Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #1 Skrevet 10. juli 2006 ja sa sitter i her i paris, nettopp ankommet og fått beskjed om at baggasjen står igjen på gardermoen... vel... i det ene øyeblikket får vi beskjed om at den står igjen på gardermoen, i det andre får vi beskjed om at den er på neste fly ned hit, og i det tredje får vi beskjed om at all baggasjen er ødlagt så ingen vet noenting... vi sitter på flyplassen og venter... hva gjør man???helvete ta sas og gardermoen!!! det er jo bare rot!!!!! hvis de så mye som har ødlagt baggasjen min, mistet den eller annet da er det stakkars dem!!!!!!!!!!!!!!1 hva kan jeg kreve da??? kan jo ikke sitte her nede uten klær, sminke eller annet...... har masse verdifulle ting i koffertene våres!!
Gjest gjest1 Skrevet 10. juli 2006 #2 Skrevet 10. juli 2006 Ja dette er frustrerende! Jeg regner m at du har baggasje-kvitteringa? Den lille lappen som festes på billett-"holderen" når du sjekker inn v en skranke? Har du sjekka inn ved en automat, har du sikkert tatt vare på den selv! Hvilket flyselskap reiste dere med? Det er i såfall selskapet sin feil- og de gjør nok alt de kan for å ettersende den. Det er bare å smøre seg m tålmodighet; den dukker opp når neste fly kommer, tenker jeg.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #3 Skrevet 10. juli 2006 nå er det 7 timer siden og den er fortsatt borte... og ingen kan hjelpe!!! ingen vet noeting! nå sitter vi her uten hverken klær,kamera eller anna...... hva gjør man???
Mona Skrevet 10. juli 2006 #4 Skrevet 10. juli 2006 Det skjedde oss på Kreta en gang, det tok 2 dager før kofferten kom. Heldigvis var det sambos koffert og ikke min... Men i alle fall hadde vi forsikring gjennom charterselskapet, så vi handlet det vi trengte på stedet og fikk igjen penger direkte der. Dersom du har reiseforsikring et annet sted, må du bare handle og ordne opp med selskapet når du kommer hjem. Med mindre flyselskapet har en ordning for dere da.
Gjest Gjesta Skrevet 10. juli 2006 #6 Skrevet 10. juli 2006 (endret) Har dei ø på tastaturet i Frankrike? ← Har du hørt om å ha med seg laptop? Til trådstarter: Jeg har opplevd det samme, og da dro jeg ut og nødkjøpte det aller mest nødvendige; linsevæske, noen toalettsaker og undertøyskift. Kofferten dukket opp etter to dager, og da jeg kom hjem, sendte jeg kvitteringene til flyselskapet (reiste med SAS og Lufthansa) og fikk refundert utleggene. Endret 10. juli 2006 av Elphaba
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juli 2006 #7 Skrevet 10. juli 2006 Det er TOTALT uvedkommende om du har forsikring eller ikke. Flyselskapet skal utstyre deg med det nødvendigste og hvis du tilfeldigvis skulle i gallamiddag med kjole og det hele så betyr det også at de må skaffe den kjolen gitt. At dere har sittet og ventet i 7 timer allerede er mer enn nok. Gå til skranken og FORLANG at dere får penger til tannkrem, hårbørste og annet "livsnødvendig" (et sett rent undertøy og t.skjorte f.eks). Dessuten forteller du at all fremtidig kommunikasjon kan like greit foregå til hotellet og at du forventer selvsagt at kofferten blir brakt dit. Dersom kofferten ikke er der før frokokst i morgen må dere selvsagt utstyres videre med tanke på hvor lang tid det tar før den kommer. Det er DE som har sullet vekk kofferten - gå til ankomstservice og slå neven i bordet. Har dere fått mat mens dere ventet? Det hadde jeg jaggu forlangt også.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #8 Skrevet 10. juli 2006 Koster da ikke all verden å kjøpe litt småting man trenger. Er vel kanskje en prinsippsak,men ærlig talt. Bagasjen dukker nok opp snart. Nå hadde jeg pakket kamera og div.sånne ting i håndbagasjen jeg da for sikkerhets skyld.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juli 2006 #9 Skrevet 10. juli 2006 Grunnen til at det går prinsipp i det er at alle flyselskap er forpliktet til å utstyre sine passasjerer med slikt dersom bagasjen blir forsinket mer enn et visst tidsintervall. Men opplyser de om det? Nei, de håper folk finner seg i det. Det er ikke sikkert de som sitter der og venter har penger til å legge ut 100-vis av kroner til ting de har tatt med hjemmefra. Da er det vel greit at de får pengene? De har krav på det. En jeg hørte om skulle i bryllup og kjolen hennes var i bagajsen som ikke kom frem. Hun fikk penger til kjole og sko.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #10 Skrevet 10. juli 2006 Hør med reiseforsikringsselskapet ditt. Da bagasjen til min samboer ble borte fikk han handle for 5000,- på selskapets regning. (Blondie65: jeg er ikke så sikker på at flyselskapet må erstatte noe etter så kort tid. 7 timers forsinkelse er faktisk ikke så lenge når det er snakk om bortkommet bagasje.) Og som det er sagt: verdifulle gjenstander bør aldri sendes med bagasjen! Ha det med som håndbagasje.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juli 2006 #11 Skrevet 10. juli 2006 Ta vare på kvitteringer Vi er klar over at det kan påløpe kostnader i forbindelse med savnet bagasje. Vær imidlertid klar over at erstatning i forbindelse med slike kostnader ofte begrenser seg til det aller nødvendigste. Ta vare på kvitteringene for utlegg du har hatt, slik at disse kan legges ved i et eventuelt erstatningskrav. Benytt din private reiseforsikring Hvis du har en privat reiseforsikring, anbefaler vi at du benytter denne. Vilkårene i en slik er som oftest bedre enn i Luftfartsloven eller Montreal/Warszawa-konvensjonens bestemmelser, som flyselskapene skal rette seg etter. Normalt vil forsikringsselskapet søke regress til flyselskapet i ettertid. Hvis vi mot formodning ikke har lykkes i å finne din bagasje innen de påfølgende 7 dagene, ber vi deg om å sende en liste over innholdet, samt kvitteringer på evt. innkjøp til forsikringsselskapet, eller til den adressen som ble oppgitt fra ankomstserviceavdelingen. Du må også legge ved billett- og bagasjekvittering sammen med tapsrapporten (Property Irregularity Report). http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/H...pic____470.aspx Men hvis jeg ikke eide kontanter ville jeg fremdeles gått rett i luken og bedt om penger. Likeens synes jeg (og dette vet jeg av egen erfaring) at det er totalt unødvendig å sitte på flyplassen å kope når man kan oppgi hotellet og be flyselskapet transportere bagasjen dit.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #12 Skrevet 10. juli 2006 Det skjedde oss på Kreta en gang, det tok 2 dager før kofferten kom. Heldigvis var det sambos koffert og ikke min... Forsvant medfølelsen din med koffertene? Nei da, jeg tror jeg forstår hva du mener!
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juli 2006 #13 Skrevet 10. juli 2006 Og HER er grunnen til at baggasjen ikke ble med på turen: http://www.ba.no/nyheter/irix/article2188252.ece
Bobeline Skrevet 10. juli 2006 #14 Skrevet 10. juli 2006 Litt sent nå; men det er lurt å ha med et ekstra skift, nødvendigste toalettsaker og verdigjenstander i håndbagasje. Nettopp fordi annen bagasje kan bli forsinket.
Mona Skrevet 11. juli 2006 #15 Skrevet 11. juli 2006 Forsvant medfølelsen din med koffertene? Nei da, jeg tror jeg forstår hva du mener! ← Ha ha, jeg mente at en mann klarer seg med mindre enn hva vi damer gjør..! Sambo sa også at han var glad det ikke var min koffert! Vi pakker forøvrig alltid toalettsaker og et undertøyskift i håndbagasen, også den gangen.
ilona Skrevet 13. juli 2006 #16 Skrevet 13. juli 2006 Litt sent nå; men det er lurt å ha med et ekstra skift, nødvendigste toalettsaker og verdigjenstander i håndbagasje. Nettopp fordi annen bagasje kan bli forsinket. ← Så triver ju bl.a. SAS med svære reklamekampanjer over at folk ikke skal ha så mye håndbagasje. Tror de at jeg virkeligen ønsker å bære masse ting rundt på flyplassen?? Men så lenge de liker ødelegge å miste tingene mine, så må jeg ju ta hand om de sølv.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2006 #17 Skrevet 14. juli 2006 Hei! Nettopp kommet hjem fra ferie der jeg opplevde det samme. 1. Du har krav på 250 kr med det samme for å kjøpe det mest nødvendige. Etter et par timer har du krav på 250,- til. Dette får du i hånden og slipper og dokumentere noe. Etter en viss tid. (Var det 24 timer?) får du refundert 2000,- av flyselskapet mot kviteringer for nødvendige ting. Dersom du har annen forsikring, eks europeiske, får du etter 48 timer refundert ytterligere 2500 kr. Totalt får du altså 5000 kr som en annen over her skrev dersom du er forsikret.
Frank Skrevet 17. juli 2006 #18 Skrevet 17. juli 2006 Du ringer reiseforsikringsselskapet og forlanger penger til klær og toalettsaker umiddelbart. Det gjorde jeg engang, funket som snus og bagasjen kom dagen etter eller noe...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå