MarianneE Skrevet 26. desember 2002 #1 Del Skrevet 26. desember 2002 Et jul ifjor, fikk vi et sett med sånn fondue. Ja, jula i fjor.... :oops: har bare ikke fått prøvd det erna. Hvordan bruker du det? Hva slags mat bruker man? Hva bruker du for at det skal brenne? Hjelp....er fondue jomfru!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. desember 2002 #2 Del Skrevet 26. desember 2002 Her : http://www.aperitif.no/index.db2?id=78 finner du oppsrkifter på fondue. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Indira Skrevet 27. desember 2002 #3 Del Skrevet 27. desember 2002 Vi spiser mye fondue i vår familie, tradisjon hos oss det. Det fine med fondue er at et kan varieres så mye! Du bruker rødsprit i den lille sølv dingesen, også har du olje i gryta. Jeg bruker solsikkeolje, og forvarmer den litt på plate først. Jeg har kjøtt i passelige store biter, oksekjøtt, kylling, svin ja alt dere liker. Ost i terninger er et must! Smelte de oppi gryta, kjempegodt! Samme med små løk, uten dette er det ikke fondue for meg hvertfall. Server brød til, forskjellige sauser og dipper. Jeg lager noen dipper selv, og bruker løk dippen til potetgull. Man får kjøpt sånn dip-sett til fondue å, men jeg syns ikke de er gode. Sånn sitter man da utover kvelden og spiser til det er tomt, med pauser selvsagt. Tradisjon i Sveits er at hvis noen mister en ostebit i gryta, så må den personenen sette en ny flaske vin på bordet. Så der kan man fort bli svimmel hvis man ikke passer på osten! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 28. desember 2002 #4 Del Skrevet 28. desember 2002 Tradisjon i Sveits er at hvis noen mister en ostebit i gryta, så må den personenen sette en ny flaske vin på bordet. Så der kan man fort bli svimmel hvis man ikke passer på osten! Lykke til! Av og til kan jeg bare ikke dy meg.... Tradisjon i Sveits er at hvis noen mister BRØDBITEN oppi OSTEFONDUEN - så skal enten en ny flaske (hvit!)vin på bordet - eller vedkommende må synge en sang... Dette gjelder altså ostefondue - ikke kjøttfondue.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2002 #5 Del Skrevet 28. desember 2002 Det gleder meg i hjertet at noen har interessse for fondue (70-tallets store hit!). Særlig kjøttfondue. Det er min yndlingsspise; det er svært godt, og det er veldig sosialt og hyggelig. Jeg bruker ofte druekjerneolje, den tåler høye temperaturer. Sett gryten med oljen på platen og la det bli så varmt at en brødbit blir gyllen og sprø på ca. ett minutt. Da er oljen varm nok. Ha også et lokk i nærheten. Det kan ta fyr i oljen! Du kan bruke hva du vil av kjøtt (baconterninger er kjempegodt!), grønnsaker som parika, sjampinjong, løk, cherrytomater er knall! Jeg pleier å lage dipper til. Rømme og hvitløk, salsa, guacemole. Lag det du liker selv. Alt går. Ha deilig hvitt brød ved siden av. Det tar litt tid å skjære opp kjøtt og grønnskaer, så selv om dette er lettvint mat siden gjestene "lager" den selv, så beregn god tid på tilberedningen. Selv om det ikke er "lov" er det alltid noen som mister ting nedi gryten. Ha en skje til å ta dette opp med innimllom så det ikke blir svidd smak av oljen. Et annet råd: Ikke ha for mye på spydet om gangen, alt skal nedi gryten. Ha på en grønnsakbit eller to, og kjøttet ytterst. Kjøttet trekker seg sammen under stekingen, og holder alt på plass. Grønnsaker blir myke og utvider seg, da kan de falle ned i gryten... Vel bekomme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 28. desember 2002 #6 Del Skrevet 28. desember 2002 Her var det mange gode råd, - mitt fondue sett står fortsatt ubrukt... Og det er visst mer enn ett år siden jeg fikk det (også en gave...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå