Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #1 Skrevet 5. juli 2006 Lurer på noe. Tok noen blodprøver (tror de kalte det blodkultur)...Hvor lang tid tar det før disse er dyrket "ferdig"? Og hva slags bakterier kan de vise?
Gjest Virvel Skrevet 5. juli 2006 #2 Skrevet 5. juli 2006 Hos oss står de i inntil fem døgn, er det fortsatt ingen oppvekst av bakterier i dem da regnes de som negative. Blod i seg selv er veldig næringsrikt så det meste av bakterier kan vokse der.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #3 Skrevet 5. juli 2006 Kan man se hva slags bakterier det er også hvis det dukker opp noe?
Gjest Virvel Skrevet 5. juli 2006 #4 Skrevet 5. juli 2006 Ikke direkte i blodkulturflaskene, de viser bare om det er bakterier eller ikke, så ved oppvekst må litt blod tas ut og dyrkes videre på skåler slik at man kan identifisere dem. Det tar altså noen dager dette her. :icon_smile:
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #5 Skrevet 5. juli 2006 Takk for svar Virvel Da er jeg vel i "trygge hender" angående disse blodgreiene.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #7 Skrevet 8. juli 2006 Hei igjen Virvel...Vet du om man på denne dyrkningen kan se anntydning til diverse blodsykdommer?
Gjest Virvel Skrevet 8. juli 2006 #8 Skrevet 8. juli 2006 Nei, det er en ren bakteriologisk undersøkelse.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #9 Skrevet 8. juli 2006 Vet du hvilke blodprøver som må tas for å utelukke/bekrefte blodsykdommer?
Gjest Virvel Skrevet 9. juli 2006 #10 Skrevet 9. juli 2006 Det finnes mange blodsykdommer, så det kommer helt an på hva det er mistanke om...
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2006 #11 Skrevet 9. juli 2006 Det er egentlig mistanke om alt innenfor blodsykdommer, men de "vanlige" blodprøvene mine er normale ihvertfall.... Homoglobin, Hvite blodceller, lymfocytter, monocytter, nøytrofile granulocytter, basofile granulocytter, CRP, trombocytter, MCV, INR, natrium, kalium, kalsium, karbamid, kreatinin, total protein, albumin, ASAT, ALAT, ALP, GT, Pancreas amylase-ak, bilirubin, glukose, røde blodlegemer, reticulocytter, eosinofile gran.cyt. Monocyttene mine har vært svakt forhøyet, men det er borte og normalt nå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå