Gjest fluesmekker Skrevet 5. juli 2006 #21 Skrevet 5. juli 2006 Som nevnt før går det fint an å bo på "landet", men allikevel være nær byen. Og det finnes andre byer i Norge enn Oslo. I flere av Norges byer han du bo landlig, med bondegård og sjølinje og god plass og boltre seg på, men være midt i byen med en 10-20minutters busstur. Da har du jo alle fasiliteter i nærheten og ungene kan gå på skole med unger som bor både på "landet", i forstad og i byen. Det må da være et bedre alternativ enn å bo midt i byen i en pitteliten leilighet uten hage og trafikk rett utenfor døren? Jeg ville heller ikke bodd langt ute i bydge-Norge. Må ha en by i nærheten.
Søtpotita Skrevet 5. juli 2006 #22 Skrevet 5. juli 2006 Ser ikkje noko problem med denne artikkelen! Forstår at nokon meinar dette og at andre likar byen best. Alle bygder er ikkje like, det same gjeld byar. Eg er glad folk har ulike meiningar, så slepp byar bli overbefolka og bygder fråflytta.
Kelsey Skrevet 5. juli 2006 #23 Skrevet 5. juli 2006 Ser ikkje noko problem med denne artikkelen! Forstår at nokon meinar dette og at andre likar byen best. Alle bygder er ikkje like, det same gjeld byar. Eg er glad folk har ulike meiningar, så slepp byar bli overbefolka og bygder fråflytta. ← Problemet er vel at de folka i artikkelen rakker ned på de som velger å bo i by, at det liksom er noe mindreverdig. Hadde vært annerledes om de bare hadde sagt at i akkurat deres tilfelle er landlige omgivelser best, for det er det de trives med, så hadde jo saken blitt en annen. Så tror jeg at en del kan bli litt provosert av denne artikkelen fordi den spiller på slike kommentarer som de som har valgt å bosette seg i by får høre hele tiden (evt. de som måtte bo på landet og får høre at de er såååå heldige, også viser det seg at de ikke trives i hele tatt. Det går liksom ikke ann når man bor på landet). "Dere har ikke tenkt å flytte snart da?" "Det er jo så fint for barna på landet." "Er det ikke tungvint å ha barn når man ikke har egen hage." osv. Hvor man vil bo får være et personlig valg, og jeg tror verken landet, forstedene, små- eller storbyer er kan rangeres, de har alle forskjellige kvaliteter. Men ikke alle trives på landet (gjelder også barn!), og denne artikkelen vil ha oss til å tro at vi alle hadde gjort det om vi bare hadde prøvd.
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. juli 2006 #24 Skrevet 5. juli 2006 Jeg har vokst opp et lite sted like utenfor Oslo, og for meg har dette vært ideelt. Man har naturen rett utenfor stuedøra, samtidig som man har kulturtilbudene. Jeg er enig i at det i noen små bygder kan bli noe snevert, og vanskelig å skille seg ut. Sånn sett virker byen/bynære strøk bedre. Samtidig ønsker jeg å kunne la barna løpe "fritt", og har et stort ønske om hage. Jeg vil ikke oppdra barn i byen, men vil gjerne flytte til et mindre sted i nærheten av Oslo. Ikke nødvendigvis fordi jeg har planer om å dra så mye til Oslo, men fordi småstedene rundt byene påvirkes av den urbane kulturen i byene. Og den kunne jeg tenke meg litt av, uten å måtte bo midt i en bråkete gate.
Gjest Oslo i mitt hjerte Skrevet 6. juli 2006 #25 Skrevet 6. juli 2006 Oslo er jo mye mer enn Karl Johan og der er det ikke så mange barn som bor. Jeg bodde på Årvoll som også er en del av Oslo mens ungene var små, bodde i blokk, skogen var bare minutter unna, vi badet i Trollvann og gikk mye på tur ellers i skogen. Det er også mange andre fine steder å bo som har adresse Oslo som kan være like mye på landet som andre steder. Fordi mannen fikk seg jobb utenfor Oslo og vi fikk kjøpt hus billigere der, 30 minutter unna Oslo, så flyttet vi dit. Dette stedet går under betegnelsen "på landet", men samtidig ikke for langt unna Oslo hvor jeg jobber. Små klasser? Mine barn går på skole med storklasser, 50 elever delt på to grupper, det er masse narkotika tilgjengelig så det er ikke bare idyll der heller. Nå er ungene vant til å bo der og kan ikke tenke seg annet, men jeg elsker Oslo og har bestemt meg for å flytte tilbake når ungene er ute av redet. Det var like mye fritidsaktiviteter på Årvoll som på landet. Jeg vokste opp først i byen og så på landet og har alltid følt en dragning mot byen. Den bygda i trøndelag hvor jeg bodde som tenåring var det mye mobbing, og det var ikke mye toleranse overfor innflyttere - du skulle bodd i bygda i noen generasjoner før du hadde lov til å uttale deg om det som foregikk der. Noe jeg også merker litt av der jeg bor nå. Men jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke har lov til å være glad i Oslo, å være glad i Oslo betyr ikke at vi ser ned på alle andre steder i landet for det. Jeg trives bedre i Oslo m/omegn enn jeg gjør i trøndelag, men det betyr jo ikke at det er noe galt med trøndelag. Tror vi alle har et sted hvor vi føler oss hjemme og det trenger ikke være det stedet hvor vi ble født. De som bor i Trondheim og Bergen har lov til å være patriotiske på vegne av byen sin så hvorfor kan ikke vi som elsker Oslo få lov til å være det? Oslo er mye mer enn Oslo sentrum.
Gjest MT Skrevet 6. juli 2006 #26 Skrevet 6. juli 2006 Jeg blir også provosert over sånne artikler, og spesielt sitater som dette (av Anne B. Ragden): "- Folk må få opp øynene for at Norge er distrikts-Norge. Norge er ikke Oslo, sier hun." Jeg har vokst opp i Oslo og har elsket det! Har vokst opp i verdens tryggeste miljø, skjermet fra alt som er vondt og vanskelig. Folk må skjønne at man kan ha en trygg eller utrygg oppvekst i byen, og en trygg eller utrygg oppvekst på landet! Det kommer an på så mange andre faktorer... Ikke et sekund i tvil om at mine barn skal vokse opp i Oslo, nei! ← Tok «bare» med knivstikking og skyting. Mann skutt og drept på kro http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1220773.ece Publisert: 10. februar 2006 Flere gjester var til stede da mannen på 48 år ble skutt og drept inne på en pub på Brobekk i Oslo. Kvinne knivstukket i Oslo http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=303114 (© NTB 29.03.06 kl. 02:04) En 55 år gammel kvinne ble natt til onsdag stukket med kniv i en leilighet på Hovseter i Oslo. Knivstukket på Majorstua http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article598493.ece Torsdag 30.03.06 En mann (22) ble torsdag kveld knivstukket i en leilighet i Oslo. 25-åring knivdrept http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/31/462369.html Fredag 31.03.2006 Døde av skadene etter å ha blitt stukket ned på utestedet Rubber Chicken i Oslo sentrum. To menn knivstukket i Oslo http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113154 (VG NETT 14.04.06 kl. 22:43) (VG Nett) Politiet jakter på en eller flere gjerningsmenn etter at to menn ble stukket ned med kniv på ulike steder i Oslo sentrum fredag kveld. Mann skadd i skytedrama http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113217 (VG NETT 16.04.06 kl. 00:21) (VG Nett) Det ble løsnet skudd mot en mann i en leilighet på Sofienberg i Oslo i natt. Mann knivstukket i rumpa http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/article357187.ece Publisert: 19.04.2006 Oslo (NTB): En mann ble onsdag ettermiddag knivstukket i rumpa og slått i ansiktet av en annen mann på Ankertorget i Oslo. 16-åring knivstukket http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/21/464161.html Fredag 21.04.2006 Stukket flere ganger i brystet etter masseslagsmål. Ingen pågrepet så langt. Drosjesjåfør skutt i hånden med luftvåpen http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113692 (VG NETT 21.04.06 kl. 15:12) (VG Nett) Et prosjektil fra et luftvåpen traff en drosjesjåfør på Stovner i Oslo i ettermiddag. Truckfører skutt med pil http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/28/464697.html Fredag 28.04.2006 Ti centimeter lang pil gjennomboret kjeledress. SSB; En liten oversikt over hele landet Oslo er en drittby - enkelt og greit.
Daria Skrevet 6. juli 2006 Forfatter #27 Skrevet 6. juli 2006 Dette sitatet provoserte meg: Hvis han selv tilbragte barndomsårene på landet (og iflg.artikkelen flyttet på landet igjen når han fikk barn), hva vet han da om hvor mye vanskeligere det er å vokse opp i by? ← Det lurte jeg også på -han vokste opp på landet, for 50 år siden, men fordi han er kjendis, så vet han var som er vanskligst? :klø: Men hvis det virkelig er ti ganger verre å vokse opp i byen, må en oppvekst på landet virkelig være en dans på roser... Så tror jeg at en del kan bli litt provosert av denne artikkelen fordi den spiller på slike kommentarer som de som har valgt å bosette seg i by får høre hele tiden (evt. de som måtte bo på landet og får høre at de er såååå heldige, også viser det seg at de ikke trives i hele tatt. Det går liksom ikke ann når man bor på landet). ← Selv jeg som er single og barnløs har fått høre den noen ganger. jeg forteller at jeg havnet her jeg bor nå (som ikke bare en på landet, men på en øy...) tilfeldig pga jobb og får til svar at "da var du jo heldig, kunne ikke ha havnet noe flottere sted enn her". Tja, jeg lengter konstant hjem til byen og går på veggen fordi det ikke skjer noe som helst her, men hvis de sier det så... Men jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke har lov til å være glad i Oslo, å være glad i Oslo betyr ikke at vi ser ned på alle andre steder i landet for det. Jeg trives bedre i Oslo m/omegn enn jeg gjør i trøndelag, men det betyr jo ikke at det er noe galt med trøndelag. Tror vi alle har et sted hvor vi føler oss hjemme og det trenger ikke være det stedet hvor vi ble født. De som bor i Trondheim og Bergen har lov til å være patriotiske på vegne av byen sin så hvorfor kan ikke vi som elsker Oslo få lov til å være det? ← Det er visst sånn -alle andre kan snakke dritt om Oslo og forsvare hjemstedet sitt med nebb og klør (selv om de har valg å flytte derfra), men hvis jeg forsvarer Oslo eller -Gud forby - sier noe mindre fordelaktig om landet/småsteder, så er jeg trangsynt og fordomsfullt bymenneske... Oslo er blitt byen vi elsker å hate, synes det er trist jeg...
Gjest oslo i mitt Skrevet 6. juli 2006 #28 Skrevet 6. juli 2006 MT: På fest på lokalet i bygda der jeg bodde som tenåring så ble det skutt med hagle, voldtekt og knivstikking - ikke samtidig selvfølgelig men det skjedde opp i gjennom årene. Og hvis vi begynner å lete grundig nok så finner vi nok mange eksempler på grusomme ting fra alle kanter av landet, både by og bygd. Hvorfor ikke akseptere at folk liker forskjellige ting, at de liker å bo forskjellige steder og at folk nødvendigvis ikke tar skade av å bo på andre steder enn det du velger. Det er mange av de narkomane her i Oslo som kommer fra bygda, noe man finner ut ved å prate med dem. Har til og med møtt en sambygding fra trøndelag, dessverre.
Daria Skrevet 6. juli 2006 Forfatter #29 Skrevet 6. juli 2006 Tok «bare» med knivstikking og skyting. Oslo er en drittby - enkelt og greit. ← Mest vold i Finnmark Pussig nok finner man som regel tall å underbygge argumentene sine med, uansett hva man vil si... Det er ikke lenge siden det kon en undersøkelse som viste at risikoen for å bli utsatt for vold faktisk ikke var så mye større i Oslo enn i resten av landet, men den fant jeg ikke link til i farta. Det vil alltid være mer kriminalitet i en større by enn i en bygd, det trenger ikke bety at det er noe verre for folk å bo der.
Gjest MT Skrevet 6. juli 2006 #30 Skrevet 6. juli 2006 Jeg tror du skal lete lenge etter de som liker knivstikk og skytedrama. Og hvis det er et sted i landet som tilbyr det mer enn noe annet sted, så er det nettopp Oslo. Har du forresten hørt om noe som heter the bystander effect? Kan du tenke deg noen grunner til hvorfor det gjelder storbyer og ikke distriktssteder? Klart det finnes mye dritt ute på bygda også. Men det er ikke til å komme unna at hodene til de som holder til i storbyene, fungerer litt annerledes. Alt er så mye mer anstrengt. Kanskje kommer det av det som har blitt nevnt tidligere i tråden her - at folk er mer selvstendige i byene - og at markeringsbehovet blir desto større? Det er i hvert fall liten tvil om at større selvstendighet senker terskelen for at folk vil gjøre seg forced to be reckoned with. Jeg er ikke her for å glorifisere bygdenorge. Men slik jeg ser det så sliter Oslo med enkelte ting som en burde vært foruten - i større grad enn resten av landet. Det er ikke noen tvil om at populærkulturen står sterkere i Oslo, og du kan jo spørre deg selv på hva dette koster. Og med all den organiserte kriminaliteten, er det ikke rart at enkelte fnyser av tanken på å flytte til Oslo. Og hva i all verden er det som feiler elevene på Sogn videregående skole i Oslo? Jeg skal ikke pøse inn med enda flere avisartikler - begynner å bli overflødig når en snakker om Oslo - så jeg skal la denne snakke for seg selv. Klart - Sogn videregående skole er kanskje ikke representativt, men det forteller allikevel noe om hvor listen ligger hen hos skolene i hovedstaden. At Oslo - til tross all jævelskapen - fremdeles kan være en fin by, betyr ikke at byen på noen måte setter seg foran eller på linje med resten av landet. Jeg tørr påstå - tross all jævelskapen vi kan finne andre plasser også - at Oslo sliter med en god del problemer man ikke finner like mye av andre steder i landet, og at det av den grunn er forståelig at mange tenker seg om to ganger om før man bosetter seg der.
Gjest Gjest_Betty_* Skrevet 6. juli 2006 #31 Skrevet 6. juli 2006 Jeg tror du skal lete lenge etter de som liker knivstikk og skytedrama. Og hvis det er et sted i landet som tilbyr det mer enn noe annet sted, så er det nettopp Oslo. Har du forresten hørt om noe som heter the bystander effect? Kan du tenke deg noen grunner til hvorfor det gjelder storbyer og ikke distriktssteder? Og hva i all verden er det som feiler elevene på Sogn videregående skole i Oslo? Jeg skal ikke pøse inn med enda flere avisartikler - begynner å bli overflødig når en snakker om Oslo - så jeg skal la denne snakke for seg selv. Klart - Sogn videregående skole er kanskje ikke representativt, men det forteller allikevel noe om hvor listen ligger hen hos skolene i hovedstaden. ← Hvis det skjer så mye dritt i Oslo, er det vel ikke utenkelig at det har å gjøre med det enkle faktum at det bor flest mennesker her... En annen ting byfolk er flinke til, bortsett fra å være anstrengte (!!? Synsing eller what!) og ikke bry seg om sine medmennesker, så blir vi etterhvert ganske flinke til å vite hvor vi IKKE skal gå, og når. Derfor har jeg etter 21 år i Oslo fremdeles ikke vært vitne til en eneste knivstikking. Det nærmeste jeg har vært var en slåsskamp utenfor et konsertlokale, da noen bygdefolk fra Veme eller Sokna eller noe begynte å slenge dritt til noen pakistanere... Du sier at Sogn ikke er representativ, og det er jeg helt enig i. Men når du samtidig påstår Sogn viser hvor man legger lista for skoler i Oslo, klarer jeg ikke helt å følge argumentasjonen din. Men for å se det fra en annen vinkel- i Oslo kan du velge mellom mange videregående skoler. Jeg valgte ikke Sogn, jeg gikk på Katta og var svært fornøyd med det. Andre skoler (som kanskje også sier noe om den berømte lista og hvor den ligger, ikke vet jeg ) inkluderer Foss, OHG, Manglerud, Elvebredden, Hartvig-Nissen, Pers, Ulsrud og Bredtvet. Pluss pluss. Det burde være mulig å finne noe for enhver smak. Det er ikke alle steder i landet som er like heldig stilt! Og for å ta de narkomane, så har jeg ingenting imot dem. De holder seg som oftest for seg selv og er sjelden plagsomme. La de stakkars menneskene være i fred, er min holdning. MEN det hadde jo vært et artig eksperiment å sende de forskjellige narkomane hjem til sin hjemstedskommune, og se hvor mange som ble igjen da... Helt sikkert en god del, men faktum er at Oslo er oppsamlingsplass for hele landet, og det er Oslo Kommune som må ta utgiftene ved dette.
Daria Skrevet 6. juli 2006 Forfatter #32 Skrevet 6. juli 2006 Betty: Forresten, mye av volden i Oslo (som andre steder) foregår på kvelds- og nattestid, mellom berusede menn i sentrum (mao ikke boligområder) og har derfor svært liten betydning for barnas oppvekstmiljø, som var utgangspunktet for diskusjonen. Lurer forøvrig veldig på hvordan hodet mitt fungerer annerledes enn andre folks?
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #33 Skrevet 6. juli 2006 Vel. The bystander effect kan jo tjene som et eksempel, HildeSol.
Daria Skrevet 6. juli 2006 Forfatter #35 Skrevet 6. juli 2006 Vel. The bystander effect kan jo tjene som et eksempel, HildeSol. ← :klø: Skjønner ikke hva du mener jeg...
Gjest MT Skrevet 6. juli 2006 #36 Skrevet 6. juli 2006 Bystander effect Riktig nok en wikiartikkel, men det burde holde.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #37 Skrevet 6. juli 2006 Hvis det skjer så mye dritt i Oslo, er det vel ikke utenkelig at det har å gjøre med det enkle faktum at det bor flest mennesker her... En annen ting byfolk er flinke til, bortsett fra å være anstrengte (!!? Synsing eller what!) og ikke bry seg om sine medmennesker, så blir vi etterhvert ganske flinke til å vite hvor vi IKKE skal gå, og når. Derfor har jeg etter 21 år i Oslo fremdeles ikke vært vitne til en eneste knivstikking. Det nærmeste jeg har vært var en slåsskamp utenfor et konsertlokale, da noen bygdefolk fra Veme eller Sokna eller noe begynte å slenge dritt til noen pakistanere... Og for å ta de narkomane, så har jeg ingenting imot dem. De holder seg som oftest for seg selv og er sjelden plagsomme. La de stakkars menneskene være i fred, er min holdning. MEN det hadde jo vært et artig eksperiment å sende de forskjellige narkomane hjem til sin hjemstedskommune, og se hvor mange som ble igjen da... Helt sikkert en god del, men faktum er at Oslo er oppsamlingsplass for hele landet, og det er Oslo Kommune som må ta utgiftene ved dette. ← Jeg har bodd her i 25 år og har enda til gode å oppleve en slåsskamp i byen, jeg vet at det skjer men jeg har aldri sett noe eller vært utsatt for noe personlig. Jeg har gått gjennom både karl Johan og Plata på natterstid på vei til bussen uten at noen har trakassert meg. De narkomane som alle utenbys er så redde for er jo bare noen stakkars krek som knapt nok klarer å holde seg selv oppreist. Og så er jo Oslo sååå mye mer enn bare sentrum, hvorfor tror folk utenbys fra at vi alle bor midt i sentrum, Skippergata og Karl Johan og omegn?
Gjest agjest Skrevet 6. juli 2006 #38 Skrevet 6. juli 2006 Oslo er en drittby - enkelt og greit. Og det er helt greit at du mener det. Det er og helt greit at de som ikke ønsker å bo i byen ikke gjør det. Det jeg ikke alltid synes er greit er alle innflyttere som bor i Oslo og syter over hvor ille det er (tro meg, jeg har opplevd endel på ulike arbeisplasser opp gjennom åra). La være å bo her da. La være å rakke ned på byen og oss som trives i her og ikke kunne tenke oss å bo andre steder. La byen være for oss som vil ha den. Flytt gjerne langt vekk for min del.
Gjest oslo i ... Skrevet 6. juli 2006 #39 Skrevet 6. juli 2006 Og det er helt greit at du mener det. Det er og helt greit at de som ikke ønsker å bo i byen ikke gjør det. Det jeg ikke alltid synes er greit er alle innflyttere som bor i Oslo og syter over hvor ille det er (tro meg, jeg har opplevd endel på ulike arbeisplasser opp gjennom åra). La være å bo her da. La være å rakke ned på byen og oss som trives i her og ikke kunne tenke oss å bo andre steder. La byen være for oss som vil ha den. Flytt gjerne langt vekk for min del. ← Helt enig, det er helt ok for meg at folk ikke vil bo i Oslo. Det er opp til dem. Hovedsaken er at vi alle bor et sted vi trives.
Gjest gjest1 Skrevet 6. juli 2006 #40 Skrevet 6. juli 2006 Var det ikke nettopp publiseret et dr. arbeid som slo fast at det var fint å vokse opp i byen. Ungene ble mer tolerante og lærete å passe på seg selv. Selv er jeg oppvokst på bygda, og det er ikke aktuelt å la mine eventuelle barn vokse opp på bygda. Tror det er noen av disse kjendisene som har glemt bygdredyret etter ¨å ha bodd lenge i byen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå