Xora Skrevet 6. juli 2006 #1 Skrevet 6. juli 2006 Hvilken lønn kan man forvente seg som kontormedarbeider? Skal på intervju idag!
Scorpina Skrevet 6. juli 2006 #2 Skrevet 6. juli 2006 Åh, det kan variere VELDIG!! Spørs hvem som er arb.giver. Er det offentlig/kommunal/fylkeskommunal har arb.giver faste lønnstrinn/rammer å gå ut fra. Det kommer også an på hvor mye ansiennitet du har også. Hva er f.eks startlønna. Vel, la oss si du skal jobbe på et sykehus, og du har rundt 5 års ansiennitet. Da kan du regne med å _starte_ på rundt 250.000,- pr år. Skjønt, på sykehus heter det nå kontorfagarbeider (det er slutt på fullmektig/sekretær navnene) Men, ikke la mine tall blende deg - det er endel som spiller inn her vet du. Har du privat arb.giver har du muligheten til å sette fram krav på lønn (husk å organiser deg!!!) f.eks at du krever iallefall den og den lønna fra siste arb.giver. (ingen vil vel gå NED i lønn ved bytte av arb.giver. Spesielt hvis arbeidet/stillingen er den samme..)
Xora Skrevet 6. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2006 Takk Scorpia Jeg har 12 års arbeidserfaring, dog ikke innenfor kontor-yrket (her ca 4-5 år). Har tatt etterutdanning innen bed.øk, jus, ledelse! Dette er et lite firma i privat sektor, innenfor salg av produksjonsutstyr. Jobber idag i et stort firma og har rundt 300.000 i året. Tror vel ikke at jeg kan få veldig mye høyere, men kjekt å ha en formening når jeg skal på intervju idag.
aline Skrevet 6. juli 2006 #4 Skrevet 6. juli 2006 er det privat, så er det nesten umulig å svare på, det kommer jo også an på hva stillingen innebærer av ansvar og oppgaver. jeg har jobbet på kontor og har vel ca 8-9 års erfaring, lønningene har vel startet rundt 270.000 og fått sneket meg opp til 300.000 pluss minus, siste intervjuet jeg var på ang den typen jobb, snakket også om en rundt 300.000 som startlønn, men det var ett stort firma med endel penger. når du i utgangspunktet ligger på 300.000 så må du kanskje belage deg på at det KAN skje at de har en lavere startlønn en det du ligger på idag. og selvsagt skal du da lege frem ønske om hva du har og hva du ønsker, og du kan selvsagt også kreve, men da kan det hende de velger noen andre fremfor deg. så du kan være heldig å få like mye eller mer, men du kan også kunne få lavere. da er det om å gjøre å føle på om du kan tåle å gå ned i lønn, om stillingen og firmaet er interessant nok til å tåle å gå ned noe i lønn ihvertfall for en periode. lykke til uansett.
Scorpina Skrevet 6. juli 2006 #5 Skrevet 6. juli 2006 Bare hyggelig Xora:) Ja, så lenge det er relevant praksis blir alt tatt med så med dine 12 års ansiennitet vil jeg anta at du faktisk "max'er" lønnsrammen innefor en "sekretær/kontormedarbeider" stilling. Og, så fremt du ikke skal begynne å jobbe innenfor privat firma der du kan kreve inntil 300K i året...så vil du mest sannsynlig gå NED i lønn skal du begynne å jobbe i stat/kommune. Lykke til på intervju og la oss få høre hvordan det går :-D
Xora Skrevet 6. juli 2006 Forfatter #6 Skrevet 6. juli 2006 Tusen takk til dere Jeg tror jeg står som sterk interessant i denne stillingen. Og jeg kommer til å si hva jeg har idag, og at jeg ønsker minimum dette i en eventuell ny jobb også! Blir spennende å dra på intervju til en jobb hvor jeg innbiller meg jeg står sterkt. Mangler fullstendig nervøsitet og magefølelse. Skal oppdaterere dere imorgen jeg
Scorpina Skrevet 6. juli 2006 #7 Skrevet 6. juli 2006 ÅH! Så spennende da Xora!!! Fortell oss da hva de sa når du la frem lønnønske da. *xxxxxx'er fingre og tær for deg*
Xora Skrevet 7. juli 2006 Forfatter #8 Skrevet 7. juli 2006 Heisan, intervjuet gikk sånn passe bra syns jeg. Jeg var den mest forberedte og hadde alt klart. Det ble ikke snakket om lønn i det hele tatt. Så jeg får nå bare gå og vente i spenning og se om jeg får noe jobbtilbud overhodet og evt til hva slags lønn. Men jeg fikk et godt tips fra en kompis igår: Dersom jeg ble spurt om lønn så kunne jeg svare at jeg forventer å ikke gå ned i lønn. Får jeg videre spørsmål om hva jeg har så kan jeg f.eks svare mellom 25.000 og 30.000 i mnd. Det høres litt mindre ut å si mnd-lønna kontra årslønna også. De man søker jobb hos kan ikke kreve å få vite det eksakte beløpet heller. Takk for hjelpen igår
Mia72 Skrevet 7. juli 2006 #9 Skrevet 7. juli 2006 Hei jenter, jeg synes dere er for snille jeg!!! Selvfølgelig skal man ikke gå ned i lønn! Vi jenter er for snille, unntaket må jo være at man går ned i lønn for å komme vekk fra et sted man ikke trives men det er en annen skål. Jeg jobber på kontor, vi er få ansatte i privat sektor. Jeg har fire år på høyskole innen økonomiske og juridiske fag og har 400 000 i årslønn og det synes jeg den bør være også, ti års arbeidserfaring. Når du blir spurt om lønnskrav kan du jo prøve å fiske de litt også ved å si; siden dere har lyst ut denne stillingen regner jeg med dere allerede har tenkt hvor nivået bør ligge men jeg ser for meg rundt 350 000,- Lykke til videre!! PS; tror dere menn er sjenerte når det kommer til lønnsbiten???? Legg på 50 000 mer enn det du hadde tenkt du så kan dere heller møtes på halvveien!
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #10 Skrevet 7. juli 2006 Takk Mia72 Til den lønnen så begynner det virkelig å bli veldig interessant.
Scorpina Skrevet 7. juli 2006 #12 Skrevet 7. juli 2006 ÅH, er så spent på dine vegne Xora!!! Når tid får du vite noe/tilbakemelding??? Ja, vi "kandidater" var til 2.gangs intervju skulle vi skrive på et ark oppsigelsestid på jobben vi hadde og krav til lønn. Skrev at jeg ikke ville gå noe ned i lønn og ergo krevde så og så mye pr mnd... Nysjefen syntes det var veldig forståelig og logisk
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #13 Skrevet 7. juli 2006 Hei jenter, jeg synes dere er for snille jeg!!! Selvfølgelig skal man ikke gå ned i lønn! Vi jenter er for snille, unntaket må jo være at man går ned i lønn for å komme vekk fra et sted man ikke trives men det er en annen skål. Jeg jobber på kontor, vi er få ansatte i privat sektor. Jeg har fire år på høyskole innen økonomiske og juridiske fag og har 400 000 i årslønn og det synes jeg den bør være også, ti års arbeidserfaring. Når du blir spurt om lønnskrav kan du jo prøve å fiske de litt også ved å si; siden dere har lyst ut denne stillingen regner jeg med dere allerede har tenkt hvor nivået bør ligge men jeg ser for meg rundt 350 000,- Lykke til videre!! PS; tror dere menn er sjenerte når det kommer til lønnsbiten???? Legg på 50 000 mer enn det du hadde tenkt du så kan dere heller møtes på halvveien! ← Samtidig er det en kjent sak at mange firmaer og spesielt offentlig sektor, stryker den som krever mest fra listen sin og tilbyr jobben til den som har lavere lønnskrav.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #14 Skrevet 7. juli 2006 Takk Scorpia Jeg har 12 års arbeidserfaring, dog ikke innenfor kontor-yrket (her ca 4-5 år). Har tatt etterutdanning innen bed.øk, jus, ledelse! ← Kan jeg spørre hvilken etterudanning du har tatt? Har selv vurdert å øke kompetansen min( i allefall få papirer på at jeg kan det jeg gjør!)
Xora Skrevet 7. juli 2006 Forfatter #15 Skrevet 7. juli 2006 Han kunne ikke si eksakt når han skulle ta en avgjørelse, men jeg ville høre fra han uansett. Han var veldig imponert over arbeidserfaringa mi i noenlunde samme bransje, men dog ikke innen kontor og regnskap - men det la jeg til grunn for hvorfor jeg søkte jobben blant annet. Jeg tar det hele med stor ro, har en formening om hvordan lønna skal være for at jeg takker ja til denne jobben. Har tross alt en trygg jobb pr idag.
Xora Skrevet 7. juli 2006 Forfatter #16 Skrevet 7. juli 2006 Har tatt etterutdanning via fagforeninga mi og har bestått av org. psykologi, bed-øk, jus, kvalitetsledelse og teknologiledelse. 5 fag a 15 studiepoeng via HiB og UiB over 2,5 år ved siden av jobben.
Gjest brenibba Skrevet 18. juli 2006 #17 Skrevet 18. juli 2006 Hei Xora! Nysgjerrige meg lurer på hvordan det gikk med jobbsøkingen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå