Gå til innhold

hvordan slutte med antidepressiva? Efexor

Fremhevede innlegg

Gjest abstinenser??
Skrevet

Jeg har i snart to år gått på Efexor mot depresjoner og humørsvinginger. Jeg har i ett år i tillegg tatt Seroqel, mot psykotiske symptomer/tankemylder og kaos.

Pga problerer med mareritter siden jeg begynte med efexor, ble jeg og min psykiater enige om at jeg skulle trappe ned, og så slutte. Jeg har gått på 150 mg efexor, og 60 mg serouqel. Nå skal jeg ta halvparten - 75 mg efexor. Og så slutte. De siste dagene har jeg glemt å ta efexor, og jeg tenkte at det gjorde ikke noe siden jeg skal slutte likevel. Men de siste to dagene har jeg vært skikkelig ustabil. får lyst å le av ingenting, og kan bli nesten på gråten andre ganger. har heller ikke fått sove om kveldene, og tatt stilnoct for å få sove. resultatene ene dagen ble at jeg ravet rundt dopa. snakket utklart, dunka borti ting, og min sambo ble skikkelig sur på meg.

I kveld såg jeg tv, og varierte mellom latteranfall og gråtanfall helt uten grunn ! jeg har også hatt et skikkelig sinne, og ble nesten redd for meg selv - at jeg skulle skade valpen min, siden jeg ikke klarer å kontrollere meg og den tisser og bæsjer på gulvet. jeg måtte gi meg selv time oute.

Er dette en reaksjon på at jeg ikke har tatt efexoren?? jeg er redd, og har i kveld tatt en efexor i tilleg til seroqelen.

Hvordan trapper man ned antidepressiva? Jeg har ikke fått noen instrukser. men jeg kan ikke fortsette slik. jeg er jo helt ustabil og har ikke kontroll på meg selv. Må det være slik? Bør jeg fortsette å ta efexoren og ikke slutte helt? kan ikke spørre legen eller psykiateren for det er helg..... har noen trappet ned og sluttet med antidepressiva? hva skal jeg gjøre? er dette en reaksjon på at jeg ikke har tatt medisinene mine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør trappe ned veldig sakte. Jeg ville tatt normal dose to dager og halv dose tredje dag over et par uker, så normal og halv dose annen hver dag en til to uker, så halv dose en periode osv. Det viktigste er at du bruker lang tid.

Gjest Gjest
Skrevet

ok, det visste jeg ikke. jeg har tatt halv dose en ukes tid, og så ikke noe de siste dagene. :overrasket: det er kanskje derfor jeg får så ubehagelige reaksjoner nå? vil det hjelpe å ta dem igjen?

Skrevet
ok, det visste jeg ikke. jeg har tatt halv dose en ukes tid, og så ikke noe de siste dagene. :overrasket:  det er kanskje derfor jeg får så ubehagelige reaksjoner nå? vil det hjelpe å ta dem igjen?

Ja, det tror jeg. Man snakk med legen din og få satt opp en ordentlig nedtrappingsplan.

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Efexor er kjent som den anti-depressiven som er vanskeligst å slutte med, på grunn av den korte halveringstiden. Enkelte får dessverre til dels store problemer når de skal slutte på dem. Jeg vil anbefale deg å trappe sakte ned, kanskje over to-tre måneder. Å åpne kapslene og tømme ut gradvis flere og flere "perler" er en fin måte å gjøre det på. Likevel kan de første dagene helt uten Efexor bli litt problematiske, men det burde gå over rimelig raskt.

En alternativ måte å kvitte seg med Efexoren på, kan være å trappe gradvis ned en liten stund, for så å få skrevet ut et preparat med lang halveringstid som du tar de siste Efexor-dagene og noen dager etterpå. Da går virkestoffene mye saktere ut av kroppen din.

Dette burde psykiateren din absolutt informere deg om, men dessverre er det mange som ikke helt tror på pasienterfaringene ved nedtrapping... Snakk med ham/henne, så finner dere forhåpentligvis den beste løsningen for deg!

Lykke til! :)

Edit: Det hjelper forresten ikke å ta hel og halv dose om hverandre. Du må stadig trappe ned uten å ta full dose igjen, hvis ikke begynner du på en måte på nytt.

Endret av Sweet Jane
Gjest Gjest
Skrevet

Denne dagen, egentlig de siste dagene har vært fæle, for jeg er ikke meg selv.

Nå er det langt på natt, men jeg våger ikke gå og legge meg. sambo er ikke her i helgen, og jeg er ikke vant med å være alene. jeg har lyst å ta stilnoct, men den har jo heller ikke hjulpet meg de siste nettene. tror jeg tar en valium, for det kan kanskje roe meg ned. Jeg er redd for alt mulig nå, tør nesten ikke gå opp til soverommet en gang. Kunne lagt meg i badekaret, men det våger jeg ikke heller, er redd noen skal skade meg, har sett for masse skumle filmer. Jeg skal passe på å ta alle medisinene mine i morgen. Dumt at det er helg, for da får jeg ikke tak i psykiateren min. Vet ikke om jeg tør ta valium, jeg er redd for å være dopa i morgen. :(

Gjest gjest1
Skrevet

Kjære deg, er det ingen du kan ringe å snakke med i natten da? Noen som kan hjelpe deg så du får slappet av litt? Om ikke annet så kan du ringe til mental helse kanskje, der skjønner de godt hva du prater om og de kan hjelpe deg :)

Nummeret står på forsiden her: http://www.mentalhelse.no/

Gjest gjesta
Skrevet

Har du prøvd å ta Efexoren din nå? Tror de setter inn på cirka en halvtime...

Gjest Gjest
Skrevet

Det er UTROLIG viktig å trappe sakte og gradvis ned på de tablettene! Selv om du ikke har tatt de siste dagene så kan du bare forsette der du var, men du bør absolutt være flink å ta de akkurat slik du skal!

Håper du kom deg fint gjennom natten...

At humøret ditt blir såpass ustabilt er en bivirkning, ja. Du skal ikke slutte så brått på de.

Gjest Gjest
Skrevet

Angsten bare økte på i natt. Jeg tok en efexor, og kveldsdosen av seroqel. Men merket ikke noe. Prøvde å se tv, men det var bare skumle greier over alt. Turde ikke ha lyden på. Var redd for å legge meg,. tok en valium og håpet på at det skulle hjelpe men jeg merket ikke noe til det. greide til slutt å gå op soverommet og legge meg, men måtte ha lyset på i gangen. Jeg var skikkelig redd, og det er jo tåpelig for det var jo ikke noe å være redd for. Men redd var jeg.

Greide ikke sove, så det gikk noen timer, men så sovnet jeg. I dag er ting bedre. jeg er roligere, og har tatt halv dose med efexor. våger ikke bare kutte den ut nå etter dette. hadde skikkelig angst i gårkveld !!! :forvirret:

Tenker på å ringe til den mentalhelse telefonen, for jeg får ikke tak i andre. mamma ringde, hun var bekymret for jeg snakket med henne i natt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...