Gjest Mireya Skrevet 5. juli 2006 #1 Skrevet 5. juli 2006 Kjøper du merkeklær til barnet ditt/barna dine? Både innetøy og yttertøy? Hva slags? Og: Er du nøye med at alt barnet har på seg matcher i farger og stil? Her i huset er det sånn at jeg er litt mer nøye på matching enn det pappaen er. De aller fleste klærne til guttungen blir kjøpt på H&M (butikk og katalog/nettside) og Cubus. Men innser jo at merkeklær ofte har bedre kvalitet, og synes kanskje at det blir viktigere og viktigere nå fremover, for klærne hans blir mye raskere slitte og hullete (og da kastes de) nå som han er 3, enn de ble da han var baby. Vi kjøper utedress på BabyShop, og er nøye med at han skal ha gode sko (Ponny, Geox, etc.) på beina. Ellers går det i mye billig tøy. Men merker jo det på kvaliteten, ofte... Særlig på bukser og hettegensere. Hvordan gjør dere andre foreldre dette? :klø: (Synes ikke dette er en stor og viktig ting, er bare nysgjerrig for moro skyld)
Festus Skrevet 5. juli 2006 #3 Skrevet 5. juli 2006 Min datter på 11 er ei aktiv jente, mye ute og driver mye med idrett. Fjellsko, joggesko og andre sko, er av godt merke. Regnklærne er litt hipp som happ, men prøver å kjøpe av de litt dyrere merkene, kjøper også av de dyrere merkene når det gjelder skijakke/skibukse, da hun bruker dette mye, og de billige blir ødelagt nesten med en gang. Treningsdresser blir ødelagt etter 1 meter kneskliing (uforvarende altså...hun får ikke ødelegge klær på den måten med vilje...) på håndballbana uansett om det er Adidas eller Sparkjøp... så der kjøper jeg det hun har bruk for - men hun har hittil klart seg med klubbdressene (en for fotball, en for håndball...) som hun mikser og bruker som det passer henne (selv om jeg synes man skal bruke matchende da..) Hun bestemmer selv hva hun vil ha av klær, både farger og fasonger. Vi har ikke hatt noen "diskusjoner" om hvorvidt enkelte klær kler henne bedre enn andre, utenom at hun kanskje bør unngå helt hvite gensere/topper opp til ansiktet, hun ser veldig blek ut da..Så hun får velge selv.. selv om fargevalgene innimellom er litt kræsj i følge min smak... Kjøper mest på H&M, Lindex, KappAhl, Cubus osv til henne, de holder i massevis. Hun rekker ikke slite dem ut engang..ettersom hun ikke sliter klær på samme måte nå som da hun var 5.. Stil blander jeg meg mer borti, hvis hun feks. skal i bursdag og skal ha bukse (hun liker ikke så mye skjørt), snakker vi om hva slags topp som er finest å bruke til nettopp den buksa, og hvilke sko. Men for all del, hvis hun vil gå i klær som ikke passer sammen....
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #4 Skrevet 5. juli 2006 Når det gjelder barneklær holder jeg meg til billig tøy, og kjøper mesteparten på de trypisk kjedebutikkene. Jeg liker å ha mye tøy til ungene, må nesten alltid vaske klær etter bare en dags bruk uansett (Har ei på 8, ei på 3 og ei til i magen). Greit å ha mye å velge i synes jeg, og da kjøper jeg heller billig enn dyrt og kaanskje i bedre kvalitet. Hos oss blir ikke klærne først og fremst utslitt, heller kuttet ut av bruk og kastet etter hvert fordi det er kommet flekker på som ikke går av i vask. Ungene kan godt ha litt gammeldagse klær, synes jeg, men flekkette klær er ikke aktuelt uansett. Bryr meg dessuten fint lite om hvordan f.eks eldstejenta går kledd, synes det er viktig at ungene selv finner ut av hva de synes er fint, og finner sin egen stil. Noe klær vi har er arvet eller kjøpt på Fretex også, og merkelig nok hender det like ofte at slike klær blir såkalte favoritter enn akkurat helt nye klær. Å kjøpe f.eks bukse og genser i samme stil har jeg også gitt opp, det blir jo aldri brukt sammtidig uansett. Er litt opptatt av at ungene ikke skal bli for opptatt av moter og stasj. Tror det er å gjøre ungene en liten bjørnetjeneste, og gir dem vaner som blir dyre å følge etter hvert. Og så skal ikke unger være pyntedukker, men ha klær de kan leke og utfolde seg i. Nei hos oss råder det glade vanvidd når det gjelder klær og påkledning, men vi liker det sånn.
Gjest Ava Skrevet 5. juli 2006 #5 Skrevet 5. juli 2006 Da ungene var små så var jeg ikke så opptatt av merkeklær - men jeg var opptatt av farger og stiil - det må jeg ærlig medgi. Jeg kjøpte noen merkeklær - men det var alltid på salg. Har aldri kjøpt dyre barneklær til full pris - de vokser jo som regel fra det før det er utslitt. Og som andre sier så er det oftere det kommer flekker som ikke går bort eller hull i klærne før de blir slitte i det hele tatt ... Merkeklær til babyer og små barn er bortkasta penger - etter mine begreper. Noe helt annet er det å velge dyre og skikkelige sko og støvletter - sammenligner ikke det med klær. Men ungene mine ble aldri sendt ut i klær jhvor ikke fargene matcher - akkurat der er jeg litt hysterisk Men det var ikke det helt store problemet for jeg kjøpte som regel bare dongeribukser og klær i farger som passet til det. Må bare legge til at dongeribuksene de har på H&M er utrolig gode ... min yngste sønn kjøper ofte bukser der fremdeles, han ...
Mistyen Skrevet 5. juli 2006 #6 Skrevet 5. juli 2006 Jeg kjøper litt av hvert, men er nok veldig opptatt av at det skal matche ja. Og ettersom jeg har to, så synes jeg det er litt morsomt at de er like også. Ja, to gutter Da blir det helst at jeg handler klær som Exit, Name It , Brubakker osv. Har forresten Timberlandklær som er gått i arv mellom fire gutter, og de er like fine. Så hvis man tenker at det skal vare, så lønner det seg nok å kjøpe kvalitet.
Tusenfryd Skrevet 5. juli 2006 #7 Skrevet 5. juli 2006 Vi kjøper mye i kjedebutikkene, men det skal matche i farger og sånn ja. Så har vi noen andre plagg fra Brubaker, Exit etc og noe diffust arvet som definitivt ikke er HM.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #8 Skrevet 5. juli 2006 Min datters klær har alltid matchet. Fra hun brukte sparkebukse og fram til idag. I den senere tid har jeg med glede observert at det har kommet en ny kjede som selger jenteklær fra 8 års alder. De klærne er litt dyrere enn H&M, Kappahl osv, men siden vi har problemer med å finne smale nok bukser så velger vi å kjøpe klærne på WOW, som er en undergruppe av Bik Bok.
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. juli 2006 #9 Skrevet 5. juli 2006 Vet ikke helt hva dere mener med matching, men jeg kommer nok til å boltre meg i morsomme fargekombinasjoner når jeg får barn. Men vil aldri legge meg opp i det når de blir store nok til å bestemme selv. Så en baby her en dag med stripete og prikkete klær i rosa, rødt og oransje. Syns det var helt nydelig (selv om denne kombinasjonen nok ikke er en favoritt hos alle). Noe jeg syns ser rart ut, er søsken i like klær... Syns også det ser litt rart ut når den lille er en tro kopi av mor, i klesveien altså. Jeg har ikke noe ønske om å presse på barna mine oppfatninger av hva som er fint, selv om de nok blir påvirket likevel. Så lenge de ikke begynner å kle seg veldig utfordrende, så bryr jeg meg fint lite når de blir gamle nok til å bestemme selv.
Nokia Skrevet 5. juli 2006 #10 Skrevet 5. juli 2006 Jeg er en hund på matching!! Dessverre er min (nå nokså bestemte) treåring også det - på sin egen lille måte. Hun synes faktisk de rosa Timberlandsandalene matcher den røde Hilfiger capribuksen og den lyseblå Skogstadjakken! Joda, jeg er opptatt av at klær skal matche, og ikke minst at klærne er rene og nystrøket. Og det kan gjerne være merkeklær. Men jeg kjøper det jeg liker, og finner mye fint på HM. Sko blir ofte av merket Timberland, av den enkle grunn at bestemor har jobbet i skobransjen. Siden jeg har jente, blir det også mye rosa. Kan ikke fatte og begripe mødre som kler sine 3 mnd gamle babyer i mørkeblått og burgunder. Og hadde jeg hatt to småjenter, så hadde de nok gått likt kledd til tider. Synes det er søtt, jeg. Men jeg er litt rar på sånt...
Gjest Mireya Skrevet 6. juli 2006 #11 Skrevet 6. juli 2006 Stryker du babyklærne, Nokia? *imponert, men aller mest skremt* Jeg kommer til å se etter merkeklær på salg fremover, pga kvalitet først og fremst. Hadde et raid i kleskommoden til guttungen i går, og kastet ut to-tre plagg som har blitt for slitte til å brukes (etter mitt syn). De var fra H&M. Jeg liker det IKKE når søsken er kledd likt. Sikkert fordi jeg og min to år yngre søster ofte fikk like sommerkjoler o.l da vi var små. Dårlige minner... Ellers så har min lille gutt klare egne meninger om hvilke klær han liker, og hvilke han absolutt IKKE vil ha på seg. Egentlig helt greit- håper bare at den kommende lillebroren ikke har samme smak, så de plaggene blir brukt LITT i alle fall...
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #12 Skrevet 6. juli 2006 Bare en liten ting som ikke har noe å gjøre med diskusjonen for øvrig; hva synes dere om barneklærne på Kappahl? Jeg synes de er grusomme! (Har bare kikket på jenteklærne da.) De ser så forferdelig glorete og billige ut. Synes H&M og til dels Lindex har langt flottere klær for å nevne noen butikker i samme prissjikt.
Gjest Mireya Skrevet 6. juli 2006 #13 Skrevet 6. juli 2006 Det kan jeg ikke uttale meg om, for jeg er aldri innom Kappahl... Ikke engang når det er salg.
Gjest mor til tre Skrevet 6. juli 2006 #14 Skrevet 6. juli 2006 Bare en liten ting som ikke har noe å gjøre med diskusjonen for øvrig; hva synes dere om barneklærne på Kappahl? Jeg synes de er grusomme! (Har bare kikket på jenteklærne da.) De ser så forferdelig glorete og billige ut. Synes H&M og til dels Lindex har langt flottere klær for å nevne noen butikker i samme prissjikt. ← Kappahl syns jeg også ser glorete ut, Lindex har en tendens til å krype i lengden på gensere og jakker. Men H&M har klær av god kvalitet, noen unntak finnes selvfølgelig. Men jeg har kjøpt klær på H&M som nå har gått videre til unge nr. 5 (ikke min nr. 5). Ungene mine og jeg er ikke så opptatt av merker, ungene er heller ikke så opptatt av om det matcher. Jeg prøver å få på dem klær som matcher men det er ikke så enkelt når ungene er blitt så store at de ordner seg selv etter at mor har gått til jobb. Når det gjelder far så er klær bare klær, matche er et fremmedord.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #15 Skrevet 6. juli 2006 Jeg har ei jente på fire som overhode ikke tillater at jeg skal bestemme hva hun skal ha på seg. Det blir litt forhandlinger av og til - men stort sett må hun selv få bestemme hva det skal bli. Veldig ofte passer det (i mine øyne) ikke så godt sammen... Jeg syntes det er helt utrolig at dere kan bestemme hva barna skal ha på seg... Jeg tror vi foreldre må gi barna en mulighet til å utvikle sin egen stil og smak - med en liten påvirkning dersom det er nødvendig...
April Skrevet 6. juli 2006 #16 Skrevet 6. juli 2006 Jeg er veldig nøye på at Victoria matcher i klærne.. Men det blir kanskje verre når hun skal prøve å bestemme dette selv. Jeg er egentlig ganske opptatt av merkeklær, men har ikke kjøpt så mye til henne enda. Hun har litt fra Burberry og Lacoste, ellers bruker jeg masse fra H&M og NameIt, finner alltid mye fint der.
Gjest gjest1 Skrevet 6. juli 2006 #17 Skrevet 6. juli 2006 Bare en liten ting som ikke har noe å gjøre med diskusjonen for øvrig; hva synes dere om barneklærne på Kappahl? Jeg synes de er grusomme! (Har bare kikket på jenteklærne da.) De ser så forferdelig glorete og billige ut. Synes H&M og til dels Lindex har langt flottere klær for å nevne noen butikker i samme prissjikt. ← Kapphl har grusomme jenteklær!!!! Det blir ikke kjøpt et plagg der til mine jenter! Merkeklær er jeg lite opptatt av. Kjøper skikkelige vintertøy, støvler og regnklær , stort sett på sportsbutikker, ganske enkelt fordi billigtøy ikke holder hele sesongen gjennom. Ellers går det mye i H&M, Cubus, WOW til elstdejenta og skattekammer nr 1; nemlig Fretex. Mine er nå såpass store at de stort sett bestemmer hva de vil gå med selv.Og jeg matcher heller ikke ungene. De er to forskjellige individer;med forskjellige farger( en blond, en brunette), bygning og ikke minst smak, så det å kle de opp likt kommer ikke på tale.
Gjest Hilde K S Skrevet 6. juli 2006 #18 Skrevet 6. juli 2006 Vinterklærne pleier jeg å kjøpe fra Skogstad. Synes de har ok kvalitet. Ellers kjøper jeg regntøy fra Reflex til minsten som er skoleklar. Det går mye i klær fra kjedebutikkene, men jeg merker at hun på 12,5 år har vokst ut av dette. Hun bruker 32 tommer og da kjøpes det en del bukser på Vero Moda. Har de Mudd på salg, kan jeg godt kjøpe det til henne. Hun er voldsomt opptatt av Mudd og WOW. Likevel får hun ikke bare klær fra disse merkene. Treningsklær og sko kjøpes utelukkende etter kvalitet. Barnesko er dyre men holdbare. Jenta på tolv bruker 38-39 i sko og kan ikke lenger kjøpe på barneavdelingen. Det merkes på slitasjen. Nå er hun på sitt tredje par med voksensko denne sesongen. De første fikk hun rett før 17. mai.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #19 Skrevet 6. juli 2006 Så lenge barna mine har rene og hele klær, som ser greie ut gir jeg beng i om de er fra HM, loppemarked/ arvet eller lignende. Barna vokser såpass fort at her i huset blir klærne for små eller får skjemmende flekker FØR de blir utslitt.
Nokia Skrevet 6. juli 2006 #20 Skrevet 6. juli 2006 Jepp, stryker de fleste barneklærne. *glorie* Synes det ser fælt ut med "tørketrommelkrøllete" klær - men det er nok ikke ALLTID jeg orker.... Er vokst opp med mor som stryker kjøkkenhåndklær!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå