KR-øst Skrevet 7. november 2006 #41 Del Skrevet 7. november 2006 La oss si at du hadde funnet selvmotsigelser i bibelen. Ville det vært et problem for deg? Er troen din avhengig av at bibelen ikke inneholder noen feil? ← Nei, det ville ikke gitt meg noen problemer om min Bibel hadde inneholdt selvmotsigelser. For da hadde det vært oversetterne som hadde misforstått. Jeg har et hefte som heter GUDS SEGL, som omhandler forskere som har forsket på Bibelen, DEN ORIGINALE, med hebraiske og greske skrifter. De har brukt datamaskiner, og funnet ut at ikke en tøddel, eller en bokstav, kan tas vekk eller endres uten at hele systemet som Bibelen er bygget på, rakner. De har funnet meldinger i Bibelen i form av gjemte koder som ingen datamaskin i dag klarer å etterligne. Det er også blitt prøvet tilsvarende med andre bøker, uten i finne noe i likhet. Jeg har også en bok som heter GUDS EGEN SIGNATUR, som er skrevet av helt andre, enn de som skrev GUDS SEGL. Denne boka omhandler akkurat det samme, og gir en mengde eksempler på spesielle funn i Bibelen, gjemt i koder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperT Skrevet 9. november 2006 #42 Del Skrevet 9. november 2006 Joh åp. Kap 22: 18 Jeg vidner for enhver som hører de profetiske ord i denne bok: Dersom nogen legger noget til dette, da skal Gud legge på ham de plager som er skrevet i denne bok; 19 og dersom nogen tar noget bort fra ordene i denne profetiske bok, da skal Gud ta bort hans del fra livsens tre og fra den hellige stad, som det er skrevet om i denne bok. Det står vel her.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2006 #43 Del Skrevet 11. november 2006 http://www.oniko.net/?p=8 :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2006 #44 Del Skrevet 11. november 2006 Det faktum at liv eksisterer er grunn nok for meg til å tro på en høyere skaper. Noen sier at fordi de ikke har bevis for at en gud eksisterer, så kan de heller ikke tro på ham. Jeg sier motsatt, at så lenge ingen gir meg beviser på at gud ikke eksistere, så fortsetter jeg å tro på ham. Mere som taler for at han finnes enn at han ikke finnes, i og med at alt som eksisterer er så fantastisk laget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2006 #45 Del Skrevet 11. november 2006 Hvorfor tror man på Gud? Det er kanskje like mange svar på det som det er mennesker? Jeg har noen teorier: * Man vokser opp i et religiøst hjem og godtar ukritisk. * Man vokser opp i et religiøst hjem og det føles riktig og naturlig? * Man vokser opp uten noen spesiell tro og finner et åndelig liv likevel? * Man finner Gud i forskjellige varianter. (Tråden gikk vel ikke på kristendom spesielt, eller gjorde den det?) * Man opplever en alvorlig krise i livet og søker etter noe utenfor seg selv, noe større og sterkere man kan søke trøst og beskyttelse i? * Man finner ingen mening med det overfladiske livet man lever og søker etter en dypere mening? Sånn jeg ser det har vi jo samme gud. Det er mange mennesker som søker og trenger noe større enn seg selv og sine egne begrensede muligheter til å finne mening. Så for å sitere trådstarter: "What ever works"! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 11. november 2006 #46 Del Skrevet 11. november 2006 Hvorfor tror man på Gud? Det er kanskje like mange svar på det som det er mennesker? Jeg har noen teorier: * Man vokser opp i et religiøst hjem og godtar ukritisk. * Man vokser opp i et religiøst hjem og det føles riktig og naturlig? * Man vokser opp uten noen spesiell tro og finner et åndelig liv likevel? * Man finner Gud i forskjellige varianter. (Tråden gikk vel ikke på kristendom spesielt, eller gjorde den det?) * Man opplever en alvorlig krise i livet og søker etter noe utenfor seg selv, noe større og sterkere man kan søke trøst og beskyttelse i? * Man finner ingen mening med det overfladiske livet man lever og søker etter en dypere mening? Sånn jeg ser det har vi jo samme gud. Det er mange mennesker som søker og trenger noe større enn seg selv og sine egne begrensede muligheter til å finne mening. Så for å sitere trådstarter: "What ever works"! ← Det er nok riktig i mange tilfeller, de forslagene du kommer med, at kan være inngangsporten til troen, men hvis de som virkelig trenger hjelp av høyere makter for å komme videre i livet, hvordan kan en innbilt gud eller makt hjelpe dem? Har du noen tanker om hvorfor millioner av mennesker heller vil dø enn å frasi seg sin tro? Har du noen tanker om hvorfor det er så og si bare de kristne og jøder, som muslimer, hinduer, kommunister og andre ikke-kristne streber etter livet? Hvorfor er det disse som er farlige for dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2006 #47 Del Skrevet 11. november 2006 KR-øst. I en familie full av ateister, agnostikere, pinsevenner og Jehovas Vitne sympatisører har jeg vel blitt en smule forvirret i forhold til Gudstro. Men jeg har en overfladisk kjennskap til de fleste religioner jeg har hørt om rett og slett fordi det interesserer meg. Men jeg skal ta spørsmålene dine en for en. *En innbildt Gud eller makt? Jeg tror ikke at det er innbildning. Men jeg tror det er flere aspekter. Jeg tror at det finnes en intelligent kraft der ute. Men jeg tror også på vår egen kraft. Kraften til å påvirke vår egen situasjon. Jeg tror at vi har blitt utstyrt med så mye mer enn hva de fleste av oss bruker. Tenker da på f.eks. evnen til å kommunisere med de som har gått før oss. Jeg tror at man kan koble seg på en universiell energi for healing f.eks. Jeg tror på bønnens makt fordi jeg tror "det er flere veier som fører til Rom". Eller med trådstarters ord; "what ever works". Jeg tror at det er viktig å fremelske kjærlighet til sine medskapninger. Jeg tror positive og kjærlige tanker og handlinger skaper ringvirkninger på det globale plan. Ja, så naiv er jeg. Jeg tror på reinkarnasjon. Barnetroen, kristendommen, den hellige treenighet, skolelærdommen, alt dette virket bare forvirrende på meg. Men jeg tror altså at det finnes en kraft. Kall det gjerne Gud. *Ja, jeg har noen tanker om hvorfor millioner av mennesker heller vil dø enn å frasi seg sin tro. Hjernevask. Kristne og muslimer fungerer vel relativt likt der vel? Og jeg har ikke noe ønske om å krenke dine følelser her. Jeg gir bare et ærlig svar på spørsmålet ditt. Dette er mine tanker rundt det. Jeg kan forstå at noen heller vil dø enn å gjøre noe de ser som avskyelig. Men mener det dreier seg mer om at handlingen faktisk oppleves som så avskyelig at døden er å foretrekke. Eller ren stahet og prinsippfasthet. Ellers ser jeg ikke problemet med å servere en hvit løgn for å overleve. Vil vel også tro at en kjærlig Gud er i stand til å se mellom fingrene med en sånn? Med mindre man da er ute etter en martyr fordi en martyr muligens fisker flere sjeler enn en som bare går rundt å preker? *Er hinduer, muslimer, kommunister og ikke-kristne alle mennesker som streber kristne og jøder etter livet? Hvem er de ikke-kristne? En stor del av dem er kanskje agnostikere eller ateister? I så fall er kanskje de færreste av dem spesielt engasjert? Hinduer? Her må jeg dessverre innrømme min mangel på kunnskap, jeg visste ikke at de var på jakt også? Og når det gjelder muslimer så har det vært en del konflikter mellom kristne og muslimer. Men er det ikke ofte sånn at religion blir brukt som en "unnskyldning" for å fly i strupen på hverandre når det kanskje er mer materialistiske motiver som egentlig ligger til grunn? Kommunistene ja. De ville vel ikke ha noen konkurranse til sin egen religion, politikken de førte? Jeg vet ærlig talt ikke. Men tror ikke at kristne og jøder er mer utsatt enn andre grupper. Da kan man like gjerne si som Jehovas Vitner at alle som ikke tilhører deres gruppe er av verden og derfor ute etter å ta dem ettersom de er de eneste hellige. Sterkt forenklet og med egne ord. Jeg mener at man bør følge det som føles rett og riktig for en selv og samtidig respektere at andre veier er mer rett og riktig for andre mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 11. november 2006 #48 Del Skrevet 11. november 2006 Bruker denne tid som menneske på være det ej kan, medmennesklig er kjekt å være, og troen er noe som gir meg håp til å ikke holde fast på dette hundreårslivet her, men gi det opp for andre som ikke ser mening, noe jeg mener jeg gjør i troen på Gud. Hvordan de skal leve er ikke opp til meg, Gud har formet meg uten innvendinger fra fordømmende mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 11. november 2006 #49 Del Skrevet 11. november 2006 Til Gjest, så vil jeg si at det var et interessant innlegg du hadde. Det er alltids interessant og spennende å forske i det ukjente, særlig i alt som kan virke åndelig. Før jeg ble en kristen, så leste jeg alt jeg kunne komme over av alt som virket mystisk, og som ofte ble beskrevet og omtalt som sannheter. Men jeg prøvde aldri noe som kunne være okkult, slik som spiritisme. Dette ble jeg sterkt advart mot av de som hadde prøvd det, og opplevd redselsfulle ting. Derfor tror jeg at det finnes både gode og onde makter. Men jeg fant aldri noe hold i noe av det jeg leste og hørte. Jeg hørte også mye rart om kristne og kristendommen. Derfor bestemte jeg meg for å lese Bibelen selv, for å se om alt jeg hadde hørt stemte. Men fant ingenting der, av alle de tåpelighetene som jeg hadde hørt om. Det er underlig å se at du tror kristendom beror på hjernevask. Når det gjelder Jehovas Vitner, så kan jeg være tilbøyelig til å være enig med deg. Jeg har hatt mange diskusjoner med mange av de, og jeg har til og med fått høre de sier at de ikke kan eller forstår alt som står i Bibelen. Hvis det er sant at de ikke får studere Bibelen på egenhånd, ja da kan det bero på manipulering eller hjernevask. Men hvis du kjente til Pinsevenner, da ville du forstå at de absolutt ikke er hjernevasket. Det tror jeg heller ikke om de aller fleste som kaller seg kristne. Grunnen til at gjenfødte kristne heller vil dø enn å frasi seg sin tro, er at de vet at de havner i himmelen om de dør. Om Gud tilgir en nødløgn her, det kan ikke jeg svare på, men vi har en forstående og tilgivende Gud. Også når det gjelder muslimene, ser det ut for at de er hjernevasket. Iallfall de vi ser på TV som flyr rundt i gatene og skriker og brenner flagg. Ellers tror jeg nok også at kanskje de fleste av dem gjør det for ikke å bli straffet av sine ledere. Når det gjelder muslimer, hinduer, kommunister og andre ikke-kristne, så hører vi ikke mye i våre vanlige medier om hva de gjør mot kristne i de forskjellige landene rundt om i store deler av verden. Men vi har misjonærer som rapporterer, og det finnes mange kristne journalister, og ikke minst, det finnes tusenvis av mennesker som er kommet til tro, som forteller om det som skjer. Tror jeg får stoppe der for denne gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2006 #50 Del Skrevet 11. november 2006 KR-øst. Jeg tror ikke generelt at alle kristne er hjernevasket. Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at når du snakker om millioner av mennesker som går i døden for sin tro, da tror jeg det dreier seg om hjernevask. Japanerne hadde sine kamikazepiloter (de hadde sin tro). Muslimene har sine martyrer (igjen for sin tro). Kristne har også martyrer (for sin tro). Jeg tror ikke at den jevne kristne "ola normann" eller "medel svendson" er hjernevasket fordi om de tror på Gud. Heller ikke tror jeg at alle muslimer er fundamentalister og rede til å "ofre seg for troen". Jeg tror de aller fleste er individer som kommer til sin tro ved sine personlige erfaringer og livsløp. Når det kommer til Jehovas Vitner så tror jeg at de selv er overbevist om at de har rett. Men hvilken sterkt religiøs person tror ikke det? Du trenger heller ikke lete blant de religiøse for å finne mennesker som mener at de alene sitter på livets fasit, dem finner du overalt. Men skal innrømme at jeg selv opplevde det som hjernevask da jeg har lest en del av litteraturen deres og dradd den konklusjonen at det de formidler er at alt som ikke blir servert gjennom Jehovas Vitners organisasjon er av verden og dermed av det onde. Sikkert veldig effektivt om man først blir "fanget" av ideen. De studerer bibelen. Og jeg tror faktisk at de som gruppe kanskje kjenner bibelen bedre enn de fleste. Men som alle andre tolker de den også etter eget forgodtbefinnende. Hadde det ikke vært så mange tolkninger ville det vel heller ikke vært så mange kristne grupperinger? Det samme gjelder vel for de som følger Koranen? Spiritisme er ikke noe jeg tror det er lurt å leke med. Jeg tror også at det finnes gode som onde energier. Jeg har respekt for sånt og ville aldri behandlet det som noe leketøy. Jeg har vokst opp med de samme historiene som du har hørt. Forferdelige historier. Men jeg tror også at det finnes mennesker, ofte mennesker med en sterk gudstro, som kan hjelpe de som blir utsatt for onde energier. Og det fasinerer meg. Jeg ønsker å lære om å beskytte meg og mine mot negative energier. På grunn av denne interessen tror jeg også at jeg har begynt å nærme meg Gud igjen. Fordi det virker på meg som om de som er clairvoyante eller healere og samtidige forteller at de ber om beskyttelse fra Gud og engler virker tryggere og mer kraftfulle. Har aldri hørt at de har stått tilknyttet noen spesiell menighet, men det kan de selvfølgelig gjøre. De prater mer om Gud som noe naturlig. Ikke at man må tilhøre en spesiell flokk for å være blant de priviligerte. Nå forventer jeg vel heller ikke å komme til noen himmel kanskje. Jeg tror som sagt på reinkarnasjon. Jeg tror vi lever flere liv. Går flere skoler. Er her for å lære. Buddhistene tror jo at man til sist når et nirvana der man får lov å eksistere på et åndeplan. Slipper å gå gjennom flere liv. Man har nådd det høyeste åndelige planet. Sjarmerende tanke. Dersom du er nysgjerrig? Har du lest Sylvia Brown - Mellom to verdener? Det er en bok om en kvinne som lever med åndekontakt fra barnsben av. Hennes bestemor hadde den samme kontakten. Jeg synes det er en veldig fasinerende bok. Og den er ikke skummel i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 21. november 2006 #51 Del Skrevet 21. november 2006 Jeg tror på gud rett og slett fordi jeg ikke kan svelge dette med at universet vårt bare har oppstått, sånn helt av seg selv. Jeg tror på vitenskapen, jeg tror på The Big Bang, men bak The Big Bang må det ligge noe som trer i form av en kraft. Og derfor tror jeg på at det finnes en Gud, altså noe som er mektigere enn oss selv. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TNode Skrevet 23. november 2006 #52 Del Skrevet 23. november 2006 Tja, for meg gir det en forklaring på alt. Hvordan vi ble skapt, hvordan verden ble til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 24. november 2006 #53 Del Skrevet 24. november 2006 KR-øst. Jeg tror ikke generelt at alle kristne er hjernevasket. Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at når du snakker om millioner av mennesker som går i døden for sin tro, da tror jeg det dreier seg om hjernevask. Når jeg nevner å gå i døden for sin tro, så mener jeg ikke de som begår selvmord for troens skyld. Nei, jeg mener de som ikke vil fornekte sin tro, selv om de blir truet på livet. Dette er ikke fanatisme, som mange vil kalle det, men det er et bevis på en ekte tro. En tro du vil frasi deg hver gang du blir truet, har for meg ingen verdi. Men skal innrømme at jeg selv opplevde det som hjernevask da jeg har lest en del av litteraturen deres og dradd den konklusjonen at det de formidler er at alt som ikke blir servert gjennom Jehovas Vitners organisasjon er av verden og dermed av det onde. Sikkert veldig effektivt om man først blir "fanget" av ideen. De studerer bibelen. Og jeg tror faktisk at de som gruppe kanskje kjenner bibelen bedre enn de fleste. Ja, jeg er overbevist om at de kjenner Bibelen bedre enn de fleste. Jeg har selv hatt en voksen person i familien som var Jehovas Vitne. Men nettopp derfor var det interessant å høre fra et fremmed voksent menneske i J.V. som måtte innrømme overfor meg at vedkommende ikke kunne, eller forstod alt som står i Bibelen. Men som alle andre tolker de den også etter eget forgodtbefinnende. Hadde det ikke vært så mange tolkninger ville det vel heller ikke vært så mange kristne grupperinger? Tolkningen av Bibelen har nok mye å si for noen grupperinger. Så som hos Baptister, Adventister, Metodister, Frikirkemenigheter, Trosmenigheter og Pinsevenner, er det ikke de store forskjeller, og de samarbeider også om mange ting, og har også felles møter. Her er også Frelsesarmeen ofte med. Men når det gjelder forskjellige sekter som en av og til hører om, så tror jeg dette har mer med maktmennesker å gjøre enn bibeltolkning. Men selvfølgelig tolker de Bibelen på en slik måte at de rettferdiggjør sine egne handlinger. Nå forventer jeg vel heller ikke å komme til noen himmel kanskje. Jeg tror som sagt på reinkarnasjon. Jeg tror vi lever flere liv. Går flere skoler. Er her for å lære. Buddhistene tror jo at man til sist når et nirvana der man får lov å eksistere på et åndeplan. Slipper å gå gjennom flere liv. Man har nådd det høyeste åndelige planet. Sjarmerende tanke. Et spørsmål til deg om din tro på reinkarnasjon som jeg aldri har hørt noe om: Hvor, hvordan og av hvem oppstod denne troen? Og hva fikk deg til å tro på dette? ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernina Skrevet 26. november 2006 #54 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) I trosbekjennelsen - Fader Vår - stå det at Jesus skal komme tilbake og dømme levende og døde. Hvis Jesus kommer tilbake - vil det skje som en reinkarnasjon? Et nytt lite menneske blir født og dette barnet har Jesus' sjel...? Eller tror dere han bare dukker opp iblant oss, lik den gang han var for snart 2000 år siden? Jeg tror både på Jesus og reinkarnasjon, og lurer da på hva andre mener, så lenge det i Fader Vår går frem at Jesus skal komme tilbake. På hvilken måte tror dere dette vil skje? Endret 1. desember 2006 av Bernina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UME Skrevet 26. november 2006 #55 Del Skrevet 26. november 2006 Eg trur på Jesus, Gud og den heilage ånd, men har ikkje heilt peiling kvifor. Eg berre veit og kjenner inni meg at eg trur. Når var nitten visste eg plutselig berre at eg trudde. Og då ha eg ikkje tenkt på det spørsmålet på cirka eit halvt år. Ingen dramatiske hendelser, berre plutselig VISSTE eg at eg trudde. Samtidig så utelukker eg ikkje andre religioner og/eller vitenskap, ein må vere litt ydmyk synes eg. Kva som er rett og galt når det gjelder vitenskap og religion har eg innsett at vi mennesker har for snever kapasitet for å forstå. Noko måtte vere der først, ikkje sant? Så er det vel opp til den enkelte om ein kaller den kraften big bang, Gud, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå