lykkeknotten Skrevet 10. november 2012 #2021 Del Skrevet 10. november 2012 4. Vi har kassesalg på mineralvann, 10 stk for en billig penge. Dette gjelder kun de enkle brusene. Noen ganger tar folk med seg firepakninger, noe som ikke er lov. Det er på grunn av bestillingssystemet vårt; når jeg slår inn kassesalget, blir det registrert som 10 brus. Om folk da istedenfor å ta med seg 10 enkle brus, tar med seg 2 firepakninger og 2 enkle brus, kan det ende med at vi går tom for firepakninger fordi systemet ikke har registrert dem. De fleste kundene jeg sier dette til forstår det, og henter nye brus selv. For noen uker siden kom det to stykker inn som ikke ville godta dette. Jeg: "Det er dessverre ikke lov å ta firepakninger i kassesalget" De: "Hvorfor ikke det?" Jeg: "Det har med bestillingssytemet vårt å gjøre. Kassesalg registreres som 10 enkle, ikke som firepakninger, og da kan det ende med at vi mangler firepakninger." De: "Ehh, okei? Men da tar vi de bare ut av plastikken da, så blir de jo enkle." Jeg: "Det går nok dessverre ikke, er jo likevel egentlig en firepakning, ikke fire enkle." De: "Hva er dette for noe tull? Har da kjøpt kassesalg med firepakninger her før?" Jeg: "Det stemmer nok, men vi har mange nye kasserere. Har nok skjedd en feil, fordi det er egentlig ikke tillatt." De: "Nei vettu ka, da kjøper vi de heller på Rema1000!" Jeg: "Jeg kan hente de andre flaskene for dere, så slipper dere å gjøre det selv." De: "Nei nei nei, skal ikkje ha de!! Bare ta de bak kassen du, vi gidder ikke å gå på plass med dem i alle fall!. Kan ikke si at jeg klarte å høres oppriktig glad ut da jeg sa "ha en fin dag!".... Jeg bare lurer på en ting, i mange butikker finnes f.eks cola kun i firepakker, og om man skal ha èn må man åpne pakken og ta den ut. Hvordan greier dere å kontrollere hvilke kunder som har plukket eks. to colaer fra firepakkene, og putta dem i en kasse? Bare nysgjerrig! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 10. november 2012 #2022 Del Skrevet 10. november 2012 (endret) Jeg skjønner veldig godt det du skriver her. Men det er da feil at kundene som er staest skal få det som de vil? Så om jeg bare krangler nok så vil jeg få det som jeg vil? Ja, det du sier nå er korrekt. Jeg sier ikke at det er riktig, jeg vet selv det er galt. Et sted går uansett grensen. Vi forsøker å forklare reglene til alle kunder. De fleste forstår, og sier ikke noe mer om det. De stae kundene som får det som de vil, gir vi ikke rett fordi de har rett - vi gir de rett fordi de skaper så mye oppstyr, kø og forsinkelser at vi vil få de ut av butikken. Hvordan skulle det ellers ha vært? At vi skulle si til alle som bare ynket frem at "jeg vil ha enda et bonuskort", at det var greit? Vi i kassen har ikke lov til å bli forbannet eller krangle med kunder, vi må bare gi oss. Kranglingen har også en grense; ved utrolige forferdelige kunder ringer vi vekterne. Men det er nok riktig; de som krangler nok får de som regel som de vil. Jeg som sitter i kassen vet at det jeg gjør er galt, men jeg kan egentlig ikke gjøre noe annet. Så er jeg takknemlig ovenfor de greie kundene som forstår og som ikke lager oppstyr. Edit: Ønsker å legge til at om det kommer en kunde med f.eks. en juice som skannes inn til 30 kroner, og som forsiktig sier "du, jeg tror nok det er 30% på den", så sier jeg ikke "det er det nok dessverre ikke." Som regel trekker jeg fra 30%, om jeg ikke har tid til å bli med kunden bort til juicehjørnet for å sjekke. De "stille" kundene taper ikke, vi gir like mye oppmerksomhet til de. Disse kundene er de som er greie og faktisk forstår og godtar reglene, og at jeg ikke kan gjøre noe med dem. De stae kundene som "vinner" vinner som sagt ikke pga de har rett, men pga oppstyret de lager. Endret 10. november 2012 av Miah 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 10. november 2012 #2023 Del Skrevet 10. november 2012 Jeg bare lurer på en ting, i mange butikker finnes f.eks cola kun i firepakker, og om man skal ha èn må man åpne pakken og ta den ut. Hvordan greier dere å kontrollere hvilke kunder som har plukket eks. to colaer fra firepakkene, og putta dem i en kasse? Bare nysgjerrig! I butikken jeg jobber har vi både firepakninger og enklebrus. Vi kan ikke kontrollere om folk åpner en firepakning og tar ut to brus, men hvorfor skulle de gjøre det når enkeltbrusene står løse rett ved? Her er det snakk om kassesalg (som regel uten en virkelig "kasse", bare ti løse brus til en billig penge), hvor en del kunder tar med seg firepakningene for å slippe å bære på fire enkle brus. Har aldri opplevd at kunder åpner en firepakning for å ta med seg 1 brus... det hadde jeg i alle fall aldri orket, står løse brus 40 cm unna. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thessie! Skrevet 10. november 2012 #2024 Del Skrevet 10. november 2012 Ja, det du sier nå er korrekt. Jeg sier ikke at det er riktig, jeg vet selv det er galt. Et sted går uansett grensen. Vi forsøker å forklare reglene til alle kunder. De fleste forstår, og sier ikke noe mer om det. De stae kundene som får det som de vil, gir vi ikke rett fordi de har rett - vi gir de rett fordi de skaper så mye oppstyr, kø og forsinkelser at vi vil få de ut av butikken. Hvordan skulle det ellers ha vært? At vi skulle si til alle som bare ynket frem at "jeg vil ha enda et bonuskort", at det var greit? Vi i kassen har ikke lov til å bli forbannet eller krangle med kunder, vi må bare gi oss. Kranglingen har også en grense; ved utrolige forferdelige kunder ringer vi vekterne. Men det er nok riktig; de som krangler nok får de som regel som de vil. Jeg som sitter i kassen vet at det jeg gjør er galt, men jeg kan egentlig ikke gjøre noe annet. Så er jeg takknemlig ovenfor de greie kundene som forstår og som ikke lager oppstyr. Edit: Ønsker å legge til at om det kommer en kunde med f.eks. en juice som skannes inn til 30 kroner, og som forsiktig sier "du, jeg tror nok det er 30% på den", så sier jeg ikke "det er det nok dessverre ikke." Som regel trekker jeg fra 30%, om jeg ikke har tid til å bli med kunden bort til juicehjørnet for å sjekke. De "stille" kundene taper ikke, vi gir like mye oppmerksomhet til de. Disse kundene er de som er greie og faktisk forstår og godtar reglene, og at jeg ikke kan gjøre noe med dem. De stae kundene som "vinner" vinner som sagt ikke pga de har rett, men pga oppstyret de lager. Jeg jobber selv i butikk, riktignok ikke i matbutikk, og ville selv ikke ha gjort det på denne måten. Om jeg har stae/sinte kunder, så vil jeg ikke la de få viljen sin. Om de merker at man mener det man sier, vil de som oftest skjønne tegningen. Man trenger ikke å være frekk for å gjøre noe klart. Jeg håper heller at de husker til neste gang at det ikke nødvendigvis hjelper å lage oppstyr. jeg skjønner jo selvfølgelig at det er stressende og at det blir mye ekstra kø, men jeg opplever at ande kunder som oftest er veldig forståelsesfulle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 11. november 2012 #2025 Del Skrevet 11. november 2012 Alltid like kjekt med de som står på sitt og forsikrer meg om at de har penger på kortet når det blir avvist gang på gang, og skylder på terminalen. "Det er nok terminalen dere som er ødelagt, den er så dårlig, alltid noe tull med den!" Merkelig at de aldri kommer tilbake etter de har gått for å ta ut penger i minibanken rett over gaten. Jeg har faktisk opplevd at kortet til en kunde ble avvist selv om hum hadde penger på det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EryMax Skrevet 11. november 2012 #2026 Del Skrevet 11. november 2012 Jeg har faktisk opplevd at kortet til en kunde ble avvist selv om hum hadde penger på det. Sikkert feil på chipen, det hadde jeg en stund å måtte nærmest presse det ned i bankterminalen for at det skulle få kontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orgus Skrevet 11. november 2012 #2027 Del Skrevet 11. november 2012 Jeg har faktisk opplevd at kortet til en kunde ble avvist selv om hum hadde penger på det. Sikkert feil på chipen, det hadde jeg en stund å måtte nærmest presse det ned i bankterminalen for at det skulle få kontakt. Tipper Kitten mener at kortet faktisk blir avvist av kortterminalen. Det har faktisk jeg også vært borti. "Kort avvist" eller hva det står i displayet. Prøvde en gang til så gikk det fint. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattugla Skrevet 11. november 2012 #2028 Del Skrevet 11. november 2012 Jeg jobber selv i butikk, riktignok ikke i matbutikk, og ville selv ikke ha gjort det på denne måten. Om jeg har stae/sinte kunder, så vil jeg ikke la de få viljen sin. Om de merker at man mener det man sier, vil de som oftest skjønne tegningen. Man trenger ikke å være frekk for å gjøre noe klart. Jeg håper heller at de husker til neste gang at det ikke nødvendigvis hjelper å lage oppstyr. jeg skjønner jo selvfølgelig at det er stressende og at det blir mye ekstra kø, men jeg opplever at ande kunder som oftest er veldig forståelsesfulle. Må si meg enig, det skal ikke lønne seg å være frekk og trassig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 11. november 2012 #2029 Del Skrevet 11. november 2012 Jeg jobber selv i butikk, riktignok ikke i matbutikk, og ville selv ikke ha gjort det på denne måten. Om jeg har stae/sinte kunder, så vil jeg ikke la de få viljen sin. Om de merker at man mener det man sier, vil de som oftest skjønne tegningen. Man trenger ikke å være frekk for å gjøre noe klart. Jeg håper heller at de husker til neste gang at det ikke nødvendigvis hjelper å lage oppstyr. jeg skjønner jo selvfølgelig at det er stressende og at det blir mye ekstra kø, men jeg opplever at ande kunder som oftest er veldig forståelsesfulle. Det er forskjell på ulike nivåer av sinte kunder. Noen blir bare lett irritert, de lar jeg gå. Så er det de som regelrett skriker og hoier så høyt at utrolig mange andre kunder får med seg hva som skjer. De kundene som absolutt ikke gir seg, og hvor vi må ringe til kasseleder og butikksjef for å snakke med dem - de får det enten som de vil, eller delvis som de vil. Det spørs også hvor stort beløp det er snakk om her. Har hatt kunder innom som ville snakke med sjefen fordi de måtte betale for poser de selv spurte om. Å la det gå lang tid går også utover alle andre kunder. Vi har nok å tenke på om vi ikke skulle bruke 20 minutter på kunder som er heeeeelt sikker på at den flasken med saft koster 34,90 og ikke 39,90. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
She_Leiva Skrevet 11. november 2012 #2030 Del Skrevet 11. november 2012 (endret) Jeg har faktisk opplevd at kortet til en kunde ble avvist selv om hum hadde penger på det. Det kommer opp forskjellige beskjeder til oss alt etter hva som er problemet: "Avvist": Da kan det være at det ikke er kontakt med banken akkurat der og da eller at nettet er nede. Er som regel bare å prøve igjen og da funker det stort sett hver gang. "Ikke godkjent": Dette betyr at det ikke er NOK penger på kortet. Kan ofte dreie seg om bare ett par kroner, men dette har vi dessverre ikke mulighet til å sjekke, så da må man enten begynne å plukke ut varer eller sjekke saldo. "Feil på kortet": Be kunden sjekke utgangsdato på kortet, for det er mange ganger de ikke har langt merke til at kortet er utgått og de ikke har fått det nye kortet i posten enda. Kan også være sperret. Man kan også prøve en gang til. "Feil på kortet, ta kort om mulig": Denne er kinkig, for det er litt ekkelt å forklare kunden hva det står. Nå har vi HELDIGVIS fått beskjed fra vår sjef om at vi skal ringe på assistanse når dette skjer. Betyr ofte at kortet er sperret og "meldt savnet". Har bare opplevd denne en gang og da hadde denne dama meldt feil kort stjålet og sperret feil kort. Endret 11. november 2012 av She_Leiva 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 11. november 2012 #2031 Del Skrevet 11. november 2012 Det kommer opp forskjellige beskjeder til oss alt etter hva som er problemet: "Ikke godkjent": Dette betyr at det ikke er NOK penger på kortet. Kan ofte dreie seg om bare ett par kroner, men dette har vi dessverre ikke mulighet til å sjekke, så da må man enten begynne å plukke ut varer eller sjekke saldo. Digresjon, men noen ganger kommer "ikke godkjent" opp på "vår skjerm", men ikke terminalen, gjerne i lag med enn annen beskjed, f.eks. "Ikke godkjent, kontakt utsteder" eller "ikke godkjent, transaksjon avvist". Om det står "ikke godkjent" med noe annet i samme slengen og kunden får opp en annen tekst på terminalen er det faktisk kortfeil eller linjefeil og det fungerer etter noen forsøk, så da kan det lønne seg å pushe på og prøve igjen noen ganger. Bare "ikke godkjent", både på kasse og terminale = ikke penger. Men mange vet ikke dette og blander disse, noe som gir sinte kunder 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorn Skrevet 11. november 2012 #2032 Del Skrevet 11. november 2012 Digresjon, men noen ganger kommer "ikke godkjent" opp på "vår skjerm", men ikke terminalen, gjerne i lag med enn annen beskjed, f.eks. "Ikke godkjent, kontakt utsteder" eller "ikke godkjent, transaksjon avvist". Om det står "ikke godkjent" med noe annet i samme slengen og kunden får opp en annen tekst på terminalen er det faktisk kortfeil eller linjefeil og det fungerer etter noen forsøk, så da kan det lønne seg å pushe på og prøve igjen noen ganger. Bare "ikke godkjent", både på kasse og terminale = ikke penger. Men mange vet ikke dette og blander disse, noe som gir sinte kunder Jeg har opplevd å få "ikke godkjent" på terminalen og på skjermen hos kassereren på mitt eget kort. Den gangen visste jeg at jeg hadde penger, og ba om å få forsøke en gang til. Var lett å se på kassereren at han trodde jeg ikke hadde dekning! Det gikk på andre forsøk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 11. november 2012 #2033 Del Skrevet 11. november 2012 Det er stor sansynlighet for at det har stått "ikke godkjent" + noe mer på skjermen til kassereren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 11. november 2012 #2034 Del Skrevet 11. november 2012 (endret) Hos oss står det kun "Ikke Godkjent" uansett om det er ikke er penger eller om det er en feil mellom oss og BBS/banken. Jeg pleier å be dem om å prøve en gang til for å teste om det bare var en feil og i rundt førti prosent av tilfellene, funker kortet på andre forsøk. Kort avvist kommer ofte når kortet er utløpt eller noe er alvorlig galt med selve kortet (død chip eller lignende) Og så har du den svært sjeldne Kort avvist, inndra kortet og kontakt banken, som jeg har opplevd en eneste gang. Da var det en konto som hadde blitt sperret pga stjålet kort, som hadde fått nytt kort til samme konto hvor banken hadde klart å drite seg ut og fortsatt hadde sperre på det nye kortet. (ringte banken for å sjekke, mens jeg holdt på kortet til kunden. Heldigvis var han av den snille og tålmodige typen som heller ikke hadde dårlig tid den dagen) Endret 11. november 2012 av Minya 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 12. november 2012 #2035 Del Skrevet 12. november 2012 Om det ønskes å diskutere problemer med bankterminaler ytterligere anbefaler jeg å gjøre det i en egen tråd. Streken for den debatten går i hvert fall her i denne tråden. Tekola, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophia. Skrevet 12. november 2012 #2036 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Jeg har faktisk opplevd at kortet til en kunde ble avvist selv om hum hadde penger på det. Det har jeg også opplevd, men da fungerer det som regel andre gangen. Edit: Beklager, så ikke innlegget over før jeg hadde postet! Endret 12. november 2012 av Sophia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EryMax Skrevet 14. november 2012 #2037 Del Skrevet 14. november 2012 Jeg ble litt irritert på jobb idag, noen hadde puttet en pakke kyllingfilet,en paprika og en agurk i tacohylla. Å den har nok ligget der en stund, for paprikaen hadde begynt å bli dårlig å kyllingen romtemperert. Å hver gang en kunde sier til meg hvor dårlig vi er i forhold til Rema 1000, så får jeg bare lyst å be dem om å gå på Rema å handle siden det er så mye bedre. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorn Skrevet 14. november 2012 #2038 Del Skrevet 14. november 2012 Jeg ble litt irritert på jobb idag, noen hadde puttet en pakke kyllingfilet,en paprika og en agurk i tacohylla. Å den har nok ligget der en stund, for paprikaen hadde begynt å bli dårlig å kyllingen romtemperert. Det der var en av de tingene som irriterte meg mest da jeg jobbet i dagligvare! En ting er alle tørrvarene som ble feilplassert, men at folk ikke skjønner at kjøle- og frysevarer må tilbake i kjøl og frys...! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 14. november 2012 #2039 Del Skrevet 14. november 2012 Jeg ble litt irritert på jobb idag, noen hadde puttet en pakke kyllingfilet,en paprika og en agurk i tacohylla. Å den har nok ligget der en stund, for paprikaen hadde begynt å bli dårlig å kyllingen romtemperert. Å hver gang en kunde sier til meg hvor dårlig vi er i forhold til Rema 1000, så får jeg bare lyst å be dem om å gå på Rema å handle siden det er så mye bedre. Hmm.. Ligger ikke paprika vanligvis romtemperert? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorn Skrevet 14. november 2012 #2040 Del Skrevet 14. november 2012 Hmm.. Ligger ikke paprika vanligvis romtemperert? Den holder mye bedre om den er i kjøl, men joda, den tåler fint romtemperatur en stund. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå