Gå til innhold

Solsikker


Stjerne

Anbefalte innlegg

Hei.

For en liten stund siden kjøpte jeg meg en solsikke som jeg har stående inne. Nå har blomsten som var utsprunget når jeg kjøpte den begynt å visne, mens flere nye er i ferd med å komme frem under denne. Men hva gjør jeg med den som er i ferd med å visne? Den ser jo ikke spesielt pen ut....?

Altså - hvordan stelle en solsikke?

Stjerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klip av blomsten som holder på å visne, så planten bruker energien på de nye blomster og ikke på å utvikle frøene som dannes i den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to solsikker i potte ute på verandaen. Snart kaster jeg dem ut, jeg klarer ikke å holde liv i dem... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har litt problemer med å holde liv i de jeg også...

Men da prøver jeg å klippe av den som holder på å visne og krysser fingrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Ikke ha for store forhåpninger, for det er omtrent umulig å holde liv i dem. Du kan heller se på dem som en litt holdbar bukett som du kan ha på bordet et par uker før du hiver'n.

Knoppene springer som regel ikke ut. Bladene visner og faller av. Pass i hvert fall på at den ikke tørker ut, og gi den større potte. Det kan hjelpe. Og sett den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har klippet og vannet og stelt, men de strålte ikke akkurat opp der de stod nei.... :sur:

De får stå noen dager til før jeg vurderer å kaste de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Som sagt, en uke eller to er maks.

(forbanna dritt, kundene blir alltid skuffa, men de selger jo likevel, og folk spør så... da må vi ha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørnsdatter

Nei, du har nok rett - jeg hiver de ut i dag... :icon_frown:

Men - har du forslag til en blomst som ikke trenger veldig mye lys? Jeg har et lite vindu i gangen som jeg gjerne skulle hatt en blomst i. Men gangen i seg selv er forholdvis mørk, så jeg er litt usikker på om noe vil overleve der. Blomsten vil få dagslys fra vinduet, men det er stort sett det eneste.

Stjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

En tommelfingerregel sier at grønnplanter med mørke grønne blader trenger lite lys. Finner du en som har tykke blader i tillegg, så trenger den ikke mye vann heller - da gjør det ingenting om du glemmer å vanne en stund.

Kikk innom blomsterbutikken og se om de har noen tips til deg. Dumt å løpe land og strand rundt etter en spesiell plante når det kanskje er andre ting som er mer tilgjengelige der du bor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...