Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste av oss, ihvertfall vi som har hatt en rimelig stabil og bra oppvekst, er vel stolt av hjemplassen sin... Det er vel en del av patrioismen som de fleste har en god dose av. Dette gjelder vel uansett om man kommer fra tjukkeste Oslo eller fra ei lita bygd i Finmark. Om dette er nok til at vi flytter tilbake til hjemplassen er en annen sak...

Jeg selv kommer fra ei lita øy i Troms, som etter min mening er verdens vakreste sted, men sånn som tingenes tilstand er nå, kunne jeg ALDRI tenke meg å flytte tilbake. Dette har bl.a å gjøre med sosial status, jobb og omgangskrets å gjøre. Mulig dette vil forandre seg etterhvert...

For de som er oppvokst i Oslo og omegn, så er det vel mange som kan si at det er deres Paradis på jord, og som ikke kunne tenkt seg å bo noen andre steder. Men igjen, så er det noen som ikke har spesielt positivt forhold til Oslo av en eller annen grunn. Og igjen, de som synes Oslo er perfekt i en fase av livet, men når livssituasjonen forandrer seg så er ikke Oslo det beste alternativet lenger. MANGE i min omgangskrets har tilbringt mange år i Oslo (eller andre storbyer), og har hatt det som plommen i egget, men når de skal stifte familie har de fleste vendt nesen nordover. Hvor de havner er avhengig av hvor de får seg jobb, men de fleste vil nærmest mulig hjemplassen....

Selv kunne jeg aldri tenkt meg å bo i Oslo! Her jeg bor har vi stort sett de samme tilbudene som dere har, og de vi ikke har savner jeg ikke heller. Men som sagt det er min personlige mening. Synes Oslo er en flott by og feriere i :) Og syns det blir tull å rakke ned på dere som velger å bo der, for hvor man trives er en personlig oppfatning.

Videoannonse
Annonse
Gjest Miloine
Skrevet

Signerer alle som sier at det ikke nødvendigvis er bedre å vokse opp på landet enn det er i en storby!

Sett: Miloine

Skrevet
Og syns det blir tull å rakke ned på dere som velger å bo der, for hvor man trives er en personlig oppfatning.

Nå leste jeg ikke de første sidene (og jeg kommer ikke til å gjøre det bare for å sjekke heller), men håper ikke du sikter til meg her. Det må gå an å slå en dårlig mynt om Oslo uten å bli angrepet av blodig fornærmede Osloboere.

:icon_smile:

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Jeg er oppvokst på bygda og er helt enig i artikkelen. Jeg er en dere alle ville kalle urban. Jeg flyttet som de fleste inn til Oslo for å studere, jobbe og få litt luft under vingene. Jeg var med på alt som skjedde. -Konserter, festivaler, moteshow, shopping you name it.. Jeg er nå 30 år og har akkurat flyttet hjem til bygda. Jeg for min del skulle aldri la barna mine vokse opp i Oslo (som jeg elsker) Jeg føler at jeg får både i pose og sekk! Jeg har det deilig her, nydelig natur, tryggere, rimeligere osv. Men det er bare å reise til Oslo når jeg føler det. Jeg tror en kombinasjon er viktig. Jeg har følelsen av at mange by ungdom har fordommer mot alt sør for sinsenkrysset. De kommer på landet og sier Jøss, har dere det og det her også?!? Mange er både uvitende og arrogante til det som er utenfor ring 3. Jeg tør å påstå at mange av dere som er oppvokst i tykkeste Oslo faktisk går glipp av noe. Samtidig så har dere selvfølgelig fått andre ting som ikke vi har. Men jeg vet ikke om det stressende bylivet er sunt i lengden.

Gjest Gjest
Skrevet
Var det ikke nettopp publiseret et dr. arbeid som slo fast at det var fint å vokse opp i byen. Ungene ble mer tolerante og lærete å passe på seg selv.

Selv er jeg oppvokst på bygda, og det er ikke aktuelt å la mine eventuelle barn vokse opp på bygda.  Tror det er noen av disse kjendisene som har glemt bygdredyret etter ¨å ha bodd lenge i byen.

Det er bare å rette seg opp i ryggen og være stolt! Bygdedyret kommer snart til å dø uansett! Det er bare misunnelse det dreier seg om. Tror folk som virkelig vil noe klarer å heve seg fint over det! Det er faktisk bare gøy å kjempe litt mot bygdedyret! Det vet jeg alt om :)

Gjest gjest1
Skrevet

Hva har det å si egentlig?

Jeg dauer snart for jeg vokste opp med kyr som nabo! Buhu da :grine:

Skrevet
Nå leste jeg ikke de første sidene (og jeg kommer ikke til å gjøre det bare for å sjekke heller), men håper ikke du sikter til meg her. Det må gå an å slå en dårlig mynt om Oslo uten å bli angrepet av blodig fornærmede Osloboere. 

:icon_smile:

Nope, rakka ikke ned på deg! :) Leste du innlegget mitt så vil du se at jeg er langt fra en Osloborger! Snakka på et generelt grunnlag - synes det er tull å rakke ned på folk ut i fra hvor de bor. Det blir som å rakke ned på folk fordi de har en annen musikksmak enn du selv...

Gjest Gjest
Skrevet
Hva har det å si egentlig?

Jeg dauer snart for jeg vokste opp med kyr som nabo! Buhu da :grine:

Eh? Tror du misforsto litt.. Nå er bygdedyret og en ku to forskjellige ting da..

Gjest Gjest
Skrevet

Du trenger ikke være så treg, men kanskje du bare har en annen oppfatning enn meg på hva stress er. For meg så er stress å ikke kunne gå rett ut i min egen hage, ikke kunne la barnevogna stå ute, ikke kjenne frisk luft. Men jeg lar meg også stresse av mye biltrafikk, trikker som kjører forbi, springe for å rekke t-bane, taxier som tuter, Uansett så er det faktisk roligere enn i byen.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror faktisk de blir det jeg.. Strssa av flyene altså.. Jeg forstår at vi har litt forskjellig syn på det. Men jeg får litt panikk av hvor tungvindt det er, selv om det er tilgjengelig.. Både med bilkjøring, parkeringsplasser, ofte lengere avstander mellom barnehage, skole og jobb osv.

Gjest urbana
Skrevet
Du trenger ikke være så treg, men kanskje du bare har en annen oppfatning enn meg på hva stress er. For meg så er stress å ikke kunne gå rett ut i min egen hage, ikke kunne la barnevogna stå ute, ikke kjenne frisk luft. Men jeg lar meg også stresse av mye biltrafikk, trikker som kjører forbi, springe for å rekke t-bane, taxier som tuter, Uansett så er det faktisk roligere enn i byen.

Du må jo ikke bo midt i sentrum, jeg bodde 15 min unna sentrum og hadde gress rett utenfor terrassedøren, ikke så mye trafikkstøy heller. Barna mine sov ute i barnevognen.

Folk bør begynne å komme bort fra den visjonen om at Oslo kun er midt i sentrum, det er så mange flotte steder utenfor sentrum som også er Oslo. Stress er også hva man gjør det til selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har egentlig ingen visjon om at Oslo kun er midt i sentrum. Jeg har bodd i Oslo i 13 år selv og elsker byen og alt den har! -Men til tross for det, så tror jeg faktisk at det er bedre å bo noen timer unna. Ofte så er det slik at det er Oslo folk, som holder hardt på disse meningene som blir fremmet her. Ikke for å ta alle under en kam her, men ofte så har jo ikke de bodd andre steder så de vet egetnlig ikke hva de prater om. Mens vi som kommer fra andre steder ofte har bodd både på bygda og i byen. 95 % av alle jeg kjenner fra hjemme har bodd/ bor i Oslo for å studere, jobbe, få erfaring osv. Så vi vet kanskje litt mer hva det går ut på.

Gjest urbana
Skrevet
Jeg har egentlig ingen visjon om at Oslo kun er midt i sentrum. Jeg har bodd i Oslo i 13 år selv og elsker byen og alt den har! -Men til tross for det, så tror jeg faktisk at det er bedre å bo noen timer unna. Ofte så er det slik at det er Oslo folk, som holder hardt på disse meningene som blir fremmet her. Ikke for å ta alle under en kam her, men ofte så har jo ikke de bodd andre steder så de vet egetnlig ikke hva de prater om. Mens vi som kommer fra andre steder ofte har bodd både på bygda og i byen. 95 % av alle jeg kjenner fra hjemme har bodd/ bor i Oslo for å studere, jobbe, få erfaring osv. Så vi vet kanskje litt mer hva det går ut på.

jeg er trønder. :) og har bodd her i 25 år, flyttet tilbake til trøndelag etter 2 år her nede og bodde der oppe i 2 år før jeg flyttet tilbake hit igjen, det var i Oslo jeg følte meg hjemme. Så jeg vet da litt hva det går ut på jeg også, siden jeg også har bodd litt her og litt der, både i by og bygd i trøndelag og by og bygd her nede.

:)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo mye smak og behag dette her da. Folk er jo forskjellige. Det som har mest å si er hvor kontaktnettverket er størst, hvor vennene, familien osv. Mange forhold som spiller inn!

Gjest urbana
Skrevet

Jeg har også bodd på Sunnmøre, både i Ålesund og på bygda.

Vi bor der vi trives og snakker selvfølgelig varmt om stedet vi føler som vårt, det hadde ikke vært hyggelig å bo et sted vi ikke hadde noe positivt å si om. Den som trives klarer å gjøre barndommen fin for ungene sine uansett om de vokser opp i byen eller på landet.

Skrevet

Si det til alle barna på skråplanet med foreldre som trives, du. ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Si det til alle barna på skråplanet med foreldre som trives, du.  ;)

Noen av de foreldrene bor på bygda, barna har ofte kommet til Oslo av seg selv.

mange fasetter i skråplandebatten........

Gjest Gjest
Skrevet
Si det til alle barna på skråplanet med foreldre som trives, du.  ;)

det gjelder vel alle strøk av landet............. å havne på skråplanet er ikke bare forbeholdt byene.....

Skrevet
Noen av de foreldrene bor på bygda, barna har ofte kommet til Oslo av seg selv.

mange fasetter i skråplandebatten........

Mmyes... og noen av de barna har kommet hit fra Oslo, også, men det var ikke det jeg mente. Sikter bare til at det ikke var noen automatikk i det å trives og sikre god oppvekst.

Skrevet

Jeg er oppvokst på landet og det var da ikke bare fryd og gammen å være færre i klassen enn man kan telle på to hender og ikke kunne velge sine egne venner, alltid henge sammen med de MYE eldre som selvsagt hadde helt andre interesser i helgene enn man som mye yngre fikk være med på.

Man måtte for guds skyld IKKE skille seg ut ved å ha på seg noe annet enn den fullt ut aksepterte olabuksa, kom man i noe annet da fikk man virkelig hørt seg - slikt gikk jo ikke an.

Var man heldig å rekke å lese posten sin før naboen leste den var man jo heldig, og ønsket man dagens sladder var det bare å dra til nærmeste butikk - og hadde de ikke noe å sladre om, så fant de alltids på noe.

Jeg syns ikke oppveksten på landet var spesielt idyllisk.

Klart det er flott og mye plass å utfolde seg på, men at det bare er fryd og gammen - det er reinspikka tullball.

Likevel hadde jeg nok ikke ønsket å oppdra mine barn midt i Oslo, men heller ikke på et veldig lite sted.

Å kunne velge sine egne venner og ha på seg det man vil er ting jeg setter umåtelig stor pris på i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...