Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet at det er noen her med medisinsk utdanning, og lurer derfor på om noen vet hva det innebærer å ha for høye kaliumverdier.

Har prøvd å finne ut dette selv, men alt jeg finner ut er symptomene på for lave kaliumverdier, og at for høye kaliumverdier som oftest skyldes nyresvikt eller hiv (har ingen av delene). Vet også at det kan skyldes feil ved blodprøvetaking, men jeg får samme resultat uansett hvor mange ganger prøven taes, så jeg regner med at verdiene er riktige.

Å be meg spørre legen min er bortkastet. Jeg har naturligvis gjort det, mange ganger, men det eneste svaret jeg får er "Du har ikke nyresvikt". Han er i grunnen en udugelig lege, og jeg er midt i et bytte av lege nå.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nå er ikke jeg ekspert, men det jeg har greid å snoke opp sier at for høye kaliumverdier kan medføre større risiko for hjerneslag og stress på hjertet, med påfølgende infarkt. Noe med at kalium får røde blodlegemer til å sprekke.

Ganske alvorlig egentlig. Bytt lege!!

Gjest Virvel
Skrevet (endret)

Hyperkalemi kan skyldes for rask intravenøs tilførsel (neppe aktuelt for deg, eller hva?), nedsatt utskillelse i nyrene, bruk av kaliumsparende diuretika, Addisons sykdom, forskyvning fra intracelluærvæsken til ekstracellulærvæsken (økt tap fra cellene f.eks. ved nedsatt insulinaktivitet, større nekroser, acidoser, generell hypoxi, intravasal hemolyse, digitalisforgiftning, bruk av betablokkere). Kaliumkonsentrasjonen vil dessuten være høyere enn normalt ved acidose (dvs. du er "sur" - lav pH)

Ble du noe klokere av det?

Endret av Virvel
Skrevet

Tusen takk for svar, dere to!

Vet ikke helt i hvor stor grad jeg kjenner meg igjen i det Virvel skriver, men jeg har faktisk akkurat blitt utredet for Addisons, men med negativt resultat. Og nedsatt insulinaktivitet, hva innebærer egentlig det? Kan det være f.eks. kraftig insulinresistens (som jeg har), eller blir det det motsatte? Blir litt forvirra her. :ler: Samler også i perioder opp litervis med vann i kroppen (tisser ikke på flere dager), så det kan kanskje tyde på nedsatt utskillelse i nyrene?

Hvor høyt er forresten 8,1, vet du det? Vet at det er langt over referanseområdet. Og finnes det noen "kur" mot dette, eller må man bare leve med det eller eventuelt fjerne årsaken dersom det er mulig?

Og ja, jeg driver som sagt og skifter lege, men den nye legen overtar meg desverre ikke før 10. august...

Gjest Virvel
Skrevet
Kan det være f.eks. kraftig insulinresistens (som jeg har), eller blir det det motsatte? Blir litt forvirra her.  Samler også i perioder opp litervis med vann i kroppen (tisser ikke på flere dager), så det kan kanskje tyde på nedsatt utskillelse i nyrene?

Det er vel her det ligger tipper jeg, men jeg kan dessverre ikke så veldig mye mer om akkurat dette.

Skrevet

Det er vel her det ligger tipper jeg, men jeg kan dessverre ikke så veldig mye mer om akkurat dette.

Tusen takk for svar, Virvel! :dagens-rose: til deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...