marsy Skrevet 4. juli 2006 #1 Skrevet 4. juli 2006 Er veldig usikker på hva som er vanlig når det gjelder kjøreplan. Prøver å tenke tilbake på de bryllupene jeg har vært i, men der har det vært forskjellig praksis. 1400-1430 vielse 1430-1500 hilse på gjestene / ta bilder sammen med foreldre/forlovere 1500-1600 fotografering / gjestene får drink + mineralvann og snacks eller frukt. 1600-1700 mingling og skravling med gjestene 1700-2000 middag (3-retter) 2000-2100 mingling 2100- musikken starter, første dans, baren åpner, kake serveres er veldig usikker på hva som burde skje når etter middagen....? er også usikker på om det blir lenge å vente etter vielsen, før middag? (vet at jeg er veldig tidlig ute med kjøreplan altså, men det har sine årsaker )
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #2 Skrevet 4. juli 2006 Kirken begynner 14 og middagen begynner 17 - det blir godt over tre timer å gå uten mat for gjestene. Jeg hadde kjørt på med noe fingermat til gjestene mens dere ble fotografert. At bryllupet blir husket fordi folk holdt på å "sulte i hjel" er jo litt dumt. Hvorfor ikke middag 16 eller 16.30?
marsy Skrevet 4. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 4. juli 2006 (endret) At bryllupet blir husket fordi folk holdt på å "sulte i hjel" er jo litt dumt. Hvorfor ikke middag 16 eller 16.30? ← det er jo derfor jeg spør, vil gjerne vite hva andre syns... slik vi hadde tenkt det vil det stå skåler med frukt og snacks fremme, slik at de kan småspise av dem underveis Endret 4. juli 2006 av marsy
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #4 Skrevet 4. juli 2006 Og er jo derfor jeg svarer. Dere bør være litt fokusert på dette med mat og gjester. Gjestene bruker jo også tid å komme seg hjemmefra til kirken, så det er en god stund før vielsen begynner de har gått uten mat også. Jeg har selv vært med på at alle gjestene kjørte til en pølsekiosk for å spise etter en vielse. Jeg så du har planer om frukt og snacks, men ejg synes altså ikke det holder. Det du skriver som mingling fra 16-17 hadde jeg gjort mye kortere. Gjestene har skravla rundt mens dere ble fotografert. Når dere ankommer festlokalet etter fortografering - blir dere nok tatt i mot av klappende gjester utenfor. Da blir det tid til litt kjapp prat, men ganske snart etter det ville jeg hatt middagen. På lista de har du lagt opp litt mye oppstykking. Men jeg vet jo ikke hvem du vil ha råd fra her. Flere bruder vil jo bare ha råd fra andre bruder - og da blir det ikke råd, men utveksling av ideer man ikke vet om vil fungere.
Fakse Skrevet 4. juli 2006 #5 Skrevet 4. juli 2006 En halvtime til vielsen er for lite, en vanlig vielse uten noe spesielt ekstra innslag tar bortimot en time. En time til fotografering er også for kort. Selve fotograferingen tar fort en time eller litt mer, og i tillegg skal dere sikkert transporteres. En time til mingling er litt lenge før middag (man har mer tålmodighet til sånn ettermiddag), men to timer til sammen fra dere drar til fotografen og til middagen starter er passelig, så dere vil sansynligvis bare fordele tida litt anneledes enn det du har satt opp. Ellers synes jeg det ser greit ut. Om gjestene spiser før vielsen, og dessuten får snacks og/eller frukt mens dere er hos fotografen ser jeg ingen grunn til ikke å ha middagen klokka 17.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #6 Skrevet 4. juli 2006 Har vært i mange bryllup hvor det har vært såpass med tid. En er gjerne sulten, men folk må gjerne regne med å vente litt på middag. Kommer jo selvfølgelig an på gjestene også. Kommer det mange barn er det greit å ordne litt mat til dem. Men voksne folk kan tåle å gå noen timer uten mat... Verste bryllupet jeg har vært med på i så måte var vielsen klokka 15 tror jeg. men de tok bryllupsvalsen og alt mulig før middag. Så den var vel først rundt halv ni tror jeg det var... Da holdt jeg på å sulte i hjel. Da hadde snacks, kaker og frukt, men det metter ikke som middag.... Men et alternativ som også har vært i noen bryllup jeg har vært i har de hatt osterundstykker som gjestene kan spise mens de venter på middag. Enkelt, kan være kaldt og døyver den verste sulten...
Gjest Cosmic Girl Skrevet 4. juli 2006 #7 Skrevet 4. juli 2006 Jeg ville nok ikke vurdert å la gjestene mingle såpass lenge. Mingling er ikke så utrolig morsomt. Vi har vielse 13.30, ferdig 14.00 (vielse og middag er samme sted), lar gjestene mingle fra 14.00 til 15.00-15.20 og spiser middag allerede da. Hvor lang en vielse tar, er helt avhengig av hvor vielsen finner sted. I kirken tar den nok vesentlig lengre tid enn hvis du gjør det borgerlig, privat med dommerfullmektig, eller gjennom HEF. Vi skal også ta bildene på samme sted, og regner derfor med at 1 time er greit. En halvtime ekstra koster en del tusen mer, og vi synes derfor 1 time holder. Hvis dere skal ta bildene et annet sted, er jeg enig med Fakse i at 1 time totalt er snaut.
Fakse Skrevet 4. juli 2006 #8 Skrevet 4. juli 2006 Hvor lang en vielse tar, er helt avhengig av hvor vielsen finner sted. I kirken tar den nok vesentlig lengre tid enn hvis du gjør det borgerlig, privat med dommerfullmektig, eller gjennom HEF. ← Vi hadde HEF-vielse, og det tok nesten en time. Man bør uansett regne på hvor mange minutter hvert enkelt "innslag" tar, for alle vielser er jo forskjellig. Veldig mange bryllup jeg har vært i har blitt forsinket fordi kjøreplanen har vært for stram, og det er jo ikke noe særlig med tanke på maten som venter. Risikerer lett overstekt kjøtt og dvaske grønnsaker da...
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #9 Skrevet 4. juli 2006 En halvtime til vielsen er for lite, en vanlig vielse uten noe spesielt ekstra innslag tar bortimot en time. En time til fotografering er også for kort. Selve fotograferingen tar fort en time eller litt mer, og i tillegg skal dere sikkert transporteres. En time til mingling er litt lenge før middag (man har mer tålmodighet til sånn ettermiddag), men to timer til sammen fra dere drar til fotografen og til middagen starter er passelig, så dere vil sansynligvis bare fordele tida litt anneledes enn det du har satt opp. Ellers synes jeg det ser greit ut. Om gjestene spiser før vielsen, og dessuten får snacks og/eller frukt mens dere er hos fotografen ser jeg ingen grunn til ikke å ha middagen klokka 17. ← Nå må du gi deg. Jeg har vært i mange vielser, og aldri opplevd at det har tatt mer enn 30 min inne i kirka. Trådstarter: dette kan du spørre presten eller menighetskontoret om, så får du riktig svar. Klart gjestene spiser før vielsen, spørsmålet er hvor lenge før. Antageligvis er det snakk om i beste fall en time før. Det tar gjerne tid å komme seg til kirken også + at det å spise ofte ikke er det siste man gjør før man går hjemmefra i sånne anledninger. Hvis dere kun skal servere frukt og snacks mens dere blir fotografert, så bør dere kjøpe inn mye - for folk vil bruke det å bli mette siden det er lenge til middag.
Annie Skrevet 4. juli 2006 #10 Skrevet 4. juli 2006 (endret) Kirken begynner 14 og middagen begynner 17 - det blir godt over tre timer å gå uten mat for gjestene. Jeg hadde kjørt på med noe fingermat til gjestene mens dere ble fotografert. At bryllupet blir husket fordi folk holdt på å "sulte i hjel" er jo litt dumt. Hvorfor ikke middag 16 eller 16.30? ← Ingen sulter ihjel om de går 3 timer uten mat. Om folk er så sultne, så sett fram oppskåret frukt og ha tannpirkere ved siden av, slik at de kan ta frukten med den. Kjøreplanen hørtes helt grei ut den. Endret 4. juli 2006 av Annie
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #11 Skrevet 4. juli 2006 Ingen sulter ihjel om de går 3 timer uten mat. Om folk er så sultne, så sett fram oppskåret frukt og ha tannpirkere ved siden av, slik at de kan ta frukten med den. Kjøreplanen hørtes helt grei ut den. ← 3 timer? Kan ikke se at det er lagt opp til at folk skal spise medbrakt matpakke på kirketrappa rett før vielsen begynner. Er det som er litt av saken her - 3 timer mellom måltidene er helt greit, men her blir det i beste fall min 4 timer.
Annie Skrevet 4. juli 2006 #12 Skrevet 4. juli 2006 4 timer er vel heller ikke uvanlig mellom måltider?
Susan Sto Helit Skrevet 4. juli 2006 #13 Skrevet 4. juli 2006 4 timer er vel bare anbefalt tid mellom to måltider. (Man bør spise hver 4. time) De som ikke tåler å gå så lenge uten mat, slipper jo også det, for de kan fylle på med litt frukt og snacks før middag, uten å bli så mette at de ikke orker den store middagen de er invitert på. Syntes kjøre planen ser bra ut jeg. Fotografen vår mente det holdt å sette av en time på fotograferingen, men at vi måtte regne med at det kunne ta litt lenger tid. Men det har dere jo i den ekstra mingletimen. Har også hørt at en kirkevielse tar 30-45min. (Ca 1 time inkl. mingling på kirketrappa.) I Oslo er det jo vanlig å sette opp en vielse i timen i mange kirker, så de har nok erfaring med det.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #14 Skrevet 4. juli 2006 4 timer er vel heller ikke uvanlig mellom måltider? ← Glem det. De har jo som sagt frukt og snacks - ellers kan de jo bare snakke om bryllupet som det hvor de sultet i hjel.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #15 Skrevet 4. juli 2006 4 timer er vel bare anbefalt tid mellom to måltider. (Man bør spise hver 4. time)Etter ca 3 timer opplever folk en sultfølelse - hvis de da ikke har inntatt en tung middag. At jeg nevnte fire timer, er da kun for å belyse at gjestene ikke har mulighet til å spise rett før vielsen hvis de ikke kjører innom en pølsebu på veien. Noen får sikkert spist en time før, andre to osv.
Fakse Skrevet 4. juli 2006 #16 Skrevet 4. juli 2006 Nå må du gi deg. Jeg har vært i mange vielser, og aldri opplevd at det har tatt mer enn 30 min inne i kirka. Trådstarter: dette kan du spørre presten eller menighetskontoret om, så får du riktig svar. ← Jeg var i bryllup seinest lørdag, og da tok det nøyaktig en time fra kirkeklokkene begynte å ringe til brudepare kunne sette seg i bilen på tur bort fra kirka. De siste minuttene gikk selvfølgelig til fotografering på kirketrappa og denslags, men selv om man ikke er inne i kirka da, er det også ting som man må sette av tid til. En halvtime fra vielsen begynner til man skal være hos fotografen er uansett for kort tid.
Susan Sto Helit Skrevet 4. juli 2006 #17 Skrevet 4. juli 2006 Jeg var i bryllup seinest lørdag, og da tok det nøyaktig en time fra kirkeklokkene begynte å ringe til brudepare kunne sette seg i bilen på tur bort fra kirka. De siste minuttene gikk selvfølgelig til fotografering på kirketrappa og denslags, men selv om man ikke er inne i kirka da, er det også ting som man må sette av tid til. En halvtime fra vielsen begynner til man skal være hos fotografen er uansett for kort tid. ← Men nå har de jo satt av en halv time til alt det som skjer utenfor kirken etterpå... Dermed må det vel være tiden på selve vielsen i kirken det snakkes om her.
Fakse Skrevet 4. juli 2006 #18 Skrevet 4. juli 2006 Men nå har de jo satt av en halv time til alt det som skjer utenfor kirken etterpå... Dermed må det vel være tiden på selve vielsen i kirken det snakkes om her. ← Ja jeg ser det nå. Tror nok det går litt mer tid i kirka og kanskje litt mindre tid utenfor, men det er jo ikke så farlig.
tuji Skrevet 4. juli 2006 #19 Skrevet 4. juli 2006 I kirken der jeg jobbet før, regnet man 25 min. til selve vielsen, og det var bryllup hver time fra 13 til 16. Dette var en veldig populær kirke å gifte seg i, derfor ble det gjort sånn. Et annet sted var jeg i en vielse hvor brudeparet hadde fått helt frie tøyler på tiden, og brukte 1 1/2 time. Så dette er forskjellig.
Susan Sto Helit Skrevet 4. juli 2006 #20 Skrevet 4. juli 2006 I kirken der jeg jobbet før, regnet man 25 min. til selve vielsen, og det var bryllup hver time fra 13 til 16. Dette var en veldig populær kirke å gifte seg i, derfor ble det gjort sånn. Et annet sted var jeg i en vielse hvor brudeparet hadde fått helt frie tøyler på tiden, og brukte 1 1/2 time. Så dette er forskjellig. ← Høres ut som kirken der du jobbet er sånn kirke som jeg skal gifte meg i ja... En vielse i timen. Så det er bare å komme seg bort fra kirketrappa så fort som mulig før gjestene til neste bryllup dukker opp. (Sannsynligvis ingen før oss da, for 12.00 blir vel litt for tidlig.) Synes det er greit at ikke selve vielsen blir for lang jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå