Gå til innhold

Trenger råd

Fremhevede innlegg

Gjest Fru_strert
Skrevet

Jeg har fått ødemer rundt begge anklene det gjør ikke vondt, men det ser ikke pent ut. For tre år siden fikk jeg akutt Sarkoidose som begynte med at det så ut som om jeg hadde tråkket over på begge beina litt sånn som nå, men da hadde jeg vondt når jeg stod på bena, det har jeg ikke nå. Spørsmålet mitt er om det er noe poeng å gå til legen med dette eller bør jeg bare sette meg med bena høyt og vente på at det skal gå over? Da jeg fikk akutt Sarkoidose ble det behandlet med Vioxx som nå er trukket tilbake fra markede.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

Bare 10% av pasienter med akutt sarkoidose får et tilbakefall. Typiske symptomer er nettopp hevelser i ankler. Men da gjerne fulgt av smerter, rødhet og stivhet. Vondt å bevege ankelen, bedre i ro er typisk. Nå er ddet slik at det ikke finnes behandling som tar vekk sykdommen, bare symptomatisk behandling i form av smertestillende og antiinnflammatorisk. Vioxx er tatt av markedet, men det finnes "slektninger" på markedet som man kan bruke istedet. Hvis du gikk til lege og tok blodprøver som bekreftet tilbakefall, vil legen høyst sannsynlig si at du kan få Ibux eller Naproxen mot plagene, og at du ellers må vente til det går over.

Ellers så er det ikke uvanlig å få hevelser rundt anklene om sommeren når det er varmt og man ofte er mer ute og står og går mer. Hvis hevelsene blir borte når du legger deg ned med hevede ben, er det ikke så farlig hevelse. Hvis den ikke blir borte med hevede ben, må du sjekke det hos legen. Det kan tyde på så mye å ha hovne nkler vettu ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...