Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #1 Skrevet 8. juli 2006 Noen her som vet om hvis man har lymfom (hodgins eller non-hodgins), om det kan ses på blodprøver?
BlueEyes Skrevet 8. juli 2006 #2 Skrevet 8. juli 2006 Så vidt jeg vet, på grunn av en bekjent, så kan i hvert fall ikke Hodkins oppdages i blodprøvene. Ja, blodprøvene kan vise at det er noe galt på ferde i kroppen og de kan sikkert gi en pekepinn for legen, men selve diagnoseringen er basert på celleprøver.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #3 Skrevet 8. juli 2006 Så vidt jeg vet, på grunn av en bekjent, så kan i hvert fall ikke Hodkins oppdages i blodprøvene. Ja, blodprøvene kan vise at det er noe galt på ferde i kroppen og de kan sikkert gi en pekepinn for legen, men selve diagnoseringen er basert på celleprøver. ← Hva slags celleprøver da?
BlueEyes Skrevet 8. juli 2006 #4 Skrevet 8. juli 2006 Det tas celleprøver av de lymfekjertlene som virker mistekelige (altså veldig hovne). Prøvene sendes til laboratorium, og svaret kommer i løpet av ikke så lang tid. Har du symptomer? Har du vært hos lege? Men ikke få panikk bare fordi du har noen hovne lymfekjertler. De er en del av kroppens forsvarssystem og det er naturlig at de blir hovne og ømme i forbindelse med helt ufarlige sykdommer.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #5 Skrevet 8. juli 2006 Jeg har symptomer, og en lege på sykehuset mistenkte såkalt lymfom, men det ble bare tatt blodprøver og CT av lungene og magen....
BlueEyes Skrevet 8. juli 2006 #6 Skrevet 8. juli 2006 Vel, jeg tipper blodprøver og CT er delvis for å kunne utelukke sykdommen, og delvis for å lokalisere eventuelle problemområder hvis den ikke kan utelukkes med en gang. Og i så fall blir det nok aktuelt med en celleprøve av disse områdene for å bli sikker og eventuelt identifisere hvilken kategori av sykdommen det dreier seg om. Men det viktige er at du har tatt kontakt med lege, og du får nå den hjelpen du trenger. Så synes jeg du skal prøve å slå deg til ro med det foreløpig. Husk at det er snakk om en sykdom som er relativt sjelden. Jeg regner med at dette var en "føre var"-undersøkelse ettersom helsevesenet tar slike sykdommer på alvor.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #7 Skrevet 8. juli 2006 Ja, det stemmer vel det. Eneste er at jeg føler at jeg ikke blir tatt ordentlig på alvor...de tar bare noen få undersøkelser og deretter må jeg bare gå syk, med pustevansker, feber og sånt
BlueEyes Skrevet 8. juli 2006 #8 Skrevet 8. juli 2006 Det er selvfølgelig ikke bra at du føler at du ikke blir tatt på alvor. Mange sykdommer krever detektivarbeid for å identifiseres. Noe som innbærer en del prøver av diverse slag. Jeg regner med du har hatt en periode hvor du har vært gjennom forskjellige undersøkelser for å finne ut av hva det feiler deg. Og så lenge det ikke har vært mistanke om noe alvorlig, så blir man gjerne ikke prioritert. Og da er det selvfølgelig lett å føle seg litt bortglemt, men igjen må du huske at lymfom er relativt sjelden og at det dermed ikke er det første legene leter etter. Akkurat nå kan du nok ikke gjøre annet enn å vente på svar fra blodprøver og CT. Eller forresten... ikke gå og vent på svarene. Gjør heller noe annet som får tankene dine bort fra alt dette. Ellers blir du bare psykisk stresset. Ellers er det bare å si ifra hvis jeg kan hjelpe deg med noe mer. Hvis ikke får du ha en fin helg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå