Gå til innhold

Injeksjon mot pollenallergi

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som har fått satt injeksjon mot pollenallergi og som vet hva den heter?

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes to typer injeksjoner; den mest vanlige er Kenacort, en kortisonsprøyte som virker i ca en måneds tid, hos noen virker den noen lenger, noen kortere.

Jeg tok en slik for noen år siden, og hadde en fantastisk fin sommer, trengte ikke bruke tablettene mine eller øyedråpene. Er gresspollenallergiker, og sommeren pleier å bli slitsom... Har ikke tatt iår fordi jeg er gravid, og fordi jeg ikke er såååå glad i å få i meg kortison. Men det er jo ikke ofte; en til to ganger i sesongen?

Koster ca 25 kroner :overrasket: på blå resept.

Du kan lese mer på www.felleskatalogen.no

Den andre typen allergiinjeksjoner er å bli desensitivert ved at man injiserer små mengder av det du ikke tåler, over lang tid. Jeg har ikke somlet meg til dette, for det tar som sagt lang tid, og gjøres av spesialist. Men er fristet. Effekten varer en ti års tid eller noe sånt, og slik som sommerne kan være for meg, har jeg tenkt å gjøre det. (Preparatet heter Alutard)

Skrevet

jeg har og bare god erfaring med Kenacort! Annbefalles!

Gjest Gjest
Skrevet

Takker for svar :)

Det var kortisoninjeksjonen jeg mente. Fikk den for 2 dager siden og glemte å spørre hva den heter. Blei litt fortumla...var hos øre-nese-hals ekspert med sønnen min og legen observerte at jeg var dønn tett. Sa han kunne hjelpe meg og en liten stund senere lå jeg på benken og fikk sprøyta.

Den har allerede en utrolig effekt og jeg blir litt irritert over at ingen lege har tilbudt meg dette før!! Har hatt kraftig pollenallergi i 20 år!!

Skrevet

den virker med en gang ja! Herlig! Men vær obs på at en av bivikningene er et lite søkk i huden der sprøyta ble satt. Har ikke fått det hver gang men innimellom. Så dermed lønner det seg å få sprøyten i hofta og ikke i armen...

Skrevet

Har fått to allerede år, men nå sliter jeg for virkningen har gått ut. :sur: Sjekka med legen om han kunne sette en til, men det kunne han ikke. Neste år skal jeg ihvertfall ikke ta første sprøyta så tidlig.

Gjest gjesta
Skrevet

Har tatt de siste årene jeg også, har aldri hatt det så bra om sommeren før. Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det før, men min mor var så redd for kortison at hun rådet meg til å ikke gjøre det. Men legene jeg har snakket med sier at det ikke er så ille. Jeg har også prøvd desensibilisering, men måtte stoppe etter tre bahndlinger fordi jeg reagerte for mye på det. Men det er absloutt verdt å prøve for folk som er veldig plaget, man kan ofte bli kvitt problemet for resten av livet (ihvertfall med noen etterbehandlinger hvert femte til tiende år).

• 8 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Er denne sprøyta vond og ta og får man vektøkning som bivirkning f.eks? Jeg skal ta denne i morgen mot elveblest jeg har slitt med i over en uke nå.

Anonymous poster hash: 4445a...d1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...