Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Både når jeg leser i aviser og her så synes det å være forvirring rundt hva som defineres som høyt utdannet.

Derfor så lurer jeg på hva du legger i begrepet "høyt utdannet"?

Selv mener jeg at en ikke kan kalle seg høyt utdannet dersom en ikke har en master eller doktor grad (5 år eller mer på universitet).

En annen interessant diskusjon er hvor mye en utdanning faktisk er "verdt" i dag, flere og flere tar utdanning utover videregående noe som har ført til en viss grad av "utdanningsinflasjon". Dermed må en ha enda lengere utdanning for å skille seg ut.

Trenger vi virkelig alle med utdanning? Det kan i dag være vanskeligere å skaffe en god håndtverker enn ingenør.

Men det blir med utdannelse som så mye annet, samfunnet trenger ikke at alle har utdannelse men siden det gir meg fordeler så vil jeg ha utdannelse???

Hva mener du trenger vi en så stor andel av arbeidstyrken med utadnnelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyskole++ = høyere utdannet, jeg akter hvertfall å kalle meg høyt utdannet etter en bachelorgrad da jeg allerede har et fagbrev fra VGS, dvs en ferdig utdanning, med bachelorgrad har jeg da 2 utdanninger, og med en master derpå igjen har jeg dæven meg 3 utdanninger. (samt arbeidserfaring pga fagrev)

Gjest Cosmic Girl
Skrevet (endret)

Ofte omtales all utdannelse etter videregående skole som høyere utdannelse.

Det er også slik jeg har forstått det. Har man 1 år utover vgs, har man 1 års høyere utdannelse.

Jeg har 6 års høyere utdannelse, og innen jeg blir ferdig har jeg 7. Det er ikke sikkert jeg velger en jobb som "tilsvarer" denne utdannelsen, men en god utdannelse vil gi meg flere jobbmuligheter og alternativer enn hvis jeg hadde 1 års høyere utdannelse.

Men så har jeg heller aldri studert utelukkende for å kunne skilte med en fin grad og en lang høyere utdanning. Jeg har studert fordi jeg liker å lære, og fordi jeg liker følelsen av å bruke det jeg har lært. Jeg har en merkbar både faglig og personlig utvikling gjennom studiene mine.

Endret av Cosmic Girl
Gjest Gjest
Skrevet

For meg går det også en grense ved 5 års universitets grad, så jeg kaller ikke min 3 års fra universitetet for høyere utdanning.

Gjest gjest1
Skrevet

Bachelorutdanning regner ikke jeg som høyt utdannet i dag, for meg så er det master som skal til (minst) for at man skal kunne si at man er høyt utdannet. Bachelorgrad er på mange måter blitt allemannseie, og alle vil ha en bachelor, så for meg har verdien på en bachelorgrad sunket.

Gjest Gjesta
Skrevet

I mine øyne bør man ha mastergrad eller mer for å kunne kalle seg "høyt utdannet". "Høyere utdanning", derimot, er alt ut over videregående skole (ikke min definisjon).

Skrevet

Høyere utdanning er all utdanning utover videregående skole (på et høyere nivå altså, som høyskole/universitet).

For at jeg skal anse noen som høyt utdannet så bør vedkommende har mer enn en bachelor, gjerne minst en master. Tenk på at en med doktorgrad er høyt utdannet. Det er laaangt fra Bachelor til Doktor!

Gjest gjest1
Skrevet
I mine øyne bør man ha mastergrad eller mer for å kunne kalle seg "høyt utdannet". "Høyere utdanning", derimot, er alt ut over videregående skole (ikke min definisjon).

Som jeg skulle sagt det selv!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke vi trenger så mange utdannede som i dag. Kjenner flere ingenører som er arbeidsledige pga for mange av dem.

Tror derfor det beste rådet vi kan gi dagens ungdom er at de bør satse på noe de virkelig er interessert i, for en får alltid jobb dersom en brenner for den og er den beste.

Vi trenger også fagarbeider kompetanse.

Skrevet
Jeg tror ikke vi trenger så mange utdannede som i dag. Kjenner flere ingenører som er arbeidsledige pga for mange av dem.

Skulle til å si at det er nesten godt gjort, er det én ting bransjen(e) skriker etter, er det ingeniører...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har 0 utdanning utover videregående.

MEn er daglig leder og eier av en bedrift!

SKal begynne på bachelor til høsten, for variasjonen sin skyld, og suppelere litt.

Vil ikke kalle meg høyt utdannet med bachelor grad, bare helt vanlig.

En lege derimot er høyt utdannet!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener at all utdanning etter videregående er høyere utdanning. Men man er ikke nødvendigvis høyt utdannet selv om man har høyere utdanning. Jeg har bachellor, og sier at jeg har høyere utdanning. Men jeg er da ikke høyt utdannet, da må man ha mer enn master, mener jeg.

Nei, vi trenger nok ikke at alle tar høyere utdanning. Men det markede styrer seg selv. Når det blir mangel på bilmekanikere, blir lønningene høyere, og dermed blir jobbene mer ettertraktet og flere ønsker å bli det. Desverre går jo denne prosessen veldig sakte. Jeg vil jo uansett aldri fraråde mine barn å ta høyere utdanning!

Skrevet (endret)

Men for dem som tross alt er utdannet før dette med master og sånn ble normalt over alt da?

Jeg har en 4 årig høyere utdannelse. Jeg er siviløkonom fra NHH. Nåp utdannes folk i en 3+2 modell der, og det som tilsvarer min grad er en 5 årig master. Men de har jo et år mer utdannelse enn meg.

Likevel, for meg er dette min høyere utdannelse, selv om det ikke er 5 år som visstnok mange anser som en grense. Hadde jeg tatt utdannelsen nå, så hadde det vært en 5-årig master, men slik var det altså ikke da jeg fullførte denne utdannelsen for noen år siden. (og det er jo ikke sååå lenge siden heller, men vi var blandt de aller siste som ble siviløkonomer på denne måten, nå får de master i økonomi og ledelse eller noe sånn.

Jaja, jeg anser meg selv som å ha en høyere utdannelse i alle fall. Ikke at det betyr noe som helst for meg. Men jeg har den. Tok den dog ikke for å ha en "grad", eller "tittel" i mitt tilfelle, (jeg har jo en tittel, ingen grad) da, så hvordan andre definerer det er egentlig uvesentlig for meg.

Jeg anser dog mine tidligere forelesere som høyt utdannet også, til tross for at disse tok siv.øk da det vae 2 eller 3 årig... Og følgellig er nok ikke deres forskningsutdannelse like lang som en nåværende doktorgrad akkurat, men so what? Man kan jo ikke si at det er mindre verd av den grunn, bare fordi det var annerledes før?

Endret av Malama
Gjest Skjærgårdsdoktor'n
Skrevet

Jeg skiller mellom begrepene "høyt utdannet" og "høyere utdanning".

Alle som har studert et eller annet på en høyskole eller et universitet har høyere utdanning.

Derimot er det ikke alle som er høyt utdannede! For meg er de med 6 års høyere utdanning høyt utdannede. (Eller som det er blitt i dag: 5 år).

Skrevet
Bachelorutdanning regner ikke jeg som høyt utdannet i dag, for meg så er det master som skal til (minst) for at man skal kunne si at man er høyt utdannet. Bachelorgrad er på mange måter blitt allemannseie, og alle vil ha en bachelor, så for meg har verdien på en bachelorgrad sunket.

:forvirra: Fordi noe er blitt komersielt er det blitt lavtstående plutselig? Det er da vel like vanskelig, og like mange år på skolebenken?

Skrevet

Da burde de kanskje ta et søk på finn og aetat, for ingeniører er det stoooor bruk for nå. Man må kanskje være villig til å flytte på seg også?

Det er klart at vi trenger mange utdnnede med spisskompetanse. Det hever kvaliteten på jobbene vi gjør. Men vi trenger også de med de egenskapene som trengs for å f.eks. drive en egen bedrift, selv om de ikke har formell utdannelse. Erfaring teller mye i dag, men høyere utdanning er høyt ansett likevel. I kampen om jobbene så har en hovedfags- eller masterutdannet et større fortrinn enn en med "bare" cand.mag. eller bachelor. (Cand.mag.-kandidaten går gjerne foran bachelor-kandidaten, men dere skjønner poenget).

Gjest gjest1
Skrevet

Tror derfor det beste rådet vi kan gi dagens ungdom er at de bør satse på noe de virkelig er interessert i, for en får alltid jobb dersom en brenner for den og er den beste.

Vi trenger også fagarbeider kompetanse.

Oi oi. Er det noe vi trenger i dag så er det mer utdannelse blant folk. Det er en (populær) myte at det nå er så mange nordmenn med utdannelse at man må ha mastergrad for å jobbe i kassa på Rimi. Verden blir mer komplisert. Norge er intet unntak. Bare se på hvor lite produksjon vi har igjen i Norge. Kina og andre lavkostland tar over det meste av produksjonen. Det vi sitter igjen med er behov for ressurser innen forskning. Utvikling. Og annet som krever spesialiserte mennesker.

Og som svar til hovedinnlegger så er jeg enig med de fleste her. En høyt utdannet person har mastergrad. Og en som har ett år på høyskole/universitet har høyere utdannelse.

Til Malama; siste året på fireårig siv.øk er vel master? På samme måte som siv.ingene før 3+2 også hadde ettårig master?

Gjest Gjest
Skrevet

Men har det noe å si hva man har master i for å kunne kalle seg høyt utdannet?

Gjest Virvel
Skrevet

:Nikke: Jeg har en bachelor, men anser ikke meg selv for å være "høyt utdannet".

Skrevet
Men har det noe å si hva man har master i for å kunne kalle seg høyt utdannet?

Nei, det har ikke noe å si.

Dessuten er du da på vei til å klassedele samfunnet i yrkesgrupper, og det vil ikke jeg være med på. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...