Gå til innhold

finnes det medisiner mot det?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Folk som har ADHD får Ritalin eller lignende, men det er jo bare behandling av "H"en i ADHD.

Finnes det behandling som ikke bare hjelper mot hyperaktivitet? Det er jo så utrolig mye annet enn hyperaktivitet ADHD fører med seg.

Og hva med de som bare har ADD? Kan de få medisiner mot det?

Og kan man fungere "helt normalt" ved riktig behandling?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Concerta er lik Ritalin, men er en depottablett som virker i ca. 12 timer.

Min sønn bruker det og han har kun ADD, det vil si ikke hyperaktiv. Virker bra den.

Han fungerer bedre enn tidligere, men det tar tid å få inn nye rutiner.

Hva er uansett normalt?

Gjest Gjest
Skrevet
Concerta er lik Ritalin, men er en depottablett som virker i ca. 12 timer.

Min sønn bruker det og han har kun ADD, det vil si ikke hyperaktiv. Virker bra den.

Han fungerer bedre enn tidligere, men det tar tid å få inn nye rutiner.

Hva er uansett normalt?

Jeg merket symptomer på ADD for omtrent ett år siden. Så med "normalt" mener jeg i mitt tilfelle å leve slik som før jeg (merket at jeg) fikk ADD.

Snakket med ei helsesøster som sa at det ikke fantes noe medisin mot ADD... Og at de som har ADHD kun behandles for hyperaktiviteten. Så latterlig at hun uttalte seg, det var tydlig at hun ikke hadde særlig greie på ADD.

Hvilke tester ble tatt under utredning av din sønn, og av hvem?

Gjest gjesta
Skrevet

Det var Bupa (Barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikk) som utredet ham.

Den helsesøsteren du traff på har ikke peiling. Det er veldig synd at det fortsatt finnes helsepersonell som ikke vet mer.

Jeg vet ikke hva alle testene heter. Han var bl.a. der over to dager for å testes.

Jeg, far og skolen måtte svare på skjemaer. Jeg som mor måtte fortelle om alt nærmest fra unnfangelse til i dag.

Vi holdt på i flere år før diagnosen ble stillt.

ADD er ikke bare noe som kommer plutselig en dag. Du har hatt det hele tiden.

Synlig for oss og omgivelsene ble det da sønnen min kom over på ungdomsskolen. Da ble det andre krav til ytelse og han kunne ikke lenger flyte på at han er en veldig oppegående fyr.

Hvor gammel er du?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 18 nå. Helsesøsteren sa at det var normalt å få ADD i 16 årsalderen, og siden jeg hadde oppdaget symptomene litt senere, så trodde hun ikke det var ADD jeg har. :forvirret: Jeg selv mener at det ikke er tvil...

Helsesøsteren luket vekk muligheten for at det kunne være ADD nesten før jeg hadde snakket med henne. Hun var helt på bærtur...

Slitsomt å snakke med folk som egentlig bør ha litt peiling, men som ikke vil høre på hva jeg sier i det heletatt. Og jeg er av forskjellige grunner skeptisk til nærmeste BUP, kan legen min sende meg til et annet sted? (Det kan jeg forsåvidt spørre han om senere også, men...)

Hvordan merket dere at sønnen deres hadde ADD? Hvilke symptomer hadde han? Fint at han fungerer bedre med Concerta! :)

Gjest Gjest
Skrevet
ADD er ikke bare noe som kommer plutselig en dag. Du har hatt det hele tiden.

Men det kan ikke merkes når ADD-barn er veldig små? Det bryter ut i ungdomstida?

• 5 år senere...
Skrevet

ADD er nok medfødt, men merkes veldig ofte sent i oppveksten, først nå nylig man har funnet bedre metoder å diagnostisere dette.

Ritalin fungerer for add og, men man får da plutselig litt H inni bildet også, har ikke lest så mye om concerta, så litt usikker på om det er en speed-pille det også. For å være helt ærlig synes jeg flere bør lære seg å leve med dette uten medisiner, disse medisinene er IKKE bra, kan virke inn på apetitt, søvn, samt gi depresjoner, akkurat som amfetaminbruk over lengre perioder.

Skrevet

ADD er nok medfødt, men merkes veldig ofte sent i oppveksten, først nå nylig man har funnet bedre metoder å diagnostisere dette.

Ritalin fungerer for add og, men man får da plutselig litt H inni bildet også, har ikke lest så mye om concerta, så litt usikker på om det er en speed-pille det også. For å være helt ærlig synes jeg flere bør lære seg å leve med dette uten medisiner, disse medisinene er IKKE bra, kan virke inn på apetitt, søvn, samt gi depresjoner, akkurat som amfetaminbruk over lengre perioder.

jeg har add. fikk diagnosen når jeg var 25. før det hadde jeg enkelt og greit ikke et liv. med medisiner klarer jeg nå å styre egen økonomi, trenger ikke vaskehjelp lenger, klarer å se en hel reklame uten å falle ut, klarer vanligvis å henge med i en samtale, huske å pusse tennene, huske tida osv. kunne skrive en eviglang liste. hadde jeg fått medisiner i skolealder hadde jeg kansje hatt en sjans til å få med meg mer enn 5% av lærdommen. har gjennom hele skolegangen sittet 6timer med lekser på hverdager og 8timer i helgene, når jeg var barn og bodde hjemme, i smug. likevel fikk jeg alltid skikkelig dårlige karakterer, bare så vidt jeg sto på videregående. da brukte jeg 2-3timer på å lese en side i en bok, nå bruker jeg ca 20min, og husker mesteparten av det som står der, gjorde jeg aldri før.

jeg har fått et liv, et helt liv, å jeg elsker at det til slutt var noen så at noe var galt å i tillegg trodde hun viste hva det var. takket være arbeidsgiveren min har jeg jobbet på jobben min, før har jeg bare surret rundt.

Skrevet

jeg har add. fikk diagnosen når jeg var 25. før det hadde jeg enkelt og greit ikke et liv. med medisiner klarer jeg nå å styre egen økonomi, trenger ikke vaskehjelp lenger, klarer å se en hel reklame uten å falle ut, klarer vanligvis å henge med i en samtale, huske å pusse tennene, huske tida osv. kunne skrive en eviglang liste. hadde jeg fått medisiner i skolealder hadde jeg kansje hatt en sjans til å få med meg mer enn 5% av lærdommen. har gjennom hele skolegangen sittet 6timer med lekser på hverdager og 8timer i helgene, når jeg var barn og bodde hjemme, i smug. likevel fikk jeg alltid skikkelig dårlige karakterer, bare så vidt jeg sto på videregående. da brukte jeg 2-3timer på å lese en side i en bok, nå bruker jeg ca 20min, og husker mesteparten av det som står der, gjorde jeg aldri før.

jeg har fått et liv, et helt liv, å jeg elsker at det til slutt var noen så at noe var galt å i tillegg trodde hun viste hva det var. takket være arbeidsgiveren min har jeg jobbet på jobben min, før har jeg bare surret rundt.

meg igjenn,glemte poenget: ritalin reddet livet mitt :rodmer:

Skrevet

Min eks med ADD ble en ny og bedre utgave av seg selv etter han begynte med ritalin. Nå har han full kontroll på temperamentet sitt, og er ikke plaget av plutselige sinneutbrudd lenger (han hadde veldig lett for å ty til knyttnevene før). Han som aldri hadde klart å lese ferdig en eneste bok, er nå medlem i en bokklubb. Han gir ikke lenger faen i å møte opp på arbeidsplassen, fordi han nå klarer å fokusere på noe annet enn hva han har mest lyst til der og da (som f.eks å bare holde seg under dyna fordi det er komfortabelt). Han har fått seg noen nye hobbyer som han har klart å holde fast ved, og møter opp på kurs relatert til disse. Ritalin ble rett og slett redningen hans, og jeg vil si han fungerer helt normalt nå :)

Det er selvsagt ikke alle som vil oppnå ønsket effekt av medisin, enten de har ADHD eller ADD, men ADD kan definitivt medisineres.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...