Gjest eline23 Skrevet 4. juli 2006 #1 Skrevet 4. juli 2006 Jeg har i flere år mistenkt at jeg har lavt stoffskifte. Både moren min og farmoren min har lavt stoffskifte. Legen tok en prøve av meg angående dette for 2 år siden, men han fant ingenting "stort" (useriøs lege). Jeg skal til legen i neste uke. Mye fordi jeg sliter med å gå ned i vekt, emn også fordi jeg svetter utrolig mye (på grensen til sykt). Jeg har også alle symptomer vist nedenfor. håravfall (drar av meg masse hår hele tiden). tretthet (sover mye). tiltaksløshet (ORKER INGENTING). energimangel (kan sove i 14 timer). treg tankegang, såkalt ”brain fog” (flere har reagert på at jeg er litt treig i nøtta). heshet, dypere stemme glemsomhet (glemmer ting jeg skulle si). depresjon (bruker cipralex, er mye deprimert). forstoppelse (dette har jeg MYE). anemi binyreproblemer væskeansamlinger (ødem) (har fått vanndrivende av legen pga dette). menstruasjonsforstyrrelser (har stor PMSplager) muskel- og leddsmerter overfølsomhet for kulde (fryser HELE TIDEN). struma hjerte- og karsykdommer infertilitet nedsatt sexdrift (sex frister meg ikke og jeg er 23 år og "sunn og frisk") sprø negler pistrete hår (ja). lav kroppstemperatur (ja). Jeg leser at dette er vanskelig å finen ut av. Kanskje det er derfor legen min ikke fant ut av noe. Nå vil jeg testes igjen, men håper at noen her som eventuelt har eller har greie på dette syns det hørrs ut som jeg har det? Jeg er så sliten og så lei nå. orker ingenting. er trist og lei. blir feitere og feitere. jeg er ikke frisk. noe er det. virker som om legene ikke ar dette alvorlig.
ashera Skrevet 4. juli 2006 #2 Skrevet 4. juli 2006 Problemet med å få satt en stoffskiftediagnose er at symptomene er så diffuse. Dersom du har verdier som er av typen lave, men innen normalen vil noen leger la klinikken (altså symptomene) avgjøre at du skal ha behandling, emns andre leger vil se kun på prøvesvar. Hvis du ikke når fram hos fastlegen din, bør du få en "second opinion" hos en annen lege. Og ja, noen kan ha slike symptomer uten å ha lavt stoffskifte også. Så dette er ingen enkel diagnose å stille. Men det at du har dette i familien burde jo få legene til å ta deg alvorlig. Lykke til!
Gjest eline23 Skrevet 4. juli 2006 #3 Skrevet 4. juli 2006 Takk for svar hera. Jeg vet at det er vanskelig å påvise. Synd. Jeg føler virkelig at jeg har det. Har mistenkt det i flere år. Jeg har en ny og bedre lege nå og håper han finner ut noe ellers går jeg i bakken. Da har jeg ingenting å henge "oppførselen" min på bortsett fra depresjon, og jeg kjenner meg selv såpass godt at depresjon burde ikke ha funent sted i mitt liv nå. Jeg leste nå nettopp på stoffskifte.ord eller en annen side om sotffskitet at leamus er vanlig over lengre tid. Jeg har hatt leamus på øyet hver dag i to mnd. Hmm. Merkelig. Takk for svar i allefall. Får håpe det går rette veien nå. Veldig sliten.
tuji Skrevet 4. juli 2006 #4 Skrevet 4. juli 2006 Gå til legen og ta en ny prøve, det kan ha endret seg etter to år.
fargegla82 Skrevet 4. juli 2006 #5 Skrevet 4. juli 2006 Hei eline23!jeg er ingen ekspert,men jeg deler mistanken din her.Mange allmennleger som kun ser på prøvene og overhodet ikke på kordan pasienten føler seg.Helt på trynet spør du meg..Når kan tall bli viktigere enn pasienten selv. Jeg har selv hatt diagnosen hypotyreose siden jeg var 7 år og var griseheldig som kom kjapt i behandling. Med den lange rekken symptomer du kan si om dg og din kropp,høres det ut som om kroppen din har gått på sparebluss en stund.Huff,jeg føler med deg og håper virkelig at du får en diagnose fort! Kjempeflott at du har kommet i kontakt m en lege du er mer fornøyd med. Det er superviktig å kunne snakke med legen sin,at en føler en blir tatt seriøst.Kanskje denne legen finner ut at ja,kanskje det kan være riktig å begynne på en bitteliten dosering av thyroxin en periode..?Som et forsøk på om kroppen reagerer positivt på det og du får litt mer energi tilbake i livet ditt.Skjønner at du trenger en forandring,for du kan da ikke ha det sånn kjære deg.. Lykke til!
tuji Skrevet 4. juli 2006 #6 Skrevet 4. juli 2006 Det kan jo hende at det er noe annet også, men at du er så obs på hypotyreose-symptomene fordi moren din har det. Ta en prøve til, du, det er ikke alltid det er så vanskelig å diagnostisere hypotyreose. Med meg var det soleklart!
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #7 Skrevet 4. juli 2006 http://www.xlpluss.no/thyroforum/ Dette er ett diskusjonsforum for stoffskifte problemer. Her kan du skrive inn; legge frem dine problemer og eventuelle prøvesvar.
Gjest eline23 Skrevet 4. juli 2006 #8 Skrevet 4. juli 2006 Hei eline23!jeg er ingen ekspert,men jeg deler mistanken din her.Mange allmennleger som kun ser på prøvene og overhodet ikke på kordan pasienten føler seg.Helt på trynet spør du meg..Når kan tall bli viktigere enn pasienten selv. Jeg har selv hatt diagnosen hypotyreose siden jeg var 7 år og var griseheldig som kom kjapt i behandling. Med den lange rekken symptomer du kan si om dg og din kropp,høres det ut som om kroppen din har gått på sparebluss en stund.Huff,jeg føler med deg og håper virkelig at du får en diagnose fort! Kjempeflott at du har kommet i kontakt m en lege du er mer fornøyd med. Det er superviktig å kunne snakke med legen sin,at en føler en blir tatt seriøst.Kanskje denne legen finner ut at ja,kanskje det kan være riktig å begynne på en bitteliten dosering av thyroxin en periode..?Som et forsøk på om kroppen reagerer positivt på det og du får litt mer energi tilbake i livet ditt.Skjønner at du trenger en forandring,for du kan da ikke ha det sånn kjære deg.. Lykke til! ← takk for svar. ja jeg håper han setter meg på thyroxin i det minste for en liten periode så at jeg kan kjenne etter om ting blir bedre. ikke noe stas det her. kan man merke bedring relativt fort?
Gjest eline23. Skrevet 4. juli 2006 #9 Skrevet 4. juli 2006 http://www.xlpluss.no/thyroforum/ Dette er ett diskusjonsforum for stoffskifte problemer. Her kan du skrive inn; legge frem dine problemer og eventuelle prøvesvar. ← takk. jeg skal se innom.
Gjest T Skrevet 4. juli 2006 #10 Skrevet 4. juli 2006 Problemet med å få satt en stoffskiftediagnose er at symptomene er så diffuse. Dersom du har verdier som er av typen lave, men innen normalen vil noen leger la klinikken (altså symptomene) avgjøre at du skal ha behandling, emns andre leger vil se kun på prøvesvar. Hvis du ikke når fram hos fastlegen din, bør du få en "second opinion" hos en annen lege. Og ja, noen kan ha slike symptomer uten å ha lavt stoffskifte også. Så dette er ingen enkel diagnose å stille. Men det at du har dette i familien burde jo få legene til å ta deg alvorlig. Lykke til! ← Jeg har også mange av symptomene, men det var ikke utslag på prøven. Kan man altså ha stoffskifte uten utslag?
tuji Skrevet 5. juli 2006 #11 Skrevet 5. juli 2006 Noen kan ha stoffskifteproblemer selv om prøvene er fine. Men det kan like gjerne være noe annet, at du mangler jern eller vitaminer f. eks. Jeg tror det er unntakene som har stoffskifteproblemer uten av det viser på blodprøvene.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 5. juli 2006 #12 Skrevet 5. juli 2006 jeg kjente på håret mitt i dag. cirka halvparten er borte. håret mitt har gått fra å være tykt og fyldig til tynt og pistrete. er det noen som vet om det går an å miste alt håret?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå