Gå til innhold

Velger man å bli homofil?

Fremhevede innlegg

Gjest Lars Erik
Skrevet

Det er best å følge regelverket. Står det i bibelen er det greit. Akkurat som når en er på jobb: ingen forventer eller vil at man skal fronte egne meninger, derfor henviser ledere og alle andre kun til regelverk. På den måten kan man aldri skylde på noen, aldri stå til ansvar for noe og man slipper å stå for egne meninger (om en skulle ha noen).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket regelverk er det du egentlig sikter til her? Du mener altså at det er greit at vi ikke skal tenke selv? Jeg vil påstå så mye som at det er faktisk det samfunnet vårt retter seg mot; mennesker som har individuelle meninger og tanker. Derfor bli vi mer spesialiserte enn noen gang. Jeg har ihvertfall aldri opplevd at det ses på som en fordel at man ikke skal tenke selv. Som lærerstudent vet jeg ganske mye om det, ihvertfall når det gjelder mine fag og mitt område.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Rabarbra-Guri
Skrevet

ikke bland inn denne dumme kristendommen Yvonne.

homofile har en hjernefeil. om noen år er jeg sikker i min sak på at en kur vil komme. da får man virkelig se hvem som er stolte homser og ikke stolte homser. hvor mange tror du ikke vil ta denne kuren?????

Gjest Gjest
Skrevet
Hvilket regelverk er det du egentlig sikter til her? Du mener altså at det er greit at vi ikke skal tenke selv? Jeg vil påstå så mye som at det er faktisk det samfunnet vårt retter seg mot; mennesker som har individuelle meninger og tanker. Derfor bli vi mer spesialiserte enn noen gang. Jeg har ihvertfall aldri opplevd at det ses på som en fordel at man ikke skal tenke selv. Som lærerstudent vet jeg ganske mye om det, ihvertfall når det gjelder mine fag og mitt område.

Ja, min erfaring er at i administrasjoner i offentlig sektor, der skal man ikke tenke selv. Man skal være byråkratisk, dvs. alltid svare ut fra regelverkene i alt man foretar seg. Strenge byråkrater i offentlig forvaltning go pastorer med bibelen i hånden er to eksempler. Jeg følger bare opp hva jeg ser rundt meg jeg.

Skrevet (endret)

homofile har en hjernefeil. om noen år er jeg sikker i min sak på at en kur vil komme. da får man virkelig se hvem som er stolte homser og ikke stolte homser. hvor mange tror du ikke vil ta denne kuren?????

Kjære deg, det da ikke jeg som begynte å dra inn kristendommen. Jeg ville faktisk aldri ha gjort det, hadde det ikke vært for at andre har gjort det. Og derfor vil jeg gjerne fremstille mitt synspunkt, som er ganske så annerledes, selv om jeg er kristen.

Endret av yvonne
Gjest Gjesta
Skrevet

Rart at ingen har dratt inn noe filosofi a la Michel Foucault i denne debatten. Innen f. eks. Queer teori mener man bl. a. at om man er homofil/lesbisk kommer av hvordan vi konstruerer og oppfatter vår egen seksualitet, hvilket narrativt perspektiv vi bruker på livet, hvilke rammer kulturen legger osv. Det er nok ikke medfødt (fins ingen bevis for/mot dette da..), men kulturen griper så dypt inn i oss at det kan føles sånn. Kjønn, kropp og seksualitet forstås gjennom språk og konstruksjon, de kategoriene vi setter oss selv og andre inn i er ikke nødvendigvis "naturlige" eller selvfølgelige selv om det kan virke sånn.

For eksempel så opererte man frem til 1700-tallet kun med ett biologisk kjønn innen medisinen. Begrepet homofili ble ikke oppfunnet før 1800-tallet. Og før ble menn kåte av å se en kvinnes ankel, imens nå skal det som oftest mer til.

Bare et par eksempler på at det vi tror er sant, selvfølgelig eller en naturlig, innebygd seksualitet faktisk er påvirket av kulturen.

Skrevet
Ja, min erfaring er at i administrasjoner i offentlig sektor, der skal man ikke tenke selv. Man skal være byråkratisk, dvs. alltid svare ut fra regelverkene i alt man foretar seg. Strenge byråkrater i offentlig forvaltning go pastorer med bibelen i hånden er to eksempler. Jeg følger bare opp hva jeg ser rundt meg jeg.

Det er selvsagt forskjell fra yrke til yrke, men det betyr ikke at man ikke skal tenke selv når det kommer til de dagligdagse spørsmål. Faktisk er det ikke i våre hender en gang, siden det ikke er oss det gjelder. Vi har ingen rett til å påtrenge oss andre mennesker bare fordi de tilfeldigvis har en annen hudfarge, har en annen legning eller mener noe annet enn oss.

Skrevet (endret)

Jeg tror også kulturen og samfunnet spiller mye inn. Ikke hvorvidt man er homofil eller ikke, men hva vi skal mene eller tenke. Dette handler jo om sosialiseringsprosessen vi mennesker går gjennom. At mye av det vi skal mene og tenke er bygd på samfunnets normer, regler, verdier osv.

Endret av yvonne
Gjest Frk Åberg
Skrevet
Det er best å følge regelverket. Står det i bibelen er det greit. Akkurat som når en er på jobb: ingen forventer eller vil at man skal fronte egne meninger, derfor henviser ledere og alle andre kun til regelverk. På den måten kan man aldri skylde på noen, aldri stå til ansvar for noe og man slipper å stå for egne meninger (om en skulle ha noen).

Unnskyld, men skriver du ironisk eller seriøst?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vil bare presisere at jeg ikke forsøker å latterliggjøre mine meningsmotstandere. Jeg trodde nemlig først at Lars-Erik var ironisk, men leste nå noen av de tidligere innleggene, og kom til at han kanskje er seriøs likevel.

Dvs; med mindre han kun er ute etter å provosere, og prøver å etterape en som tar kristne homofilimostanderes argumenter for god fisk. I så fall: bra jobba!

Gjest Frk Åberg
Skrevet
jeg er veldig uenig med han kameraten din for att jeg tror det er en hjerne"feil" ved homofile eller lesbiske. ikke att dem er hjerneskada men att dem har en slags feil oppi hjernen.

Om dette er din teori, så finn i det minste et annet ord enn "feil". Om heterofile og homofile hjerner så skulle være forskjelige på noen områder, så betyr det ikke at det ene er noe mer riktig, slik som du insinuerer. Det er vel heller ingen ordentlig dokumentasjon på dette så vidt meg bekjent.

En annen ting; det er også en viktig forskjell på at homofili ikke er medfødt og at det er et bevisst valg. Det er jo mulig at miljøpåvirkninger i barndommen spiller inn, uten at man velger legningen. Ut fra det jeg har lest, har man ikke blitt enige om hva homofili skyldes (miljø eller arv). Har lest forskjellige teorier, hvor man hevder alt fra at barnet utsettes for en større mengder av bestemte hormoner i mors mage, til at gutter som leker mye med jenter i barndommen har større sannsynlighet for å tiltrekkes av samme kjønn. Mye forskjellig, altså.

Så har jeg hørt om andre igjen, som protesterer mot hele debatten om årsaksforklaring når det gjelder homofili. De mener at forskning på dette undergraver de homofiles posisjon, fordi det på denne måten behandles som noe unormalt. Man driver jo ikke og undersøker hvorfor folk blir heterofile. Jeg sier ikke at jeg er enig, bare at det er noen som mener dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det så farlig å akseptere at alle er forskjellige?

Er det så farlig å la to menn elske hverandre?

Det går ikke utover noen av dere, det gjør livet deres meningsfult og vakkert.

Ikke kom med masse Bibel sitat når dere snakker om livet på jorden i nå tid, Bibelen "skjedde" for 2006 år og 7 månder siden, ikke nå, de trodde verden var flat.

Kjærlighet er vakkert, la homofile også la det leve åpent, å ta på deg skylden for at mange homofile tar selvmord visst du er en homofob!

Hvis homofile kan bli hetrofile må vel det gå ann at hetrofile blir homofile?

Jeg ville gjerne vert lesbisk, men desverre blir jeg ikke seksuelt tiltrukket av venninen mine, = Det går ikke ann å konvertere til en annen legning!

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Deg om det

Medie-sensasjoner som forstummet

Massemediene har ved flere anledninger de siste årene fortalt at forskere trolig hadde funnet det endegyldige svaret på årsaken til homofili. På begynnelsen av 1990-tallet ble det proklamert i media over hele verden at 'Anlegg for homofili ligger i hjernen', og et par år senere: 'Homo-genet er funnet'. Ingen av delene viste seg å holde stikk. Den aktuelle forskningen var beheftet med grunnleggende metodesvakheter, og nye undersøkelser viste at det ikke fantes grunnlag for slike påstander.1

Innlegget er forkortet iht regler om copyright.

Våre regler.

Resten av artikkelen finner dere her.

Druscilla - mod

Endret av Druscilla
Gjest Gjest
Skrevet

Du burde kanskje farge etterveksten på håret ditt eller? :overrasket::sjokkbla::sjokkbla:

Gjest d'Arc
Skrevet

:hoho:

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

:klø: :overrasket:

:ler: må le, du glemte jo IRONIFLAGGET! Sikkert bare en glipp! :troest:

Endret av Miloine
Gjest Gjest
Skrevet

Du burde kanskje farge etterveksten på håret ditt eller?  :overrasket:  :sjokkbla:  :sjokkbla:

:hoho:

:klø:  :overrasket:

:ler: må le, du glemte jo IRONIFLAGGET! Sikkert bare en glipp!  :troest:

:klappe: Rabarbra Guri denne trorien din er jo bare :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...