.

Jeg vet ikke hvor lurt og trygt jeg synes det er at ansatte på bensinstasjoner står utenfor (antageligvis ved bensinpumper, olje og andre lettantennelige saker) og røyker, men...

Tror uansett ikke det er innført lover i Norge om at det ikke er lov til å røyke på jobb, så kundene har iallefall ikke noe de skulle ha sagt angående det. Det er vel opp til firmaet/bedriften å bestemme hvor/når og om de ansatte får røyke på jobb.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åååh, jeg er så drita lei kunder nå om dagen! Hver eneste dag er det en eller flere drittkunder som kommer og bare lager dårlig stemning for ingenting! Hadde to i dag.

Den første kunden hadde jeg hjulpet med å finne de varene hun lette etter, og nå skulle hun betale.
Jeg: "Vil du ha pose?"
Hun *tenker seg nøye om og blir sur i trynet*: "Du spør meg om jeg vil HA en pose? Det står jo her at jeg må betale en krone for den! :nei: Da får jeg den jo ikke!"
Jeg: "Det stemmer...." *lang pause uten at hun sier noe* "Skal du ha pose?"
Hun: "JA DET STÅR JO HER AT JEG MÅ BETALE FOR DEN." (Hva slags svar er det? gi meg ja eller nei!)
Jeg: "Så... ja?"

Hun (på den sureste og mest snerpete måten du kan tenke deg): "Ja! Jeg får vel det da!"
Er klar over at dette er dagligkost i serviceyrket - inkludert hos meg - men jeg slutter aldri å irritere meg og undre meg over hvorfor folk skal lage så sur stemning over en lusen krone! Også til MEG da, JEG har da ikke bestemt at den skal koste penger! OG mener hun at jeg skal spøre alle "vil du KJØPE en pose for en krone?"! Det er da vanlig å si "vil du ha pose?"! Folk altså! Grrrrrrrr!

Kunde nr 2. Vi har for øyeblikket 50 % på en vare vi selger, OM du blir medlem av kundeklubben vår. I tillegg er det max 3 per kunde. Dette står på en lapp som henger ved varene.
Kunden kommer bort til disken med 4 antall av varen det er snakk om.

Kunde: "Jøss! Flaks at det var 50 % på *varenavn* nå gitt!"
Jeg (på den hyggeligste måten jeg bare kan, siden jeg skjønner kunden kommer til å bli skuffa): "Hehe, ja, men tilbudet gjelder om du blir medlem i kundeklubben vår, og så er det max 3 per kunde."
Kunde *bråsint med en gang*: "HVA?! Jaha ja! Det er sånn som står med liten skrift ja! Jaha ja! JA JEG FÅR JO BARE BLI MEDLEM DA!"
Jeg: "Flott! Da skal jeg bare registrere deg her først."
Jeg registrerer navn og adresse, og spør etter e-posten hennes siden det er den man blir registrert på og der man mottar tilbudene vi har.
Kunde: "HVA?!! MÅ jeg ha epost for å bli medlem?!?!"
Jeg: "Ja, det er der du kommer til å motta tilbudene fra klubben."
Kunde *virkelig sint*: "Men jeg HAR ikke epost jeg tenk!!!!"
Kunden kikker dumt og lenge på meg, som om jeg skal si at det går greit.
Jeg: "Da kan du dessverre ikke bli medlem, for jeg får ikke registrert deg."

Kunden himler med øynene og sukker og oier seg til meg som om jeg er en idiot, men klarer etterhvert å stamre fram en mail-adresse jeg kan registrere henne på.
Jeg: "Flott! Da var du registrert og du kan få tre av varene dine til 50%."
Hun: "Bare tre?! Herregud.. Kan du ikke gjøre ETT unntak en gang??"
Jeg: "Nei, dessverre." NEI JEG KAN IKKE DET FOR FAEN!
1. SKULLE JEG GJORT DET HVER GANG NOEN SPURTE MEG OM DET SÅ HADDE DET IKKE VÆRT NOE POENG MED Å HA EN MAXGRENSE, DEN SKAL GJELDE FOR ALLE!

2. JEG HAR FÅTT STRENG BESKJED FRA SJEFEN AT DET KAN JEG IKKE. DET ER IKKE JEG SOM BESTEMMER!

3. HVORFOR FAEN SKULLE JEG GJORT DET FOR DEG NÅR DU HAR VÆRT EI KJERRING MENS DU HANDLA HOS MEG? :kjempesinna:

Haha, beklager caps locken, jeg måtte rage litt! :plystre:

Endret av Amananas
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg vet ikke hvor lurt og trygt jeg synes det er at ansatte på bensinstasjoner står utenfor (antageligvis ved bensinpumper, olje og andre lettantennelige saker) og røyker, men...

Tror uansett ikke det er innført lover i Norge om at det ikke er lov til å røyke på jobb, så kundene har iallefall ikke noe de skulle ha sagt angående det. Det er vel opp til firmaet/bedriften å bestemme hvor/når og om de ansatte får røyke på jobb.

Jeg hadde også lov til å røyke på jobb da jeg jobbet på bensinstasjon. Jeg måtte bare gå et visst stykka unna pumpene, der det til og med var satt opp et askebeger. Man trenger ikke å stå oppå pumpa, det holder at man ser døren/om det kommer kunder :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv på bensinstasjon og en high class klesbutikk vedsiden av studier og merker faktisk forskjell selvom en kanskje ikke skulle tro det. Synes folk er hyggeligere på butikken enn på bensinstasjonen..

Skjønner ikke hvordan noen klarer å holde ut i serviceyrket, jeg hater det og blir så utrolig sliten av frekke og sure mennesker :( hvorfor er de så j.... frekke?!

Noen hendelser fra bensinstasjonen i dag:

Kunde står på andre siden av kassen og roper "Halloooooo??? Jobber det noen her?

Meg: Jeg står her. Hei!

Kunde: skal ha pølse i brød ganger to!

Meg: Ok. Vi har kun grovt brød eller lompe? Hva vil du ha?

Kunde: pølse i brød to ganger!

Meg: ok, tilbehør?

Kunde: nei!

Jeg lager to pølser etter kunden har betalt.

Kunde: koster det virkelig 42 kroner for ei pølse?????

Meg: ja.. *gir pølsene*

Kunde: skal f*** ikke ha grovt brød!

Meg: okei, jeg sa vi kun hadde grovt brød eller lompe. Vil du ha lompe isteden?

Kunde: ja, skulle bare mangle det! Også skal jeg ha på potetsalat og løk på begge!

Meg: ok, det koster da ekstra.

Kunde: mener du virkelig det?!!!! Fy søren for noe dårlig service!!

*slenger penger i bordet*

Noen kunder bak står og ler og tilbyr seg å betale.. Kunden fortsetter å påstå at dette var så ekstremt dårlig service før de stormer ut...

En annen gjenganger som irriterer meg så sykt er når kunden kjøper en meny og jeg sier det er dispenser drikke som følger med og peker mot maskinen, men så prøver de likevel å snike med seg en flaske når de går! Så lei av det!

Skal virkelig prøve å holde ut her til sommeren siden jeg tjener bra, håper jeg klarer det :( River meg i håret av umulige kunder!!!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv på bensinstasjon og en high class klesbutikk vedsiden av studier og merker faktisk forskjell selvom en kanskje ikke skulle tro det. Synes folk er hyggeligere på butikken enn på bensinstasjonen..

Skjønner ikke hvordan noen klarer å holde ut i serviceyrket, jeg hater det og blir så utrolig sliten av frekke og sure mennesker :( hvorfor er de så j.... frekke?!

Noen hendelser fra bensinstasjonen i dag:

Kunde står på andre siden av kassen og roper "Halloooooo??? Jobber det noen her?

Meg: Jeg står her. Hei!

Kunde: skal ha pølse i brød ganger to!

Meg: Ok. Vi har kun grovt brød eller lompe? Hva vil du ha?

Kunde: pølse i brød to ganger!

Meg: ok, tilbehør?

Kunde: nei!

Jeg lager to pølser etter kunden har betalt.

Kunde: koster det virkelig 42 kroner for ei pølse?????

Meg: ja.. *gir pølsene*

Kunde: skal f*** ikke ha grovt brød!

Meg: okei, jeg sa vi kun hadde grovt brød eller lompe. Vil du ha lompe isteden?

Kunde: ja, skulle bare mangle det! Også skal jeg ha på potetsalat og løk på begge!

Meg: ok, det koster da ekstra.

Kunde: mener du virkelig det?!!!! Fy søren for noe dårlig service!!

*slenger penger i bordet*

Noen kunder bak står og ler og tilbyr seg å betale.. Kunden fortsetter å påstå at dette var så ekstremt dårlig service før de stormer ut...

En annen gjenganger som irriterer meg så sykt er når kunden kjøper en meny og jeg sier det er dispenser drikke som følger med og peker mot maskinen, men så prøver de likevel å snike med seg en flaske når de går! Så lei av det!

Skal virkelig prøve å holde ut her til sommeren siden jeg tjener bra, håper jeg klarer det :( River meg i håret av umulige kunder!!!

Ser så INDERLIG frem til jeg er ferdig utdanna ved universitetet (JA! Dere vemmelige drittkunder, jeg er ikke en idiot, jeg jobber for å finansiere studiene!) og kan få meg en jobb som jeg liker! Dessverre er det hele tre år til enda, men SOM jeg gleder meg! Etter det skal jeg aldri være hyggelig mot en vemmelig kunde igjen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser så INDERLIG frem til jeg er ferdig utdanna ved universitetet (JA! Dere vemmelige drittkunder, jeg er ikke en idiot, jeg jobber for å finansiere studiene!) og kan få meg en jobb som jeg liker! Dessverre er det hele tre år til enda, men SOM jeg gleder meg! Etter det skal jeg aldri være hyggelig mot en vemmelig kunde igjen!

Så utrolig enig! Folk er så nedlatende, spesielt på bensinstasjonen, får ikke et hei, sure drittfolk!

Ferdig med mine studier om 2 år. Aldri aldri mer servicebransje!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"HVA? Er det ikke mulig å få byttet dette plagget jeg kjøpte på salg for 29,- for snart ett halvt år siden i noe annet?!"

Gjerne uten kvittering, og alle lapper er klippet av.

"Jeg skal bare på klesbutikken ved siden av, kan du holde et øye med barna mine i mellomtiden?"

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen historier der jeg er ansatt, men min far derimot, er en ikke så hyggelig kunde..

Han kan finne på å "teste" varene før bruk, alså hvis han skal kjøpe sko så bøyer og tøyer han dem til de nesten revner. Han er en stor og sterk kar. Han ødelegger elektonikk i butikkene for "han skal åpne og se om dette er noe bra". Knekker det rister han bare på hodet, sukker og sier at det var dårlig kvalitet før han legger det tilbake.

Han kan stå å kjefte i en evighet på de ansatte selv om det er selve kjeden det er noe feil med.

Jeg blir så utrolig irritert og det blir alltid en krangel i bilen på vei hjem. Han skjønner det bare ikke, han synes faktisk det er utrolig morsomt å fyre folk litt opp. Han storkoser seg når han må diskutere og kjefte/smelle.

Men, han får ALLTID respekt for de ansatte hvis de ikke lar seg tråkke på. Da blir han superhyggelig, tar en spøk, skryter og handelen går greit. Er de ansatte hyggelige og forsiktige smeller det...

Utrolig flaut, og jeg må si beklager til alle som har fått en sur pappa som kunde :P

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker ikke, men vi har heller ikke lov til å røyke foran kundene. Hadde gått bak stasjonen om jeg var deg, men så har du jo et problem om du bare er en på jobb... likevel, vi hadde fått kraftig kjeft for det der, stå i uniform utenfor butikken og røyke? Ehh, nei.

Helt enig med deg!

Jeg jobbet en periode som butikksjef og noe av det første jeg tok tak i var at de ansatte som røyket måtte gå i bakgården for å ta røykepauser. Å stå på fortauet utenfor butikken i uniform å røyke var uaktuelt. Ble en del surmulig over dette, spesielt da de innså at det betydde at de ikke kunne ta røykepauser når de var alene på jobb. Vel, ettersom vi var alene på jobb enten 9-11 eller 17-19 hadde jeg ikke spesielt dårlig samvittighet for at de måtte klare seg uten en sigarett de to timene.

Som kunde får jeg ikke spesielt lyst til å gå inn i butikker der ansatte står rett utenfor å røyker - det ser bare ikke bra ut i mine øyne.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, jeg er så drita lei kunder nå om dagen! Hver eneste dag er det en eller flere drittkunder som kommer og bare lager dårlig stemning for ingenting! Hadde to i dag.

Den første kunden hadde jeg hjulpet med å finne de varene hun lette etter, og nå skulle hun betale.

Jeg: "Vil du ha pose?"

Hun *tenker seg nøye om og blir sur i trynet*: "Du spør meg om jeg vil HA en pose? Det står jo her at jeg må betale en krone for den! :nei: Da får jeg den jo ikke!"

Jeg: "Det stemmer...." *lang pause uten at hun sier noe* "Skal du ha pose?"

Hun: "JA DET STÅR JO HER AT JEG MÅ BETALE FOR DEN." (Hva slags svar er det? gi meg ja eller nei!)

Jeg: "Så... ja?"

Hun (på den sureste og mest snerpete måten du kan tenke deg): "Ja! Jeg får vel det da!"

Er klar over at dette er dagligkost i serviceyrket - inkludert hos meg - men jeg slutter aldri å irritere meg og undre meg over hvorfor folk skal lage så sur stemning over en lusen krone! Også til MEG da, JEG har da ikke bestemt at den skal koste penger! OG mener hun at jeg skal spøre alle "vil du KJØPE en pose for en krone?"! Det er da vanlig å si "vil du ha pose?"! Folk altså! Grrrrrrrr!

Ikke si: "Vil du ha pose?". Si heller: "Pose?" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i forsvarlig avstand fra pumper og slikt selvfølgelig :P Sånn sett har hun gitt beskjed om hvor vi kan stå og ikke stå for å ta en røyk. Men å ikke røyke ved pumpene visste jeg jo fra før. Men er sikkert ikke alle som vet det (?), så greit at hun gir beskjed uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da røykeloven ble innført i Irland ble det samtidig innført at det ikke var lov å røyke på arbeidsplassen overhode. Det inkluderte bakgårder og lignende. Loven sa at man måtte gå 15 meter (tror jeg det var?) unna arbeidsplassens eiendom. Det resulterte jo i at vi gikk og røyket utenfor nabobutikken, og nabobutikkens ansatte gikk og røyket utenfor hos oss. Mye bedre enn før da alle sto i bakgården :ler:

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker er tydeligvis av den oppfatningen at åpningstider er veiledende eller noe i den duren. I dag ringte telefonen ca. 10 minutter før butikken stengte. Samtalen gikk som følger:

Meg: <Bedrift> du snakker med Christiane.

Kunde: Det er <mumler navnet sitt>. Jeg skal hente noen varer <navn> har bestilt. Hva er adressen deres?

Meg: <Ramser opp adressen vår>. Vi stenger kl. 15, så jeg håper du er ikke er langt unna.

Kunde: Jeg kjører fra Oslo nå, passerte akkurat Skøyen. Nå har jeg ringt og sagt fra at jeg kommer så da må dere vente på meg.

Okey...det er nytt for meg at dersom man ringer før stengetid og sier fra at man er på vei er butikken forpliktet til å holde åpent til man kommer. Det er omtrent en halvtime å kjøre fra Skøyen til butikken, så etter min beregning ville kunden kunne tidligst være hos oss 20 minutter etter stengetid.

Meg: Vi prøver så godt vi kan å være fleksible, men i dag har både jeg og kollegaen min planer etter arbeidstid. Vi må begge dra senest halv fire. Vi finner frem varene du skal hente og setter alt klart så det bare er å laste det inn i bilen og ordne betaling.

Kunde: Når jeg kommer helt fra Oslo forventer jeg faktisk å få kikke litt.

Meg: Du er hjertlig velkommen til å komme en dag innenfor åpningstid om du ønsker å kikke litt, men det blir det nok dessverre ikke tid til i dag.

Kunde: Ærlig talt, dette synes jeg er utrolig dårlig service!

Meg: Jeg synes ærlig talt det er ganske god service at vi tilbyr oss å vente på deg etter stengetid så du får hentet varene i dag. Åpningstidene våre står klart og tydelig både på hjemmesidene våre og på Facebook siden vår.

Kunde: Det står også der at dere kan holde åpent etter avtale og nå ber jeg om en avtale.

Meg: Om du hadde tatt kontakt på forhånd og bedt om en avtale etter stengetid i dag kunne vi sannsynligvis fått det til, men å ringe 10 minutter før vi stenger blir litt kort varsel.

Kunde: Makan til elendig service! Dere har å vente til jeg kommer! *klikk*

Fyren kom fem på halv fire og var overrasket over at vi hadde skrudd av lyset i det meste av butikken, bortsett fra resepsjonsområdet, og at vi ikke lot ham loke rundt i butikken og kikke til tross for at han hadde fått klar beskjed om at både kollegaen min og jeg måtte reise senest halv fire.

Sånne folk irriterer meg noe grenseløst. Åpningstidene våre er å finne på både hjemmesider og Facebook siden vår, så med et minimum av innsats kan folk finne ut av det. Å ringe 10 minutter før stengetid og å se på det som en selvfølge at vi som er på jobb gladelig skal jobbe overtid for at de skal få kikke litt er bare frekt i mine øyne. Ja, vi kan holde åpent etter avtale, men ikke på 10 minutters varsel. :sur::sur::sur:

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke si: "Vil du ha pose?". Si heller: "Pose?" :)

Takk for tips! :) Men for meg blir det helt feil å bare si "pose?", det virker på en møte uhøflig. Greit nok når du sitter i kassa på matforetningen, og nesten må rope til kunden, men jeg står og pakker inn varer og er veldig personlig med kundene (det er jobben min) - da blir det helt feil å ikke gidde å fullføre en setning når jeg spør om noe. Hadde garantert fått pepper for det også av noen andre kunder! :P

Når det er sagt har jeg absolutt ingenting i mot at folk sier "pose?" når jeg handler hos andre, men jeg føler det mer naturlig å fullføre setningen selv. Og da sier jeg varianter av "Trenger/vil/ skal du ha pose?"

Poenget er at det finnes mange måter å spøre det enkle spørsmålet på, og noen liker den ene varianten og noen den andre. Både kunder og ansatte. Jeg forstår bare ikke hvorfor man skal henge seg opp i det og bli sur! Flisespikkeri!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker er tydeligvis av den oppfatningen at åpningstider er veiledende eller noe i den duren. I dag ringte telefonen ca. 10 minutter før butikken stengte. Samtalen gikk som følger:

Meg: <Bedrift> du snakker med Christiane.

Kunde: Det er <mumler navnet sitt>. Jeg skal hente noen varer <navn> har bestilt. Hva er adressen deres?

Meg: <Ramser opp adressen vår>. Vi stenger kl. 15, så jeg håper du er ikke er langt unna.

Kunde: Jeg kjører fra Oslo nå, passerte akkurat Skøyen. Nå har jeg ringt og sagt fra at jeg kommer så da må dere vente på meg.

Okey...det er nytt for meg at dersom man ringer før stengetid og sier fra at man er på vei er butikken forpliktet til å holde åpent til man kommer. Det er omtrent en halvtime å kjøre fra Skøyen til butikken, så etter min beregning ville kunden kunne tidligst være hos oss 20 minutter etter stengetid.

Meg: Vi prøver så godt vi kan å være fleksible, men i dag har både jeg og kollegaen min planer etter arbeidstid. Vi må begge dra senest halv fire. Vi finner frem varene du skal hente og setter alt klart så det bare er å laste det inn i bilen og ordne betaling.

Kunde: Når jeg kommer helt fra Oslo forventer jeg faktisk å få kikke litt.

Meg: Du er hjertlig velkommen til å komme en dag innenfor åpningstid om du ønsker å kikke litt, men det blir det nok dessverre ikke tid til i dag.

Kunde: Ærlig talt, dette synes jeg er utrolig dårlig service!

Meg: Jeg synes ærlig talt det er ganske god service at vi tilbyr oss å vente på deg etter stengetid så du får hentet varene i dag. Åpningstidene våre står klart og tydelig både på hjemmesidene våre og på Facebook siden vår.

Kunde: Det står også der at dere kan holde åpent etter avtale og nå ber jeg om en avtale.

Meg: Om du hadde tatt kontakt på forhånd og bedt om en avtale etter stengetid i dag kunne vi sannsynligvis fått det til, men å ringe 10 minutter før vi stenger blir litt kort varsel.

Kunde: Makan til elendig service! Dere har å vente til jeg kommer! *klikk*

Fyren kom fem på halv fire og var overrasket over at vi hadde skrudd av lyset i det meste av butikken, bortsett fra resepsjonsområdet, og at vi ikke lot ham loke rundt i butikken og kikke til tross for at han hadde fått klar beskjed om at både kollegaen min og jeg måtte reise senest halv fire.

Sånne folk irriterer meg noe grenseløst. Åpningstidene våre er å finne på både hjemmesider og Facebook siden vår, så med et minimum av innsats kan folk finne ut av det. Å ringe 10 minutter før stengetid og å se på det som en selvfølge at vi som er på jobb gladelig skal jobbe overtid for at de skal få kikke litt er bare frekt i mine øyne. Ja, vi kan holde åpent etter avtale, men ikke på 10 minutters varsel. :sur::sur::sur:

Det burde vært en egen nettside for å henge ut slike folk ved navn!!!:opplyser:

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor får jeg en følelse at det er kun sør for Trondheim kundene er skikkelig teite?

Rettelse: I Trondheim og sørover! :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse: I Trondheim og sørover! :fnise:

Har jobba på den butikken jeg jobber på nå i nesten et år, å jeg har aldri opplevd kunder som folk forteller om her. Så de er sånn i Trondheim også? Jeg må komme å se *hive seg på toget*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobba på den butikken jeg jobber på nå i nesten et år, å jeg har aldri opplevd kunder som folk forteller om her. Så de er sånn i Trondheim også? Jeg må komme å se *hive seg på toget*

De er nok ikke like utagerende her som det mange skriver, men jeg LOVER deg at det er helt crazy mange wierdoes her i byen også. Her går det nok mer i uhøflige og dumme kunder, ikke så mange suringer. :fnise:

Endret av She_Leiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok ikke like utagerende her som det mange skriver, men jeg LOVER deg at det er helt crazy mange wierdoes her i byen også. Her går det nok mer i uhøflige og dumme kunder, ikke så mange suringer. :fnise:

Raringer er det her også, Nord Norge har produsert mange sånne raringer. Uhøflige er det vel ikke så mange som er her heller, bortsett fra ekle menn som tror de kan kjøpe meg eller andre piker som jobber i butikken. Dum ja det er mange her og, å så lager de egne navn på varene å så skjønner jo ikke vi hva de mener. Så da er det feil det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...