Gjest gjest1 Skrevet 19. august 2006 #21 Del Skrevet 19. august 2006 jeg tror på Gud og Jesus. Men er ikke Stats kirke kristen. Nei takk, jeg tror på Gud og ikke folk som tolker Bibelen og vil tvinge meg til å leve på den måten dem tolker Bibelen. Hvorfor jeg tror... I tillegg til en innvendig visshet, har jeg sett folk blitt helbredet (spess et tilfele hvor vedkommende absolutt ikke trodde på Gud eller bønn) har ikke lest bibelen fra perm til perm, men vet at det oversettelsen som finnes i dag ikke er rett. F.eks de 10 bud, opprinnelig stod det "du vil ikke stjele" og nå står det " du skal ikke stjele"... Stor forskjell det! For meg så betyr f.eks "du vil ikke stjele" det at lever du med Gud så vil du rett og slett ikke stjele. Bibelen er ikke full av du skal og du skal ikke, det er en brukermanuall med oppfordringer. I tillegg så skiller jeg (i mitt persomlige syn på dette) mellom det nye og den gammle pakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2006 #22 Del Skrevet 19. august 2006 jeg tror på Gud og Jesus. Men er ikke Stats kirke kristen. Nei takk, jeg tror på Gud og ikke folk som tolker Bibelen og vil tvinge meg til å leve på den måten dem tolker Bibelen. Hvorfor jeg tror... I tillegg til en innvendig visshet, har jeg sett folk blitt helbredet (spess et tilfele hvor vedkommende absolutt ikke trodde på Gud eller bønn) har ikke lest bibelen fra perm til perm, men vet at det oversettelsen som finnes i dag ikke er rett. F.eks de 10 bud, opprinnelig stod det "du vil ikke stjele" og nå står det " du skal ikke stjele"... Stor forskjell det! For meg så betyr f.eks "du vil ikke stjele" det at lever du med Gud så vil du rett og slett ikke stjele. Bibelen er ikke full av du skal og du skal ikke, det er en brukermanuall med oppfordringer. I tillegg så skiller jeg (i mitt persomlige syn på dette) mellom det nye og den gammle pakt. ← F.eks de 10 bud, opprinnelig stod det "du vil ikke stjele" og nå står det " du skal ikke stjele"... Stor forskjell det! hvor har du det fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 6. september 2006 #23 Del Skrevet 6. september 2006 Hvor jeg tror, nei, tro har jeg gjort siden den gang jeg ropte inni meg at Gud må være der for å hjelpe meg. Tvil kommer innimellom, og jeg tenker ikke på Gud hele tiden som f.eks når jeg ser håpløshet, men så finner jeg ut Gud trengst i denne håpløsheten, Gud tar vekk det som er trist, noe ordner han med en gang, noe ser ut som det tar tid, og noe kan bare ordnes ved at en ny himmel og ny jord må til. Men livet blir virkelig gitt ved tro, evig liv med Gud, denne tro kan ikke tas fra meg, herlig, og hjelp som virker umulig blir muliggjort bare ved denne tro ser jeg det da. Opplevd det, og har håpet om at det skal skje mer, djevelen vil hele tiden ta fra meg håpet, men da er det godt å ha Guds lovnader om Jesus snart kommer igjen. Hei, vil ikke leve evig i en menneskeskapt verden sånn den er idag, følgene av synd gjør det smertefullt til tider, men jeg lever i håpet, og det er evig liv i det. Det kan ikke bevises, men det kan oppleves. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 11. september 2006 #24 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg tror ikke på Gud og er ikke kristen, men jeg tror på Jesus, at han var en mann med helende krefter. Slike mennesker finner vi jo idag òg...! ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest muslim Skrevet 21. september 2006 #25 Del Skrevet 21. september 2006 selfølgelig tror jeg på gud. allah/ gud har gitt meg alt jeg trenger: liv. de som ikke tror du på gud. tenk litt, hvem har gitt dere liv. DET FINNES INGEN GUDDOM ENN ALLAH OG MUHAMMED ER HANS SENDEBUD ALLAHU AKBAR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
talin Skrevet 21. september 2006 #26 Del Skrevet 21. september 2006 DET FINNES INGEN GUDDOM ENN ALLAH OG MUHAMMED ER HANS SENDEBUD ALLAHU AKBAR Min far er større. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Maja_* Skrevet 21. september 2006 #27 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg tror ikke på Gud i Bibelen, men jeg tror det er en høyere makt som er større en noe liv på jorden. Jeg tror på at mennesker og dyr har en sjel, og det finnes noe mer etter døden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 21. september 2006 #28 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg tror ikke på Gud i Bibelen, men jeg tror det er en høyere makt som er større en noe liv på jorden. Jeg tror på at mennesker og dyr har en sjel, og det finnes noe mer etter døden. Lurer på hva det er som gjør at du ikke vil tro Gud som bibelen uttaler, er den usannsynlig for det du ser i verden? Stemmer det bare ikke? Fordi bibelen er skrevet av mennesker i historien kanskje, de vitnesbyrd som bibelen omtaler om Gud og Jesus er oppdiktet, jeg trodde det før jeg begynte å tro det som sto der, helt umulig å tro uten at Gud overbeviste meg, noe Han gjorde. Men, så mange lærer som er ute å går, kan jo en historie om Gud bli likegyldig. Vel, ønsker du å se Gud, virkelig vite hvem Han er og hva som er sannheten, be bønnen til den høyere makt som du ikke kjenner, si du vil vite sannheten, se da hva som dukker opp, og som vekker ditt hjerte. For sånn kom den troen jeg umulig kunne tro til meg. Jeg sa Gud, om du virkelig finnes, åpenbar deg for meg så jeg blir overbevist, du trenger ikke lese bibelen som jeg gjorde, Gud åpenbarer seg på andre måter for den som oppriktig søker, en som muligens ikke har bibel. Må sannheten komme til deg, og God bless. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 23. september 2006 #29 Del Skrevet 23. september 2006 Fordi jeg kjenner meg ikke alene i denne verden, noen gang. En høyere makt , samme hva man ønsker å kalle den, er bestandig i nærheten, og det kan være til frustrasjon og lettelse. Dette vil vi alle få svar på når vi forlater dette jordiske livet. Har lest bibelen to ganger, og jeg må si at samme hvilken religion man tar for seg handler det mye om det samme. Det er ikke der GUD (om man velger å kalle det Gud)eksisterer, men i tankene våre...i gjerningene, og i all godheten. Hjelp jeg høres nesten religiøs ut, jeg er åndelig, ikke noe mere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #30 Del Skrevet 25. september 2006 Fordi jeg kjenner meg ikke alene i denne verden, noen gang. En høyere makt , samme hva man ønsker å kalle den, er bestandig i nærheten, og det kan være til frustrasjon og lettelse. Dette vil vi alle få svar på når vi forlater dette jordiske livet. Har lest bibelen to ganger, og jeg må si at samme hvilken religion man tar for seg handler det mye om det samme. Det er ikke der GUD (om man velger å kalle det Gud)eksisterer, men i tankene våre...i gjerningene, og i all godheten. Hjelp jeg høres nesten religiøs ut, jeg er åndelig, ikke noe mere. Har lest bibelen fire ganger eller mer enn meg du da, har ikke lest halve bibelen engang jeg, skulle ønske jeg hadde gjort det, fordi i troen oppdager jeg bare mer og mer hvor perfekt den er, men forstår at uten tro er den full av feil, fordi den er bygget på annet enn naturlovene, overnaturlig kan du si, og folk kan tro det er de som fyller hullene i bibelen, men dess mer jeg tror, så fylles hullene ved åpenbaringer, bibelens hele og store budskap kommer mer til syne ved nettopp desse hullene som verden ikke kan se uten ved tro. Jesus sier til de skriftlærde, dere søker og gransker skriftene, for dere tror dere har evig liv i dem, men det er Jesus skriftene taler om. Ordet ble liv. Punkt en for å skjønne skriftene, vi har fått det ved Jesu Kristi åpenbaring, så er det noe jeg ikke skjønner i bibelen, så ser jeg på evangeliet om Jesus igjen, og da åpner det seg igjen, for evangeliet taler om nåde, noe som er nøkkelen til bibelen, om predikanter i fåreklær taler om et annet evangelium kan man lett bli forført, men så lever vi ikke på den tiden vi ikke kan lese selv da. Vi lever i de tider, hvor intet skjult skal bli åpenbart, så med glede vil jeg si. God bless. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 25. september 2006 #31 Del Skrevet 25. september 2006 Jeg som skrev det ovenfor, vet ikke om det kan ses ved skrivemåten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #32 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg tror kun på meg selv til noen beviser at det er en gud. Jeg utelukker ikke muligheten heller. Alle gassene og molekylene kan ikke ha oppstått fra ingenting. Tenk langt laaaaaangt tilbake. Hvordan ble alt til? Hvordan ble det som lagde alt til til? ← Hva slags bevis ville du godtatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 29. september 2006 #33 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg tror ikke på Gud i Bibelen, men jeg tror det er en høyere makt som er større en noe liv på jorden. Jeg tror på at mennesker og dyr har en sjel, og det finnes noe mer etter døden. ← Hvor får du det fra, at det finnes en høyere makt som er større enn noe liv på jorden? Og hvorfor kan ikke dette være Bibelens Gud? Hvorfor må det alltid være noe annet, som ingen har noen peiling på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #34 Del Skrevet 30. september 2006 Hvor får du det fra, at det finnes en høyere makt som er større enn noe liv på jorden? Og hvorfor kan ikke dette være Bibelens Gud? Hvorfor må det alltid være noe annet, som ingen har noen peiling på? ← Jeg skjønner hva du mener KR-øst. Men fikk lyst til å legge inn en kommentar til det du skrev. Jeg tror ingen av oss mennesker "har peiling" på Gud. Han er så mye mer enn det vi kan forstå. Du spør hvor Maja har det fra, at det finnes en høyere makt. Jeg tror hun har det i seg jeg. Jeg tror tanken om Gud er nedlagt i alle mennesker, eller i hvert fall at alle som er åpne for den tanken, vil finne den og "vite" at det må være sånn. Jeg tror at Gud ønsker å ha kontakt med alle mennesker. Og jeg tror at den som søker vil finne ham. En trenger ikke nødvendigvis en bibel for å gjøre det. Gud lever og kan meddele seg til oss i dag også. http://lillegrete.blogspot.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 30. september 2006 #35 Del Skrevet 30. september 2006 Det har vært perioder i livet mitt da jeg har tvilt. Selv om jeg alltid innerst inne har hatt min barnetro Men jeg har hatt det mye tøft, og bedt Gud om hjelp både på egne og andres vegne. Når årene går og man ikke blir bønnhørt noen gang, er det mennesklig å tvile. Men hvem har sagt at det du ber om er godt for deg? Jeg har skjønt det nå, for mye av det jeg ba om hadde ikke vært godt for meg. En gang for noen år siden når jeg begynte å tenke i de baner så ba jeg Gud om at han gjorde det som var best for meg og at han skulle gi meg et godt liv en gang i livet. Det skjedde ikke over natta og jeg gikk igjenom mye vondt før jeg fikk det bedre enn jeg hadde våget å tro. Først nå skjønner jeg at det var en lang vei å gå, og at alt som har skjedd med meg har en mening. Det har vært et skritt på veien til å få det så godt som jeg har det nå. Hadde ikke det som har skjedd meg hendt, så hadde jeg aldri truffet min nåværende mann. Jeg hadde aldri hatt det så godt på alle måter.Veien hjem var lang og kronglete, men det var verdt det. En annen ting som gjør at jeg tror på Gud og Jesus, er når jeg ser meg rundt. Ser naturen vi er omgitt av, en bitteliten kattunge, en liten unge som blir født, en liten plante som klamrer seg fast i bergveggen, høye mektige fjell og masse masse mer. Og så mener mange at alle disse miraklene har oppstått p.g.a en eksplosjon Jeg skjønner ikke det, og ingen kan få meg til å tro det heller. Hva var egentlig meningen med livet hvis det ikke var en høyere makt? Hvis det korte livet vi lever her på jorden var alt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 30. september 2006 #36 Del Skrevet 30. september 2006 Jeg skjønner hva du mener KR-øst. Men fikk lyst til å legge inn en kommentar til det du skrev. Jeg tror ingen av oss mennesker "har peiling" på Gud. Han er så mye mer enn det vi kan forstå. Du spør hvor Maja har det fra, at det finnes en høyere makt. Jeg tror hun har det i seg jeg. Jeg tror tanken om Gud er nedlagt i alle mennesker, eller i hvert fall at alle som er åpne for den tanken, vil finne den og "vite" at det må være sånn. Jeg tror at Gud ønsker å ha kontakt med alle mennesker. Og jeg tror at den som søker vil finne ham. En trenger ikke nødvendigvis en bibel for å gjøre det. Gud lever og kan meddele seg til oss i dag også. http://lillegrete.blogspot.com/ ← Jeg er enig med deg i det du skriver, men det er alltid interessant å høre fra personene selv hvilke forklaringer de har på at de har denne troen om en høyere makt, og som ikke er den Gud vi tror på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #37 Del Skrevet 1. oktober 2006 Jeg er enig med deg i det du skriver, men det er alltid interessant å høre fra personene selv hvilke forklaringer de har på at de har denne troen om en høyere makt, og som ikke er den Gud vi tror på. ← Jeg tror mange har den troen, fordi den er lettere å forsvare. Bibelen er jo full av feil og selvmotsigelser, bare "det ondes problem" burde jo være nok til å få en (smart) kristen til å forstå at kristendommens lære er fullstendig på trynet. Dermed reduseres troen deres til å bare være en tro på "en eller annen form for høyere makt". Dermed kan man klamre seg fast til håpet om at man ikke er alene og at det er et liv etter døden, samtidig som man er immun mot logiske og vitenskapelige argumenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 1. oktober 2006 #38 Del Skrevet 1. oktober 2006 Jeg tror mange har den troen, fordi den er lettere å forsvare. Bibelen er jo full av feil og selvmotsigelser, bare "det ondes problem" burde jo være nok til å få en (smart) kristen til å forstå at kristendommens lære er fullstendig på trynet. Dermed reduseres troen deres til å bare være en tro på "en eller annen form for høyere makt". Dermed kan man klamre seg fast til håpet om at man ikke er alene og at det er et liv etter døden, samtidig som man er immun mot logiske og vitenskapelige argumenter. ← Jeg vet ikke helt hva du sikter til med "det ondes problem" men om det er det onde i hver av oss, så kommer jo dette klart til uttrykk i det som skjer rundt om i hele verden. Ellers så har jo "det onde" et stort problem med de kristne. Når det gjelder disse såkalte "Bibelens selvmotsigelser" så har jeg sett på en del av disse, og beskrevet dem i et tidligere innlegg. Det jeg fant var ingen selvmotsigelser, men jeg fant noen forslag til dette som virket helt på jordet. De har ikke vært så (smarte) de som har kommet med disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 1. oktober 2006 #39 Del Skrevet 1. oktober 2006 Tror denne smarte kristne må lese bibelen opp ned. Går ikke rundt med tvil om bibelens ord lenger, bare når mørke dystre tanker kommer, setter djevelen sine planer i sving for å betvile meg. Går for det meste på at djevelen skyggelegger nåden som jeg tror på. Må han bare brøle sitt siste brøl til meg ved kjærligheten jeg får fra Gud, og takker Jesus Kristus for det, Guds eget offer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Grete Skrevet 7. november 2006 #40 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg vet ikke helt hva du sikter til med "det ondes problem" men om det er det onde i hver av oss, så kommer jo dette klart til uttrykk i det som skjer rundt om i hele verden. Ellers så har jo "det onde" et stort problem med de kristne. Når det gjelder disse såkalte "Bibelens selvmotsigelser" så har jeg sett på en del av disse, og beskrevet dem i et tidligere innlegg. Det jeg fant var ingen selvmotsigelser, men jeg fant noen forslag til dette som virket helt på jordet. De har ikke vært så (smarte) de som har kommet med disse. ← La oss si at du hadde funnet selvmotsigelser i bibelen. Ville det vært et problem for deg? Er troen din avhengig av at bibelen ikke inneholder noen feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå