Gjest LilSweetie Skrevet 10. juli 2006 #1 Skrevet 10. juli 2006 I det siste har jeg begynt å sove skikkelig dårlig! Har noen tips til hvordan jeg kan unngå det i utgangspunktet, eller sørge for at det blir bedre når jeg først får dårlig søvn en natt? Dette tror jeg ikke det skyldes: - temperatur (har sovet dårlig både når det har vært kaldt og varmt) - kjæreste (ligger for det meste bare snill og stille ved siden av meg) - stress (for det meste ikke stresset nå i sommer) Noen som har råd? Lei av å være trett halve dagen!
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #2 Skrevet 10. juli 2006 Lys? Se om du kan få blendet vinduet ordentlig.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #3 Skrevet 10. juli 2006 Legge seg til samme tid og stå opp til samme tid. Ikke trene eller gjøre noe voldsomt fysisk rett før leggetid. Drikke noe varmt. Ta en varm dusj. Hør på rolig musikk. Sett på litt bakgrunnsmusikk på soverrommet. 'Blås' ut alle tankene som svirrer i hodet. Les en god bok. Lukk øynene og drøm
Gjest LilSweetie Skrevet 10. juli 2006 #4 Skrevet 10. juli 2006 Legge seg til samme tid og stå opp til samme tid. Ikke trene eller gjøre noe voldsomt fysisk rett før leggetid. Drikke noe varmt. Ta en varm dusj. Hør på rolig musikk. Sett på litt bakgrunnsmusikk på soverrommet. 'Blås' ut alle tankene som svirrer i hodet. Les en god bok. Lukk øynene og drøm ← Ja, det er vel sånne tinge jeg bør gjøre.... Skal kjøpe te uten koffein, det kan jeg drikke før jeg legger meg. Ta en varm dusj hørtes digg ut. Ellers vet jeg ikke, har alltid sovet godt fra jeg la meg til jeg våknet neste morgen, kjipt at det har blitt dårlig nå
BlueEyes Skrevet 10. juli 2006 #5 Skrevet 10. juli 2006 ...og du har selvfølgelig undersøkt at det ikke er en dårlig/ødelagt fjær i senga som plager søvnen din?
yvoesp Skrevet 10. juli 2006 #7 Skrevet 10. juli 2006 Les en bok... Jeg blir helt gåen av å løse kryssord, men egentlig tror jeg dette regnes som hjernestimulans og skal holde deg mer våken
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #8 Skrevet 11. juli 2006 Legg deg på ryggen og lukk øynene. Se for deg en amrikansk fotball. Se på denvenstre tuppen, og pust inn mens du følger linjen på oversiden til høyre tupp. Pust ut mens du følger den underste linjen mot venstre tupp, og gjenta igjen. For hver femte runde puster du dypt inn og ut. Vet ikke om dette var så godt forklart, men det er et sovetips psykologen ga meg. Man tømmer hodet for tanker fordi man konsentrerer seg om å se fotballen, og pusten går jevnere og roligere. Virker på meg, men kan hende teknikken trenger litt innkjøring. Min far tipset meg om å la langfinger og tommelfinger berøre hverandre, og lukke øynene. Hadde visstnok noe med at energien skulle gå tilbake i kroppen å gjøre... Er jeg skikkelig sliten gjør jeg det et lite minutt på jobben også. Det får meg til å senke skuldrene litt ekstra. Et siste tips er å gjøre som man gjorde i gymmen på skolen/ treninga; begynn med tærne og tenk deg gjennom hver enkelt kroppsdel, kjenn at du begynner å slappe av, og begynn evt på nytt om en kroppsdel "våkner" igjen.
Gjest LilSweetie Skrevet 11. juli 2006 #9 Skrevet 11. juli 2006 Legg deg på ryggen og lukk øynene. Se for deg en amrikansk fotball. Se på denvenstre tuppen, og pust inn mens du følger linjen på oversiden til høyre tupp. Pust ut mens du følger den underste linjen mot venstre tupp, og gjenta igjen. For hver femte runde puster du dypt inn og ut. Vet ikke om dette var så godt forklart, men det er et sovetips psykologen ga meg. Man tømmer hodet for tanker fordi man konsentrerer seg om å se fotballen, og pusten går jevnere og roligere. Virker på meg, men kan hende teknikken trenger litt innkjøring. Min far tipset meg om å la langfinger og tommelfinger berøre hverandre, og lukke øynene. Hadde visstnok noe med at energien skulle gå tilbake i kroppen å gjøre... Er jeg skikkelig sliten gjør jeg det et lite minutt på jobben også. Det får meg til å senke skuldrene litt ekstra. Et siste tips er å gjøre som man gjorde i gymmen på skolen/ treninga; begynn med tærne og tenk deg gjennom hver enkelt kroppsdel, kjenn at du begynner å slappe av, og begynn evt på nytt om en kroppsdel "våkner" igjen. ← Tusen takk for tips! Det siste der gjør jeg, og det funker fint hvis jeg er litt trett, men ikke får sove helt. Hvis jeg er altfor våken greier jeg ikke å konsentrere meg om det... Skal prøve de andre tipsene dine!
Gjest fluesmekker Skrevet 11. juli 2006 #10 Skrevet 11. juli 2006 Sliter med samme problem, har store sønproblemer om sommeren og ingenting har hjulpet. Prøvde å ta et par valerina natt (naturlegemiddel) i går, men det hjalp ikke det heller. Mitt problem i natt var at hodet var fullt av usammenhengede rare tanker, på engelsk (??). Var helt grusomt, klarte ikke å klarne tankene. Sovna av ren utmattelse i morges, hjalp litt at kjæresten ringte i 5-6tiden. Heldigvis skulle jeg ikke på jobb i dag, men 3-4timers søvn er allikevel ikke optimalt. Så gleder meg til vinteren
razmatazz Skrevet 11. juli 2006 #11 Skrevet 11. juli 2006 Jeg har problemer med å sove i perioder hvor jeg har mye å tenke på. Blir liggende i timesvis og tenke på f.eks. faglige problemstillinger o.l. Men jeg har et par tips som virkelig har hjulpet meg. Samboeren min sovner alltid med en gang (heldiggrisen! ), så da pleier jeg å lytte til pusten hans, altså telle åndedrag. Hvis ikke det hjelper lukker jeg øynene og ser for meg en strand hvor bølgene driver opp og ned. Forestiller meg også lyden av bølgebruset. Dette er et supert triks! (tror jeg leste om det en gang) Tror rett og slett at det kjeder med i søvn
Gjest Catwoman Skrevet 11. juli 2006 #12 Skrevet 11. juli 2006 Hvis du har sommerferie nå, så kan det kanskje være du levere et roligere liv enn ellers i året, derfor blir du ikke like trøtt om kvelden heller?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå