Gå til innhold

Plaskebasseng på balkongen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er vanligvis en rolig nabo og liker barn, men i går sprakk jeg og bannet høyt og kraftig ute på balkongen.

Naboens lille datter har tydeligvis et plaskebasseng ute på balkongen og det klarte hun å velte. Syndefloden strømmet ned på min balkong. Vi hadde heldigvis akkurat spist, og jeg holdt akkurat på å rydde av bordet, så maten ble ikke ødelagt, men det ble flere av blomstrene mine.

Man kan si at lillejenta valgte et heldig tidpunkt, for ofte sitter jeg ute med laptopen og en haug dokumenter og jobber nå. Tør nesten ikke tenke hva som kunne ha skjedd.

Er det vanlig å ha plaskebasseng på en balkong? Tror naboen ikke forsto irritasjonen min, hun virket mest sur fordi jeg hadde bannet mens gullungen hennes hørte på. (Banner vanligvis ikke, men syndefloden fikk hjertet mitt til å hoppe over flere slag).

Hva ville dere ha gjort?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Tror ikke det er så uvanlig, men foreldrene må jo så klart passe på når ungene leker i et slikt basseng uansett, for det skal jo ikke renne vann ned på naboene, enten det er en sprut eller en syndeflod.

Naboen burde i det minste beklage, og tilby seg å erstatte blomstene dine.

Gjest Piper
Skrevet

Vi bor i blokk, og det kunne aldri falle meg inn å la ungene bade i plaskebasseng der ute. For en kan aldri stole 100% på at det holder, noe som tydeligvis viste seg i ditt tilfelle, at det ikke gjorde.

Jeg hadde krevd erstatning fra de, på lik linje som om de skulle ødelagt blomstene på en annen måte. Greit nok at det var et uhell, men dette var et uhell som de burde ha regnet med kunne skje.

Gjest Gjest
Skrevet

Blomstene er ikke dyre, så det er ikke problemet. Jeg er bare redd for å sitte der ute og arbeide. Tenk om det kommer en ny syndeflod og ødelegger laptopen min? Er i tvil om jeg bør ta det opp med dem, og hvordan. Jeg vet jo at det var et uhell, men jeg vil ikke ha flere.

Gjest Miloine
Skrevet

Når man bor i blokk må man ta hensyn i slike tilfeller! Fint at det ikke gikk utover laptoppen i det minste da!

Snakk med naboen din du! Hva sa de til deg etterpå! Ba de om unnskyldning og spurte om "noen skade var skjedd" ?

Det ville jeg gjort ihvertfall!

Gjest Miloine
Skrevet
Blomstene er ikke dyre, så det er ikke problemet. Jeg er bare redd for å sitte der ute og arbeide. Tenk om det kommer en ny syndeflod og ødelegger laptopen min? Er i tvil om jeg bør ta det opp med dem, og hvordan. Jeg vet jo at det var et uhell, men jeg vil ikke ha flere.

Jeg syns du skal snakke med dem på en vennlig måte!

Skrevet

Kan du ikke si ifra at du forstår at det var et uhell, men forklare dem hva du bekymrer deg for, og hvorfor?

De forstår jo også helt sikkert at dette ikke kan skje igjen hvis du vanligvis sitter med laptop rett under, og de må erstatte den.

Det er ikke sikkert de har tenkt så langt vet du. :)

• Liker 1
Skrevet
Kan du ikke si ifra at du forstår at det var et uhell, men forklare dem hva du bekymrer deg for, og hvorfor?

De forstår jo også helt sikkert at dette ikke kan skje igjen hvis du vanligvis sitter med laptop rett under, og de må erstatte den.

Det er ikke sikkert de har tenkt så langt vet du. :)

Enig med du. Du kan jo ikke akkurat stenge deg inne med laptopen heller i det fine sommerværet.

Gjest Gjest
Skrevet

Si at du pleier å sitte akkurat der det skjedde med elektrisk utstyr, så får de velge om de vil la henne bade - eller risikere å betale en bærbar og "miste" en god (?) nabo (som hvis innholdet ikke kan reddes på pcen).

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg hadde så absolutt tatt meg en prat med naboene over.

Gjest gjest1
Skrevet

Lurer på hvordan de hadde tenkt å tømme bassenget, ta vannet med bøtter?

Helt enig med de over, si ifra, nå har det skjedd en gang, og at du helst ikke ser at det skjer igjen. De må da forstå det når du sitter ute å jobber, ikke hyggelig å bli overrasket med en foss av vann når man jobber...

Skrevet

Enig med de andre her. Snakk med naboen.

For min del kunne det ikke falt meg inn å ha et plaskebasseng på en altan hvor det er naboer under, hvis jeg hadde hatt barn da. ;) Hadde jeg hatt enebolig, så hadde det vært en annen sak.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Slikt problem hadde vi også her tidligere. Nå har vi byttet ut altanene og fått montert tette plater imellom bordene. Løsningen kalles Til-tak og er helt suveren :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde vi bodd i blokk så hadde ikke tanken falt meg inn å ha basseng på balkongen. Så lenge man deler bolig med andre så må man ta hensyn til hverandre.

Vi bor i enebolig å akkurat nå holder jeg på å fylle et digert basseng med vann på verandaen vår. Men her vil det ikke berøre noen om noe skulle skje.

Gjest Gjest
Skrevet

nei du overreagerer ikke!

Jeg bor i borettslag med balkonger hvor der er glipp mellom balkongen og rekkverket så alt mulig kan ramle ned til naboen. Det er regulert i husordensreglene hva vi får bruke balkongene til. Bla får man ikke feie ned støvet til naboen (en fristende mulighet, men da gir man bare naboen under et problem..) og heller ikke lov med grillling.

En litt annen historie: men jeg opplevde faktisk at naboen mistet kniven sin ned på min balkong :overrasket: det kom susende ned en skarp kniv, men heldigvis traff den ikke meg. Dette var imidlertid et uhell og har heldigvis ikke skjedd igjen. Men det skjer mye oftere slike uhell med barn, derfor bør ikke barn få leke med vann som kan renne ned til naboen.

Jeg ville kontaktet styret, så kan de ta seg av henvendelsen til naboen. Det er en nøytral part, og du slipper å måtte krangle og skape splid med naboen.

Skrevet

Vi bor i blokk og har basseng til sønnen vår.Men det kunne ikke falt meg inn å la han bade på verandaen nei.Vi tar med bassenget ute på gresset vi da.

Gjest gjest1
Skrevet

Plaskebasseng på balkongen :overrasket: Ganske utrolig at folk kan være så late og korttenkte.

Skrevet

Snakk med dem, og gi dem en sjanse. :)

Det kan være at de ikke har tenkt så langt.

Tanken som slo meg da jeg leste overskriften her var "for en super ide nå i varmen"! Har jo nå forstått at det ikke er så lurt. Men dette kan jo bare være en "nybegynnerfeil" for noen som ikke er vant til blokklivet.

Kanskje bra jeg ikke bor i blokk. :sjenert:

Skrevet

Det var godt jeg leste denne tråden, fordi jeg har faktisk foreslått for sambo å ha ett lite plaskebasseng på verandaen til småen. Men jeg ser nå at det hadde vært en utrolig dårlig ide` her vi bor i 5 etasje, men mange naboer under oss. :forvirret:

Men jeg synest absolutt du skal si ifra til naboen din at du skjønner det var ett uhell, men at du er redd for at pc`en din skal bli ødelagt dersom det skjer flere ganger.

Skrevet

Nå er det ikke alle borettslag som har gress da, så å si "ta det med ned på gresset" er litt lettvindt. Jeg ville ha trodd at dersom man hadde et plaskebasseng på balkongen var det et lite som bare inneholdt litt vann. Selv bor jeg i borettslag hvor det er sluk i gulvet og riktig helning, så her skal vannet gå ned i rørene, ikke over kanten eller i noen glipe. Dermed hadde jeg ikke hatt noe problem med at det var et basseng på en balkong.

Ettersom vannet faktisk kom ned til deg, antar jeg at balkongen ikke er likedan konstruert hos deg. Da må det være lov til å gi beskjed. Det bør ikke spille noen rolle hva man sitter der med, når man sitter på sin egen balkong må man kunne forvente at man ikke får en vannskur over seg laptop eller ikke. Det er like irriterende om man sitter og spiser, leser bok eller jobber med laptopen (skjønt litt dyrere med siste alternativet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...