Gå til innhold

Trenger Orkide hjelp!


Gjest *Just-Me*

Anbefalte innlegg

Gjest *Just-Me*

har hatt en Orkide i noen mnd nå. Blomst etter blomst åpnet seg og den har blomstret så fint i maaange mnd. Men nå i den siste uka, har blomst etter blomst fallt av. Det ene bladet blitt helt gult, med de to andre bladene er ok. Hva gjør jeg nå?? Kommer det fler blomster på den? Skal den ha like lite vann nå uten blomster som før? Har hørt at den skal ha et eggeglass med vann i uka. Den står i gjennonsiktig glasskrukke, slik at røtterne får mye lys. Men orkideen er jo ikke like fin med den lange stilken uten blomster på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Vel, du kan jo ikke akkurat true en orkidé til å blomstre fordi du vil det, da!

Når det er sommer og varmt, kan det hende den trenger langt mer vann enn du gir den. Kaster den knopper, eller er det ferdigblomstrende blomster som faller av? Gult blad kan tyde på at den økonomiserer på vannet fordi den får for lite (den bruker vannet fra det bladet til resten av planten, for å prøve å "overleve".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å vanne mine i vasken en gang i uka ca, da vanner jeg så alt er klissvått, lar den renne godt av seg og setter den tilbake på plassen sin. Særlig nå som det er sommer og varmt er det jo viktig at den ikke tørker ut. Den blomstrer nok igjen etterhvert, selv om det kan ta en god stund, klipp ned stengelen om den vissner (ellers skal den få stå har jeg hørt), så kommer det nytt skudd etterhvert. Vent med å plukke av det gule bladet til planten har trukket til seg vann og slikt fra det, altså når det har blitt tørt og ordentlig vissent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Les denne og se om du får noe ut av det :)

Gule blader tyder på feil vanning. Enten for mye eller for lite. Et eggeglass er som jeg skriver i artikkelen jeg har linket til, helt på jordet. Den trenger mye mer enn det. Hold den under springen en gang i uka - minst. La den renne godt av så den ikke blir stående i vann i potteskjuleren. Gjennomsiktig potte er unødvendig for oss normale mennesker som ikke driver med hundrevis av orkideer på fritida.

Husk også gjødsel til orkideen. Halv konsentrasjon av vanlig blomstergjødsel 1-2 ggr pr mnd, eller orkidegjødsel etter anvisning på flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Hvis den mister knopper eller blomstene kan det tyde på for lite eller alt for mye Lys.

Mest sannsynlig er hennes helt normalt avblomstret. De blir det etter noen mnd ;)

Den vanligste årsaken til at knoppene faller av, er brå miljøforandring. Veldig vanlig om vinteren: Fra gartner til lager til butikk på lastebil, så i bil til en stue som har helt annet klima enn både gartneren, lageret og butikken. Kanskje den til og med frøs på veien. Da er det ikke rart at den sturer litt, men de kommer seg som regel igjen. Trenger bare litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...