Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #1 Skrevet 5. juli 2006 Hva er egentlig kreft? Og hva er kreft i mage og tarm? Det sies at slike som får det blir spist opp innvendig (lunger og alt blir spist opp og man ikke gjøre noe)! Hvem får det? Hvorfor? Kan man forebygge? Kan man ta tester på forhånd for å sjekke om man har magekreft? Hvordan gjør man det/ går fram?
Gjest gjest1 Skrevet 5. juli 2006 #2 Skrevet 5. juli 2006 Gjør det litt enkelt jeg, og gir deg noen linker som du kan lese på: http://www.kreftforeningen.no/om_kreft/hva_er_kreft http://www.kreftforeningen.no/om_kreft/kreftformer
wind-up bird Skrevet 5. juli 2006 #3 Skrevet 5. juli 2006 Alle svar funnet her (takk google) Hva er egentlig kreft? Det hender at gener får skader under celledeling, men vanligvis ødelegger kroppens forsvarssystem celler som har en feil. Dersom unormale celler ikke fjernes kan de bli til kreftceller som kan utvikle seg videre til en kreftsvulst. Det kreves gjerne fire til seks mutasjoner i cellens genmateriale for å få en fullt utviklet kreftsvulst. Kreft kan oppstå i alle deler av kroppen. Det kan ta opptil 20 år fra en feil ved celledelingen skjedde første gang til en svulst er stor nok til å bli oppdaget. Andre ganger går utvikling raskt. Hvis kreftcellene transporteres med blod- eller lymfesystemet, kan det dannes dattersvulster helt andre steder i kroppen enn der de oppsto. Kreft som har spredt seg til flere organer gir dårligere leveutsikter enn en liten, lokalisert svulst. Og hva er kreft i mage og tarm? Det sies at slike som får det blir spist opp innvendig (lunger og alt blir spist opp og man ikke gjøre noe)! Hvem får det? Hvorfor? Kan man forebygge? Kan man ta tester på forhånd for å sjekke om man har magekreft? Hvordan gjør man det/ går fram? ← Magesekkreft kan skyldes en infeksjon i magesekkens slimhinne forårsaket av bakterien Helicobacter pylori. I tillegg øker risikoen for magesekkreft ved høyt inntak av saltet og røkt mat, lavt inntak av frukt og grønnsaker og røyking. Tykk- og endetarmkreft Kreft i tykk- og endetarm er den hyppigst forekommende kreftform i Norge for menn og kvinner sett under ett. Norge har nå høyest forekomst av tykk- og endetarmkreft i Norden. Menn og kvinner rammes omtrent like ofte. Hovedsymptomet er blødninger, men sykdommen kan også oppdages på grunn av smerter og endringer i avføringsvaner. De fleste tilfeller av tarmkreft utvikler seg fra en bestemt type polypper (adenomer) i tarmen. Polypper er vortelignende utvekster på tarmslimhinnen som vanligvis kan fjernes uten operasjon gjennom koloskop eller sigmoidoskop (bøyelige "kikkerter" som føres inn i endetarmsåpningen). Mye tyder på at påvisning og fjerning av denne bestemte typen polypper vil kunne forhindre utvikling av tykk- og endetarmkreft. Årsaken til slike polypper er i sjeldne tilfeller arv. I de fleste tilfeller antas utvikling av polypper å ha sammenheng med kostholdsvaner som innebærer mye fett, lite frukt og grønnsaker, i tillegg til lite mosjon og røyking.
Gjest BagLady Skrevet 5. juli 2006 #4 Skrevet 5. juli 2006 Hvem får det? Hvorfor? Kan man forebygge? Kan man ta tester på forhånd for å sjekke om man har magekreft? ← Generelt for å forebygge sykdommer så skader det vel ikke å leve sunt og holde seg i form. Hvis du er nervøs for noe bør du kanskje snakke med legen din, h*n vil kunne sende deg til utredning dersom det er nødvendig. Hvilket det sannsynligvis ikke er.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #5 Skrevet 6. juli 2006 Kreft betyr ukontrollert celledeling, cellene gjør ikke oppgavene sine, og hoper seg opp. les her : http://www.kreftforeningen.no/om_kreft/hva_er_kreft Kreft er ofte arvelig belastet.. Jeg mistet en tante til kreften for 17 år siden.. det var mer sjeldent med kreft på den tiden.. I hennes tilfelle spredde det seg til alle organer.. i ettertid egentlig etter hun var erklært frisk.. De siste årene er kreft blitt faktisk mer og mer vanlig. Og det er også flere og flere som overlever, pga vi vet mye mer. Og starter opp med rett behandling. Du skal ikke gå å bekymre deg for om du får det.. Det som kan forebygge, er å ha en sunn livstil, og mosjonere. En overvektig og usunn kropp er mer utsatt, samt røykere!! Jeg fikk brev nylig med oppfordring til å sjekke meg for livmorkreft nå fra jeg var 25.. tror neppe jeg kommer til å bestille time.. men mammografi kommer jeg nok til å ta da det blir oppfordring om det.. da brystkreft har hatt flere tilfeller i min familie.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå