Gå til innhold

Dumme ting kunder sier

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Blubberella

Det var alltid like gøy når kunder påsto at "alle andre" eller akkurat den og den butikken tok salgsvarer i retur. Spesielt når jeg nettopp hadde vært innom nevnte butikk på tur til jobb og sett skiltet på disken med "Salgsvarer byttes ikke". Det var så ille at i tillegg til et stort, synlig skilt på disken om at salgsvarer ikke kunne byttes, ble vi også bedt om å si ifra til alle kunder som handlet på salg at varen ikke kunne byttes. Likevel kom samme kundene inn for å bytte for de visste jo ikke at det var sånn og dessuten hadde de fått byttet salgsvarer hos en butikk på det andre kjøpesenteret. Håpløst. Vi pleide av og til å la dem bytte til samme plagg i annen størrelse dersom vi hadde det inne men å bytte til en helt annen vare eller gi pengene igjen fikk vi ikke lov til av ledelsen. Og da var det selvsagt oss i kassen sin feil.

Det er også like gøy hver gang en helt ny kunde kommer innom og ber om å få rabatt eller annen ekstraservice fordi de er en sånn innmari god kunde som handler her kjempeofte. Noen prøvde seg også med at de var vennen til sjef eller daglig leder og hadde avtale om rabatt. Da pleide jeg å be om navnet deres og ringte sjefen eller daglig leder for å spørre. I de aller fleste tilfeller var det ingen avtale om rabatt.

Jeg jobbet en kort periode på et postkontor på et lite sted og måtte ha på et skilt der det sto "under opplæring" de to første ukene. Det var ikke måte på hvor uintelligent jeg måtte være siden jeg bare var under opplæring og jeg fikk mange sarkastiske kommentarer denne perioden, spesielt fra middelaldrende menn. Noen gadd ikke komme til meg en gang fordi de allerede hadde bestemt seg for at jeg var totalt kunnskapsløs og ikke kunne gjøre selv de enkleste oppgaver. De ble nesten sure når jeg fikk til ting. Med én gang skiltet ble fjernet ble jeg behandlet helt annerledes.

Det er litt godt å ikke lenger jobbe i serviceyrke, selv om jeg av og til tar meg i å savne butikkjobb :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Earth

Hadde ei "hyggelig og sjarmerende dame" innom oss her denne uken.

Damen skulle ha ferdig blandet Cosmopolitan. Dette er en vare vi ikke fører lenger, er vel rundt 3 år siden vi hadde den i hyllen.

Jeg forklarer dette til damen, og viser henne at vi har ferdig blandet strawberry daiquiri, dersom det kunne friste.

Damen hisser seg opp og starter en klassisk utskjelling til meg om at denne varen hadde hun kjøpt her før, så jeg hadde bare å gå på lageret å finne den til henne.

I slike situasjoner må jeg jobbe hardt med meg selv, for å ikke bryte ut i latter. Damen peker meg mot lageret.

Jeg stiller meg opp med armene i kors, og får en, "hør nå her" tone. - Det er som du sier at vi hadde denne varen før, men grunnet lite etterspørsel av varen, tar vi den ikke inn lenger. Vi kan godt bestille den til deg dersom du ønsker det, men utover det er det lite jeg får gjort. Damen avbryter meg og peker igjen mot lageret, "dere har hatt denne varen før, finn den på lageret, eller er det for vanskelig for deg?"

- Før hun rekker å si noe mer, er tålmodigheten min oppbrukt, og jeg svarer på hennes kommentar i en nokså krass tone. "Selv om vi har hatt varen før, er den som tidligere nevnt ikke å finne i hverken vår BUTIKK, eller på vårt LAGER!" Var det noe som var uklart i det jeg sa til deg nå??!!

Damen krymper og blir 10 cm lavere der hun står, "nei, det var klart og tydelig, jeg får finne meg noe annet"

Ha en fin dag sier jeg, med et nokså falskt påklistret smil, damen smiler og tråkker videre i butikken.

Jeg misliker det når jeg må bli streng i tonen ovenfor mine kunder, men enkelte ganger virker det som at dette er den eneste muligheten jeg har til å få kundene til å ta poenget. Damen handlet hos oss på lørdagen, og hun virket overraskende hyggelig mot meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som er dritt lei franskmenn som ikke snakker engelsk? :glare: Pleier å stoppe mange turistbusser her jeg bor og rett utenfor kiwi. Så mange turister. Flest franskmenn. De snakker til meg på fransk akkurat som jeg skønner det, de spør spørsmål på fransk og alt... Hallo?! Lær dere engelsk for pokker så det går an å kommunisere! :sur: Engelsk skulle vært obligatorisk å lære seg i ALLE verdens land!
Disse franskmennene kom jo tilbake og for å klage på at sjokoladen de hadde kjøpt kostet 1 kr mer enn det som sto på labelsen..Heldigvis snakket en dame som var med dem norsk og oversatte for dem.

Enda vanskeligere er det å skal forklare disse franskmennene att man ikke kan kjøpe øl på søndager.. De blir jo helt rare..Nesten fornærmet. :hoho:

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til Zakuro over her... Etter 7 år i butikk har jeg lært meg å aldri stole på at kundene forteller sannheten. Mange av de lyver, enten bevisst eller ubevisst... Heldigvis har jeg en sjef som også er klar over dette, slik at hun hører begge sidene av saken før hun gjør seg opp en mening...

Synd min sjef ikke er like glup. H*n virker nærmest naiv til tider:P Har måttet peke ut logiske brister i forklaringene til kundene enkelte ganger. Tror virkelig det er nestleder og en annen fast ansatt som egentlig styrer hele skuta:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som er dritt lei franskmenn som ikke snakker engelsk? :glare: Pleier å stoppe mange turistbusser her jeg bor og rett utenfor kiwi. Så mange turister. Flest franskmenn. De snakker til meg på fransk akkurat som jeg skønner det, de spør spørsmål på fransk og alt... Hallo?! Lær dere engelsk for pokker så det går an å kommunisere! :sur: Engelsk skulle vært obligatorisk å lære seg i ALLE verdens land!

Disse franskmennene kom jo tilbake og for å klage på at sjokoladen de hadde kjøpt kostet 1 kr mer enn det som sto på labelsen..Heldigvis snakket en dame som var med dem norsk og oversatte for dem.

Enda vanskeligere er det å skal forklare disse franskmennene att man ikke kan kjøpe øl på søndager.. De blir jo helt rare..Nesten fornærmet. :hoho:

Jeg øste ut min frustrasjon angående dette til en kollega i går på jobb, faktisk, så du er ikke alene! Har nesten lyst til å rable i vei på norsk tilbake når de skal være så vanskelige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd min sjef ikke er like glup. H*n virker nærmest naiv til tider:P Har måttet peke ut logiske brister i forklaringene til kundene enkelte ganger. Tror virkelig det er nestleder og en annen fast ansatt som egentlig styrer hele skuta:P

Min tante er butikksjef, jeg var å hjalp henne i nybutikken på fredag. Å da sa hun at man lærer at kunden alltid har rett, men det stemmer stortsett aldri.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på en ting, turister gir meg ofte bankkortet sitt når de skal betale.. Hvorfor det? Har de et annet system i deres land der de scanner bankkortene sine eller whaat? :klo:

Og det er alltid like gøy å se hvor forbauset de turistene blir av den cashguarden.. :ler2: Er vi de eneste i verden som har det eller? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting, turister gir meg ofte bankkortet sitt når de skal betale.. Hvorfor det? Har de et annet system i deres land der de scanner bankkortene sine eller whaat? :klo:

Og det er alltid like gøy å se hvor forbauset de turistene blir av den cashguarden.. :ler2: Er vi de eneste i verden som har det eller? :fnise:

Har vel opplevd i både Polen, Usa og Spania i alle fall så tar de imot kortet også trykker jeg inn pin koden på terminalen etterpå :-) Og dette i store kjedebutikker som Zara f.eks.

Edit: Har aldri betalt med kort i matbutikker i utlandet da, så der vet jeg desverre ikke. Antar det er samme greien :-)

Endret av oreokake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tante er butikksjef, jeg var å hjalp henne i nybutikken på fredag. Å da sa hun at man lærer at kunden alltid har rett, men det stemmer stortsett aldri.

Liker tanten din allerede :fnise:

Dette lurte jeg også på! Så jeg spurte brevvennen jeg har i USA:) Og slik jeg forstod det i farta så bruker de ikke chip-en der, men magnetstripa(ikke alle kort som har chip i det hele tatt). Og få har faktisk kode, de bare trykker "ok." Og kasserer har som regel kortterminalen bak kassen, ikke stående fremme som her i Norge:P De blir helt snåle i fjeset når jeg stapper hele kortet nedi terminalen :fnise: Like morsomt hver gang:P

Og jeg viste bilder av CG til brevvennen min, men han sa han aldri hadde sett noe såntO_o Hadde en turist i min kasse som bare; Deborah, look at the cash machine! It just ate the bill! :hoho:

Verste er når de skal legge på mynter, da må jeg peke og si at det fungerer som en sparegris:P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eldre mann som sikkert har passert 90 år handler alene hos oss hver eneste dag. Han bruker lang tid i butikken (typ én time), og spør oss hele tiden om hvor ting er. Han er ikke masete, og er veldig hyggelig, så jeg hjelper han med glede. Jeg fylte på varer denne uken da han kom bort til meg å spurte hvor kassene var. Stakkars, nevnte jeg at han er hos oss HVER dag? Det er ikke lett å være gammel..

Den her er så trist at jeg begynte å gråte litt :( Endret av Alice123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn, var en kunde innom å klagde på meg i dag. Hun må jo få lov til det, men synes virkelig hun kunne holdt seg for god til å lyve:P

Jeg satt i kassen og bort kommer en gutt på kanskje 9-10 år og setter en burn på båndet. Kjenner jeg får vondt når jeg vet jeg ikke kan selge gutten den som sikkert bare tror det er vanlig brus. Forventer ærlig talt ikke en 10 åring skal vite aldersgrensen på burn:P

Og akkurat i deg jeg så snilt jeg kan forteller ham at han dessverre ikke kan få kjøpe den, så kommer det ei dame i kassen.

"Herregud! Den er da min!" glefser hun. "Jeg er over 30 år skal jeg liksom ikke få kjøpe burn?! Skal liksom ikke sønnen min få lov til å hjelpe meg å sette varene på båndet?!"

"Å, den er din. Ja daså!" smiler jeg og tar den forbi.

Men hun er like sur og mumler sint for seg selv, tar med seg gutten og går.

Altså, når du sender gutten alene i kassen med noe du vet er aldersgrense på, og du ikke er i nærheten, åssen i helvete skal jeg vite at han ikke er alene? Mange sender jo inn ungene alene mens de sitter å venter i bilen.

Så hun hadde klaget på meg og sagt at hun ikke fikk lov(!) å kjøpe burn av meg! Hun hadde også sagt at jeg hadde sagt med henne at; Jah! det ER 14-årsgrense på den der altså! Bare husk det!

Og mente jeg anklaget henne for å lange til guttungen som ikke var gammel nok:P

Klag gjerne på jobben jeg gjør, men faen ikke kom her å LYV! LAVMÅL! Du må ha et tragisk liv ass.

Det er ikke lovpålagt aldersgrense på energidrikke, bare anbefalt. Men unødig oppførsel uansett :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lovpålagt aldersgrense på energidrikke, bare anbefalt. Men unødig oppførsel uansett :)

Ja, det er mulig, men jeg må jo følge reglene arbeidsgiver pålegger meg. Men ja, gud så unødvendig! Har lyst å stalke slike folk i håp om at jeg kan gå å trolle dem på jobb :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En jeg kjenner jobba på en butikk, der var det ikke ofte folk, men en dame pleide og komme innom, hun var "lur" og bytta om på merkelappene så hun skulle få varen billigere, han som jobba i kassa, merka jo detta lett, får når han slo inn varen sto det jo hva det var, det verste er at hun brå nekta på og ha bytta om på lappene:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Vi selger sengetøy, og det har man ikke lov til å åpne inni butikken. Vi har ikke lov til å selge det om det har vært åpnet. Størrelsene er tydelig markert, og om de lurer på noe angående kvaliteten svarer vi gjerne på det.

Bare sånn av ren nysgjerrighet, hvorfor ikke det? Er det en intern regel? Jeg jobbet i en butikk som solgte sengetøy, og vi fikk selge sengetøy som var åpnet i butikken. Ved retur måtte det være uåpnet, men det som ble åpnet i butikken ble bare pakket inn på nytt. Det må jo bli mye unødvendig svinn? For gudene vet hvor mange timer av livet jeg har brukt på å pakke inn sengetøy.:fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg at gamle folk tror de kan gjøre som de vil, bare fordi de er gamle. Her hvor jeg bor er det et årlig jordbærsalg på Rema hvor man får lov til å kjøpe 24 kurver hver til 10 kr kurven. Køene går langt ut av butikken og ut over parkeringsplassen. I dag var denne dagen.

Jeg ble stående ganske langt bak i køen da jeg kom, og hadde med meg barnevogn. Eldre folk fra 60-70+ som jeg så kom lenge etter meg, snek som bare faen. Prøvde å si fra til noen som jobber der, men de hadde selvsagt nok å styre med.

Når jeg kom for å hente bær, var det selvsagt tomt.. Drittfolk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like ille er det med polakker. Skjønner ikke hvorfor de drar på tur til land hvor de ikke kan kommunisere med folk. Bare jabber i vei på språket sitt, og bare forventer at andre skal forstå!

Da bare trekker jeg på skuldrene og tar neste kunde. Sånn gidder jeg ikke holde på.

Men værre er det med de som ikke sier noenting før langt inn i samtalen hvor de endelig sier de ikke forstår norsk! Hva med å gi oss et lite hint om at du vil føre samtalen på engelsk med en gang du kommer til kassa!

Arg!

Jeg har egentlig masse som irriterer meg på jobb, men det er mer hva kundene gjør enn hva de sier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men værre er det med de som ikke sier noenting før langt inn i samtalen hvor de endelig sier de ikke forstår norsk! Hva med å gi oss et lite hint om at du vil føre samtalen på engelsk med en gang du kommer til kassa!

Arg!

Jeg har egentlig masse som irriterer meg på jobb, men det er mer hva kundene gjør enn hva de sier.

Enig! Maaange av våre turister sier hei på norsk, så da antar jeg de er norske, spør om de vil ha pose og kvittering, først da ser jeg at de ikke forstår norsk, for de ser bare dumt på meg når jeg spør :glare:

Disse turistene har også en tendens til å ha med seg hele familien sin på butikken og de går der og kikker på ALT..Så kommer de til kassa da, og jeg vet jo ikke at de er i familie eller reiser sammen, så stiller de seg i kø ALLE sammen, og køen blir jo lang, så jeg plinger på, så noen kan komme og ta kasse 2, når denne familien kommer til kassen, så er det bare en som ska handle og alle smetter forbi, så blir det helt tomt når kollegaen min kommer til kasse 2 :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg liker forresten denne tråden, den minner meg på hvorfor jeg bestemte meg for å komme meg ut av servicebransjen. For Gud brutle meg, så mange rare kunder det er der ute.:ler: Dere har virkelig både min respekt og sympati, og det er idiotisk at alle ikke har sjefer som backer dem. For man skal ikke måtte finne seg i alt. Vi måtte bla gå med en alarm som var direkte koblet til Securitas en periode, pga en krakilsk kunde. Da har ikke kunden alltid rett.

Uansett, noen år i butikk har lært meg å bli en veldig snill kunde.:nigo:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker forresten denne tråden, den minner meg på hvorfor jeg bestemte meg for å komme meg ut av servicebransjen. For Gud brutle meg, så mange rare kunder det er der ute. :ler: Dere har virkelig både min respekt og sympati, og det er idiotisk at alle ikke har sjefer som backer dem. For man skal ikke måtte finne seg i alt. Vi måtte bla gå med en alarm som var direkte koblet til Securitas en periode, pga en krakilsk kunde. Da har ikke kunden alltid rett.

Uansett, noen år i butikk har lært meg å bli en veldig snill kunde. :nigo:

Jeg liker også denne tråden godt :laugh: Deilig å få ut litt frustrasjon over alle disse merkelige kundene. Og ikke minst høre andres historier.. Vi skal virkelig finne oss i mye rart :P Heldigvis er mine dager som butikkansatt snart over :bolledeig::nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...