Månemann Skrevet 3. juli 2006 #1 Skrevet 3. juli 2006 Hei! Som en del av min nye planlagte livsstil, planlegger jeg sunnere og raskere middager som ikke er altfor kompliserte og som er fort gjort å lage. Jeg aner selv ikke hvor jeg skal begynne. Men jeg ser for meg mange gode salater med bla. kylling som en hovedingrediens. Kom gjerne med forslag til oppskrifter og ingredienser til både varm og kald retter. Men husk det skal ikke ta for lang tid å lage middagen. Det er også fint om dere tenker litt billig.
Gjest gjest1 Skrevet 3. juli 2006 #2 Skrevet 3. juli 2006 Jeg er kjedelig i matveien, men likevel: Omelett, eventuelt med grønnsaker, kjøtt osv. Wok med grønnsaker og kjøtt Pitabrød med div sunt fyll Kylling og ris ... som sagt sikkert kjedelig, men sunt og godt, synes jeg!
Månemann Skrevet 3. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2006 Jeg er kjedelig i matveien, men likevel: Omelett, eventuelt med grønnsaker, kjøtt osv. Wok med grønnsaker og kjøtt Pitabrød med div sunt fyll Kylling og ris ... som sagt sikkert kjedelig, men sunt og godt, synes jeg! ← Takker og bukker Flere som har tips?
orakel Skrevet 3. juli 2006 #4 Skrevet 3. juli 2006 En del av Fjordlandmiddagene er ikke så ille. Velg dem som inneholder rundt 400 kcal totalt. Legger du til en ferdigsalat fra Eldorado med kun presset sitronsaft på, eventuelt sunn dressing så har du et veldig enkelt og sunt måltid.
Snupplupp Skrevet 4. juli 2006 #5 Skrevet 4. juli 2006 - Fisk på grønnsaksseng i ovnen med lime/sitron klemt over. - Tomater på boks sammen med fisk(f. eks tunfisk), kylling osv, litt løk ol. - Mariner laks i soyasaus, ingefær, chilli evt hvitløk. Stek i ovnen. - Wok, kylling, reker f. eks. Eggnudler. - Bruk fullkornspasta istede for vanlig pasta. - Salater kan du variere i det uendelige, men husk å få i deg nok proteiner.
Månemann Skrevet 4. juli 2006 Forfatter #6 Skrevet 4. juli 2006 Takker så mye I dag lagde jeg en kyllingsalat til middag. Ingredienser: -Ferdig grillet kylling produsert av "Den stolte hane" -Salatblader -Mais -Paprika -Ananas (Mmmmm meget godt i salater) -Tomat -Thousand Island dressing fra Idun. -Pasta skruer Imorgen må jeg forsøke noe annet. Jeg tenkte noe med fisk. Så bare kom med flere tips dere. Jeg tar notater av alt som blir sagt Og husk det skal være enkelt, kjapt og sunt
Festus Skrevet 4. juli 2006 #7 Skrevet 4. juli 2006 Denne tar litt tid, men er super å varme opp igjen (og tar da følgelig liten tid...). Det eneste usunne med denne paien er butterdeigen (og evt osten), men man kan lage paien uten butterdeig - evt. et veldig tynt lag, og med en lettere ost. - bogskinke, champignon, løk og purreløk, samt evt hvitløk (alt kuttet i terninger/ biter) stekes (evt surres i litt solsikkeolje) i stekepanna - 3-4 egg vispes sammen - press butterdeigen (kan kjøpes ferdig fra frysedisken) rundt i paiformen, et tynt lag som dekker bunn og sider (det er ikke nødvendig å bruke hele pakken, til en form i vanlig størrelse blir det ofte igjen minst ei plate). Prikke hull i deigen med en gaffel - tøm blandingen fra stekepanna opp i paiformen - tøm eggene opp i paiformen - strø på revet ost på toppen Stekes i stekeovnen i ca 30 minutter Tomatsalat til: 4-5 tomater, 1/2 squash, 1 løk og masse hvitløk deles i båter og biter, has oppi salatskål/ bolle. Hell over litt solsikkeolje, salt og pepper. Bland godt. NAMMENAM!!
Gjest gjest1 Skrevet 5. juli 2006 #8 Skrevet 5. juli 2006 Denne tar litt tid, men er super å varme opp igjen (og tar da følgelig liten tid...). Det eneste usunne med denne paien er butterdeigen (og evt osten), men man kan lage paien uten butterdeig - evt. et veldig tynt lag, og med en lettere ost. - bogskinke, champignon, løk og purreløk, samt evt hvitløk (alt kuttet i terninger/ biter) stekes (evt surres i litt solsikkeolje) i stekepanna - 3-4 egg vispes sammen - press butterdeigen (kan kjøpes ferdig fra frysedisken) rundt i paiformen, et tynt lag som dekker bunn og sider (det er ikke nødvendig å bruke hele pakken, til en form i vanlig størrelse blir det ofte igjen minst ei plate). Prikke hull i deigen med en gaffel - tøm blandingen fra stekepanna opp i paiformen - tøm eggene opp i paiformen - strø på revet ost på toppen Stekes i stekeovnen i ca 30 minutter Tomatsalat til: 4-5 tomater, 1/2 squash, 1 løk og masse hvitløk deles i båter og biter, has oppi salatskål/ bolle. Hell over litt solsikkeolje, salt og pepper. Bland godt. NAMMENAM!! ← Her kan du lett bytte ut butterdeigen, med en hjemmelagd deig med kesam. Forskjellen er at bunnen ikke blir like sprø, som en bunn med smør,men hvis bunnen forstekes, så blir den ikke klissete heller.
Festus Skrevet 5. juli 2006 #9 Skrevet 5. juli 2006 Her kan du lett bytte ut butterdeigen, med en hjemmelagd deig med kesam. Forskjellen er at bunnen ikke blir like sprø, som en bunn med smør,men hvis bunnen forstekes, så blir den ikke klissete heller. ← Kan du ikke skrive oppskrifta på den deigen her? Elsker denne paien, skikkelig alene-hjemme-om-sommeren-mat... men er skeptisk til butterdeigen... Kan jo lage store porsjoner av kesamdeigen, og fryse den ned i porsjonspakninger til senere bruk!
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #10 Skrevet 5. juli 2006 Husker ikke oppskriften i farten, og har den oppskrevet i en bok hjemme, men jeg vet den er lagt ut på mat og drikke mange ganger. Du kan prøve å søke der, hvis ikke skal jeg ta den med i morgen. Pulverheksa ii
Festus Skrevet 5. juli 2006 #11 Skrevet 5. juli 2006 Husker ikke oppskriften i farten, og har den oppskrevet i en bok hjemme, men jeg vet den er lagt ut på mat og drikke mange ganger. Du kan prøve å søke der, hvis ikke skal jeg ta den med i morgen. Pulverheksa ii ← Takk! Skal sjekke om jeg finner den der... er jo relativt fersk her, så dette med å søke er jeg ikke så flink til... men skal prøve!!
Gjest gjest1 Skrevet 5. juli 2006 #12 Skrevet 5. juli 2006 Fant den jeg bruker Kesambunn 3 1/2 dl hvetemel 1 1/2 dl kesam 1% 50 g smør 1/2 ts salt 2-3 ss kaldt vann Jeg bruker litt mer kesam og litt mindre smør. Kjøres i foodprosessor i mindre enn ett minutt.
Gjest gjest1 Skrevet 5. juli 2006 #13 Skrevet 5. juli 2006 Denne bruker jeg: 60 gram smør 2 dl grovbakstmel (jeg brukte 1 dl hvetemel og 1 dl byggmel) 100 gram cottage cheese Bland alle ingrediensene, sett den i kjøleskap ca 30 minutter.Trykk ut i en paiform og prikk den godt med gaffel. Forstek i ca 15 minutter på 200 grader. ← Fant en til
Festus Skrevet 5. juli 2006 #14 Skrevet 5. juli 2006 KJEMPEBRA!! Skal prøve ut minst en i helga! Takker og bukker og neier og skraper i gulvet!
Nokia Skrevet 5. juli 2006 #15 Skrevet 5. juli 2006 Det eneste usunne med denne paien er butterdeigen (og evt osten) ← Jepp, da var det jo mye igjen! Pizza er sunt det, hvis man tar bort bunnen og osten....!
wind-up bird Skrevet 5. juli 2006 #16 Skrevet 5. juli 2006 Du kan lage salater med linser, bønner eller kikerter (det er vel en type bønner kanskje..) og.. Det er litt mer mat i enn bare en grønn salat og jeg vil tro det er ganske så sunt.
gladidag Skrevet 5. juli 2006 #17 Skrevet 5. juli 2006 -Hvit fiskefilet i en ildfast form, hell over en boks lett kokosmelk som du har blandet med 1 ss currypaste, litt limesaft, fiskesaus(eller salt), kanskje litt frisk koriander hvis du har og evnt skivet vårløk. 200c til fisken er ferdig...kommer an på str på fiskebitene, server m ris.(helst brun ris, det er jo litt sunnere) -Fullkornpasta med svinekjøttboller(svinekjøttdeig blandet med litt urtekrydder, et egg, litt revet parmesan, litt brødsmuler eller kli og fransk sennep) form små boller, legg i en stekepanne og hell over herm. tomater eller pastasaus fra glass. la putre ca ti minutt. -woket scampi m masse grønnsaker, fivespice og masse sort nymalt pepper pluss litt oystersaus og soyasaus, server med nudler eller ris. - couscoussalat. Kyllingkjøtt ller tunfisk, tomat, paprika, chili, løk(vår eller rød), fersk koriander, noen babysalatblader evnt spinat, kikerter, mais, oliven, spirer hvis du har og selvsagt couscous. bland inn dressing av sitronsaft, spisskummen, salt, pepper og olivenolje.
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. juli 2006 #18 Skrevet 5. juli 2006 Denne "oppskriften" er ikke akkurat noe jeg skryter av, men brukes noen ganger når jeg har dårlig tid (og samboeren ikke er hjemme). Koker fullkornspasta, og blander oppi maiskorn og tunfisk. Blander litt pesto oppi, og voila. Jeg syns det er merkelig godt.
Festus Skrevet 6. juli 2006 #19 Skrevet 6. juli 2006 Jepp, da var det jo mye igjen! ← Ja... en veldig god omelett faktisk.....
Månemann Skrevet 9. juli 2006 Forfatter #20 Skrevet 9. juli 2006 Jeg antar at jeg er mer fatasifull og kreativ i matveien enn hva jeg tidligere har trodd. Har laget en del "Smart retter" i det siste. Og overasket meg selv over hvor sunt, godt og kjapt det kan lages. Men takk for svarene deres. Dere har vært til inspirasjon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå