Gjest bente85 Skrevet 8. juli 2006 #1 Skrevet 8. juli 2006 Hvordan funker dette med ADSL, Fasttelefon og tråløst nettverk?
Gjest Lea Skrevet 8. juli 2006 #2 Skrevet 8. juli 2006 Om du har ADSL, så kan du bare koble til og installere en trådløs router (kjøpes i "databutikker"). Du må selvsagt ha trådløst kort på PC-en din, men det kreves ikke så mye mer enn dette.
reddevil Skrevet 9. juli 2006 #3 Skrevet 9. juli 2006 Inn i huset ditt har du en linje som i dag (hvis du har ADSL) er delt opp i 2 linjer. Den ene er tlf linjen og den andre er bredbåndslinjen din. Inn i huset har du ADSL boksen din som igjen er koblet med en splitter for å splitte tlf. signalet fra datasignalet (bredbånd) Fasttlf. blir derfor koblet til tlf. delen av linjen men pc'en din blir koblet til data delen. Men hvis man f.eks. vil ha en trådløs router for å få ett trådløst nett så kobler men den trådløse routeren på datalinjen og så sender datasignalet trådløst ut i heimen.
Gjest bente85 Skrevet 9. juli 2006 #4 Skrevet 9. juli 2006 Men trenger man noe ledning da, for å få det tråløse nettverket til å funke?
reddevil Skrevet 9. juli 2006 #5 Skrevet 9. juli 2006 Man trenger en kabel fra din ADSL boks i dag (som muligens går i dag til pc'en) og som skal inn i den trådløse routeren. Deretter er det trådløse signaler. Man trenger også (hvis du ikke allerede har det) ett trådløst kort i pc'en som kan ta i mot signalene fra den trådløse routeren.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2006 #6 Skrevet 9. juli 2006 Så da bruker jeg kabelen som er fra modemet og til dataen? Men istedenfor å plugge den til modemet, så kobler jeg den til routeren?
reddevil Skrevet 10. juli 2006 #8 Skrevet 10. juli 2006 Det er litt vanskelig å svare på hvordan du har det hjemme da det finnes en del forskjellige løsninger. Men normalt er det slik det er koblet 1.boks på veggen (normalt en hvit boks ca h10cm x b5 cm x d5cm) 2. denne er koblet til en splitter (som deler signalet til tlf og til data) 3. Fra splitteren's datadel så går det en kablen inn til en router (som du vanligvis får fra din bredbåndslevereandør) 4. Fra denne routeren så går det en kabel ut til din pc. 5. Den kabelen som i dag går til din pc tar du ut og setter inn i den trrådløse routeren. 6 Så setter man inn ett trådløst kort i pc'en i stedet og har da erstatet den tidligere kabelen men ett trådløst signal i steden. Hvilke farge det er på kabelen kan jeg desverre ikke svare på da den leveres i de i fleste farger.
Gjest bente85 Skrevet 10. juli 2006 #9 Skrevet 10. juli 2006 Men det kortet, det er det tråløse nettverkskortet, som sitter inni dataen, som jeg da må ha for få dette til å virke?
reddevil Skrevet 10. juli 2006 #10 Skrevet 10. juli 2006 (endret) Ja du trenger ett kort til i pc'en din. Det er for å motta/sende signaler til den trådløse routeren. Disse får du kjøpt nesten overalt (Elkjøp, Expert, Elprice, www.mpx.no, www.komplett.no osv) til en pris av kr 350,- og oppover. Endret 10. juli 2006 av reddevil
Gjest bente85 Skrevet 15. juli 2006 #11 Skrevet 15. juli 2006 Og da setter man det kortet inn i pc-en på siden? For jeg ser at det er en luke på den pc-en jeg har, på venstre side.
Gjest Lea Skrevet 15. juli 2006 #12 Skrevet 15. juli 2006 Det kan være den luken du snakker om, men den kan også være til noe annet. Om det er en laptop, så kan du ta den med i butikken for å kjøpe kort. Det finnes også "kort" som settes i USB-porten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå