Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Vi har for mange måneder siden bestilt oss tur til Alcudia

22.september, men nå har jeg fått meg jobb fra 30.juli. Så hva gjør jeg?

Føler ikke at det er positivt å komme å spørre etter fri første dagen på jobb liksom.

Nevnte desverre ikke ferien da jeg ble tilbydd jobben.

Har virkelig IKKE lyst til å avbestille ferien, ungene har gledet seg i månedsvis, det blir dessuten på en måte bryllupsreisen vår, giftet oss 24.juni...

TRENGER RÅÅÅÅD!!!! :grine::sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel... det du skulle ha gjort var å nevne dette på intervjuet/når du fikk tilbudt jobben.

Men når det toget har gått, så får du bare si det som det er, at du ikke fikk sagt det på intervjuet og at du syntes det er litt ubehagelig å spørre, men at reisen tross alt er bestilt. Så får det være opp til han om du får fri eller ikke.

Syntes ikke du skal avbestille uten å sjekke av med sjefen din først.

Skrevet
Vel... det du skulle ha gjort var å nevne dette på intervjuet/når du fikk tilbudt jobben.

Men når det toget har gått, så får du bare si det som det er, at du ikke fikk sagt det på intervjuet og at du syntes det er litt ubehagelig å spørre, men at reisen tross alt er bestilt. Så får det være opp til han om du får fri eller ikke.

Syntes ikke du skal avbestille uten å sjekke av med sjefen din først.

Signerer! :enig:

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan ikke finne på å avbestlle turen nå.

Tenk på ungene som har gledet seg sånn.

Kan ikke fatte at du ikke sa fra om at du hadde bestilt ferie.

Men du får bare si det som det er. Å håpe på at sjefen er grei.

Ellers kan vel noen andre dere kjenner kanskje få billetten din å dra med ungene?

Skrevet

Snakk med den nye sjefen din så fort som mulig og fortell om reisen dere har bestilt for lenge siden. Si at du jobber hvis det blir problemer, men skulle gjerne ha tatt den ferien. De fleste sjefer er forståelsesfulle når det gjelder ferie.

Skrevet

og jo før du sier i fra om ferien jo bedre er det jo for sjefen!

Skrevet (endret)

Kanskje du kan nytte deg av denne:

§ 5. Feriefritidens lengde

(3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret)

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret.

§ 7. Tiden for ferie

(1) (Hovedferien)

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni - 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med fødselspenger eller adopsjonspenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-19 i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.

Hentet fra: http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-002.html

Ellers synes jeg lillesky og idah sine forslag til løsning er gode råd.

Endret av Bobeline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...