Gå til innhold

Oljemaling på møbler


Litt Lost

Anbefalte innlegg

Har tenkt å male om et par kommoder. Den ene er på badet og skal fungere som stellekommode. Den andre skal stå på soverommet vårt.

Om en mnd tid er vi blitt en ekstra i familien. Og jeg er redd slik maling vil avgasse i flere mnd og vil derfor utsette malingsprosjektet.

Er oljemaling skadelig? Vi tenker på vanlig oljemaling fra Lady eller Butinox som kan brukes på møbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vel av den oppfatning at maleprosjekter i så vidt begrenset omfang høyst sannsynlig ikke er skadelig for noen, men heller ikke jeg ville ha utsatt en nyfødt baby for helt fersk malingslukt...

Oljemaling slutter vistnok å avgi gasser når den er gjennomherdet, d.v.s. i 1 - 2 uker avhengig av temperatur og luftfuktighet. Vannbasert (Akryl- eller lateksmaling) maling fortsetter å avgi gasser i flere måneder. Jeg ville m.a.o. ha malt kommodene med oljemaling så snart som mulig slik at de rekker å tørke skikkelig før den nye verdensborgeren melder sin ankomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Enig med Leo, men mange gravide reagerer på den sterke lukten. Vurder gassmaske og pass på god utlufting. Ikke mal ute, da tørketiden er såpass lang og det vil sette seg mye støv i malingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...