Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #1 Skrevet 7. juli 2006 Har hatt en vaskejobb (bijobb) på et kontor i over 5 år. Har vasket der en gang i uka. Nå skal kontoret legges ned og jeg har fått oppsigelse. Jeg har aldri fått noen kontrakt (og heller aldri spurt om å få en...-så jeg vet jeg har vært dum ). Er det slik at det er arbeidsgiver som skal sørge for at man skriver kontrakt? Kan jeg nå gjøre noe i denne forbindelse? -Av andre grunner (oppsigelse av andre på en ikke så veldig alright måte) ønsker jeg at arbeidsgiver får seg en "skrape"
Arkana Skrevet 7. juli 2006 #2 Skrevet 7. juli 2006 Arbeidsmiljøloven gjelder uansett om du har kontrakt eller ikke (og du kan ikke få en kontrakt som gir deg dårligere vilkår enn arbeidsmiljøloven tilsier). Du har da en oppsigelsesfrist på minst 1 mnd og har du vært ansatt mer enn 5 år har du rett på oppsigelsesfrist på minst 2 mnd.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #3 Skrevet 7. juli 2006 Takk for svar Har jeg rett til en oppsigelsestid på 2 mnd selv om dette bare har vært en bijobb? Har arbeidsgiver gjort noe "ulovlig" når jeg aldri har fått noen kontrakt?
Arkana Skrevet 7. juli 2006 #4 Skrevet 7. juli 2006 Det står ikke noe i arbeidsmiljøloven om at det må være en heltidsjobb, bare at etter 5 år har man rett til 2 mnds oppsigelsestid. Om det er ulovlig å ikke gi deg kontrakt og om arbeidsgiveren din kan bli straffet for dette vet jeg ikke så mye om. Det er på en måte også ditt ansvar å få kontrakt, men som arbeidstaker er jo du mer beskyttet enn ham, du har visse rettigheter som ikke kan tas fra deg uansett.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 8. juli 2006 #5 Skrevet 8. juli 2006 Arbeidsgiver skal, uavhengig av om du ber om det eller ikke, sørge for at det ligger en arbeidskontrakt signert mellom partene senest en måned etter at arbeidsforholdet ble tiltredt. Mao er det arbeidsgivers ansvar, og ikke ditt. Så lenge du har lønnsslipper bør du ikke har noen problemer med å bevise at du har arbeidet der så lenge lønnsslippene dine viser.
Bobeline Skrevet 10. juli 2006 #6 Skrevet 10. juli 2006 Jeg gikk til søksmål mot min tidligere arbeidsgiver, som ikke gav meg arbeidskontrakt i løpet av de seks månedene jeg arbeidet der. Videre ble jeg nektet å arbeid i oppsigelsesperioden. Jeg vant saken, og tidligere arbeidsgiver måtte betale erstatning på to ganger min månedslønn samt saksomkostninger. Dommen ble tinglyst, så min tidligere arbeidsgiver fikk seg en "skrape". Min tidligere sjef ble oppsagt, og butikken fikk ny ledelse. Det er fullt mulig å gi arbeidsgiver en "skrape", og i så måte tror jeg det er lurt å ta kontakt med jurist eller arbeidstilsynet før ansettelsesforholdet er over. De kan fortelle deg hvordan du skal forholde deg til dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå