Gjest Gjest_jente 16_* Skrevet 3. juli 2006 #1 Skrevet 3. juli 2006 Hvor lang tid kan det ta før det har gått for lang tid til at du kan gjøre noe med det uten å blande inn en lege? Hva kan jeg gjøre? Jeg har aldri hatt det før, men tror jeg har det nå. Er sår/svir i skrittet og det er skikkelig plagsomt til tider!! Går ellers på do som normalt. Hva kan jeg i såfall gjøre med dette? Lest at man skal drikke sure ting. Hva i såfall? utenom appelsinkuice? jente 16
Spoven Skrevet 3. juli 2006 #2 Skrevet 3. juli 2006 Hvis det er i skjeden det svir, så har du kanskje fått en soppinfeksjon. Blærekatarr er at man renner på do hele tiden, og man føler ikke at man får tømt seg. Også kan det gjøre skikkelig vondt. Man kan også få smerter over nyrene. Men det kjennes ut som man tisser piggtråd...
wind-up bird Skrevet 3. juli 2006 #3 Skrevet 3. juli 2006 Jeg ville ha gått til lege hvis det ikke bedrer seg i løpet av noen dager (litt avhengig av hvor vondt det er). Mitt tips er å drikke MYE, jeg drikker gjerne 3-4L væske når jeg har urinveisinfeksjon (UVI) daglig. Kan godt drikke litt appelsinjuice, har hørt at dette hjelper, og at det ikke har noe særlig effekt, men det gjør ikke vondt verre i alle fall! Jeg drikker helst mye vann jeg da.. Ellers er det viktig å holde seg varm! Jeg pleier å ha teppe rundt magen og ned til knærne eller så hele dagen om jeg er hjemme, selv om det er mildt, og gjerne en varmeflaske nært skrittet under dynen når jeg legger meg om kvelden.. Kort sagt så varmt jeg orker.. Det fører til at det gjør mindre vondt syns jeg.. Det sies jo at tranebær skal hjelpe mot UVI, så du kan kjøpe tranebærjuice/saft/nektar og drikke på pluss at de har tranebærtabletter på helsekost. Men som sagt, merker du ikke noen bedring i løpet av 2-3-4 dager (avhengig av hvor vondt det er som sagt), så ville jeg ha tatt en tur til legen. Da leverer du en urinprøve med morgenurin (viktig at det er lengst mulig siden sist toalettbesøk), så får du en resept på en antibiotikakur som lindrer kjapt (husk at det er viktig å ta hele kuren når man først har begynt!)
Gjest katti Skrevet 3. juli 2006 #4 Skrevet 3. juli 2006 Vann med litt edikk i fungerer som bare f***!!!!
wind-up bird Skrevet 3. juli 2006 #5 Skrevet 3. juli 2006 Hvis det er i skjeden det svir, så har du kanskje fått en soppinfeksjon. Blærekatarr er at man renner på do hele tiden, og man føler ikke at man får tømt seg. Også kan det gjøre skikkelig vondt. Man kan også få smerter over nyrene. Men det kjennes ut som man tisser piggtråd... ← Du sier noe, det høres ikke ut som en typisk UVI. (det er lurt å ta en tur til legen uansett hvis det ikke gir seg etter noen dager )
Gjest Gjest_jente 16_* Skrevet 3. juli 2006 #6 Skrevet 3. juli 2006 hvordan soppinfeksjon kan jeg ha fått? kan det være fra at jeg har badet og så hatt på meg vått badetøy etterpå?
wind-up bird Skrevet 3. juli 2006 #7 Skrevet 3. juli 2006 Her er noe jeg fant: Soppinfeksjoner er svært vanlig hos voksne kvinner. Infeksjonen skyldes soppen Candida albicans. Aller lettest oppstår soppinfeksjoner hvis likevekten i den vanlige bakteriefloraen i skjeden forstyrres. Da får sopp gode vekstbetingelser. Graviditet, antibiotikabehandling, sukkersyke og nedsatt immunforsvar kan legge forholdene til rette for dette. Ofte finner en ingen spesiell utløsende årsak. Soppinfeksjon har lettere for å oppstå hvis det er varmt og klamt. Sykdomstegn Kløe, svie, brenning eller tørrhet i skjeden. Eventuelt smerter ved samleie. Eventuelt ubehag eller smerter ved vannlatning. Hvit, tykk utflod uten lukt. Kraftig rød slimhinne i skjeden. Ofte er det forandringer også rundt skjedeåpningen, gjerne med opphovnet, rød, tørr og sprukken hud. Behandling Behandling med stikkpille mot sopp. Engangsbehandling med en stikkpille til bruk i skjeden (et vagitorium) er som regel nok, for eksempel Canesten® stikkpille, 500 mg eller Pevaryl® Depot stikkpille. Stikkpillene er reseptfrie. Stikkpillen føres dypt inn i skjeden etter at du har lagt deg om kvelden. Undersøkelse. Hvis du er usikker på om du har sopp eller plagene ikke forvinner, av seg selv etter behandling med stikkpille, bør du gå til lege. Legen kan i forbindelse med en gynekologisk undersøkelse ta prøve fra utfloden og se etter sopp med mikroskop. Hun vil også kunne undersøke om plagene skyldes bakterier. Hyppige soppinfeksjoner. Behandling med flukonazol (Diflucan®) tabletter, eller lokalbehandling med en stikkpille i skjeden etter hver menstruasjon
Gjest Gjest_jente 16_* Skrevet 3. juli 2006 #8 Skrevet 3. juli 2006 jeg har ikke utflod eller noe uvanlig.. bare sår/svir.. bare veldig ubehagelig.. kan det være noe annet?
wind-up bird Skrevet 3. juli 2006 #9 Skrevet 3. juli 2006 En siste mulighet jeg kommer på i farten er bakteriell vaginose. Men det er vel mer uvanlig. Vil i grunnen anbefale lege enda en gang hvis du ikke er sikker på hva det kan være Håper du finner ut av det!
Gjest Gjest_jente 16_* Skrevet 3. juli 2006 #10 Skrevet 3. juli 2006 takk for hjelpen! Men er ikke sopp mest vanlig hos eldre kvinner? jeg er bare 16.. skjønner ikke hvordan jeg kan ha fått det.. (ikke hatt sex heller..)
wind-up bird Skrevet 3. juli 2006 #11 Skrevet 3. juli 2006 Det er naturlig å ha sopp i skjeden, og dette finnes periodevis hos de fleste kvinner og skal ikke behandles med mindre det er symptomer. Symptomene oppstår ofte i forbindelse med antibiotikabehandling av f.eks. en halsinfeksjon. Den kan også komme i forbindelse med forandringer i allmenntilstanden som f.eks. feber, diabetes, graviditet eller nedsatt immunforsvar. http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/s...ksjon_i_skjeden
Gjest Gjest_jente 16_* Skrevet 3. juli 2006 #12 Skrevet 3. juli 2006 Tusen takk! :D Du har vært til stor hjelp! Må nok ta det opp med mamma da... hater det.. er ikke så utadvent når det gjelder personlige ting som det...
wind-up bird Skrevet 3. juli 2006 #13 Skrevet 3. juli 2006 Det går nok bra skal du se! Moren din har helt sikkert vært borti noe sånt selv. Det er slettes ikke uvanlig med en soppinfeksjon i løpet av livet. Hvis du virkelig ikke vil snakke med henne, går det sikkert an å ta en tur på helsestasjon for ungdom eller ta kontakt med fastlegen din selv.
Gjest Gjest_jente 16_* Skrevet 3. juli 2006 #14 Skrevet 3. juli 2006 da tar jeg det helst med mamma... må bare fine et tidspunkt.. eller kanskje vente noen dager og se om det går over.. men nå har det jo gått 6-7 dager eller no.. dumt av meg å la det gå så lang tid men..
Spoven Skrevet 4. juli 2006 #15 Skrevet 4. juli 2006 Du kan jo også bare stikke på nærmeste apotekutsalg og kjøpe canesten, salve skulle vel være tilstrekkelig hvis du ikke kjenner noe inni skjeden, evt kan du kjøpe pakke med både salve og vagetorie (pille som stikkes inn i skjeden), og det burde ta knekken på soppen. (Koster 170,- ca) Hvis det ikke virker kan du ta en tur til lege. Soppinfeksjon er meget vanlig, og det er ingenting å være flau over iallefall. Jeg har ganske lett for å få det, feks hvis jeg vasker med nedentil med vanlig såpe, eller på slutten av mensen. Jeg pleier som regel bare å blande litegrann eddik i vann, som jeg skyller skrittet med. Men det virker bare når jeg akkurat merker antydning til at noe er på gang. Lykke til med å bli kvitt det iallefall!
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #16 Skrevet 4. juli 2006 Dette høres mer ut som sopp en UVI. Ta en tur på apoteket og kjøp EcoVag, og bruk det som en kur. Ikke spis sukker, "luft" underlivet så mye som mulig (skjørt er en fin ting nå), og ikke bruk såpe når du vasker deg. God bedring
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå