Gå til innhold

Mugg i kjeller.


Gjest Gjest_Pia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pia_*

For ett år siden kjøpte vi et hus. Det første vi gjorde var på pusse opp kjelleren. Vi skrapte av gammel maling, sprøytet med sopp middel og malte. Siste uken har det kommet mugg, nederst ved gulvet. Store grønne og hvite, hårete flekker.. Det sprer seg raskt oppover veggen. Det er tre dager siden jeg vasket av alt, men i går var det på plass igjen. Vet ikke hva det kommer av, men det er vel fordi ikke veggen puster? Hva gjør vi med dette? Dette er kun en lagringskjeller uten vinduer, men med ventiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere kun fjernet symptomene og ikke årsaken til soppdannelsen, vil den fortsette å komme igjen. (D.v.s. den har egentlig aldri vært borte...) Sannsynligvis er det fukt i kjelleren som siver inn fra grunnen utenfor. Det tyder på at dreneringen rundt huset er for dårlig og må utbedres. Huset trenger ikke nødvendigvis være så veldig gammelt for at det skal være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pia._*

Grunnmuren er gammel. Vi kjøpte et hus, reiv det og bygde nytt oppå grunnmuren.. Er eneste muligheten å gjøre noe med dreneringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri ha turt å bygge nytt evt. toltalrenovere uten å være 100% sikker på at grunn, grunnmur og drenering holder mål evt. blir utbedret, men meg om det... Fukt og setningsskader kan jo bokstavelig talt få huset til å falle fra hverandre med tid og stunder!

Det avhenger selvfølgelig av hva slags grunn huset står på, men det kan høres ut som det må dreneres, ja. Evt. også legges plater/matter på innsiden som hindrer fukten i å trenge inn i selve kjellerrommene. Noe fukt vil det imidlertid som regel være i eldre kjellere, så egnet til bebolse blir de sjelden.

Mugg slik du beskriver, er i hvert fall ett symptom på at noe absolutt ikke er som det bør være. Jeg ville ha kontaktet fagfolk og bedt dem finne ut hva dette skyldes og hva som bør gjøres før ulumskhetene evt. sprer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pia._*

Vi er rimelig trygge på at alt ikke alt faller fra hverandre. Vi har kontroll på hva vi har kjøpt. Dreneringen er helt ny og vi har lagt isolasjonsmatter rundt hele huset. Ettersom vi aldri har hatt kjeller før, så kan det jo hende at det er slik det "skal" være.. Vi tar kontakt med fagfolk for å sjekke vi. Hvem er forresten fagfolk innen dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! :ler: Mistforsto og trodde dere hadde bygd nytt rett oppå det gamle jeg! (Folk gjør utrolig mye merkelig i slike sammenhenger...)

Selvfølgelig skal det ikke være slik! Kontakt den/de som utførte dreneringen evt. et entrepenørfirma som har grunnarbeid/vann og avløp som spesialfelt men pass på at du velger en seriøs aktør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Pia._*

Jeg formulerte meg kanskje litt dumt, men vi bygde ikke oppå den gamle altså. Får faktisk besøk av entrepenøren i morgen, ettersom vi skal ha drenering på garasjen vår. Skal huke tak i han da. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom vi aldri har hatt kjeller før, så kan det jo hende at det er slik det "skal" være..

Eh...? Nei, mugg skal det ikke være i en ny kjeller (og helst ikke i gamle heller). Jeg vil som Leo tippe at det er dreneringen som er problemet, så snakk med enteprenøren. Forstår det slik at det er ett år siden det ble gjort? I så fall regner jeg med at de utbedrer uten ekstra kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Litt på sidelinjen.

Men hva kostet dreneringen?

pr meter?

Spør fordi vi har en nesten 100 år gammel grunnmur vi skulle drenert rundt.

men har drevet og utsatt det fordi vi ikke har reelle fuktproblemer, men vi "må" gjøre det nå når vi ønsker å innrede kjelleren til litt annet enn vaskekjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Hei! Pia her.. -eller Silla.. I allefall trådstarter da.. Jeg skal høre med samboeren min jeg. Han har full oversikt over dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...