Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter fra før av med eksem som nekter å gi slipp. Jeg har klart å roe det såpass ned at det er hakket før det forsvinner. MEN. De siste dagene har armene mine blitt spist opp av elveblest!!

De sprer seg som hakka møkk og klør noe j*****!!!! Forsvinner etter en laaang stund, men det skal ingenting til før det popper opp igjen!

Hva skal jeg gjøre med det?!? Da jeg hadde elveblest som liten puttet mamma meg alltid i et badekar, men jeg kan jo ikke legge meg i et badekar i tide og utide!!

Noen gode råd? Vær så snill? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antihistaminer (allergimedisin).

Vet du hva du reagerer på siden du jevnlig får elveblest?

Skrevet

Jeg tar allergimedisiner for pollenallergi allerede. Etter hva legen påstår, reagerer jeg ikke på noe som helst! Jeg er frisk som en fisk! :klaske:

Jeg har ingen særlig erfaring med elveblest, det er først de aller siste dagene det har eksplodert!

Akupunktur tar så lang tid, dessuten skal jeg reise vekk i et halvt år om en måneds tid og skal gifte meg, rydde ut av og leie ut leiligheten og fylle 25 i mellomtiden, så tror ikke jeg rekker å komme i gang med en bra aku-behandling!

Finnes det ingen kjerringråd eller pusteøvelser eller å snu seg på hodet eller hva som helst som man kan gjøre når det slår inn?

:klem:

Skrevet

Mannen min trengte bare en time eller to hos akupunktør for å få bukt med problemet...

2 x 25 min rekker du vel?

Skrevet

Hvis det er elveblest, be om å få Kestine. Vanlige allergitabletter hjelper ikke så mye på elveblest.

Ser forøvrig at det går an å kjøpe Kestine reseptfritt, så da kan du spørre på apoteket hvordan det vil fungere for deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Mamma pleide å ha potetmel på elveblest.. Det hjalp søsteren min iallfall da hun var plaget med det.

Skrevet

Elveblest (Urticaria)

Årsaken til elveblest er mange. Det kan f.eks. være infeksjoner (forkjølelse). Det kan også være smertestillende medisiner (f.eks. for hodepine, menstruasjonssmerter, leddsmerter, m.m.).

Av Dr. Helge Bengtsson

Elveblest

Elveblest kalles næaldefeber på dansk, og nässelfeber på svensk.

Ofte kommer elveblesten overraskende med røde kløende hevelser på kroppen eller armer og ben.

Penicillin kan utløse urticaria (elveblest). Penicillin kan også finnes i små mengder i ost og andre matvarer.

Elveblest kan forverres/utløses på grunn av intoleranse mot sitronsyre i citrusfrukter, benzosyre i bær spesielt i tyttebær, fargestoffer og konserveringsmidler (E-numre) i matvarer.

Allergi mot matvarer som skalldyr, jordbær, fisk, nøtter, m.m., kan gi elveblest. Allergi mot dyr kan også gi elveblest.

Når man har tendens til å få urticaria vil utslettene ofte kunne provoseres fram ved kulde, varme, trykk, svetting, muskelanstrengelse , m.m.

I blant vil prikktestning kunne bekrefte en allergi som man har mistanke om, f.eks. allergi mot pelsdyr eller mot matvarer.

I enkelte tilfeller kan allergi mot gummi, metaller, parfymer osv. som ellers normalt gir eksemreaksjoner i stedet gi elveblestreaksjoner (i lettere tilfeller).

Behandlingen går ofte ut på å unngå eller minske inntaket av sitronsyre, benzosyre, e-stoffer (konserveringsmidler og fargestoffer), bær og frukt, og smertestillende medisiner. Det kan ofte være en fordel å være i solen på sommeren. Det kan også være en fordel å ta antihistamintabletter.

Det er sjelden at elveblesten blir så alvorlig så den oppleves som et handikap med søvnforstyrrelser på natten og konsentrasjonsforstyrrelser på dagen. Hvis dette blir tilfelle kan det bli aktuelt med UV-behandling (lysbehandling).

Gjest Gjest
Skrevet

jeg også hadde skikkelig elveblest en gang over hele kroppen.fikk det etter et vepsestikk.fikk antihistaminermen det hjalp ikke.måtte til slutt ha kortisontabletter,men da forsvant det til gjengjeld etter 5-6 dager :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...