Gå til innhold

Hvordan stuer jeg kål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått for meg at jeg skal lage skikkelig tradisjonell sommer-søndagsmiddag; hjemmelagde karbonader, nypoteter og stuet ny kål. Men så kom jeg på at jeg faktisk aldri har laget stuet kål før... bare så vidt sett mormor gjøre det.

Er det så enkelt som å smelte smør i kjelen, la kålen frese litt, og så helle over fløte og la det koke opp? Eller er det andre ting jeg bør gjøre? Nå var jeg temmelig blank, kjenner jeg... :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kok kålen i lettsaltet vann til den er myk. lag en hvit saus som du smaker til - og bland kålen i!

lett som en plett :tommel:

kålstuing er godt :hoppe:

Skrevet
kålstuing er godt :hoppe:

:Nikke: Og jeg synes den er enda bedre med kokte gulrøtter i også, altså kål- og gulrotstuing.

Skrevet

Ja, vi får vel kanskje tak i nye gulrøtter også nå?

Tusen takk skal dere ha! Nå skal min danske kjæreste få norsk bondekost... :ler:

Skrevet
Ja, vi får vel kanskje tak i nye gulrøtter også nå?

Tusen takk skal dere ha! Nå skal min danske kjæreste få norsk bondekost... :ler:

De bruker da stuet kål i Danmark også, gjør de ikke? Jeg mener da bestemt at jeg har fått det servert på "julefrokost"?

Syns ikke gulrøtter har noe å gjøre i kålstuing, men jeg må ha litt muskat i sausen ellers smaker det ikke riktig.

Gjest Miloine
Skrevet

Jepps, hvit saus og revet muskat, blandes med den halvkokte kålen! Kokes på lav temperatur til kålen er myk :)

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg lager hvit saus rett i den kokte kålen. Kokt kål, siler vannet av, hiver oppi en smørklatt, hvetemel ( et par spiseskjeer) blandes i og sper med melk. Salt. Ferdig!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lager det på samme måten som Violetta, men jeg bruker i tillegg et par ts. sukker. Men det er jo selvfølgelig smak og behag.

Gjest Catwoman
Skrevet (endret)

Også må du ikke glemme å ha tyttebærsyltetøy ved siden av. ;)

Endret av Catwoman
Skrevet

Jeg bruker også av og til gulrot i kålstuingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...