Gå til innhold

Forhøyet Kortisol og ACTH

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva vil det si at disse er forhøyet?

Tok prøver på morgen og kveld, for å sjekke binyrene.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Virvel
Skrevet (endret)

Referanseområde for kortisol: 220-690 nmol/L (morgen), <170 nmol/L (kveld)

ACTH: <10,2 pmol/L

Kortisol har innvirkning på karbohydrat-, fett- og proteinmetabolismen, samt bred immunsupprimerende effekt. Overskudd av glukokortikoider kan dermed gi:

• Vektøkning – spesielt ansikt (måneansikt) og mage

• Hudforandringer (strekkmerker)

• Økt hårvekst – spesielt synlig hos kvinner og barn

• Hypertensjon

• Gonadal dysfunksjon

• Muskelsvakhet

• Psykiske forstyrrelser

• Osteoporose

• Veksthemming hos barn

(De fleste symptomene går tilbake ved behandlig, med unntak av osteoporose.)

Årsakene til overproduksjon av glukokortikoider er i omlag 70 % av tilfellene ACTH-produserende mikroadenomer i hypofysen (Cushings sykdom), og i 10 % av tilfellene ektopisk ACTH-produksjon (dvs. et annet sted enn i hypofysen, og dette kalles Cushings syndrom - overdreven terapeutisk bruk av steroider er vanligste årsak, men det kan også skyldes ikke-endokrine svulster f.eks. i lungene, som produserer ACTH-lignende molekyler). 20 % skyldes tumor i binyrebarken.

Men hvis du har vært hos lege og tatt prøver, får du garantert bedre svar på spørsmålene dine der... ;)

Endret av Virvel
Gjest Jersey
Skrevet

Det var jeg som var trådstarter her...

Det var ACTH som var forhøyet på morgenen...alt annet var fint. Den lå visst på 18 på morgenen...4 på kvelden. Kortisol var bra.

Legen ga meg så dårlig forklaring, så jeg tenkte jeg skulle spørre her. Fikk beskjed av legen at 18 var ikke sååå ille, så trengte ikke dreie seg om sykdom egentlig. :forvirret:

Gjest Virvel
Skrevet

Dette var på ingen måte ment som noen diagnose nei, bare tørre fakta mer eller mindre direkte sakset fra mine egne eksamensnotater. :icon_smile: Det er klart at når det gjelder hormoner er det betydelige svingninger i konsentrasjonene i løpet av et døgn, så det at din ACTH var forhøyet kan være rent tilfeldig. Hvis det ikke er mistanke om sykdom av noe slag er det sannsynligvis ikke noe å bry seg om.

Gjest Jersey
Skrevet

De mistenker at jeg har en sykdom, men finner ikke ut hva....Og når endelig en prøve viser noe så lar legene det ligge...Blir så fortvilet :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...