Gå til innhold

Barneskolelærer

Gjest nytt beite

Anbefalte innlegg

Gjest nytt beite

Må man ha førskolelærer/ lærerutdanning?

Selv er jeg høyskoleutdannet innen mediefag og har ped grunnfag.

Hva må til? Noen som vet??

Lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan nok undervise på barneskolen med bare vgs, men du står langt bak i køen.

Selv tar jeg lærerutdaning og dette er et fireårig studie.

Med pedagogikk så kan du nok få deg en jobb i skolen, men lønn vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantus

Jeg må nok skuffe deg litt. Det er ikke lett å få jobb i skolen lengre. For ca 10 år siden var det få nyutdannede lærere og skolene ansatte nesten "hvem som helst". Men nå er det ikke mangel på lærere de aller fleste steder i Norge. Så det er svært få som kan få jobb med bare vgs, som en nevner her. Muligens et timevikariat eller en assistent-stilling, en ikke noe mer.

Det er heller ikke mange som får jobb med ped. fra universitetet. På en ren barneskole foretrekker rektorene søkere med 4 årig lærerskole fordi disse har hatt en utdanning som er tilpasset direkte den jobben de skal inn i.

Du kan tenke deg selv... På en middels barneskole på østkanten i oslo var det i fjor over 100 søkere til et ett års vikariat. Det er klart at rektor da velger en som har lærerskole og gjerne endel erfaring i stedenfor en som har et fag som ikke undervises i barneskolen (medie) og ped. Dessverre for din del.

Men kanskje du kan få en assistentstilling og noen vikar-timer og se om du liker skoleverket godt nok til at du orker å ta 4 år på høyskolen. Det er ikke lett å jobbe i skoleverket, men veldig givende om man trives.

Ang. lønn tør jeg ikke si noe... Men prøv nettsidene til Utdanningsforbundet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å undervise på barneskole trenger du ikke noe mer enn fullført vgs.

Du trenger allmennlærerutdanning for å jobbe i grunnskolen (med mindre det er stor mangel på kvalifiserte søkere da...)

Endret av Netten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha førskolelærer/ lærerutdanning?

Selv er jeg høyskoleutdannet innen mediefag og har ped grunnfag.

Hva må til? Noen som vet??

Lønn?

Siden det er overflod av lærere mange steder (nå vet ikke jeg hvor du bor da), er det lite sannsynlig å få jobb i barneskolen uten allmennlærerutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Du trenger allmennlærerutdanning for å jobbe i grunnskolen (med mindre det er stor mangel på kvalifiserte søkere da...)

Det kommer helt an på hvor du bor. På podens skole har de flere som har vært der i årevis(i faste stillinger ja) uten å være lærerutdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor du bor. På podens skole har de flere som har vært der i årevis(i faste stillinger ja) uten å være lærerutdannet.

Før var det lettere å få jobb uten utdanning. I dag er det ikke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må enten være allmennlærer (og kan da jobbe fra 1.-10. klasse) eller førskolelærer med paps 1 og 2 (eller GLSM som man kaller det nå- står for "grunnleggende, lese, skrive og matematikkopplæring") og kan jobbe med 0- 6 åringer i barnehagen, OG i 1.-4. klasse i barneskolen.

Allmennlærerutdanningen er 4 årig, førskolelærerutdanning er 3 årig (kan da jobbe i barnehage og i 1. klasse) pluss at man må ta ett år ekstra med paps (GLSM). Ved å ha bare førskolelærerutdanning er det sjelden man får jobb i skolen, fordi man bare kan jobbe i 1. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal ikke kunne gi fast ansettelse som lærer til noen uten godkjent utdanning, så da bør du ta saken opp med skolen og be dem lyse stillingene til disse "lærerne" ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvordan vet du egentlig at de er i faste stillinger? Jeg har flere kolleger som får fornyet årsvikariater fordi de "kun" er førskolelærere og ikke allmennlærerutdannet. Jeg tror ikke foreldrene på skolen vet om de er fast ansatt eller vikarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvordan vet du egentlig at de er i faste stillinger? Jeg har flere kolleger som får fornyet årsvikariater fordi de "kun" er førskolelærere og ikke allmennlærerutdannet. Jeg tror ikke foreldrene på skolen vet om de er fast ansatt eller vikarer.

Fordi jeg er omgangsvenner med flere av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er de ansatt i faste stillinger er det ikke bare-bare å si dem opp! Da kommer noen i kommunen til å få fagforeningen på nakken. Det ble godtatt da de ble ansatt, og da kan ikke endringer har tilbakevirkende kraft.

Men nå sporet denne tråden helt av. *tusler ut for å ikke forstyrre mer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...