Gå til innhold

Høyt utdannet?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
:forvirra:  Fordi noe er blitt komersielt er det blitt lavtstående plutselig? Det er da vel like vanskelig, og like mange år på skolebenken?

nei, det er ikke like mange år. Før var lavere grad Cand.mag som var 4-årig. Hovedfag var to år, dvs 6 år tilsammen. Men hovedfagsoppgavene ble gjerne mye større og omfattende, så veldig mange brukte lenger tid enn normert. Enkelte på særlig HF og SV nærmet nesten seg doktorgradsnivå (nå skriver jeg at de nærmet seg, ikke at det var på samme nivå som en doktorgrad bare så det er presisert!). Noe av målet med kvalitetsreformen var nettopp å få flere gjennom til normert tid.

Tidligere fikk man jo slettet deler av studiegjelda ved fullført hovedfag. Det er det nå slutt på, det er så mange flere som tar master enn hovedfag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
:forvirra:  Fordi noe er blitt komersielt er det blitt lavtstående plutselig? Det er da vel like vanskelig, og like mange år på skolebenken?

Komersielt? Jeg bruker nå bare de uttrykkene som er innført i dagens utdanningssystem.

Jeg liker ikke utviklingen utdanningssystemet i norge har tatt, fra elite til masseinstitusjoner. Flere inn på høyere utdanning gjør at man får inn studenter som ikke burde ha vært der, de har ikke den rette motivasjonen eller kunnskapsnivået for å gjennomføre. Og med den finansieringsmodellen som er i dag, hvor institusjonene får betalt for at studentene gjennomfører (ikke all finansiering kommer fra dette, men en del av det) er det mange som blir pushet gjennom systemet og som ikke engang har fått med seg det grunnleggende kunnskapsnivået.

Selv om det for tiden er en "overflod" med ingeniører innenfor noen fagfelt, betyr ikke det at det er mangel på høyt utdannede. Arbeidsmarkedet skal svinge, det er sundt for økonomien. Det betyr ikke at man skal ta inn hva som helst. Når det er knapt med folk innenfor faggrupper betyr det og at de som har den utdanningen blir ettertraktet og kan få en lønn de faktisk fortjener. Slik det er idag, lønner det seg nærmest ikke å ta utdanning, det lønner seg ikke alltid å bli høyt utdannet. En med høyere utdanning tjener gjennomsnitlig bare 5% mer enn de uten høyere utdanning. Og når pensjonsordningen blir forandret fra besteårsregelen til at alle årene skal telle, ja, da kan man spørre seg om det i det hele tatt lønner seg å ta en bachelorgrad.

Jeg sidestiller iallefall snart bachelor og en yrkesutdanning fra videregående. Før i tiden var det uvanlig å ha videregående utdanning, og kun eliten hadde høyere utdanning. Nå har snart alle en bachelorgrad, og kun eliten har doktorgrad.

Så, ja, bachelor regnes offesielt sett som høyere utdanning, men for å være høyt utdannet så bør man iallefall ha mastergrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Malama; siste året på fireårig siv.øk er vel master? På samme måte som siv.ingene før 3+2 også hadde ettårig master?

Da jeg gikk der var det ikke noe master i det hele tatt, det ble innført som master-grad da det ble 5-årig.

Så NÅ blir de altså master, men da jeg gikk der var det aldri noe som helt master innen det systemet. Men det var joet fordypmingsår da, det siste året. et spesialiseringsår. Men det het bare "3. avdeling". Masterbegrepet eksisterte ikke. Men det "var" nok kanskje det påen måte om du vil se slik p ådet. BAre at begrepet ikke eksisterte.

Men jeg anser min tittel som "høyt utdannet" på lik linje med de som tar master der i dag jeg da, så det er ikke noe problem for meg.

Selv om en del her altså hevder at det under 5 år ikke er "høyt", så var det høyt nok da jeg tok min utdannelse, for mitthode i alle fall. Så får andre mene hva de vil :)

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bare så det er sagt: Norge har ikke for mange ingeniører!!

Norge trenger mange flere ingeniører, og slik vil det faktisk alltid være.

Å ta utdanning som ingeniør er alltid lønnsomt, man får alltid en jobb og man får alltid god og super lønn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelorutdanning regner ikke jeg som høyt utdannet i dag, for meg så er det master som skal til (minst) for at man skal kunne si at man er høyt utdannet. Bachelorgrad er på mange måter blitt allemannseie, og alle vil ha en bachelor, så for meg har verdien på en bachelorgrad sunket.

Slik ser jeg også på det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...