Gå til innhold

Dumme ting kunder sier

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har kommet til side 18 i lesingen her nå, men jeg føler at jeg må fortelle et par historier før jeg sprekker. :D

Var ansatt i en vanlig dagligvarebutikk når jeg gikk vgs, hvor jeg hadde et par pussige opplevelser.

En gang kom en "stamkunde" inn og skulle ha brus og potetgull. Akkurat på dette tidspunktet var det stille før stormen (Altså, like før rushtiden) så det var bare meg og to kunder i butikken. Denne mannen pleide å komme til samme tid hver gang for å kunne slå av en prat i kassa. Men denne dagen prøvde han en ny vri. Jeg hadde akkurat ekspedert en annen kunde, og småpratet litt med denne som pakker varene sine i en pose, da det plutselig flyr en pose potetgull nedover båndet og scanner seg selv. Jeg ble helt perpleks, og kunne ikke annet enn å stirre dumt på potetgullposen som lå i enden av kassa før jeg brøt ut i latterkrampe sammen med han som kom listende frem fra enden av båndet.

En annen stamkunde var av den sinte typen. Dette var en litt eldre mann, muligens med en sykdom av typen som gjør at man skjelver veldig på hendene. Dette var en kald og regnfull dag, og de fleste kundene mine kom inn og var dryppende våte (samtlige kunder følte at det var på sin plikt å proklamere at det regnet ute) - Denne omtalte mannen skulle betale med en skrukket 50lapp som var overraskende våt, og mannen dryppet så ille at kassa og båndet mitt ble vått der han bøyde seg over kassa mi. Trodde dette var regnvann, helt til jeg endelig fikk tak i den ristende femtilappen og så opp på han som betalte - og innså at det faktisk var snørr, ikke regnvann. Fysj. Turte ikke si noe, men jeg tror aldri kassa har blitt så renskrubbet som den ble den gangen.

Hadde også et lite problem med en av mine kollegaer. Hun mente åpenbart at jeg ikke ryddet RIKTIG når jeg satte inn varer i butikken. Så i stedet for å gjøre sin egen jobb valgte hun å vandre etter meg i butikken og ommøblere på alt jeg hadde gjort. Hvis jeg f.eks satte inn krydder i ei hylle, kunne jeg banne på at hu var der når jeg gikk videre, for å SNU eska krydderet sto i slik at det ble dårligere plass. For så å ta med seg det som plutselig ikke fikk plass tilbake til lageret. På et tidspunkt begynte hun faktisk å flytte om på prislappene slik at hun skulle ha rett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Artid tråd :popcorn:

Jeg har et par historier selv på lager.

For noen år siden jobbet jeg på klesbutikk. En dag kom det en litt eldre dame og lurte på om jeg kunne hjelpe henne med å finne en gave til hennes 13 år gamle nevø. Jeg forslo å kjøpe t-skjorte og viste henne noen skjorter. Hun studerte de nøye før hun så spurte om hva som sto på de (sto på engelsk) Som de fleste vet, så bruker det å bare stå masse "ramdom" på t-skjorter. Så jeg måtte oversette alt som sto på de. På ei av skjortene så sto det noe som "Poker, guns and girls" elsn, husker ikke helt. Men uansett syns denne damen at det var helt horribelt at det kunne stå noe sånt på t-skjortene vi solgte og holdt DEN talen om hvor forferdelig det var at jeg solgte slike. Hun kjøpte forsåvid den t-skjorta da hun var ferdig med å kjefte. :sukk:

En annen gang, hadde jeg en mann og fruen hans i butikken. Han skulle prøve noen jeans som fruen ville han skulle prøve. Plutselig roper mannen til fruen sin "jeg vil ikke prøve den her, det er bæsj i den". Det har da vært en tidligere kunde som hadde prøvet buksa, laget et skikkelig bremsesport i den og lagt den tilbake i hylla. Fy F... !

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kommet til side 51, og kan fortsatt ikke dy meg.

Jeg jobbet (fortsatt) i en vanlig dagvarehandel under disse hendelsene.

Når jeg var rimelig fersk i butikken var jeg kjempegira på å få spørre noen om leg. Desverre var det for det meste bare godt voksne mennesker som handlet røyk og øl den første tiden, så når en kar på min egen alder (var 18) kom inn for å kjøpe seg snus benyttet jeg anledningen til å endelig få lov til å spørre om leg. Fyren blir knall rød i ansiktet og holder på å fly på strupen min, men behersker seg en smule, og velger heller å slenge kortet sitt i trynet på meg. På leggen står det 1988, så han var faktisk mer enn gammel nok, men jeg kjente på denne tiden 16åringer som så eldre ut enn han, så jeg ville bare forsikre meg. Hadde så hjertebank at jeg ikke turte å spørre noen om leg før mange dager etter.

En annen historie er en av disse berømte "rett før stengetid"-episodene. Vår butikk stengte en time tidligere enn noen andre av samme kjede. Vi pleide som oftest å ta kasseoppgjøret på kasse nr 2, tipping og post et kvarters tid før vi stengte hvis det var lite kunder, men lot kasse nr 1 være uoppgjort frem til stengetid. Men ved en anledning kom det ei dame inn i det øyeblikket vi holdt på å stenge. (La meg bare nevne at dette er en dame som hadde bodd på den plassen i mange år, og skulle logisk nok ha fått med seg sånn ca når vi stengte.)

Min kollega hadde allerede låst inngangsdøra, og var på vei til å stenge utgangsdøra bak den siste kunden når denne damen stormer inn i butikken med to trollunger på slep (kan med gode si trollunger fordi jeg desverre kjente dem. Mer bortskjemte drittunger har jeg aldri møtt - ikke for det at det er deres feil, men likefullt) Hun river til seg en handlevogn og raser inn i butikken før jeg eller min kollega rakk å si noe. Så jeg begynte så smått med kasseoppgjøret, og min kollega syslet med andre ting vi måtte før vi kunne stenge.

Et kvarter etter at vi har stengt kommer damen endelig til kassen, hvorpå min kollega kommenterer at vi egentlig har stengt for et kvarter siden. Damen kvitterer med et syrlig "herregud, dere har da alltid hatt åpent lenger". Jeg og min kollega veksler blikk og venter på at hun skal gjøre seg ferdig med å slepe en hylende unge rundt etter armen samtidig som hun prøver å blidgjøre unge nr 2 med godteri.

Hun bruker nok et kvarter bare på å titte rundt i kasseområdet, før jeg og min kollega begynner å bli meget utålmodige og spør om hun kan være så vennlig å gjøre seg ferdig slik at vi får slukket og låst. Damen setter opp et surt tryne og begynner å kaste varer på bandet. Makan.

Forresten, dere som hevder å ha "den mest utskjelte jobben" har ikke prøvd dere som telefonselgere :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke fordra kunder som banker på ruta etter stengetid og sier "jeg skal bare..." NEI, det er ikke noe "bare" for oss etter stengetid. Vi vil hjem vi også... :kjefte:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThatWoodcut

Kunne du ikke bare slått det inn som 3 boller til 20,-, da? Så kunne du spist den siste bollen selv, dersom det er så farlig å ha varer "til overs" når man gjør opp kassa. Jeg vil tro dere kaster endel boller ved dagens slutt uansett.

Synes det blir feil at kunden skal måtte betale ekstra fordi dere ikke har noe system for å slå det på kassa...

Hadde ikke kunden måttet betale ekstra hadde man ikke kunnet kalle 3 boller for 20,- for tilbud. Og hadde hun gjort det for den ene kunden, måtte hun ha gjort det for alle og da taper man plutselig mye på det.

Synes dere det er en dum ordning får dere nesten snakke med noen litt høyere opp i systemet. Det hjelper ikke å mase på de i kassa.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurifix

huff.. Jeg får vondt inn i meg av å lese mye av det her. Jobber selv i matbutikk og har heldigvis ikke vært borti noen skikkelig ufyselige kunder. Men lurer ofte på hvilke bedrifter osv. som ansetter folk som ikke klarer å navigere en matbutikk eller bruke en bankterminal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her om dagen var det en dame som ikke gadd å leite etter noen ting selv, det virket som hun forventet at jeg skulle handle for henne. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er ikke dum, bare veldig søt.

Jeg ringer en person, og et barn svarer telefonen. Jeg spør etter navnet til han som er registrert på det nummeret. Barnet tenker seg litt om, og roper så "PAPPA! Det er en gammel dame i telefonen!"

Mannen kommer til telefonen, og bryter ut i latter når han hører stemmen til en lettere sjokkert ungdom..

En annen gang snakket jeg med en person i kanskje ti minutter, før han kremter og sier "Du, kan ikke du ringe tilbake litt senere - jeg sitter og rygger ut en snickers.." jeg svarte selvfølgelig at jeg kunne ringe tilbake en annen gang. Men innså ikke hva han faktisk hadde sagt før en stund etterpå..

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -_Tove_-

Her om dagen var det en dame som ikke gadd å leite etter noen ting selv, det virket som hun forventet at jeg skulle handle for henne. :sukk:

Hehe, har opplevt det samme!

Kunde: "Du, jeg trenger hvetemel, hvor finner jeg det?"

Meg: "Helt i enden av butikken, på midterste hylle."

Kunde: "Du kan ikke vise meg hvor da?"

Meg: "Selvsagt!" - viser kunden hvor hvetemelet ligger

Kunde: "Jeg skulle hatt melk også, hvor finner jeg dette.. Og smør, og sukker, osv..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swipper

En annen gang snakket jeg med en person i kanskje ti minutter, før han kremter og sier "Du, kan ikke du ringe tilbake litt senere - jeg sitter og rygger ut en snickers.." jeg svarte selvfølgelig at jeg kunne ringe tilbake en annen gang. Men innså ikke hva han faktisk hadde sagt før en stund etterpå..

:skratte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har skjedd meg også. Jeg jobber litt i en hobbybutikk, og en gang kom en kunde inn med handleliste, ga listen til meg og sa: "Jeg skal ha dette, så kommer jeg tilbake og henter det om ca 10 minutter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg kommer aldri til å bli ferdig med denne tråden. Kanskje jeg skulle starte min egen blogg jeg også.. Jeg har utallige historier fra min nåværende jobb som telefonselger (no surprise there) - og jeg er enda ikke ferdig med å fortelle morsomme/rare/skumle historier fra min sommerjobb i en butikk! Vurderer å poste som anonym før noen blir skikkelig lei :sjenert:

But here we go. Fortsatt dagligvarebutikk:

Her er det ikke fullt så mye kunden, som en kombinasjon mellom meg, en kollega og kunden. To historier faktisk - skal prøve å gjøre det kort.

I begge tilfellene har jeg jobbet en kort stund, og har enda ikke helt lært meg tipping og post. Den ene gangen kom en kjempesint stamkunde inn og skulle levere tippinga før fristen gikk ut (om ca to minutter) - Jeg var eneste tilgjengelig i kassa, og min kollega løper av en eller annen grunn rundt i butikken og samler tilfeldig papp, i stedet for å ta seg av de stakkars menneskene som samlet seg i kassa mens jeg febrilsk prøvde å finne ut hva i alle dager jeg skulle trykke på på tippekassa(/maskina, whatever).

Kunden begynner å småkjefte på meg fordi jeg ikke er rask nok, og jeg beklager meg gang på gang med at jeg ikke helt har lært meg maskina enda. Mannen skal nemlig tippe på to kort, men betale samtidig for begge. Kollegaen min kommer trippende forbi med armene fulle av papp, og jeg spør om han ikke kan være så snill og hjelpe meg litt. Kollegaen min begynner å kjefte på meg fordi "han har det travelt" og kunden min kjefter fordi han ikke kommer til å rekke fristen, kjerringa hans kjefter fordi jeg ikke kan ekspedere kassa der hun står, og til slutt står alle bare rett opp og ned og kjefter på meg. Enden på visa er at mannen i tippinga river til seg tippekort så hele terminalen holder på å bli med, og stormer ut av butikken - meed kjerringa etter. Og kollegaen min tripper videre med armene fulle av papp, og jeg skjønner ingen ting..

En annen gang kom to polakker inn i butikken og skal hente ut rekommandert post. Vi var på dette tidspunktet to i kassa fordi det var midt i rushet, og jeg kunne ta meg av polakkene (som forsåvidt bare snakket engelsk) - problemet med å hente ut den typen post er at man må vise legitimasjon. Og problemet til denne mannen var det at den eneste gyldige legitimasjonen han hadde lå i posten han skulle hente.

Jeg visste ikke hvordan jeg skulle håndtere dette, og måtte spørre kollegaen min. Vi bytta plass, slik at jeg tok kassa, og hun post. Desverre viser det seg at hun som kan noe om posten IKKE kan engelsk. Og jeg som er relativt god i engelsk kan ikke posten. Så vi måtte begge stå i posten, jeg som tolk, og hun som problemløser. Dette førte naturlig til at køen i kassa snart strekker seg rundt halve butikken, og folk blir naturlig nok irriterte. Men vi finner null løsning på hva vi skal gjøre med stakkaren i posten, og må rett og slett bare be han evt vente eller komme tilbake en annen dag.. Stakkars mann, lurer på om han noen gang fikk posten sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venn av meg som jobber med data opplevde flere ganger at folk som kom til ham for hjelp med PC'en sin kom med skjermen i den tro at det var dette som var selve maskinen. :ler: Lurer på hva de trodde boksen på gulvet var godt for.

Kunne vert en Mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Kunne vert en Mac.

Hadde det vært en Mac der harddisken ligger i selve skjermen hadde vel neppe datafolkene ledd av det? Datafolk ser forskjell på en Mac og en vanlig PC og har nok god oversikt over hvilke maskiner som har harddisken i skjermen. Med andre ord er det stor sannsynlighet for at det var vanlige PC-skjermer kundene kom drassende med :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

En annen mann som tydelig var på bilferie(bilen full av barn og en gretten dame i forsetet) lurte på om han kunne sette igjen den ene sønnen sin som betaling :fnise:

looooooooooooooool xDDD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leser denne tråden, er jeg så helvetes glad for at jeg har sluttet i min kundeservicestilling og gått over i en jobb med null kundekontakt.

Jeg har mange, mange historier fra den mørske tiden som kundebehandler.

Det er to som satt spor:

1. Hvor mannen går bananas og slår i stykker kona, mens jeg sitter i andre enden av telefonen og hører på.

De skrikene glemmer jeg aldri. (Ja, politiet ble ringt).

2. En av mine kunder, som spør om jeg faktisk trives i jobben min. Og dette er en av de ekte menneskene. En av de som fortsatt har sjel (en del av dere forstår nok hva jeg mener).

Når jeg sier at nei, egentlig så gjør jeg ikke det, så sier hun at hun har trua på meg. På at jeg kom til å gjøre noe bedre.

Det høres kjempedumt ut når jeg skriver det, men hun sa det på en sånn oppriktig måte at jeg fortsatt husker det. Jeg ble veldig rørt av denne fremmede damens tro på meg.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på jobb i går, og det kom inn en gammel koselig dame som hadde mye tørrsnakk på lager. Var sent, og svært få kunder i butikken, og jeg syns det bare er koselig når eldre vil snakke litt :) En liten del av samtalen som var ganske morsom i mine øyne var denne:

Hun: vet du om disse jordbærene er norske eller utenlandske?

Jeg: hmm, jeg tror de er utenlandske, men jeg er ikke helt sikker.

Hun: jaja, det går vel bra, de smaker vel like godt.

Jeg: ja, det regner jeg med at de gjør.

Hun: ja, og det har jo egentlig ikke noe å si om de er utenlandske eller norske - skal jo ikke snakke med de uansett!

Det verste av alt var at hun virket veldig oppegående, så jeg tror hun tulla :fnise:

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye morsomt her! Jobber selv på Subway og en dag kom det en kunde inn:

Kunde: Har dere noen baguetter her?

Meg: Ja, dette er jo tross alt Subway, hehe (ler litt)

Kunde: Så dere har baguetter, da?

Det var bilde av fem forskjellige baguett-typer RETT foran ansiktet hans og et helt skap med ferdigstekte baguetter stod rett bak meg... :lete:

Var på jobb istad, så kommer det en dame inn:

Dame: Skal ha den som koster 20 kroner.

Meg: Ja, hva skal du ha på den?

Dame: Jeg sier jo at jeg skal ha den som koster 20 kroner, da spør du ikke om hva jeg skal ha på den vel!

Meg: Du kan velge mellom skinke, kalkun eller tunfisk. Hva skal det være?

Dame: JEG SKAL HA DEN SOM KOSTER 20, SIER JEG JO!!!!

Bare tok skinke og gadd ikke å prøve å være hyggelig engang :nei:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swipper

Mye morsomt her! Jobber selv på Subway og en dag kom det en kunde inn:

Kunde: Har dere noen baguetter her?

Meg: Ja, dette er jo tross alt Subway, hehe (ler litt)

Kunde: Så dere har baguetter, da?

Det var bilde av fem forskjellige baguett-typer RETT foran ansiktet hans og et helt skap med ferdigstekte baguetter stod rett bak meg... :lete:

Var på jobb istad, så kommer det en dame inn:

Dame: Skal ha den som koster 20 kroner.

Meg: Ja, hva skal du ha på den?

Dame: Jeg sier jo at jeg skal ha den som koster 20 kroner, da spør du ikke om hva jeg skal ha på den vel!

Meg: Du kan velge mellom skinke, kalkun eller tunfisk. Hva skal det være?

Dame: JEG SKAL HA DEN SOM KOSTER 20, SIER JEG JO!!!!

Bare tok skinke og gadd ikke å prøve å være hyggelig engang :nei:

Mmmmm nå fikk jeg lyst på Subway!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...