Gå til innhold

Dumme ting kunder sier

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Apropos ID. En venninne av meg jobber i dagligvare og fikk en ung jente som skulle kjøpe energidrikk. Jeg husker ikke i farta hvilken aldersgrense energidrikker har, men jenta kunne iallfall ikke vise noen form for legitimasjon og min venninne sa nei. I et siste desperat forsøk drar jenta fram smarttelefonen sin og sier "Men alderen min står på Facebook!" Hun fikk fortsatt ikke kjøpe ;)

Energidrikker har ikke en fast aldersgrense, tror jeg, det er i alle fall butikken selv om velger om de vil praktisere en aldersgrense på de. Der jeg jobber har vi ikke en slik, at åtteåringer kjøper RedBull synes jeg ikke er så stas, men men, kan ikke stoppe dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en utrolig ekkel episode før jul i fjor.

Endret av asheraa12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kunder der ute.

Hvorfor må dere plent skravle i tlfn når jeg prøver og ekspedere deg? Eller se rart på meg når jeg smiler og sier hei? For og ikke snakke om å forsyne seg med boller/kaker som står på disken, når jeg faktisk kan ta det for deg.. Samme med når du skal peke på hva du vil ha, så peker du 1 cm ifra bollene som ikke bare du som skal spise. Eller når jeg sier at jeg kommer ut med maten om 5 MIN, så hadde jeg satt pris på tålmodighet ifra deg, å ikke at du kommer masende etter 1,5 min og lurer på hvor maten din blir av. Folk altså :P

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er derfor man har en eneste slik bok, uansett hvor mange kasser man har. ;) Om dere har åtte kasser er det i alle fall vanskelig for kundene å vite om han handlet i kasse tre, fem eller åtte, så en gjenglemtbok i hver kasse kan umulig være særlig hjelpsomt?

Edit: Vi har ti kasser og har en gjenglemtbok!

Det kunne vi nok hatt ja, men er ikke akkurat jeg som styrer det dessverre :) sjefen sier det skal være sånn, og da er det sånn. Poenget var uansett ikke at jeg mente at kunden var så forfedelig dum som spurte om det, det var mer måten hun spurte på som var greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energidrikker har ikke en fast aldersgrense, tror jeg, det er i alle fall butikken selv om velger om de vil praktisere en aldersgrense på de. Der jeg jobber har vi ikke en slik, at åtteåringer kjøper RedBull synes jeg ikke er så stas, men men, kan ikke stoppe dem.

Når jeg kjøper red bull på Kiwi kommer det opp "vis legitimasjon" som når man kjøper alkohol.

Hun i kassen har sagt det er 14 årsgrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøper red bull på Kiwi kommer det opp "vis legitimasjon" som når man kjøper alkohol.

Må du legitimere deg for å kjøpe Red Bull? Hvor søtt....:P

Kanskje du ikke ser eldre ut enn 14-15 da...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må du legitimere deg for å kjøpe Red Bull? Hvor søtt....:P

Kanskje du ikke ser eldre ut enn 14-15 da...:P

Jeg må ikke det. Jeg så det kom opp og da spurte jeg hva grensen var siden jeg ikke visste det var grense på slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en liten sak, noe sånt som to år gammel, ikke veldig irriterende, men likevel:

Jeg sto i kø bak en eldre dame på supermarkedet Spanos. Hun hadde ganske mange ting i vogna, og da det ble hennes tur, bare forsvant hun. Jeg hadde fire eller fem varer i handlekurven, så da var jeg frekk nok til å snike (jeg ante jo ikke hvor lenge hun ville bli borte). Idet den siste varen min ble slått inn, kom dama tilbake og begynte å skjelle meg ut. Jeg svarte på gresk at du var ikke her, hun svarte at jo, det var jeg, og jeg sa nei, det var du ikke. Kassadama kikket opp og signaliserte svært diskret at hun mente jeg hadde rett. Så betalte jeg og pakket ned varene mine. Den sure kunden hadde vel tapt noe sånt som ti sekunder av sin dyrebare tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt i Zakuros kasse i dag;

Full mann: Æ ska ha *snøvle*

Zakuro: Unnskyld?

Full mann: Æ ska ha riblau*snøvle*

Zakuro: Mener du rizla?

Full mann: Dæ e jo dæ e sei! Høre du dåle!?

Gid så skøy at det selvsagt hadde blitt tomt i min kasse mens jeg hadde vært på lunsj...

Henta en ny pakke og gav ham en pakke.

Full mann: Æ sa æ sku ha BØÆU riblau*snøvle*

Zakuro: Du mener blå rizla?

Full mann: *snøvle uforståelig*

Zakuro: Da blir det XXX kroner.

Mannen styrer leeeenge før han klarer å få kortet inn i terminalen, men klarer utrolig nok å slå koden.

Deretter ser mannen på meg fra bak solbrillene.

Full mann: Kainj æ få gi dæ et komplemang*snøvle*

Sinte-Zakuro: Nei.

Full mann: Ha dåkker sluttæ mæ komplimangæ?*snøvle*

Sinte-Zakuro: Ja.

Full mann: Åja...

*går*

Got to love it:P

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men det er en grense som butikkene selv kan velge om de vil følge elle ei, så noen aldersgrense etter lov er det ikke, men noe Kiwi følger. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men det er en grense som butikkene selv kan velge om de vil følge elle ei, så noen aldersgrense etter lov er det ikke, men noe Kiwi følger. :)

Jeg må ikke det. Jeg så det kom opp og da spurte jeg hva grensen var siden jeg ikke visste det var grense på slikt.

Det er helt frivillig, og det er i hovedsak Norgesgruppen som har valgt å ha denne aldersgrensen. Meny, Kiwi, Joker og Spar.. Usikker på om Meny har det da, men ja. Synes det er dumt at de andre kjedene ikke følger etter, vi har det ikke der jeg jobber nå. Før jobbet jeg i NG og da kunne jeg si nei til disse overhypre småbarna som kom inn og prøvde å bestikke meg for å få kjøpe 0,5 liter med energidrikke. Ikke sunt!
Endret av oreokake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Jeg jobber på Meny og vi har ikke aldersgrense i min butikk i all fall, men har vært i Menyer hvor det er aldersgrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hendte i går. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men tror at folk som har jobbet i butikk kan forstå hvorfor dette var en utrolig irriterende kunde... :)

En mann kommer bort i kassen og spør om han kan få kjøpe et lysfat som vi har stående i utsillingen, og jeg svarer så klart ja. Siden det som står i utstillingen skal stå så lenge som mulig + at det faktisk var dekor på det, prøver jeg å se om vi har flere igjen et annet sted i butikken. Han synes tydeligvis at dette er vanskelig å forstå, så han driver å prater til meg fort og uforståelig snøvlete.

Han: "Hva skal du nå? Kunne jeg kjøpe det fatet? *snøvle*"

Jeg: "Jeg må bare se om vi har flere igjen, så slipper vi å ta det fra utstillingen."

Han: "Ja, *snøvle snøvle snøvle...* Men du! Hvor mye koster disse lysene her?"

Han løfter opp noen lys fra utstillingen.

Jeg (mens jeg kommer bort og setter lysene på plass igjen): "De koster 50 kr pakken, jeg kan finne en til deg."

Han: "Ja, *snøvle snøvle* hvor mye kostet de sa du?"

På dette tidspunktet begynner folk å stille seg i kø i kassen, og jeg er alene på jobb. Prøver derfor å bli fort ferdig med denne kunden, men han prater og prater og jeg forstår ikke halvparten av det han sier.

Jeg: "50 kr koster det for pakken."

Han: "Hvor mye blir alt dette til sammen da? Jeg gidder ikke kjøpe det hvis det er for dyrt må du skjønne!"

Jeg: "Det kan jeg sjekke borte i kassen når du skal betale."

Jeg finner ingen flere fat i butikken og må derfor plukke det som står i utstillingen. Oppå her ligger det masse plastikkblomster i maifarger som jeg må skyve av og legge bak kassen. Mannen driver fortsatt og prater ørene av meg og køen består nå av 5-6 personer som alle skal kjøpe lys og knuselige ting som må pakkes inn. Denne mannen fortsetter å spøre meg om nye ting hele tiden, så jeg ikke får komt meg bort til disken. Da jeg endelig har hjulpet han med å finne alt han skal ha, skynder jeg meg til disken og ekspederer denne mannen først. Jobber så fort jeg kan, men selv etter at han har betalt står han og babler i vei når det er kø bak ham. Jeg nikker og sier "ja" selv om jeg ikke vet hva han sier, og så "ha det bra" for å få han til å gå.

Han går.

Historien er ikke over.

Ca 1-2 timer senere ringer butikktelefonen.

Jeg: "Hei, du er kommet til ****** og du snakker med *******"

Det viser seg å være den samme mannen.

Han: "Ja, hallo! Jeg var og handlet hos dere tidligere i dag, et fat og noen lys..."

Jeg: "Ja?"

Han: "Ja, og så kommer jeg FAEN meg hjem og så har du FAEN ikke klart å legge den derre blomsterdekorasjonen oppi! Hva i HELVETE skal jeg gjøre nå, liksom?"

Jeg prøver å få inn et ord, men han bare avbryter:

"Jeg kjøpte jo de tingene kun fordi jeg ville ha det akkurat slik det sto i utstillingen, så hvorfor i HELVETE har jeg ikke fått med blomstene? Jeg har jo FAEN meg betalt for dem! Dette her er jo faen meg ubrukelig!"

Jeg hadde mest av alt lyst å slenge på røret, evt be ham dra til helvete for slik snakker man bare ikke til folk, men klarte utrolig nok å holde meg rolig og proffesjonell ;)

Jeg: "Du har IKKE betalt for blomstene, nei. Hvis du ville ha dem med så måtte du sagt i fra til meg og så hadde jeg fortalt deg at de pakkene er vi utsolgt for. Blomstene som lå på fatet var bare en liten del av en pakke vi selger."

Han: "Ja men for HELVETE! Det var jo på grunn av dem at jeg ville kjøpe det fatet og de lysene!"

Jeg: "Ja, men hvordan i alle dager skulle jeg vite det?"

Han: " Jeg vil FAEN ikke ha det her DRITTET om jeg ikke får blomstene, hva faen har du tenkt å gjøre med det?"

Jeg: "Du kan komme innom i morgen, og så kan jeg SE om jeg finner noen gjemte pakker, men hvis ikke får du jo bare bytte de andre tingene du kjøpte. Ingen problem."

Han: "Ja, det er faen meg det minste du kan gjøre! Helvete og asså, hva faen skal jeg med fatet hvis jeg ikke får med blomstene? Det var jo DE jeg hadde lyst på!!"

Han banna seriøst i hver ENESTE setning, gav uttrykk for at han trodde at blomstene fulgte med lysfatet og lot meg nesten ikke svare ham.

Jeg: "Ja, men da kommer du innom i morgen og så ser vi hva vi kan ordne."

Han fortsetter å prate og vrøvle i vei, og jeg sier ha det minst tre ganger før han går med på å legge på...

Makan til irriterende og idiotisk fyr... Altså, FØRST krever han mye oppmerksomhet når han er i butikken, og så presterer han å ringe og skjelle meg ut på den mest uhøflige måten jeg har vært borti!

Endret av asheraa12
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en kort historie, kanskje ikke den kjipeste kunden, men litt morsom episode.

Sto på jobb i en litt finere hotellbar, inn kommer det en kar som ser rimelig dritings ut, strener rett bort til baren (jeg tenker allerede: beklager du er for full, kom heller igjen en annen dag...) han sier bare en ting: RULLEKEBAB!

Jeg holder jo på å knekke sammen av latter der jeg står, men klarer å opplyse fyren om at han har forvillet seg inn i en bar, og kebab er det dårlig med her.

Hva har du svarer han.

Her har vi øl, vin og cocktails sier jeg til han.

Ikke hamburger engang? er svaret.

Nei beklager vi selger ikke mat.

Åja hvor skal jeg da?

Nei da tror jeg du må lenger ned i gata.

Ok sier han og rusler ut igjen.

Mye snodige mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok også et innlegg rettet mot "irriterende ting sjefen sier"

På denne tiden av året, er det ikke sjeldent at det kommer ungdom iført russebukse der jeg jobber, men det var spesielt to unge jenter som virkelig klarte å irritere meg nå sist lørdag.

Der jeg jobber er man veldig nøye på at man skal spørre etter legitimasjonen til mennesker man "tror" er under 25 år. Er du under 25 år, skal du vise legitimasjon uoppfordret. Det står mange slike lapper rundt omkring i butikken vår.

Så var det to jenter iført russebukse som kom til kassen min. Hun ene la på en vodka 21.9%, hun andre la på to slike Mickey Finn. Jeg skjønner jo selvfølgelig at hun ene jenta skal betale for hun andre, noe vi blir bedt om å være obs på.

Jeg spør så denne jenta som skal betale, om alle varene på båndet er til henne. Jenta som allerede stod klar for å pakke varene sier at, ja, alle varene er til jenta som skal betale, men hun som skal betale bryter ut og sier at, nei "Stine", denne er jo til deg.

Jeg sier så at jeg må se legitimasjonen til jenta som da prøvde å lyve meg rett opp i ansiktet, noe jeg ikke er spesielt fan av.. Jenta sier i stor frustrasjon at både bankkortet og førerkortet hennes ble stjålet i går, og hun hadde derfor ikke med seg legitimasjon. Neivel sier jeg, da blir denne vodkaflasken værende hos meg.

Jenta prøvde febrilsk å argumentere mot at det kunne jeg ikke gjøre, og hun var gammel nok og hun hadde all rett til å la venninnen sin kjøpe for henne.

På dette tidspunktet begynte jeg å bli temmelig irritert, jeg sa til henne, har du ikke legitimasjon, så kan jeg ikke selge deg denne flasken. Ferdig snakket!

Jenta slenger ut noen gloser i det hun går ut av butikken.. Jeg kunne ikke annet enn å le.

Til min store forbauselse kommer disse russejentene tilbake, kun 5 minutter senere. Jenta som ble nektet kjøp av alkohol, kommer tilbake igjen for å si at det er dårlig gjort av meg at jeg ikke lot venninnen hennes kjøpe alkohol for henne, for se her, hun hadde faktisk et STUDENTBEVIS som kunne vise at hun var gammel nok! Jeg forklarte henne at ditt studentbevis er ikke utstedt av offentlige myndigheter, og om hun hadde fulgt med i timen på skolen, skal hun ha fått beskjed om at ved fremvisning av studentbevis skal alltid GYLDIG ID vises samtidig! Jeg fikk nok en gang høre hvor dårlig gjort det var av meg å ikke la venninnen kjøpe alkohol for henne, men jeg gjør trossalt bare jobben min. De gangene jeg må vise studentbeviset mitt på toget osv, skal alltid et bankkort/førerkort vises ved siden av.

Jeg har selvfølgelig forståelse for at det sikkert ikke var noe hyggelig for denne jenta som ikke fikk muligheten til å drikke seg full på Tryvann, men sorry, det er ikke mitt problem.

Så gikk jeg til sjefen min og forklarte situasjonen, for han var det visst ikke så farlig at jenta ville vise studentbevis, for han hadde visst godtatt det. Men så dreven som jeg er på Juss, vet jeg at jeg hadde begått et lovbrudd dersom jeg hadde fullbyrdet salget. Jeg kunne faktisk ha mistet jobben min og det ville gått utover meg videre i fremtiden når jeg da måtte søke meg nye jobber. Det ville rett og slett blitt stilt spørsmål ved min profesjonalitet i yrket.

Jeg sa så til sjefen min at jeg godt kunne ringe hovedkontoret vårt, og høre om vi virkelig solgte alkohol til folk som kun fremla studentbevis, han ble passe stresset og vet hva jeg studerer og at dette mest sannsynlig ville gå utover han. Selv om han sa at, "men vi kan vel selge alkohol som ikke er høyere enn 21.9% ved fremvisning av studentbevis, men ikke 20 år spriten". Jeg sa til sjefen min at det får være opp til han om han ønsker å bryte norsk lov, for min del tar jeg heller til takke med sure kunder og gjør jobben min riktig, fremfor å begå lovbrudd!

Sjefen ble stille da ja...

Dere får unnskylde det lange og sure innlegget, men jeg fikk faktisk mindre respekt for sjefen min nå, samtidig som jeg er drittlei alle disse småungene som flyr rundt i russedress og tror at verden er deres lekeplass og alle skal bøye seg for dem!

Polet ja, der skjer det mye rart.

Selv er jeg veldig imponert over denne legitimasjonskampanjen til polet.

Når jeg var så ung som 15 fikk jeg handlet på polet - no questions asked! Nå i en alder av 37, så har jeg blitt spurt om legitimasjon de to siste gangene jeg har handlet, greit nok at jeg kanskje ikke ser 37 ut, men under 25 - det er ganske lenge siden jeg gikk for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Earth

Polet ja, der skjer det mye rart.

Selv er jeg veldig imponert over denne legitimasjonskampanjen til polet.

Når jeg var så ung som 15 fikk jeg handlet på polet - no questions asked! Nå i en alder av 37, så har jeg blitt spurt om legitimasjon de to siste gangene jeg har handlet, greit nok at jeg kanskje ikke ser 37 ut, men under 25 - det er ganske lenge siden jeg gikk for :)

Men på den tiden var det vel slik at man måtte trekke kø-lapp for å få handlet der? Mye mulig at jeg husker feil, men da var ikke den som ekspederte deg oppmerksom nok, dersom du bare var 15 år gammel. Skremmende å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ærlig talt ønske at folk hadde samme "følelse" for det å vise legg i matvarebutikker som på polet. Greit nok, alkoholprosentene er helt forskjellig, men alkohol er det likevel. Blir litt skremt når folk som er født i 94' og 95' ser dumt på den i kassen når de får spørsmål om de har legg. Etter alle kontrollene Juvente har drevet med ser man jo at mindreårige ofte får kjøpe alkohol. Å kreve at absolutt alle må vise ID, om de er 60 eller 22, er vel kanskje litt drøyt - men om alle MÅTTE gjøre det, uansett, da hadde vi da virkelig kunne fått kvitt en del av salget til mindreårige?

Tror en del av salget til mindreårige skjer nettopp fordi de i kassen kvier seg litt til å spørre, noe de selvsagt ikke må gjøre, men det er da slik det er uansett. Obligatorisk vising av ID tror jeg i det minste hadde hjulpet, uansett om et også kunne vært littegrann tungvint til tider...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Earth

Skulle ærlig talt ønske at folk hadde samme "følelse" for det å vise legg i matvarebutikker som på polet. Greit nok, alkoholprosentene er helt forskjellig, men alkohol er det likevel. Blir litt skremt når folk som er født i 94' og 95' ser dumt på den i kassen når de får spørsmål om de har legg. Etter alle kontrollene Juvente har drevet med ser man jo at mindreårige ofte får kjøpe alkohol. Å kreve at absolutt alle må vise ID, om de er 60 eller 22, er vel kanskje litt drøyt - men om alle MÅTTE gjøre det, uansett, da hadde vi da virkelig kunne fått kvitt en del av salget til mindreårige?

Tror en del av salget til mindreårige skjer nettopp fordi de i kassen kvier seg litt til å spørre, noe de selvsagt ikke må gjøre, men det er da slik det er uansett. Obligatorisk vising av ID tror jeg i det minste hadde hjulpet, uansett om et også kunne vært littegrann tungvint til tider...

Enig med deg her, men jeg mener å huske at på de matbutikkene som er i nærområdet her, spesielt Rimi og Joker, har slike lapper på snusskapet, og ved kassen, at er du under 25 år, må du vise legitimasjon uoppfordret. Det er ganske mange som er født i 94/95 her også som ikke viser legitimasjon uoppfordret. Så hver gang jeg spør, og det viser seg at de er 18/19 år, får de alltid med seg en liten leksjon på kjøpet om at: skal du handle her hos oss, og er du under 25 år, må du vise legitimasjon uoppfordret. Jeg sier det selvfølgelig med et lite smil :) De blir som oftest flaue, og kundene som kommer etter denne kunden, har alltid førerkortet eller bankkortet klart :)

Men et spørsmål, har det kommet nye førerkort? Altså nytt utseendet på dem? De fleste jeg har sett i det siste, er noe annerledes fra det jeg har. De er ikke slike ruglete.. Så jeg har ofte vært usikker på dem. De ser mye nyere ut, vanskelig å forklare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg: For å betale må du gå ned en etasje.

Kunde: Er det ned trappen?

:lete:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...