Gå til innhold

VIRVEL! Blodspørsmål her :)

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Lurer på noe. Tok noen blodprøver (tror de kalte det blodkultur)...Hvor lang tid tar det før disse er dyrket "ferdig"? Og hva slags bakterier kan de vise?

Videoannonse
Annonse
Gjest Virvel
Skrevet

Hos oss står de i inntil fem døgn, er det fortsatt ingen oppvekst av bakterier i dem da regnes de som negative. Blod i seg selv er veldig næringsrikt så det meste av bakterier kan vokse der.

Gjest Gjest
Skrevet

Kan man se hva slags bakterier det er også hvis det dukker opp noe? :)

Gjest Virvel
Skrevet

Ikke direkte i blodkulturflaskene, de viser bare om det er bakterier eller ikke, så ved oppvekst må litt blod tas ut og dyrkes videre på skåler slik at man kan identifisere dem. Det tar altså noen dager dette her. :icon_smile:

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar Virvel :) Da er jeg vel i "trygge hender" angående disse blodgreiene. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei igjen Virvel...Vet du om man på denne dyrkningen kan se anntydning til diverse blodsykdommer?

Gjest Virvel
Skrevet

Nei, det er en ren bakteriologisk undersøkelse.

Gjest Gjest
Skrevet

Vet du hvilke blodprøver som må tas for å utelukke/bekrefte blodsykdommer?

Gjest Virvel
Skrevet

Det finnes mange blodsykdommer, så det kommer helt an på hva det er mistanke om...

Gjest Gjest
Skrevet

Det er egentlig mistanke om alt innenfor blodsykdommer, men de "vanlige" blodprøvene mine er normale ihvertfall....

Homoglobin, Hvite blodceller, lymfocytter, monocytter, nøytrofile granulocytter, basofile granulocytter, CRP, trombocytter, MCV, INR, natrium, kalium, kalsium, karbamid, kreatinin, total protein, albumin, ASAT, ALAT, ALP, GT, Pancreas amylase-ak, bilirubin, glukose, røde blodlegemer, reticulocytter, eosinofile gran.cyt.

Monocyttene mine har vært svakt forhøyet, men det er borte og normalt nå. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...