Gå til innhold

Kua i det fri!

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet
Ja, jeg rakk å undre over mye rart på veien fra Oslo til Narvik, det er sikkert.

Ok, så kyrne tas antageligvis inn hver kveld altså.... Jeg trodde de sov ute også jeg. :ler:

Er det en sjau å få kyrne inn om kvelden, eller synes de det er helt greit mon tro. :klø:

De kommer gjerne av seg selv til nogen lunde samme tid hver kveld. Bjellekua kjenner når det er på tide å melkes tror jeg... og de andre følger henne.

Ellers kan det jo hende at bonden roper dem inn...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Ser det spekuleres her på hvordan kyrne har det på sommeren.

Mine kyr blir sendt på ei fellesseter. (Kuas ferie :ler: )

De blir henta fra beite morgen og kveld for melking, samt at de får kraftfor.De er nemlig ute hele døgnet unntatt ved melking.

På høsten er de ute bare på dagtid.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Glemte å si at de stortsett kommer av seg selv for melking.De vet godt når det er fjøstid

Gjest Cosette
Skrevet

Som tidligere budeie på en seter i flere somre kan jeg med dette bekrefte at flesteparten av "bølingen" (buskapen) på ca 15 melkekyr ikke ble melket fordi de skulle kalve på sen-høsten...! Kun 3-4 stk ble melket, men alle sammen ble bundet på bås i seterfjøset for pellets (kraftfor) og kos. :ler:

Kvigene ble på lik linje med kuene satt på bås under stell, mens kalvene var friere.. - De ble plassert i binger og fikk "surmelk" i bøtter... (nam)!

Etter fjøsstell ble alle dyr sendt ut på inngjerdet beite, morgenen etter ble undertegnede tidlig kl 05.00 neste morgen vekket for ny runde i fjøset... - hele sommeren..! Var det friere (guttebesøk) på kvelden?? - Jepp, men det er en annen historie..

Oppfordring; Ta en seterjobb! - Har kontakter, send en PM. :)

Gjest Dallandra
Skrevet

Kan skrive under på det som blir sagt. Vi har kyr på beite rundt huset, men når klokka er fire, da står de nede ved fjøset til naboen og roper: VI VIL INN!!! MELKESPRENG!! Vi trenger ikke å lure på om bonden er presis nei. Samme styret er det på morgenen, hvis vi er veeeldig tidlig oppe og ute (her er ingen naboer som blir forstyrret om vi leker ute i grålysningen engang, - viser til tråd om ungebråk i nabolaget) så hører vi koret fra fjøset om avløseren har forsovet seg.

Tante som også er bonde og bor på garden bortafor fortalte her om dagen at de har to kyr som ikke har sommerferie ute. De NEKTER å gå over rista i golvet i fjøset, samme hvor mye de truer og drar og dytter og lokker. Om ikke så intelligente, så er de ikke så dovne og dumme som de ser ut til.

Stakkars hunden vår hadde ikke sett ei ku før da vi flyttet opp hit i fjor. Etterhvert vennet han seg til kvigene som beiter bortenfor oss. Men da kyrne ble sluppet ut og kom beitende helt inntil grensa vår ble han noe stresset. Og bedre ble det ikke av at alle 20 stilte seg opp på rad og rekke på grensa for å glo på den derre teite bikkja som sto og bjeffet. :ler: Han roet seg etterhvert da, heldigvis, og i år gadd han knapt nok løfte nesa da de dukket opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...