Gå til innhold

Ettåring som ikke sovner ved egen hjelp

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ettåringen vår trenger lite søvn; er ikke trøtt før kl 22-23 på kvelden, våkner igjen kl 07 på morran og sover en time på dagen. Jeg skulle gjerne hatt råd om hvordan vi skal få lagt henne litt tidligere og ikke minst hvordan vi skal få henne til å sovne av seg selv. Hun trenger ikke nødvendigvis å bysses i søvn, men hun sovner ikke på egenhånd i senga. Hun sovner enten på armen eller helst i vippestolen sin.

En skrikekur er uaktuelt, både fordi jeg er i mot det og fordi søsteren hennes sover på samme rom. Det er heller ikke aktuelt å kutte ut den timen med søvn på dagen, for den trenger hun. Om jeg prøver å drøye, sovner hun likevel og er ikke til å rikke.

Råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Slik var min sønn også, men det gikk seg til, har hatt fast rutiner lenge nå på leggetid kl 19. Nå sover han hele natten og til ca 6-7 om morran. Sovet på dagen også helt til nå. Vi satt før inne på rommet til han sovnet, så kuttet vi ned det til 10 minutter. Gikk inn etter 10 minutter igjen(han småsutret i mellomtiden). Nå som sagt sovner han av seg selv, det er greit at vi går ut.

Skrevet

Sønnen vår går og legger seg når han er trøtt. Det eneste han puffer oss med for er tannpussen og fordi han i vinter fikk en fiks idè om at han ikke fikk sove om ikke ovnen sto på :ler: En slik type ovn som bråker litt. En periode var det også viktig for han å ha spilledåsen på.

Han er to år. Har ikke sovet om dagen siden han var 10 mnd.

Vanlig leggetid for han er mellom 18-20 og våkner da alt mellom 8-10 om morgenen.

Sovner han midt på dagen nå, holder han det gående til minst kl. 23.

Datteren vår på 4,5 år er mer "redd for å sove p.g.a. drømmer ekkelt", så med henne må vi ligge der til hun sovner. Ikke noen kjekk løsning, men hun er i det minste trygg. Leser en historie eller snakker litt om dagens hendelser, nynner litt, stryker henne over lukkede øyne til hun sovner ( har ikke sjangs til å holde dem våken da ;) )

De har hvert sitt rom, så situasjonen blir uansett helt ulik din, men slik er det leggingen hos oss er :)

Gjest Gjesta
Skrevet

ettåring i vippestol...? :klø:

Gjest Lovegeckos
Skrevet
ettåring i vippestol...? :klø:

Ja det der lurte jeg på også :klø:

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er så rart med vippestol til en ettåring? Vår er for barn opp til 15 kg, stolen står på gulvet slik at barnet setter seg der når det har lyst.

Gjest Gjest_Dingo_*
Skrevet
Hva er så rart med vippestol til en ettåring? Vår er for barn opp til 15 kg, stolen står på gulvet slik at barnet setter seg der når det har lyst.

hehe... det er vel kanskje ikke så mange ettåringer som vil sitte i vippestol. men det er tydelig at din ettåring setter seg ned for å kose.

Det samme gjorde min to-åring hun satt og koste seg masse, selv om det var lillebror som egentlig skulle bruke stolen=)

Skrevet

Et vennepar av meg løste det med 5 minutters regelen: 5 minutter inne hos ungen, 5 minutter skriking. 5 minutter inn til ungen igjen, så 5 minutters skriking, helt til ungen sovna. De brukte tre kvarter første kvelden (visstnok helt jævlig, de 5 minuttene var laaaange :tristbla: ), 20 minutter dagen etter på. I løpet av en uke var det null problem med legging. Og med 5 minutter menes 5 minutter, ta tiden.

Kanskje den andre søksenen kan sove et annet sted når dere jobber med dette?

Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke hørt om en regel som sier 5 minutter inne hos ungen (??) med påfølgende 5 minutter med skrik??

Poenget med Ferbers metode er at barnet skal forstå at det ikke er noe å hale når det er kveld. Poenget er altså: gå inn og legg barnet ned (hvis det står) si god natt og gå ut - MED EN GANG.. Da venter man 5 minutter før man går inn igjen. Skriker barnet fortsatt (gjør sannsynligvis det...) går man inn og legger barnet ned sier god natt og går ut. Ingen kos, ta ikke barnet opp fra sengen osv. Altså ingen oppmerksomhet.

Altså - IKKE 5 minutter INNE HOS BARNET..

Det er det eneste som hjelper... Når barnet er ett år er det jammen på tide at det legger seg før du gjør??!! Legg barnet tidligere og tidligere hver dag. Et barn på ett år bør være i seng i syv-tiden.

En annen ting: søvn avler søvn.... (bare et lite tips)

LYKKE TIL!

Skrevet

Sorry, du har helt sikkert rett, gjest, jeg har ikke fått med meg detaljene. 5 minutter inne hos ungen blir jo feil, det skjønner jeg når du beskriver metoden nå. Takk for at vi fikk oppklaring i det.

Skrevet
Har ikke hørt om en regel som sier 5 minutter inne hos ungen (??) med påfølgende 5 minutter med skrik??

Poenget med Ferbers metode er at barnet skal forstå at det ikke er noe å hale når det er kveld. Poenget er altså: gå inn og legg barnet ned (hvis det står) si god natt og gå ut - MED EN GANG.. Da venter man 5 minutter før man går inn igjen. Skriker barnet fortsatt (gjør sannsynligvis det...) går man inn og legger barnet ned sier god natt og går ut. Ingen kos, ta ikke barnet opp fra sengen osv. Altså ingen oppmerksomhet.

Altså - IKKE 5 minutter INNE HOS BARNET..

Det er det eneste som hjelper... Når barnet er ett år er det jammen på tide at det legger seg før du gjør??!! Legg barnet tidligere og tidligere hver dag. Et barn på ett år bør være i seng i syv-tiden.

En annen ting: søvn avler søvn.... (bare et lite tips)

LYKKE TIL!

Denne brukte vi oxo, forferdelig når det stod på som værst men nå funker det.. legger seg med ett smil, mye bedre for han og for oss..

Gjest Gjest
Skrevet

Det dummeste jeg hører er når noen hevder at de har funnet et klokkeslett som er Det Eneste Rette og som skal være malen for alle. Dersom både foreldre og barn har mulighet og liker å sove lenge om morra, er det overhode ikke noe i veien for at en ettåring legger seg kl 20, 21, 22 eller 23, bare det får nok søvn. Det er vel heller ikke noe problem om barn og voksne er like lenge oppe, dersom foreldrene trives med det.

I dette tilfellet høres det ikke ut som ungen er overtrøtt, i o m den har en fast rytme/sove like mye pr døgn hele tiden Det at søvn avler søvn er heller ingen absolutt regel.

Ferber er en temmelig omstridt metode, som faktisk de færreste anbefaler. Og er man i mot skrike seg i søvn-metoden er det selvfølgelig ikke noe man skal gjøre. Jeg er i mot Ferber, da jeg ikke synes metoden tar barn som ikke kan kommunisere på annet vis enn ved skriking på alvor.

Jeg vil anbefale gjest å forsøke å legge ettåringen litt tidligere hver dag, helst ved at hun blir puttet til sengs og at dere er i rommet hele tiden, f eks at dere ligger på madrass ved siden av. Den eldste kan kanskje sove i foreldrenes seng (ikke nødvendigvis hele natten) eller overnatte borte mens det står på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...