Singha Skrevet 28. desember 2012 #2261 Skrevet 28. desember 2012 http://lovdata.no/all/hl-19850524-028.html#14 Og der var det ute av verden. I alle fall helt til disse personene med for mange mynter stiller seg bak i køen for å foreta handel nummer 2, 4 og 16. 3
Gjest Allergikeren Skrevet 28. desember 2012 #2262 Skrevet 28. desember 2012 (endret) (...) Men om man faktisk kan nekte å ta i mot mer enn 25stk av samme mynt ville jeg faktisk vært så frekk og gjort det og forklart hvorfor, om noen skulle betale en vare til en så høy sum i mynt. Jeg fant noe på denne siden: Kva er meint med "tvunge betalingsmiddel"? Landets setlar og myntar er tvunge betalingsmiddel og kan brukast i alle betalingar som blir gjorde opp på staden. Både betalaren og betalingsmottakaren har rett til å krevje oppgjer i setlar og myntar. Sentralbanklova gir likevel ei avgrensing: "Ingen er pliktig til i en betaling å ta i mot mer enn femogtyve mynter av hver enhet." Samme setning finnes på lovdata.no, sentralbanklovens §14, annen setning(ledd?): § 14. Tvungent betalingsmiddel Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet. Jeg har brukt den selv, faktisk. "Jeg skal ta imot de 25 av hver jeg er pliktig til å ta imot, men noe mer kan jeg ikke ta imot fordi jeg har ikke plass til mer veksel i noen av kassene, dessverre!" En annen gang var det kanskje litt unødvendig, men å betale 400 kr i kronestykker, femmere og tiere fra kaffekassa ...? Da syns jeg at jeg kan, i en vennlig tone, minne på at strengt tatt trenger jeg faktisk ikke motta mer enn 25 av hver Endret 28. desember 2012 av Allergikeren
student86 Skrevet 28. desember 2012 #2263 Skrevet 28. desember 2012 Hvor har du dette fra? Jeg har i alle år arbeidet innen helsevesenet, og har her fått helligdagstillegg på 133 prosent fra kl. 12 og utover på julaften og nyttårsaften. Jeg har imidlertid forstått det slik at dette ikke gjelder alle steder... Så da er det oppklart:)
Chloe- Skrevet 28. desember 2012 #2264 Skrevet 28. desember 2012 Da er det faktisk lov å bli litt oppgitt. Vi har en viss sum i kassen som veksel og alt annet leveres i banken. banken er veldig streng på hva de tar i mot, vi får ikke lov å levere mer enn 50kr i mynter. Det har hent at jeg har levert mer rett og slett fordi vekselet ikke går opp med 50-lapper og da har jeg opplevd at det har blitt kommentert. Her jeg jobber nå har jeg ikke opplevd å få det kommentert, men vi har fått beskjed om at vi skal ungå mer enn 50kr i mynt så godt det lar seg gjøre. Å da få 5000kr i mynt vil ødelegge oppgjøret og tellingen ganske så kraftig Jeg hadde en gjeng omfolk som kjøpte tilbudsvarer og betalte utelukkende i en og fem kroner. Jeg hadde flere hundre i enere og kan love det var dritt å telle opp... Men om man faktisk kan nekte å ta i mot mer enn 25stk av samme mynt ville jeg faktisk vært så frekk og gjort det og forklart hvorfor, om noen skulle betale en vare til en så høy sum i mynt. Jeg jobbet i en liten, selvstendig butikk der sjefen var veldig opptatt av at hvert eneste salg (forståelig nok), tross myntenhet. Hun var også veldig opptatt av at myntene i oppgjørsposen ikke skulle overskride bankens beløp. Vi prøvde å gi tilbake i mynt så mye som mulig, men det er mange småbeløp i en nipsbutikk. Problemet var da at en av to ansatte måtte løpe i banken og stå i milelang kø for å veksle hver dag klokken 3. Ofte fikk vi også inn for mange mynter mellom bankens stengetid og vår stengetid. Men den delen hadde hun særdeles liten forståelse for. Koo-koo!
Solbærsaft Skrevet 29. desember 2012 #2265 Skrevet 29. desember 2012 Jeg har i alle år arbeidet innen helsevesenet, og har her fått helligdagstillegg på 133 prosent fra kl. 12 og utover på julaften og nyttårsaften. Jeg har imidlertid forstått det slik at dette ikke gjelder alle steder... Så da er det oppklart:) Aha. Da er det sikkert noe i en tariffavtale i helsevesenet.
Gjest Blubberella Skrevet 29. desember 2012 #2266 Skrevet 29. desember 2012 Aha. Da er det sikkert noe i en tariffavtale i helsevesenet. Ikke bare i helsevesenet. Vi hadde samme type ordning i en butikk jeg jobbet i.
Kara W Skrevet 29. desember 2012 #2267 Skrevet 29. desember 2012 Så mye styr dere har med mynter i oppgjøret! Jeg har riktig nok ikke jobbet i butikk i Norge, men om vi hadde for mye for kassen la vi myntene i safen etter å ha telt dem opp, og om det ble for mye der (noe som sjeldent skjedde) dro vi i banken med dem. Høres veldig merkelig ut at bankene ikke tar imot mer enn 50 kr i mynt. Hva forventer de liksom at dere gjør med dem? 4
Shade Skrevet 29. desember 2012 #2268 Skrevet 29. desember 2012 Ikke bare i helsevesenet. Vi hadde samme type ordning i en butikk jeg jobbet i. Samme her, så lenge dagen slutter med -aften får vi 133 %. Jeg trodde det var for hele dagen men siden jeg ser at andre sier fra 12 er det godt mulig at det er det samme hos oss. Kan det være at det ligger i HK sine tariffer? Men det er bare vill gjetning fra min side 1
LukaFrost Skrevet 29. desember 2012 #2269 Skrevet 29. desember 2012 Bankene bør da ta imot mynt uten problemer. De har jo tellemaskin. Jeg har fx aldri hørt om at en unge som tømmer sparegrisen sin får problemer med å få levert inn pengene i banken. 2
kaprifolen Skrevet 29. desember 2012 #2270 Skrevet 29. desember 2012 Man kan fint levere mynt i bøttevis, over disk, ofte med gebyr. Butikkene bruker nattsafeposer og der er det max 50kr i mynt. 2
oreokake Skrevet 29. desember 2012 #2271 Skrevet 29. desember 2012 Samme her, så lenge dagen slutter med -aften får vi 133 %. Jeg trodde det var for hele dagen men siden jeg ser at andre sier fra 12 er det godt mulig at det er det samme hos oss. Kan det være at det ligger i HK sine tariffer? Men det er bare vill gjetning fra min side På julaften tror jeg helligdagstillegget i dagligvare slår inn kl 13, den forrige sjefen min passet nøye på slik at vi akkurat ikke fikk det Påskeaften derimot er "mer hellig" av en eller annen grunn, så der har vi 100% hele dagen.
Christiane_W Skrevet 29. desember 2012 #2272 Skrevet 29. desember 2012 Bankene bør da ta imot mynt uten problemer. De har jo tellemaskin. Jeg har fx aldri hørt om at en unge som tømmer sparegrisen sin får problemer med å få levert inn pengene i banken. Det er ikke noe problem å gå i banken å levere mynt, problemet er at det kan være maks 50 kr i veksel i nattsafeposene. Har man mer må man gå i banken å veksle inn pengene i sedler først. 2
Gjest Allergikeren Skrevet 29. desember 2012 #2273 Skrevet 29. desember 2012 Bankene bør da ta imot mynt uten problemer. De har jo tellemaskin. Jeg har fx aldri hørt om at en unge som tømmer sparegrisen sin får problemer med å få levert inn pengene i banken. Nei, men i banken må man jo betale gebyrer, må vite! Og så må man jo gjennom alt det styret med å trekke kølapp og ikke minst stå i eviglang kø! Og nevnte jeg gebyrene?! Da er det mye bedre å ta det på butikken, så får man handlet litt samtidig. At de bak må stå i kø og vente på at kassapersonen skal telle myntene manuelt, er ikke så nøye, tydeligvis. Jeg fikk sånne innimellom da jeg jobbet i dagligvaren. Nesten hva som helst, bare man slapp gebyrene! Og over til noe litt annet, føler jeg med alle dere som har hatt vanskelige byttekunder i år. Jeg har bare hatt forståelsesfulle kunder i romjula.
Plommetreet Skrevet 30. desember 2012 #2274 Skrevet 30. desember 2012 Kunder åpner døra, kommer inn. Jeg står ved kassa og rydder i litt papirer: "Unskyld, men er det åpent?" Klassiker.
The Kitten Skrevet 30. desember 2012 #2275 Skrevet 30. desember 2012 Ei venninne av meg hadde en kunde som kom inn 5 minutter etter stengetid og forlangte å bli ekspedert. Det er en ting å komme inn et par minutter før butikken stenger og spørre fint om hjelp. Å forlange å bli ekspedert etter at det faktisk er stengt blir bare frekt. Dama fulgte t.o.m etter venninna mi på vei til bilen og kjeftet på henne for dårlig service. 3
Christiane_W Skrevet 30. desember 2012 #2276 Skrevet 30. desember 2012 Ei venninne av meg hadde en kunde som kom inn 5 minutter etter stengetid og forlangte å bli ekspedert. Det er en ting å komme inn et par minutter før butikken stenger og spørre fint om hjelp. Å forlange å bli ekspedert etter at det faktisk er stengt blir bare frekt. Dama fulgte t.o.m etter venninna mi på vei til bilen og kjeftet på henne for dårlig service. Minner meg om noe som hendte meg da jeg drev en liten butikk i Oslo for noen år siden. Vi stengte kl. 18, jeg begynnte stort sett å ta inn kurvene vi hadde på fortauet noen minutter før om det var stille. Denne dagen hadde jeg hatt kunder i butikken helt til stengetid, klokka var vel faktisk et par minutter over når sistemann gikk ut. Jeg skulle være i en annen butikk i kjeden for å holde et kurs kl. 18:30, så jeg hadde det ganske travelt. I det jeg skulle til å låse døra, klokka var nærmere 18:10, kom en mann løpende og forlangte å få handle. Jeg sa at dessverre hadde jeg stengt og henviste ham til nærmeste filial et par kilometer unna. Den butikken holdt åpent til kl. 20. Han ble rasende og skulle levere klage på meg til kjedeledelsen og var sint og sur. Han skulle aldri handle hos meg igjen siden jeg var så lite serviceinnstilt. Hørte aldri mer fra ham og så ham aldri igjen. Festlig type... 2
Miah Skrevet 30. desember 2012 #2277 Skrevet 30. desember 2012 (endret) Jeg fant noe på denne siden: Samme setning finnes på lovdata.no, sentralbanklovens §14, annen setning(ledd?): Jeg har brukt den selv, faktisk. "Jeg skal ta imot de 25 av hver jeg er pliktig til å ta imot, men noe mer kan jeg ikke ta imot fordi jeg har ikke plass til mer veksel i noen av kassene, dessverre!" En annen gang var det kanskje litt unødvendig, men å betale 400 kr i kronestykker, femmere og tiere fra kaffekassa ...? Da syns jeg at jeg kan, i en vennlig tone, minne på at strengt tatt trenger jeg faktisk ikke motta mer enn 25 av hver (Man kan forresten velge å enten bruke setning/avsnitt eller punktum/ledd, hvor avsnitt er det samme som ledd.) Å guri, den paragrafen har jeg lyst til å ta i bruk! Sentralbankloven §14, husk husk! Kan derimot tenke meg kunders reaksjoner om vi faktisk hadde nektet å la folk betale for 200 kroner i enkroninger. Vi har jo alltid plass i kassen, har CashGuard, men er den tiden det tar å putte en og en krone i CashGuarden som lager køer... Det verste er faktisk at mange som skal betale store summer i småmynt, som regel ikke har fått med seg at vi har CashGuard, og at de dermed må putte på pengene selv. Har fått slengt etter meg den der, "må jeg putte på selv? nei, da får du gjøre det, for det tar for lang tid!". (Neeei, sier du det?). Så har folk bare gått lenge før betalingsprosessen er helt ferdig, noe jeg synes er idiotisk, for opptil flere ganger har det manglet penger. Kos! (Er forresten alltid et par faste narkomane som kommer innom for å veksle haugene av 50-lapper de har skaffet seg, det tar tid, spesielt når de er godt krøllet sammen og absolutt ikke vil inni CashGuarden). Har lyst til å fortelle folk at vi ikke er en bank, spesielt når disse som kommer innom for å veksle ikke faktisk er kunder i butikken. På julaften var kunder noen tullinger, aner ikke at folk tørr å loke rundt i butikken 30 min etter vi egentlig stengte, og dermed "holde igjen" en 30 ansatte som gjerne vil hjem for å feire jul med familiene sine. Vi fikk nemlig beskjed om at vi ikke hadde tillatelse å si til kunder at vi hadde stengt, eller jage dem ut av butikken. Kom forresten innom en gammel dame forrige uke, hun skulle ha noen appelsiner. Jeg veide dem og sa at de ble 12 kroner, og etter mye om og men får hun lagt på 8 kroner på CashGuarden. Så bare står hun der, og ser på meg. Jeg tenkte da at hun hadde misforstått hvor mye penger det ble, og sa igjen "så ble det 12 kroner, så du mangler 4 kroner". Hun ser på meg og sier "men eg har berre åtta". Dette var en gammel dame, av typen som skjelver og hun virket litt glemsk. Så jeg åpnet vesken min, rotet litt rundt og fant en femkroning som jeg slengte på CashGuarden. "Sånn da, det var det, vil du ha kvittering også?". Hun svarte ikke, men prøvde å gi meg appelsinene tilbake, så jeg måtte bare si "nei nei, bare ta dem med deg, du, det går helt fint." Er ikke ofte jeg betaler folk for kunder, spesielt ikke småunger, men her... ja, jeg gjorde det. Hun tok forresten med seg den enkroningen som kom ut som veksel. Endret 30. desember 2012 av Miah 5
Upadiela Skrevet 30. desember 2012 #2278 Skrevet 30. desember 2012 Kom forresten innom en gammel dame forrige uke, hun skulle ha noen appelsiner. Jeg veide dem og sa at de ble 12 kroner, og etter mye om og men får hun lagt på 8 kroner på CashGuarden. Så bare står hun der, og ser på meg. Jeg tenkte da at hun hadde misforstått hvor mye penger det ble, og sa igjen "så ble det 12 kroner, så du mangler 4 kroner". Hun ser på meg og sier "men eg har berre åtta". Dette var en gammel dame, av typen som skjelver og hun virket litt glemsk. Så jeg åpnet vesken min, rotet litt rundt og fant en femkroning som jeg slengte på CashGuarden. "Sånn da, det var det, vil du ha kvittering også?". Hun svarte ikke, men prøvde å gi meg appelsinene tilbake, så jeg måtte bare si "nei nei, bare ta dem med deg, du, det går helt fint." Er ikke ofte jeg betaler folk for kunder, spesielt ikke småunger, men her... ja, jeg gjorde det. Hun tok forresten med seg den enkroningen som kom ut som veksel. Ååå, det synes jeg var veldig fint gjort av deg. Vi har også CG, men har fremdeles den skuffen i kassa der man pleide å legge mynter og sedler. I den skuffen legger vi småpenger folk glemmer igjen. Snakk om enkroninger og femmere, kanskje 20 kr til sammen. Men de kan vi bruke når det er noen som mangler 1-2 kroner, småbarn osv. Det er jo ikke så gøy for lille krølltoppen på 4 som skal kjøpe en is for lommepengene sine, og så mangler vesle gutten 1 kr! 5
Slither Skrevet 2. januar 2013 #2279 Skrevet 2. januar 2013 Jeg jobber i klesbutikk med normalt sortiment i størrelser. Altså fra XS-XXL. En dame kom inn, lettere irritert fra starten av og spør meg om jeg BARE har klær for sylslanke kvinner. Jeg smiler pent og sier at "Neida, vi går opp til XXL og har trippel X i utvalgte plafgg." Etter å ha fått kjeft en stund for at jeg kunne selger klær for slanke kvinner får jeg slengt i trynet at "Ikke alle er like slanke som deg vettu, hva skal jeg liksom ha på meg da?" Og får også slengt til at jeg bør byen sjefen min klistre plakater i vinduene hvor det står at vi kun selger klær til små mennesker. Etter dette stormet hun ut.
Paw Skrevet 2. januar 2013 #2280 Skrevet 2. januar 2013 Jeg jobber i klesbutikk med normalt sortiment i størrelser. Altså fra XS-XXL. En dame kom inn, lettere irritert fra starten av og spør meg om jeg BARE har klær for sylslanke kvinner. Jeg smiler pent og sier at "Neida, vi går opp til XXL og har trippel X i utvalgte plafgg." Etter å ha fått kjeft en stund for at jeg kunne selger klær for slanke kvinner får jeg slengt i trynet at "Ikke alle er like slanke som deg vettu, hva skal jeg liksom ha på meg da?" Og får også slengt til at jeg bør byen sjefen min klistre plakater i vinduene hvor det står at vi kun selger klær til små mennesker. Etter dette stormet hun ut. Høres ut som mamma. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå